Miele T491 droogt niet > thermische beveiliging vervangen

Wow, na bijna 20 jaar kapte onze droger er vanavond mee, hij wordt niet meer warm. Hoe vervang ik de thermsiche beveilging? Moet ik daarvoor de halve droger slopen?

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Die zit in de achterwand, als het goed is kan de ventilatietunnel eraf en kom je bij het element.

https://www.klusidee.nl/Forum/afb/topic18765/element-2.jpg

Op 22 december 2020 23:35:10 schreef maus0611:
Die zit in de achterwand, als het goed is kan de ventilatietunnel eraf en kom je bij het element.

[afbeelding]

Dat had ik al begrepen ja, ik heb toevallig een jaar eeder bij iemand een T273c (de serie drogers na onze dus) onder handen genomen die ook niet warm werd, dat was eveneens een rotte maximaalbeveiliging en veel troep in de luchtkanalen.

Achterkant kun je bij de oudere Miele drogers niet bij toch?

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

1. luchtcirculatie nakijken
2. deksel er af om stof na te kijken, brand gevaar
3. Draait trommel met genoeg kracht?
4. ventilator vrij van stof?
5. wat met de veiligheid:
Demonteer deze. Plaats hem op het koudste punt in de diepvries. Wacht 10minuten. neem hem er uit en geef een droge tik met de ronde blinkende kant op de harde vloer. Meet nog eens. Indien nog open kontakt, herhaal. Zelden stuk. Er zit gewoon geen reset knopje op. Met coldspray tot -40 brengen helpt nog beter maar met de vriezer lukt ook.

hoe aan de veiligheid te komen:
Deur open. Achteraan rond het center zitten 2 gaten die ietje groter zijn. Zet deze horizontaal van elkaar. Nu met een inbus (5?) in het gat de 2 bouten die er achter zitten los doen. Doe de bouten rondom deze achterflens (buitenom de gaatjes) er ook uit. De achterflens komt er nu af. Is wel te groot dus die moet in de trommel blijven. Nu de zeskant (maat7) 4x er uit. 2 de achterflens komt er af. Nu kan de weerstand er uit. Eerst nog de stekker los en uit de uitsparing (gans los dus).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 22 december 2020 23:47:36 schreef EricN:
1. luchtcirculatie nakijken
2. deksel er af om stof na te kijken, brand gevaar
3. Draait trommel met genoeg kracht?
4. ventilator vrij van stof?
5. wat met de veiligheid:
Demonteer deze. Plaats hem op het koudste punt in de diepvries. Wacht 10minuten. neem hem er uit en geef een droge tik met de ronde blinkende kant op de harde vloer. Meet nog eens. Indien nog open kontakt, herhaal. Zelden stuk. Er zit gewoon geen reset knopje op. Met coldspray tot -40 brengen helpt nog beter maar met de vriezer lukt ook.

hoe aan de veiligheid te komen:
Deur open. Achteraan rond het center zitten 2 gaten die ietje groter zijn. Zet deze horizontaal van elkaar. Nu met een inbus (5?) in het gat de 2 bouten die er achter zitten los doen. Doe de bouten rondom deze achterflens (buitenom de gaatjes) er ook uit. De achterflens komt er nu af. Is wel te groot dus die moet in de trommel blijven. Nu de zeskant (maat7) 4x er uit. 2 de achterflens komt er af. Nu kan de weerstand er uit. Eerst nog de stekker los en uit de uitsparing (gans los dus).

Zal wel waarschijnlijk pluizen zijn geweest, het is lang geleden dat pa of ik die droger schoongemaakt hadden.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Waar het heel dikwijls misloopt:
Geknelde of te korte bochten in flexibels.
Uitlaat verluchtingsrooster ipv kleppertjes. Totaly not done.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Machine ligt half open, maximaalbeveiliging was idd eruit geklapt/open. Even in de vriezer gehad en daarna op de grond laten stuiteren en nu is hij weer gesloten.

Nu nog de machine terug in elkaar schroeven.. dat zou een stuk makkelijker geweest zijn als het niet zo'n teringbende op zolder was.

Stof viel trouwens wel mee, ik heb ergere machines gezien.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

Ik heb nog nooit meegemaakt dat die er uit gaat zonder extreme reden. Hopelijk vind je de oorzaak. Tijd zal het uitwijzen als hij terug eruit klapt. Dan moet je grondig te werk gaan wegens brandgevaar.

[Bericht gewijzigd door EricN op woensdag 23 december 2020 16:05:15 (34%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

die er pas ook 1, daar waren de wielen van de trommel niet goed meer van, maar die thermistor was dus ook gaar, de draden waren al zwartgebakken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Heel wat gekut later (kolere die achterwand erin krijgen is een gekloot zeg, PROTIP: machine achterover leggen en met twee man doen!) en mijn ouders hebben weer een werkende machine.

Heeft een MRT34 in z'n linkerzak!

En zorgen dat de lucht goed wegstroomt...

Even toch een oude koe uit de sloot omdat mijn wasdroger nu ook kapot is. Hij blijft koud. De machine is een T491 Gala A.

Volgens een Duitse reparateur op Youtube moet ik het deksel achterin loshalen. Eerst de bouten aan de rand en dan moeten door 2 gaten in dat middendeel schroeven zichtbaar zijn. Met de grote gaten horizontaal gezet. Maar ik zie alleen maar 2 rondjes of gaatjes. Misschien dat er stof in de weg zit, maar ik zie niks.

Via de achterkant kom ik er ook niet bij, heel het apparaat is volkomen dicht. De achterkant kan er zelfs niet af.

Mijn vraag: hoe kom ik nou bij het element en de thermische beveiliging?

De 2 gaten horizontaal zetten (trommel draaien) achterin de gaten de inbusvijzen los zetten en die rondom. De rest wijst zich wel uit.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dat was een leuke service methode van Miele!! Nu helaas niet meer.. Zoals de prachtige service deur...

Ja met welk vernuft zaten die machines in elkaar. Klik klak en de hele zooi stond buiten. Geweldig. En ze waren ook nooit lullig met schema's.
Die zaten er altijd in.

Gelukt!

De overtemperatuurbeveiliging is 0 Ohm, goed dus.
De NTC is 116 kOhm en zakt als ik hem met de hand opwarm, ik neem aan dat dit goed is.
En het element is 65 Ohm waarvan 1 deel 40 en 1 deel 25.

Het probleem is nu dat dit allemaal goed lijkt, alhoewel ik geen schemagegevens heb.

Wel zie ik dat de koolborstels op de trommel die de vochtigheidssensor doorgeven ver weg zijn. Weet iemand wat er bij slecht contact gebeurt, zie hij droge of juist natte was? Ofwel, blijft hij drogen of stopt hij meteen?

1. Zet eens op tijdgestuurd warme lucht programma. Wel even wachten start niet altijd direct met warmen.

2. Start nog eens maar nu met een punttang tss de 2 blote flexibele koperdraden vd koolborstel vd vochtmeting. Weer een paar minuten. Eerst is er een detecteer fase.

3. Indien nog niet warmen, de ntc's en verwarmrelais nakijken.
Voor de ntc's te testen moet je de waarden kennen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Tijdgestuurd wordt hij ook niet warm. En loopt maar een paar minuten.

De koolborstel moet sowieso vervangen worden want hij tikt al tegen het boutje op de trommel aan. Daarna zal ik hem nogmaals testen.

De NTC werkt wel maar ik ken de juiste waarde niet. Ik lees op internet dat er 10k maar ook 126k NTC gebruikt worden. Zit er alleen maar een op de heater of elders ook nog een?

Het relais kan natuurlijk ook fout zijn, maar ik weet niet niet hoe ik daar weer bij kan komen.

Als je in afwachting van de nieuw koolborstel toch nog wat wil proberen zou ik aanraden de 2 draden vd borstel kort te leggen. Dit is maar een voeldraad dus echte sluiting maak je niet, de natte was doet dat ook. Zo vermijd je het geheel te moeten open werken naar een niet bestaand defect. Blijkt hij het met de kortsluittest nog niet te doen dan kun je verder gaan richting relais of ntc. En heb je engelengeduld dan wacht je op de nieuwe borstels.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 23 november 2022 22:21:51 schreef Hoeben:

Weet iemand wat er bij slecht contact gebeurt, zie hij droge of juist natte was? Ofwel, blijft hij drogen of stopt hij meteen?

Droog wasgoed heeft een hoge weerstand.
Slechte koolborstels of een vuile meetbaan geven een hoge weerstand. Dus denkt de electronica dat de was droog is, terwijl hij nog nat is.

Ik weet niet of het bij dit type is, maar het is dus niet altijd zo dat een tijdgestuurd programma de vochtmeting niet gebruikt.

Soms wordt dit wel gedaan ter beveiliging van oververhitting (brand).

Moderne wasdrogers controleren wel of er was inzit ten tijde van een droogproces: zelfs tijdgestuurd, geen was, geen verwarming!! Maar deze valt er buiten.. Verwarming kan ook vochtschade print zijn of een defect relais. Maar je koolborstels zijn ook van invloed op meting en start verwarming??

Check verwarmings relais eens.
Originele koolborstels, referentie?

Heb je nog een foto van de voorkant, besturing?

[Bericht gewijzigd door fabrice op donderdag 24 november 2022 20:15:13 (28%)