info over accu's en batterijen

Alles wat je (in dit kader) over "accus en laadbare batterijen" te weten KAN komen is dat ze ofwel met een constante spanning of met een constante stroom geladen dienen te worden. Sommige met "eerst dit, totdat zus, dan dat" (bijvoorbeeld bij lithiumion batterijen: dit=constante stroom, afhankelijk van de batterij. zus= 4.2V per cel bereikt is, dat=constante spanning, 4.2V per cel).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

@TS Zelfbouw is natuurlijk leuk om te doen maar het is niet goedkoper dan een setje bij een EU of Ali warehouse bestellen. En anders ga je naar een fabriekssite van een IC producent. Daar staan schema's die goed werken.
Soms zelfs met een PCB ontwerp erbij, de ontkoppelcondensators op de goede plek en andere, belangrijke remarks erbij van de fabrikant.
Dan heb je de meeste kans van slagen. Wat dan nog fout kan gaan is onderdelen te lang verhitten met de bout.
Info krijgen heb je in diverse gradaties, zeg maar goed, beter en best. Ga voor de best!

TS wil VEEEL verder gaan dan alleen CC en CV laden, QC3, DCP inbouwen etc etc.

Zo'n ding bestaat niet. Allemaal los wel, maar niet ingebouwd in 1 apparaat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@T/S: eigenlijk was ik van plan om niet meer te reageren, maar dit kan misschien wat ogen openen:

Dit forum heeft een lange en sterke traditie van "verder denken dan het neusje lang is". Vanouds wordt hier uitgekeken naar de vraag achter de vraag. Dat is niet altijd even sympatiek, en soms is het manifest incorrect; ik heb er me ooit al wel aan gestoord (en dat dan ook ongebreideld laten weerklinken :) ).

Maar in dit geval is het nmbm terecht.
De vraag: "vertel me alles over alle mogelijke soorten batterijen".
De achterliggende vraag: "want ik wil een hyperuniversele lader maken"
Terecht of niet wordt eerst de achterliggende vraag tegen het licht gehouden - en te licht bevonden. Daarmee is ook de aanvankelijke vraag zinloos geworden. In de ogen van sommigen, toch zeker. Bij die sommigen is ook:
Uw toegenegen,
KA, alias BFM

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 16 december 2020 10:03:50 schreef RAAF12:
@TS Zelfbouw is natuurlijk leuk om te doen maar het is niet goedkoper dan een setje bij een EU of Ali warehouse bestellen. En anders ga je naar een fabriekssite van een IC producent. Daar staan schema's die goed werken.
Soms zelfs met een PCB ontwerp erbij, de ontkoppelcondensators op de goede plek en andere, belangrijke remarks erbij van de fabrikant.
Dan heb je de meeste kans van slagen. Wat dan nog fout kan gaan is onderdelen te lang verhitten met de bout.
Info krijgen heb je in diverse gradaties, zeg maar goed, beter en best. Ga voor de best!

klopt helemaal raaf, maar voor mij is zelfbouw een vorm van leren dus heb ik er meer profijt van dan kopen
bedankt voor de tip, over de schemas, ik zal daar ook gaan zoeken als ik zover ben dat ik schema's nodig heb. Dit soort zaken is handige info !!

Op 16 december 2020 19:06:35 schreef big_fat_mama:
@T/S: eigenlijk was ik van plan om niet meer te reageren, maar dit kan misschien wat ogen openen:

Dit forum heeft een lange en sterke traditie van "verder denken dan het neusje lang is". Vanouds wordt hier uitgekeken naar de vraag achter de vraag. Dat is niet altijd even sympatiek, en soms is het manifest incorrect; ik heb er me ooit al wel aan gestoord (en dat dan ook ongebreideld laten weerklinken :) ).

Maar in dit geval is het nmbm terecht.
De vraag: "vertel me alles over alle mogelijke soorten batterijen".
De achterliggende vraag: "want ik wil een hyperuniversele lader maken"
Terecht of niet wordt eerst de achterliggende vraag tegen het licht gehouden - en te licht bevonden. Daarmee is ook de aanvankelijke vraag zinloos geworden. In de ogen van sommigen, toch zeker. Bij die sommigen is ook:
Uw toegenegen,
KA, alias BFM

soms zijn tradities een symptoom van niet flexibel/ starheid en de zaken maar van 1 kant kunnen bekijken
1x je mening vertellen is ok, maar blijven doorgaan terwijl het niet gewenst is, is iets anders.

ook is het belangrijk om niet zomaar woorden te gebruiken die niet door de andere worden gebruikt, elk woord heeft zijn betekenis en elke combinatie van woorden ook.
dat mensen zo zeker zijn wat goed en fout is, daar stoor ik mij aan.

samengevat, was mijn vraag is: kun je mij verwijzen naar info/bronnen over laadproces van accu en batterijen.
Het is voor de meeste mensen niet mogelijk om dat te vertalen naar : "vertel mij alles over de mogelijke soorten batterijen"
de eerste vraagt om info over mogelijke bronnen , maar de tweede lijkt te willen dat alles gelijk verteld wordt en zelf niks uitzoekt

de achterliggende vraag, is ik wil een lader maken en het liefst met zoveel als mogelijke functies.DIT MET ALS HOOFDDOEL OM ZOVEEL ALS MOGELIJK TE LEREN OVER ELEKTRONICA !!!!! is het nu duidelijk ??

ik weet niet wat een hyperuniversele lader is, klinkt als eentje waar je ook ruimtereizen mee kan maken. Dat hoeft niet. ik heb nl al een paar keer aangegeven dat ik wil kijken wat mogelijk is maar deze reacties blijven hangen in ideeen/vragen die niet bij mijn vraag horen

ik ben lid geworden van circuitonline vanwege de enthousiaste mensen erop die altijd bereid zijn om anderen te helpen die zelf ook inzet vertonen

Als ik aangeef dat ik het begrijp en dat de ander zijn interpretatie verkeerd is, dan moet het ophouden.
ik ben hier dus alleen voor elektronica adviezen/meningen en niet voor het OPGEDRONGEN worden van een andere zijn tradities of meningen of daarover discussies voeren.

dus de meningen zijn gehoord en hoeven niet meer herhaald te worden

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Houd ons wel verder op de hoogte, aub?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

@Nikolaj

Hoe gaat die ermee?

Ik snap niet helemaal waarom dit topic een discussie werd over 'nonsense' dus laten we het hebben over de leuke dingen :)

Wat heb je tot nu toe gevonden en welke stappen heb je gemaakt?

Ik vroeg mij af, wil je een lader maken o.b.v. een eigen DC-DC converter of pack je wel een dedicated charger IC?

Een hoop technische documenten naar je toe gooien zul je niet vrolijk van worden maar bijgevoegd toch 2 documentjes om wat gevoel te krijgen bij dat CCCV

electronica leren doe je met basis dingen.
een complexe lader bouwen, dat komt nooit goed, je gaat het opgeven en met iets anders beginnen.

en dat zeggen ze ook hierboven. TE COMPLEX.
en verder zijn er zoveeeeel batterijen.... zelf in de gewone lood-zuur batterijen heb je verschillende soorten met verschillende manieren van opladen. dat je daar niet meer hoeft aan te denken.
je kan de basis leren
lood - nimh - li-ion - lifepo - lto... en dat zijn de meest gebruikte tot nu to.
li-ion kan je dan verder nog opdelen in 15-20 subversies met hun eigen specificaties (4.1V - 4.2V - 4.35V... oplaadspanning, hoge of sterke ontlaadstromen...)

battery univercity is idd een goeie, daar heb ik al veel op gelezen, en zelf als ouwere rot hier, staat daar mee info dan ik kan verwerken.

ik zou voor het leren van electronica dan nuttigere dinges gaan bouwen.
een spanningsbron, een stroombron, een labvoeding. en met die laatste kan je dan al veel batterijen opladen met stroom/spanningsbeperkingen.

ik ben nu al, goh, pakweg 10-12jaar bezig om een UPS te maken met li-ion cellen. bedoeling is dat die veel vermogen heeft, weinig onderhoud en de accu's na 5jaar niet kapot gekookt zijn zoals lood-ups'en hebben.
li-ion echter wil niet lang op 4.2V staan, dus ik wil de cellen op 80-90% lading hebben (4.00000V exact in een 3S config).
zelf REW heeft me al eens een printje verstuurd om me op weg te helpen (moet ik trouwens nog altijd eens afrekenen ;-) ), en ben ik voor de zoveelste keer weer kwijt omdat het altijd onder het stof komt te liggen

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 7 januari 2021 15:19:47 schreef fcapri:
electronica leren doe je met basis dingen.
een complexe lader bouwen, dat komt nooit goed, je gaat het opgeven en met iets anders beginnen.

en dat zeggen ze ook hierboven. TE COMPLEX.
en verder zijn er zoveeeeel batterijen.... zelf in de gewone lood-zuur batterijen heb je verschillende soorten met verschillende manieren van opladen. dat je daar niet meer hoeft aan te denken.
je kan de basis leren
lood - nimh - li-ion - lifepo - lto... en dat zijn de meest gebruikte tot nu to.
li-ion kan je dan verder nog opdelen in 15-20 subversies met hun eigen specificaties (4.1V - 4.2V - 4.35V... oplaadspanning, hoge of sterke ontlaadstromen...)

battery univercity is idd een goeie, daar heb ik al veel op gelezen, en zelf als ouwere rot hier, staat daar mee info dan ik kan verwerken.

ik zou voor het leren van electronica dan nuttigere dinges gaan bouwen.
een spanningsbron, een stroombron, een labvoeding. en met die laatste kan je dan al veel batterijen opladen met stroom/spanningsbeperkingen.

ik ben nu al, goh, pakweg 10-12jaar bezig om een UPS te maken met li-ion cellen. bedoeling is dat die veel vermogen heeft, weinig onderhoud en de accu's na 5jaar niet kapot gekookt zijn zoals lood-ups'en hebben.
li-ion echter wil niet lang op 4.2V staan, dus ik wil de cellen op 80-90% lading hebben (4.00000V exact in een 3S config).
zelf REW heeft me al eens een printje verstuurd om me op weg te helpen (moet ik trouwens nog altijd eens afrekenen ;-) ), en ben ik voor de zoveelste keer weer kwijt omdat het altijd onder het stof komt te liggen

Helemaal mee eens dat leren met de basis dingen gaat, misschien een leuke: koop zo'n variable voeding kit op ali o.i.d. die hoef je alleen maar te solderen, dan heb je alle componenten al eens in je hand gehad. Daar kun je overigens ook een batterij mee opladen, wel 'iets' minder safety features :/

Ik dacht dat mijn projecten lang duurde, maar 10-12 jaar :O, wat is veel vermogen?

12V 100Ah ofzo. al mijn 18650 dat ik heb gewoon samengooien erin. met 20-30P en 3S hoef ik ze al niet meer te gaan uitzoeken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als je er dan zes test of zoiets en markeert zodat je weet wat hun capaciteit is, dan kan je nog wat "schuiven" als je merkt dat de boel toch niet goed gebalanceerd is. (i.e. bij bijna ontladen toestand is er 1 veel dichter bij de 3V dan de andere twee).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

bedoeling is om er een 30tal at random parallel te zetten. en dat 3keer. de kans op veel verschil lijkt me al klein.

stap 2 is dan om elke 'cel' op te laden met een eigen voeding op 4,00V. 3voedingen in serie dus. daarvoor had ik ook al jouw balanc printje (6S dacht ik maar we namen dan 2 kanalen in serie en speelden met die weerstanden)om uiteindelijke beginlading verschillen toch weg te werken.

de verbruiker trekt gewoon stroom uit de 12V voeding (de 3 in serie) en de cellen staan er parallel op. het stabiel krijgen van die 4.00V is me nog altijd niet gelukt. alle voedingen die ik al gebruikte beginnen uiteindelijk toch te verlopen. had al gedacht om er eens arduino's op los te laden (elk hun eigen pack beheren) met een eigen referentie spanning en eigen display om de block spanning weer te geven. alle besteld, en ligt hier ergens in een doosje stof te vergaren

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Wat ik probeer te zeggen is dat als je van een PAAR de capaciteit weet en die later pas toevoegt of even tijdelijk vastmaakt, dan kan je in het onwaarschijnlijke geval dat er 1 toch significant minder is er iets aan doen. Wat je wel gaat merken is dat een aantal "oude cellen" wat lek hebben. Lan stilstaan zonder voeding zal niet goedgaan.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/