De batterijen vervangen van een banaanaccu (Sparta ION)

Wel 0003 Cellen nameten op capaciteit zie menig topic.
zonodig cellen vervangen. En Printje vervangen of Cpu switchen met een ander banaanprintje zonder 0003. helaas moet je dan weer langs de fietsenmaker om de motor en display aan te melden.

Iemand enig idee of het CPU printje ook ergens los te verkrijgen is? Een 2dehands accu opsnorren met een andere errorcode wordt lastig. In mijn geval is de print in blauw kunststof gegoten, kun je verder niks mee.

Accu revisie bedrijven verkopen ze soms los, ook de "schillen" zijn soms los te verkrijgen.
Er bestaan verschillende versies van de accu. Hierin zie je de ervaring groeien :)

1.Geen vocht bescherming 8)7 . Pcb's roesten weg.
2. Lak als vochtbescherming. Idem
3. Blauwe smurrie als vochtbescherming.
Pcb blijft goed, relais en cellen nu de zwakste schakel is mijn ervaring.

Van 1 en 2 worden pcb's en schillen aangeboden.

Op 29 november 2020 20:12:22 schreef Jopie000:
@ex fietser: ik probeer eerst nog even het systeem zo te houden en dus puur alleen de defecte batterijen te vervangen. Morgen avond ga ik weer verder hiermee. Helaas lukt het nog niet om de batterijen los te krijgen want deze zitten echt super fanatiek vast gekit aan de behuizing

Het is misschien een beter idee om eerst de slechte cellen te lokaliseren. Gewoon een voor een meten met een multimeter is al een heel aardige. Ik heb per ongeluk een paardenmiddel gevonden (categorie "don't try this at home) door per ongeluk met de nogal grofstoffelijke klemmen van mijn universele lader/tester de hele bank kort te sluiten. De slechte cellen (die hebben veel inwendige weerstand) manifesteerden zich onmiddellijk door sissen, pruttelen en heel heet worden. Het waren er twee. De rest werd er niet of nauwelijks warm- of koud van. Ik heb alleen die twee vervangen.
De accu is weer als nieuw.
Een "light"versie hiervan is de cellen met zoveel mogelijk stroom opladen en door te voelen (of luxer met een infraroodthermometer of warmtebeeldcamera)de slechte lokaliseren.
Ik heb wat langere tabjes aan goede cellen uit een andere accu gepuntlast en na het verwijderen van de slechte cellen die ertussen geprutst en e.e.a. gesoldeerd tot een geheel.
Een dremeltje met een doorslijpschijfje werkte bij mij goed om de nikkelstrips door te krijgen. Een kant opwippen en daarna de andere kant. Zoveel mogelijk van de verbindingsstrip aan de goede cellen laten zitten.
Was vele malen minder werk als het met geweld uit elkaar slopen van het hele pakket wat ik de eerste keer deed en leverde ook een beduidend netter eindresultaat op.
Kon ook de behuizing (met duct-tape aaneengeplakt omdat e.e.a. experimenteel is)gewoon weer gebruiken.

Nog een tip: als je een accu hebt gescoord met foutcode E0005 moet je voor de grap de motorconnector eens goed bekijken. Ik had een maandagochtendexemplaar en na met een punttangetje de terminals er wel goed in gedrukt te hebben had ik geen foutcode meer en een accu met meer dan de 10AH van de specs in een mooie dichte behuizing. Ik lees dat dit vaker voorkomt.

@josessex
Ik ben bezig met een banaan, waarvan zijn schilletje aan één kant af is. De cellen gemeten waarbij twee cellen slechts 6Ah meten waar de andere 10+ aangeven. Ik neem aan dat dit de boosdoeners zijn.

Had al eerder een andere accu opengemaakt, en gesloopt. Allemachtig wat zitten de cellen vast! Daar bleven van heel veel cellen de groene coating achter.