Quad 303 ruisssssss

M’n 303 heeft 10 j stilgestaan en was werkend weggezet.
Helaas laat 1 kanaal nu een enorme bak ruis horen, andere kanaal is ok.
Bias en voeding gechecked, ok. Dc instellingen van de transistoren lijken ook goed.
De ruis is teruggetraceerd tot de basis van Tr102. Daarvoor is alles schoon. Zie schema.
Op de uitgangselco (punt 5) staat ca. 100 mV hf-ruis.
Elcos lijken in orde, voeding en uitgangselcos zijn in 2000 vervangen door Philips/BC.

Iemand tips waar nu het best te zoeken?

EDIT: vanaf de collector van Tr102 zie ik de ruis in het signaal. Alles ervoor (dus ook de basis van Tr102) is schoon.

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op donderdag 24 december 2020 18:05:29 (11%)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
vergeten

Golden Member

Begrijp ik het goed dat de basis ruisvrij is van TR102?

Elcootje C104/12µF onderdeel van de terugkoppeling is die ook goed?
(Aan de buitenkant is dat niet te zien, vervangen en/of meten.)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Tidak Ada

Golden Member

Het bleek dat er ergens een ceramisch c'tje in de eindtrap door mechanische spanning was gebroken, waardoor de eindtrap ging oscilleren (Ik heb de bijbehorende elektrostaten).

Helaas weet ik niet meer welk C'tje dat was, maar dat zou je misschien kunnen uitvissen in het schema.

't Zou zomaar C107, 108 of C110 kunnen zijn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
RAAF12

Golden Member

Ik heb weleens een ruisende 33 pre-amp gehad. Een torretje ruiste als een gek in 1 kanaal en een hoogohmige collector-basis weerstand vervangen. Die eerste gaf crackling noise. Je weet wel, niet constante ruis maar meer van ksss-ktronn-krrr.
Tja, fouten vergeet ik niet gauw, dat zit in het brain luikje van opgeloste problemen.

@Uw Trouble Shooter

Quad 33 pre
Quad 303 end

Ruisende endamps komen zelden voor. Check de BC154 PNP in het ingangscircuit. Elco kan, in de signaalweg van de eerste tor. Daarna is alles gelijkstroom gekoppeld, behalve de uitgangselco van 2200µF, natuurlijk.

Openingspost aangepast, ruis is zichtbaar vanaf de collector van Tr102
De ruis klinkt echt als constante ruis, met allerlei frequenties, geen 1 toon, geen crackling noise of motorboating of zo. Ik kan de scoop er niet op triggeren

Bedankt zover!

[Bericht gewijzigd door FastFolkert op donderdag 24 december 2020 18:14:42 (18%)

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Ik heb ooit een 303 gerepareerd waar een weerstand (mogelijk R113?) sterk omhoog verlopen was waardoor de gain opliep, wat allerlei rare dingen gaf. Ze worden oud :)

RAAF12

Golden Member

@FF Beetje koudespray gebruiken, ik gok op die transistor waar je ruis meet. Als je geen koudespray hebt kan je er ook een druppel IPA op laten vallen en even blazen. Evt. wissel je die tor tijdelijk om met die in het goede kanaal. Of even een C van +/- 10nF tijdelijk van de basis naar aarde prikken. Weet je zeker dat dan de basis van die tor geen ruis aangeboden krijgt. edit: dat was gechecked.

Opgelost!

Nadat ik tr100 en tr101 had vervangen, bleef het probleem.
Daarna verving ik C101, en bingo. De 303 klonk weer fris en zonder ruis!

De capaciteit was slechts een paar 100 nF en de verliesfactor was 45% aldus mijn tester. Dus niet zomaar wat verlopen maar echt stuk. Bovendien zat er 470u in ipv de 300 (330) u volgens het schema.
Dus vervangen voor 330uF, ook voor het goede kanaal, alles netjes afgeregeld en hij kan er weer 50 jaar tegenaan!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Sine

Moderator

Een echte opgedroogde C.

Het ding ziet er als ontkoppeling van de voedingsspanning, dus groter is geen probleem.

Mooi dat het opgelost is :)

[Bericht gewijzigd door Sine op vrijdag 5 februari 2021 09:27:39 (12%)

Hensz

Golden Member

Op 24 december 2020 16:52:18 schreef FastFolkert:
EDIT: vanaf de collector van Tr102 zie ik de ruis in het signaal. Alles ervoor (dus ook de basis van Tr102) is schoon.

Als C101 de boosdoener is, hoe kan het dan dat de ruis pas ná Tr102 te zien is?

Don't Panic!
blackdog

Golden Member

Hi,

De collector van TH102 heeft het zelfde AC niveau als de uitgang, dus het is normaal dat daar het zelfde hoeveelheid ruis te zien is.

Als de elco an de emittor van de eerste transistor rot is, dan kan er nog steeds ruis van de elco in emittor van de eerste transitor geinjecteerd worden.
Zie het maar als een geaarde basis schakeling, de impedantie is daar laag 25/1 Ω dus de impadantie daar is 25 gedeeld door de stroom welke ik even schat op 1mA bij die transistor.
Behalve met een heel gevoelige mV meter zou je de ruis op dat punt kunnen zien.

Er is echter wel en hoge versterking mogelijk via dit punt, vandaar als het punt niet goed ontkoppeld is of de elco raar gedrag vertoond, dan vind je dat flink versterkt op de uitgang terug.

Groet.
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Hensz

Golden Member

Betekent dat dat FastFolkert niks zag omdat zijn spullen niet gevoelig genoeg zijn? 100mV op de uitgangselco is idd niet heel gruwelijk veel.

Don't Panic!
blackdog

Golden Member

Hi Hensz

Je kan de emittor van de eerste transistor een beetje vergelijken met de inverterende ingang van een opamp.

Wat uitleg
Zeg dat je een opamp schakeling hebt met 2x een 10K weerstand naar de -ingang en een 100K weerstand tussne de -ingang en de uitgang van de opamp.
De +ingang hangt voor AC aan massa.

Zet je nu op één van de 10K ingangen een 100mV RMS signaal in het audio gebiedn das is er op de uitgang van de opamp 1V RMS aanwezig,
dit komt door de verhouding tussen de 10K aan de ingang en de 100K als tegenkoppel weerstand.

Het leuke is nu, dat van het signaal aan de ingang, die 100mV AC niet te zien is als je direct met een scoop probe op de -ingang van de opamp meet!
De stroom van het 100mV AC signaal die in de ingang wordt geinjecteerd wordt direct gecompenseert door de uitgang via de 100K weerstand,
daarom vind je vrijwel niets terug wat spannings niveau betreft op de -ingang van de opamp.
Er lopen echter wel stromen door de weerstanden!(niet in of uit de opamp ingangen!)
Die stroom die je in de 10K weerstand stuurt of trekt, wordt door de opamp uitgang gecompenseerd door de 100K weerstand heen.

Ik hoop dat dit het wat duidelijker maakt.

Groet,
Bram

[Bericht gewijzigd door blackdog op vrijdag 5 februari 2021 23:50:56 (10%)

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik mat met een 1:10 probe ongeveer 50 mV tt aan de uitgang (geen 100, zoals ik eerder zei). Klonk op de speakers als verbazend luide roze ruis.
@BD bedankt voor de uitleg!

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)