433mhz kabel

Anoniem

Op 21 december 2020 14:51:19 schreef flipflop:
Ok, beiden hierboven. Het komt er dus op neer dat er categorieen gedefinieerd zijn binnen dat vrije gebruik.

Vrij gebruik? Het gebruik van SRD is vergunningvrij wat niet wil zeggen dat je doet wat je wil.
Ik meen als FET het heeft over folklore dat hij bedoelt dat voortgaan op "ik heb ooit eens ergens gelezen"., of "naar mijn buikgevoel".....maar zwakke argumenten zijn om een standpunt in te nemen, omdat de spelregels zeer duidelijk omschreven zijn.
In de ETSI standaard ETS 300.220 staan de verschillende categorieen van apparaten en aan welke voorwaarden ze moeten voldoen gedetailleerd beschreven. Hier is geen ruimte voor eigen interpretatie.
Dit omvat de korte afstandapparaatjes tussen 25 en 1000MHz met een maximaal vermogen van 500mW.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ja klopt; vergunningvrij wil niet zeggen 'zonder regels'.
Maar het bootje lijkt me geen enkel probleem; ook niet in Frankrijk, dat toch ook in veel opzichten Europees genoemd mag worden en zich in deze ook bij de norm aansluit.

Ik bedoelde met folk-lore (volks-wijsheid) inderdaad 'dingen die iedereen weet', die dan niet zo zijn. :) Daarmee bedoelde ik geen persoon hoor, maar 'men' in het algemeen. Dat we daar een beetje mee oppassen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Misschien denk ik verkeerd maar RG58 is toch niet zo goed voor zo’n hoge frequentie?
Mensen, zie ik het verkeerd?
( Of misschien word er gedacht het is maar een kort stukje coax is dat het? )
VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op dinsdag 22 december 2020 13:24:32 (23%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Even tussen door heb niet veel tijd maar @rob007 waarom zou RG58/59 niet voor hoogfrequent zijn :? dat daar gelaten @TS heeft het over 60 cm dan kan je een microfoon touwtje gebruiken :o

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Henk,
Ja oké dat dacht ik al, een kort stukje dus.
Maar ik dacht aan bij hoge frequentie gebruiken ze toch vaker een andere betere coax?
Ik dacht aan aircell coax, maar nogmaals dan denk ik waarschijnlijk verkeerd –
( heb er ook geen verstand van, weet ik veel ) ;)

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Lijkt je dat goed, Aircell in een modelbootje? Ik vind RG58 al een dikke kabel daarvoor.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Waarom RG58 die is dik en stug...
Niets voor op een modelbouw bootje lijkt me.
RG174 en RG316 PFTE teflon coaxkabel met bijbehorende SMA coax verbindingsconnectoren is veel beter geschikt.

Die coaxiale kabels hoef je zelf niet te maken met een SMA connector er aan, maar zijn kant en klaar te koop in lengten van 15 en 50cm.

Wanner je een grotere lengte nodig hebt (je zegt zelf 60cm) dan kun je er twee van 50cm met een female naar female koppelstuk er tussen zetten.
https://dutchrfshop.nl/nl/250-rf-verbinding-kabels
https://dutchrfshop.nl/nl/209-sma
https://dutchrfshop.nl/nl/209-sma?page=2

Telefunken Sender Systeme Berlin

De RG58 en de RG316 (meteen op 60cm) waren al onderweg ;)

Maar even beetje off topic omdat ik weinig weet van zenders.

In de boot waar de BNC is een zwevende koperen platte kabel verbonden aan de afscherming, waarvoor is dat? (t was n andere zender waar ik geen specs van heb)

XX is de bnc connector waar de antenne op komt.

XX
------XX------

In de boot waar de BNC is een zwevende koperen platte kabel verbonden aan de afscherming, waarvoor is dat? (t was n andere zender waar ik geen specs van heb)

Dat is de massa of ground, de buitenmantel is daarmee verbonden.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ofwel, dat is de tegenpool van het sprietje. Net als bij een dipool heb je altijd 2 polen nodig, ook bij een 1/4 lambda ground-plane wat dit wel zal zijn (schat ik).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Ok tnx.

Ik neem aan dat voor de nieuwe dat niet nodig is omdat het kompleet geleverd werd met (voor mij te korte) kabel en antenne.

Er zat ook n adapter bij naar bnc..