Arduino lcd

Lcd scherm is uitgerust met een IC2 verbinding(4 draden dus).
Als een sketch ingeladen wordt zijn er geen fouten en lijkt het lcd scherm( 2 rijen en 16 karakters) te werken; Nochtans laat het lcd op elke rij maar één karakter zien. Fout is terug te vinden op het net en er zou een aangepaste library (Liquidcristal_I2C) voor te vinden zijn. Is er iemand die deze library kent?

buckfast_beekeeper

Golden Member

Ik ken het display niet. Ik gebruik zelf wel regelmatig een 4*20 LCD met RS232 (5V TTL). Is het zo moeilijk het display te gebruiken dat daar een library voor nodig is?

Het NewHaven display wat ik gebruik kan je in RS232 I2C en SPI mode gebruiken. Voor I2C en SPI dienen er wel bruggetjes aangebracht op het display. datasheet. In wezen is het een normaal LCD display met een PIC16F690 voor de seriële communicatie en PWM van het backlight.

Een link naar je display zou het wat handiger maken.

Edit: de datasheet van NewHaven een keer terug doorgenomen. Volgens mij is een I2C library meer dan voldoende. Het adres ga je wel moeten zoeken in de datasheet van je LCD. Bij NewHaven is dat 0x50 bij R/W gebruik en 0x28 indien geen R/W bit wordt gebruikt. Ditt adres kan gewijzigd. Dus zorg er voor dat je het blijft weten.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op zondag 20 december 2020 13:14:06 (20%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

De standaard Arduino Library voorziet in een parralel aangesloten LCD aan een PCF8574 I2C i/o expander. Die zijn compleet zo te koop.
Installeren van versie 1.1.2 gaat gewoon via de library manager. Als u verwijst naar het internet geef dan een link.. Het is vaak te groot om zelf naar hetzelfde te gaan zoeken in de hoop het te vinden.

Voor iemand met deze vraag lijkt zelf een andere library schrijven mij zowel onhaalbaar als onzinnig.

Op 20 december 2020 12:52:40 schreef kongking:
Is er iemand die deze library kent?

Zekers zijn er mensen die deze library kennen. Zo zal de auteur er mee bekend zijn.

Je vraag is eenvoudig correct te beantwoorden. Maar of je er wat aan hebt, valt te betwijfelen. Als je toch iets nuttigs als antwoord wilt, dan moet je beginnen met te vertellen welk display en welke library het over gaat.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het lcd is Geekcreit IIC/I2C 1602 Blauw display.
De library zou zijn New-LiquidCristal I2C. Hopelijk zegt dit iets meer.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Datasheet?????? Ik vind je code ook zeer onleesbaar.

Begin dus eens met een link naar een datasheet te posten. Net zoals een link naar beide libraries. Post je gebruikte code tussen code tags. Het is de donkerste periode van het jaar en dan zijn er altijd wat problemen met de energievoorziening van de glazen bol.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Anoniem

Op 20 december 2020 12:52:40 schreef kongking:
Is er iemand die deze library kent?

Ja ik gebruik deze ook voor mijn I2C LCD displays en werkt prima.
Installeer de library en neem een van de examples. Deze werken prima.
Mocht een example niet werken dan zit er iets niet goed in je aansluitingen of heb je een niet compatibel display.

Let wel dat je hem initialiseert met het juiste adres.

geekcreit is een "goedkope chinese modules" fabrikant. Minimale ondersteuning, maar wel prima spul. Datasheet? Denk het niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Iedereen bedankt. Zal straks een test doen.

Intussen alles werkend met de library "LiquidCrystal_PCF8574"

Key was hier dus dat je moet weten wat voor hardware je hebt. Die lib is voor een PCF8574 blijkbaar. Je moet altijd weten wat er op je printje zit. Zat er geen link bij de leverancier van het printje?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Klopt helemaal. Probleem was dat er bijna niets meer te lezen was op de chip en van de leverancier was er 0,0 info. Dus even moeten experimenteren. Lcd werkt verder prima.

Ik heb ooit eens deze gekocht:
https://www.ebay.nl/itm/IIC-I2C-TWI-SPI-Serial-Interface-Board-Module-…
Daar kun je de gangbare displays opprikken en dan heb je ipv parallel die I2C interface, met de lib die je noemt. Je ziet dat deze ook de PCF I/O expander heeft.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein