EV laden stoppen via control pilot

Ik wil mijn elektrische auto (MG ZS EV) middels Homeassistant en Sonoff switch automatisch met laden laten stoppen als 80 - 85% bereikt is.
Ik wil daarvoor eigenlijk niet het power stroomcircuit voor gaan onderbreken.
Vraag is of dit ook kan door het control pilot sigaal te onderbreken middels een relais dat weer aangestuurd wordt door de Sonoff switch.
Gaat hierdoor de lader (granny thuislader) of de BMS van de auto niet stuk?
Het control pilot signaal is eigenlijk niet meer dan een 12V PWM blokgolf van 1 Khz.
De pulsbreedte is maatgevend hoeveel stroom de auto mag afnemen.
Is er iemand die hier wat meer kennis van heeft?

Normaal stel je dat in, in de auto of via een app die bij de auto hoort.

Vervangen DOOR.
KGE

Golden Member

Door het control pilot signaal te onderbreken moet de auto direct het laden stoppen. Op die manier heb ik ook een 'E-Stop' op mijn thuislaadpunt gemaakt. (die is op basis van een SmartEVSE module)

Die E-Stop heb ik toegevoegd nadat ik van een type1 naar een type2 kabel ging. De type1 heeft een schakelaar in de greep zitten (die ook de control pilot lijn onderbreekt). Type2 heeft dat niet.

Dus je wilt een 230V relais laten sturen door de sonoff en met dat relais het 12V signaal schakelen? Tja, dat moet kunnen. Het is technisch gezien een beetje een rare omweg, omdat de sonoff intern ook een relais gebruikt om de 230V te schakelen. Maar het kan wel gewoon. Het voordeel is dat je dan niet de sonoff open hoeft te maken om de boel geschikt te maken om 12V te schakelen. Kortom ik snap het wel waarom je het zo wilt doen.

Net als boudie zou ik zeggen dat het betrouwbaarder zou moeten zijn als je dit via de auto zelf zou kunnen doen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ik denk ook dat onderbreken van de CP gaat werken.

hier een informatieve wiki
https://de.wikipedia.org/wiki/IEC_62196_Typ_2

veel info op deze site voor DHZ projecten
https://www.evalbo.de/tutorials/

Ik vermoed dat je een verloop gaat maken om de thuislader waterdicht te houden.

De laadkabel van deze granny is verlengd met een koppeldoos, in deze doos wil een cheap 5V relais tussen de control pilot zetten, wat met een deurbelkabeltje naar een 5V usb adapter gaat die wederom door een Sonoff geschakeld wordt. Alles laagspanning en safe, dus geen 230V relais.

Vandaag geïnstalleerd en gestest.
Bij inpluggen usb adapter wordt pilot verbroken, je hoort een klik van de 230V relais in de granny.
Laden stopt meteen.
Granny geeft geen vreemde foutmeldingen en auto geeft gewoon aan “Connected but not charging”
Precies wat ik wil.
Nu wachten op de Sonoff en dan komt het moeilijkste: al die rules aanmaken in Node-Red en Homeassistant. Zal niet meevallen voor een soldeerbout type net zoals ik. :)
Maar ja daar heb je forums voor.

[Bericht gewijzigd door Johnberg op zaterdag 28 november 2020 17:31:24 (53%)

Als je die CP onderbreekt is het goed genoeg.

If you want to succeed, double your failure rate.

Het idee is dat als de CP onderbroken is, de auto stopt met laden, ook al ziet ie nog steeds 230V. De lol is dat als jij de stekker uit de auto trekt, het loshalen van de vergrendeling ook die CP onderbreekt. Het gevolg is dan dat er nooit stroom loopt als je de stekker in of uitplugt. Dit vergroot de levensduur van de stekker ENORM.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 november 2020 20:03:06 schreef Johnberg:
Ik wil mijn elektrische auto (MG ZS EV) middels Homeassistant en Sonoff switch automatisch met laden laten stoppen als 80 - 85% bereikt is.

Hoe weet Home Assistant of dat laadnivo is bereikt?

Of wordt eigenlijk alleen gezocht naar een vorm van afstandsbediening om het laadproces te onderbreken op het moment dat je denkt "zal nu onderhand wel genoeg zijn"?

Vervangen DOOR.

Op 27 november 2020 15:18:02 schreef Boudie:
[...]
Hoe weet Home Assistant of dat laadnivo is bereikt?

Of wordt eigenlijk alleen gezocht naar een vorm van afstandsbediening om het laadproces te onderbreken op het moment dat je denkt "zal nu onderhand wel genoeg zijn"?

Ik sluit in de auto een OVMS V3 module aan, deze stuurt alle info, ook de SOC via wifi of 3G naar een webserver (Dexters web). Homeassistant kan dan via Node-Red info van de SOC krijgen via deze server en bij 80% een trigger geven naar de Sonoff.
Vraag me nog niet hoe, moet ik zelf ook nog uitzoeken en navragen, maar het kan wel. Vraagt enige kennis van Node-Red en MQTT.

OK. Duidelijk! Inieder geval is er een plan. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Leuk project. :) Geeft me weer een hoop interessant leesvoer. :)

Mijn enige bezwaar zou zijn dat er gebruik wordt gemaakt van een server waar je geen controle over hebt. Nou weet ik natuurlijk niet hoe stabiel die is en door wie die wordt beheerd, dus waarschijnlijk zie ik leeuwen en beren die er niet zijn... ;)

Succes!

Vervangen DOOR.

Op 28 november 2020 13:25:01 schreef Boudie:
Leuk project. :) Geeft me weer een hoop interessant leesvoer. :)

Mijn enige bezwaar zou zijn dat er gebruik wordt gemaakt van een server waar je geen controle over hebt. Nou weet ik natuurlijk niet hoe stabiel die is en door wie die wordt beheerd, dus waarschijnlijk zie ik leeuwen en beren die er niet zijn... ;)

Succes!

Maakt helemaal niets uit, in rusttoestand (relais niet bekrachtigd) wordt het control pilot signaal gewoon doorgegeven en laadt de auto gewoon naar 100% als voorheen. Bij bereiken 80% met Homeassistant actief, wordt het relais bij 80% bekrachtigd en verbreekt control pilot, laden stopt dan.
In geval van server-storing wordt de accu dus 100% geladen, is ook niet erg.

Wat was het ook al weer? Roomba (*) deed het de afgelopen week niet omdat er een server in het oosten van de VS (Die niet onder Roomba's beheer was!) het niet mee deed ?

(*) Roomba was lang niet de enige die het niet meer deed. Er was veel meer wat last had van AWS US-East-1 storing.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 28 november 2020 13:42:04 schreef Johnberg:
[...]
...
In geval van server-storing wordt de accu dus 100% geladen, is ook niet erg.

Dat is inderdaad veilig genoeg.

Vervangen DOOR.

De laadkabel van deze granny is verlengd met een koppeldoos, in deze doos wil een cheap 5V relais tussen de control pilot zetten, wat met een deurbelkabeltje naar een 5V usb adapter gaat die wederom door een Sonoff geschakeld wordt. Alles laagspanning en safe, dus geen 230V relais.

Vandaag geïnstalleerd en gestest.
Bij inpluggen usb adapter wordt pilot verbroken, je hoort een klik van de 230V relais in de granny.
Laden stopt meteen.
Granny geeft geen vreemde foutmeldingen en auto geeft gewoon aan “Connected but not charging”
Precies wat ik wil.
Nu wachten op de Sonoff en dan komt het moeilijkste: al die rules aanmaken in Node-Red en Homeassistant. Zal niet meevallen voor een soldeerbout type net zoals ik. :)
Maar ja daar heb je forums voor.

Update:
Die Sonoff switch heb je helemaal niet nodig.
Gewoon een Raspberry Pi en en simpel cheap enkel 5V Arduino relais en je bent klaar.
Dit kun je aansturen via de GPIO
Ik heb een oude RPI2 model B en mijn eerste indruk is dat het daar mee gaat werken.
RPI 3 of 4 is nog beter natuurlijk.

pi 3 of -4, wat gaat er dan BETER werken?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb alles werkend nu op een Raspberry Pi 2 model B, gewoon omdat ik die nog eentje had liggen.
RPI 3 of 4 wordt alleen maar aanbevolen voor Home Assistant, maar op RPI 2 werkt het bij mij perfect.
Model 3 en 4 zullen misschien wat sneller opstarten en meer functies tegelijk aankunnen, maar voor het doel wat ik heb is RPI 2 genoeg.
Ik heb het control pilot signaal in serie staan met het NC (normal closed) contact van het relais.
Ik zet gewoon de lader aan, plug deze in de auto en daarna zet ik de RPI aan, gewoon met een schakelaar.
Als de auto aan 80% zit wordt het relais via de server getriggerd en verbreekt het NC contact en hiermee de control pilot.
Als ik 100% wil laden laat ik gewoon de RPI uit staan, kan niet simpeler.
Relais stuurprintje zit in de RPI en gaat via een DC-plug-deurbelkabeltje naar het relais bij mij in de koppeldoos.

Op 26 december 2020 13:02:29 schreef Johnberg:
Ik heb alles werkend nu op een Raspberry Pi 2 model B, gewoon omdat ik die nog eentje had liggen.

Precies. En voor deze toepassing is een pi2 (of zelfs nog ouder) gewoon "zat". Er kan niets "beter" werken als het gewoon al perfect draait...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/