Hitte element Weller MLR-20 vervangen

maartenbakker

Golden Member

Ohja, ik maakte in een ander topic de opmerking dat ze ook nog even jouw ervaring moesten lezen alvorens een duur cartridgestation te kopen, dat was dus daarom al herinnerde ik het me niet precies. Geen Metcal dus.

Wat je over Weller schrijft zijn in mijn ogen ook precies de dingen die je bij een duur merk niet zoekt, zelfs al werkt het verder prima (ik had, behalve dat ik ze kon weggooien, ook niet echt klachten over de rode boutjes).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henk H.

Golden Member

Volgens mij is de Weller WMS1C niet meer leverbaar/uit het assortiment.

Ik heb een Pace ADS200 gekocht. Hoewel ik er (helaas) nog maar weinig mee heb gesoldeerd, ben ik er erg tevreden over. Dit is ook een cartridge station, dus een kleine/lichte bout. Siliconensnoer is soepel en de punten zijn (voor cartridge punten) in vergelijking met andere merken niet duur.

De Weller die ik heb (WS50 of 51 icm een LR21) heeft weinig moeite met THD/single of double layer boards, maar ik merk wel dat de Pace duidelijk meer warmte erin krijgt.

Ik denk dat we Pace onder de gerenommeerde, niet chinese merken, de goedkoopste optie is voor een cartridge station. Voor de aanschafprijs vind je niet snel een vergelijkbare bout bij Metcal, JRC, Weller etc.

info@romex.nl

Op 5 december 2020 13:47:15 schreef [steven]:
Hallo allemaal,
ik heb hier een Weller MLR-20 die niet meer opwarmt omdat het hitte element open-circuit is geworden. Nu wil ik de bout uit elkaar draaien maar kom niet verder dan het los draaien van de schacht waar de punt in zit.
Wie weet hoe de bout verder gedemonteerd moet worden?
Wie weet overigens ook waar een nieuw hitte element te koop is?

Tip " Weller Nederland " kan misschien helpen ?
info@romex.nl Tel : 0317.39.87.87 https://www.romex.nl/weller-solderen/

Op 6 december 2020 03:44:59 schreef maartenbakker:
Die bout is dus net zo geconstrueerd als de rode modellen. Snoer stuk = weggooien. Element stuk = weggooien. Ik weet weer waarom ik altijd roep dat Weller een slechte investering is.

Wat de naam Weller betreft moet ik jou helaas tot mijn zeer grote spijt toch wel tegen spreken. In 1978 dacht ik ? heb ik er een gekocht en amper 1 x een probleem er mee gehad ivm het warmte element en indien géén enkel probleem er mee gehad.

Mijn soldeerstation is Weller Type 21 02199 (50 Watt) 24 Volt. een enkel minpuntje is dat soldeer sponsje dat had men toch wel veel beter kunnen doen is men mening.

Wat ik wel aangeef is dat hoe meer je het soldeer station gebruik hoe sneller de kans op stuk gaan , en ik gebruik men station soms in géén 6 maand dat kan natuurlijk ook wel heel veel verklaren.

Op 6 december 2020 20:38:43 schreef testman:
de weller wt1010H set is dat. de midrange van wat weller nu hun assorti heeft. je hebt de WE , WT , en WX reeks, die laatste zijn wel aan de prijs. voordeel is wel weer dat de punten niet heel duur zijn van deze wellers..

@Testman: ik heb de bestelde Weller WT1010H set ontvangen en net voor het eerst aangezet. Maar als hij in standby gaat wil hij daarna niet mer aan. Hij zou toch 'vanzelf' moeten aangaan als ik de bout beweeg?
Of ben ik een beetje dom? ;-)
Verder hebben ze de verkeerde soldeerbouthouder bijgeleverd, de WSR-201 i.p.v. de WSR-200. Want nu passen de punten niet in de 'puntenhouder' (dat metalen halve rondje met gaten erin).

UPDATE: Het lijkt erop dat de WP-120 bout van deze set helemaal geen bewegingssensor heeft... Jammer, want de WXP-120 bout die dat wel heeft is maar 10 of 15 euro duurder, maar die past natuurlijk weer niet op dit station ;-).
Conclusie: ik moet de standby functie maar uitzetten, want je kunt hem ook niet zo maar weer uit standby krijgen door 1 keer op een knopje te drukken (wat ook al lastig is natuurlijk).

daar was ik ook al snel achter, er zit een stby timer op, maar die kun je beter op een uur ofzo zetten, anders steeds weer uit/aan zetten. de duurdere reeks WX heeft idd wel de bewegings sensor aan boord, maar dat vond ik ook wat prijzig voor hoofdzakelijk dat alleen. de bout zou ook slim zijn, maar wat er niet inzit gaat ook niet stuk moet je maar denken. op dit station kan ook nog een oude bout, stekkers zijn hetzelfde..

moet nog wel iets maken met de afzuiging stekker die er op zit. dat had ik voorheen in het station gebouwd, maar met een nieuwe beter van niet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@testman: ik heb contact gehad met Weller en ze gaan me de correcte puntenhouder sturen, die metalen ring met gaten waar dan inderdaad de XT punten in zouden moeten passen.
Ik vind de bijgeleverde XT-B punt wel erg 'stomp', de PT punten die ik gewend was van mijn oude Weller waren veel slanker. Met die XT-B punt heb ik toch wat moeite om een drukke printplaat aan de componentenkant een onderdeeltje te verhitten, dan is tie eigenlijk te dik.
Ja, zo soldeer ik nog wel eens een SMD componentje los :-)

Ze hebben ook wat langere/slankere punten, bijv. de XT-AL, XT-M, XT-DL, maar de XT-BL hebben ze nog niet uitgevonden klaarblijkelijk (A =1,8 m / B = 2,4 mm / M = 3,2 / D = 4,6 mm)...

Ik ga die XT-AL maar eens kopen om te proberen of die beter bevalt als standaardpunt voor het reguliere soldeerwerk, maar die heeft natuurlijk wel weer minder warmteoverdracht. Anders die XT-M er maar eens bijkopen. Tsja, puntje proberen kost wel telkens een tientje maar met een soldeerset van EUR 400 ex BTW wil je natuurlijk wel het best mogelijke eruit halen! ;-)

ik had er meteen een stel reserve punten bijbesteld, de XT-A en XT-B . de bouthouder was de goede, zat in die 1010h set erbij. je kunt die houder op 2 manieren in elkaar zetten, de ring voor de reserve punten verzet je dan ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

In mijn 1010H set zat als soldeerbouthouder de WSR201 (bij jou een andere versie dan??). Met een metalen ring met gaten in verschillende diameters. In de kleine gaten passen de XT punten niet, de grote gaten daar vallen ze doorheen.
Die XT-B zat er bij, die XT-A ga ik inderdaad ook bestellen - in de slanke/lange versie dan = XT-AL.
Misschien is die kleinste gullwing (XT-GW3) ook nog wel gemakkelijk voor IC's met een hoop kleine pootjes vastsolderen.

ik houd de reserve punten toch niet in die ring, dan rollen ze op den duur toch een keer over het bureau heen. wrs maak ik er nog een extra ring overheen, tegen snoeren die op de houder terecht komen en de bout erin brand.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo allemaal.
Ik ben al een tijdje op jullie forum actief als niet geregistreerd lid.
Nu dus maar aangemeld als lid.
Ik heb nog een aantal Weller onderdelen liggen waar ik misschien iemand blij mee kan maken.
O.a Weller mlr 20 / diverse Weller soldeerstadions magnastat . Zal straks een foto posten dan hoor ik het wel.

Van de mlr 20 meet de dikke draden blauw en bruin ca.25 ohm ende dunne bruin en zwart ook ca.25 ohm.
Van de andere mlr 20 meet ik op de blauw en bruin ca.15 ohm en de dunne bruin en zwart ca.1000 ohm.
Ik hoor wel of er iets tussen zit.

Op 26 december 2020 20:52:11 schreef testman:
ik had er meteen een stel reserve punten bijbesteld, de XT-A en XT-B . de bouthouder was de goede, zat in die 1010h set erbij. je kunt die houder op 2 manieren in elkaar zetten, de ring voor de reserve punten verzet je dan ook..

Nu ik er 2 weken mee heb gewerkt gaat de Weller WT1010H set steeds minder bevallen. De bout is gewoon te 'grof' voor mij (te dik en de punten niet slank genoeg). Ik doe te veel 'fijn' werk voor.
Ik denk dat ik beter af ben met een WT1013 set met als bout de WP80 (met LT punten). Ik ga hem proberen te retourneren / om te ruilen voor een set met de WP80.

Inderdaad een jaar geleden de Weller WT1010H set om mogen ruilen voor de WT1013 set met als bout de WP80 (met LT punten). Heel aardig dat Reichelt dat zonder morren deed.
Maar nu, ongeveer een jaar later, zie ik dat er barstjes beginnen te verschijnen in het flexibele (siliconen?) snoer van de bout. Hmm, dat valt me toch een beetje tegen - ik had toch betere kwaliteit verwacht voor deze prijs (bijna EUR 340 ex. BTW).
Nog maar weer eens contact opnemen met de verkopende partij, wordt vervolgd.

ik heb er geen problemen mee tot nu toe. ding stookt alles, iets wat ik met mn wsp80 en wsd50 vaak niet kon zeggen. de wsp80 had ook vaak last van het element wat slecht thermisch zn warmte doorgaf aan de punt. zit nog de 1e punt in de wt1010, opwarmen in 12sec dus zet deze ook sneller gewoon weer uit. de punt komt weleens los te zitten door opwarmen/afkoelen, maar de kop is de punthuls dus kun je met de hand aandraaien, ook heet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer