Besturing kantbank (Haco) + monitor defect.

Ik heb weer een uitdaging en hoop dat iemand hier iets van dit spul herkend.

Ik heb hier een controller liggen (eurokart formaat) die aangesloten is op een monochrome monitortje.

Vanaf de controller kaart gaat er een seriele verbinding naar de besturingskast.

Nu is er hetvolgende aan de hand:
De monitor displayed maar 1 regel text met allemaal 'd' characters. Hij is ook ver ingebrand.
Ook "zucht" het beeld continue met een periode tijd van een paar seconden. (lichter en weer donkerder)

Nu heb ik al een hele zwik elco's vervangen in de monitor die slecht waren. Is nog niet definitief het goede spul maar dan kan ik in ieder geval kijken of ik de controller aan de praat krijg.

Helaas heeft de elco vervanging weinig verbeterd terwijl er toch zeker 6 of 7 echt minder dan 1/2 van de capaciteit hadden.
Het monitor chassis is een Y08A van Matsushita/Panasonic.

Nu ben ik aan het zoeken geweest naar info van het monitor chassis en daar heb ik maar een stuk van het schema kunnen vinden. Blijkbaar zit het chassis ook in een Apricot computer. Ik heb het monitor deel in een pdf gezet en attached. Helaas is het schema niet compleet, er zit veel meer op het board en van het stuk wat ik niet heb zit er waarschijnlijk het sync seperator deel in.

Het volgende probleem is de controller. Daar lijkt ook alleen de eerste regel uit te komen, verder niets als ik op de scoop naar het composite video signaal kijk. Verwijder ik de character rom uit het voetje zou ik een vol wit scherm verwachten of op zijn minst een 20 regels met balken (inter line spacing).

Dat gebeurd dus niet, alleen op de eerste regel krijg ik een balk te zien.

Nou dan denk je misschien dat de processor dood is, nou niet dus, als ik de code eprom eruit trek doet de video controller(P8275) niks meer dus die is wel degelijk geinitialiseerd door de processor (8085).

De vraag is ook, is de controller print de machine besturing zelf of is deze print alleen een terminal en zit de hoofcontroller in de kantbank zelf?
Ik vind namelijk op de videocontroller chip vaak application notes dat ze die als VT-terminal gebruiken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

oei, dingetje uit 1988 nog, dat zal een leuke zijn worden. ik zou beginnen bij het systeem waar het spul op draait, de backup accu bijv. ik zie op de kaart bovenaan al 1 spoor met bobbels erin, dat kan een deel van t probleem zijn..

de monitor niet teveel aan doen, dat ding is ingebrand, krijg je er niet meer focus in dan laten zo. eerst zorgen voor meer als alleen D's in beeld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Je 8275 is inderdaad de video controller, en moet aangestuurd worden door de processor.
Initialiseren lijkt wel te lukken, (Video) RAM al eens vervangen ?
Gelukkig zit alles in voetjes, de TTL is nog wel te testen met een TL866 oid.

Misschien helpt dit :

AP-62 Low Cost CRT Terminal Using The 8275.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Shiptronic

Overleden

Wat is de aansturing?, anders een convertor print een een TFT-je ophangen? die oude bowling machines word ook steeds lastiger. als de buis op is = die op :(

Op 26 december 2020 20:56:02 schreef testman:

de monitor niet teveel aan doen, dat ding is ingebrand, krijg je er niet meer focus in dan laten zo. eerst zorgen voor meer als alleen D's in beeld..

Dat is helemaal waar!

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 26 december 2020 21:05:54 (47%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 december 2020 21:00:37 schreef bprosman:(Video) RAM al eens vervangen ?

Ja, is al verwisseld, het is een 8kx8 ram. Exact hetzelfde.

Ook wordt de DMA controller netjes aangesproken door de video controller, deze leest elke row van het scherm (50 chars van de, denk ik, 50 x 20 chars) uit het gemeenschappelijke SRAM.

Er zit ook een IRQ lijn op de video chip die precies ieder raster een INT levert zodat de cpu de DMA weer kan reloaden voor de volgende refresh van het scherm (50 Hz is de framerate) die is ook precies goed.

Dus het is me een raadsel dat ik alleen die d-tjes krijg, want dat wil zeggen dat de char-rom ook netjes de linecounter binnen krijgt.

Op 26 december 2020 20:56:02 schreef testman:
oei, dingetje uit 1988 nog, dat zal een leuke zijn worden.

1985 of 86 geloof ik dat het bouwjaar is van dat ding. Maar als ik op de IC's kijk inderdaad 88 of de controller is al in den beginne vervangen ooit.

Ik zou beginnen bij het systeem waar het spul op draait, de backup accu bijv. ik zie op de kaart bovenaan al 1 spoor met bobbels erin, dat kan een deel van t probleem zijn..

Er zit geen backup accu in!

de monitor niet teveel aan doen, dat ding is ingebrand, krijg je er niet meer focus in dan laten zo. eerst zorgen voor meer als alleen D's in beeld..

Klopt, dat is ook de reden waarom ik die niet helemaal recapped heb maar alleen het noodzakelijke.
Ik dacht eerst dat het beeld gewoon weg-faade na de eerste regel en dat ik daarom maar 1 regel zie, maar dat is blijkbaar niet zo.

Alleen als ik de boel weer aan de praat heb dan ga ik wel zoeken naar een LCD vervanger.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

haal eens de ic's uit de voet en zet die weer terug, deels zit in die goedkope voetjes welke weleens storingen geven..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

de backup accu bijv. ik zie op de kaart bovenaan al 1 spoor met bobbels erin, dat kan een deel van t probleem zijn..

Ik zie geen backup batterij alleen kristallen.
Die "bobbels" onder t soldeermasker kwamen wel vaker voor bij (door) golfsolderen.

Dus het is me een raadsel dat ik alleen die d-tjes krijg, want dat wil zeggen dat de char-rom ook netjes de linecounter binnen krijgt.

Wel "Hi-Tech" om dat via een 8085 en dan met een DMA controller te doen.
Neem aan dat de karakter ROM ook nog wel iets nuttigs bevat ?

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 26 december 2020 21:11:02 (36%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Klopt met de sporen is niks mis mee. Waar ik me wel meer zorgen over maak zijn de vias in de print die lijken hier en daar geoxideerd te zijn.

Ik heb alle signalen van de grote IC's al op de scoop bekeken of er rare niveaus tussen zitten (dat krijg je bij onderbrekingen) maar alles ziet er keurig uit.

Als de character ROM defect zou zijn verwacht ik eerder een hoop troep op het scherm en niet precies allemaal 'd' chars.

Verder heb ik ergens het H-Frame blanking signaal opgevist, die gaat naar de LS32 rechts boven en die onderbroken en aan GND gelegd. Dan krijg ik dit te zien:
X
X

Op de bovenste twee regels.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 26 december 2020 21:14:39 (35%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Shiptronic

Overleden

Geen input error van een toetsenbord wat blijft hangen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
bprosman

Golden Member

Zit nog even naar de foto's te kijken, de RS232 buffers zijn ook nog goed ? VIA's zou ik me niet zo druk om maken, zitten allemaal vol tin en "MicroVia's" kenden ze toen nog niet.

1985

Voordeel is, er ligt nog genoeg van die meuk overal (qua chips)

[Bericht gewijzigd door bprosman op zaterdag 26 december 2020 21:19:24 (20%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De input komt van een keyboard print met dome buttons en zie op die DIN41612 connector en hangt los. Dus kan het ook niet zijn.

Verder heb ik de multifunction chip er ook een keer uitgehaald. Die de RS232 en alle I/O op voor de keyboard matrix bevat. Maar dan nog hetzelfde beeld.

Ik zei nog dat het een uitdaging is. :(

Het enige wat nog zou kunnen is dat de CPU in zijn main loop is blijven hangen. Want de ISR draait nog anders zie ik niet zo mooi een IRQ om de 20 ms op de video controller verschijnen. Die moet namelijk geacked worden in de software om gecleared te worden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 26 december 2020 21:15:34 schreef bprosman:
Zit nog even naar de foto's te kijken, de RS232 buffers zijn ook nog goed ? VIA's zou ik me niet zo druk om maken, zitten allemaal vol tin en "MicroVia's" kenden ze toen nog niet.

Nee niet op dit bordje, een aantal via's zijn open (2 layers).

Voordeel is, er ligt nog genoeg van die meuk overal (qua chips)

Vooral ook bij jouw? ;)

Ik heb de 189/188 er ook nog uitgehaald, maakt niks uit. Ook alle IC's effe eruit en weer erin. Ook geen verschil.

Over het beeldscherm gesproken, iemand een idee waar ik moet gaan zoeken om dat wegfaden en weer opkomen van het beeld te verhelpen?
Hoogspanning of de stuurroosters eens nameten?

Afgezien van inbranden zijn de letters nog best scherp (niet te zien op bovenstaande foto).

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Die TMP IC's van Toshiba zijn gevoelig voor statische lading opgebouwd aan de buitenkant van de beeldbuis. Defecten aan dat soort IC's kwamen ook vaak voor bij Philips KTV's.
De remedie was dan een nieuw service onderdeel, IC plus een metalen afschermplaatje, bovenop de behuizing wat met massa was doorverbonden.

Een vraagje, wat is een kantbank? Bij kant denk ik hier in Brugge aan iets anders :P
Ik heb geen kaas gegeten van dit soort aansturingen. Maar ik kijk wel graag naar filmpjes over restauraties van oude pc's en home computers. Daarin zie ik dat vaak dat sporen beschadigd zijn door bv lekkende condensators en backup accu. Die ic voetjes zijn ook vaak een boosdoener bv door slechte verbinding en of corrosie. Ik heb bv in filmpje van adrians basement gezien hoe hij een oude c64 probeerde te herstellen. Daar bleek uiteindelijk iets met onderbroken spoortje te zijn. Hij is toen alles gaan meten. Nu zijn er natuurlijk van de c64 veel schema's en info te vinden. Geen idee hoe jou board is.

Op 26 december 2020 21:47:19 schreef brains:
Een vraagje, wat is een kantbank? Bij kant denk ik hier in Brugge aan iets anders :P

Een kantbank is een machine om plaatwerk te buigen.

Nu zijn er natuurlijk van de c64 veel schema's en info te vinden. Geen idee hoe jou board is.

Uiteraard is er niks van te vinden. Ook de naam CIRIS wat op het board staat is nergens te vinden.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 26 december 2020 21:50:37 (31%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Toshiba TMP vervangen! Dingen sneuvelden bij bosjes in die TV's.

Die TMP is de DMA controller van het CPU board! Niet van de TV/monitor. Heeft er niks mee te maken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op zaterdag 26 december 2020 21:58:40 (16%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
RAAF12

Golden Member

Oeps, dat wist ik niet. TMP Toshiba gingen de alarmbellen hier af. Succes met zoeken!

Ik zou als eerste de voedingsspanning voor de logica meten en de rimpel controleren.

2e stap zou ik testman volgen en ic's lichten en terug te drukken. Slechte ic-voeten of oxidatie kan storingen opleveren.

Waarom weggooien als het betaalbaar te repareren is!
benleentje

Golden Member

Er zit ook een IRQ lijn op de video chip die precies ieder raster een INT levert zodat de cpu de DMA weer kan reloaden voor de volgende refresh van het scherm (50 Hz is de framerate) die is ook precies goed.

Volgens mij hoor je ook voor elke lijn een interrupt te krijgen. OP de WD8275 al eens gemeten aan HRTC en VRTC. Vooral HRTC kan je dan zien of er nog wel lijnen gegenereerd worden nu lijkt dat maar 1 lijn te zijn.

De vraag is ook, is de controller print de machine besturing zelf of is deze print alleen een terminal en zit de hoofcontroller in de kantbank zelf?
Ik vind namelijk op de videocontroller chip vaak application notes dat ze die als VT-terminal gebruiken.

Deze controller print handelt de interacties tussen mens en machine af en stuurt die input door naar de controller in de besturingskast. Maar het kan ook zo zijn dat die hele besturingskast aanstuurt maar dan kan ik vanaf hier niet zien.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zaterdag 26 december 2020 22:38:13 (37%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

IC's er allemaal al uit gehad. Voeding is goed, geen rimpel of andere ranzigheden. Reset signaal lijkt goed te zijn.

Ik zou effe de sync moeten meten, ik weet zo niet niet meer of die een lijn is of een frame.

H en Vsync zijn goed (H-/V-RTC) inclusief het composiet signaal ziet er goed uit, netjes eeen hsync/vsync egalisatiepulsen etc. Alleen het nul niveau (sync) is misschien niet helemaal zoals ik denk dat het zou moeten zijn.

Dat maakt het zo raar dat ik maar een regel zie. Het enige afwijkende wat ik zie is dat het blanking signaal (VSP) altijd actief is behalve voor de eerste regel! Dat is zeker niet goed.
Zou kunnen duiden op een underrun van de DMA na de eerste regel en dat er daar iets gaar is.

Ik zal eerst eens kijken waarom die monitor zo raar doet. Klusje voor morgen vroeg.

P.S.: In de kast op de bank zelf zit nog een 19" rack met een zwik printen erin (duidelijk in ieder geval 1 print met denk ik een motor driver sturing, een hele bak torren). Die heb ik verder nog niet open gehad en gekeken wat daar precies in zit.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Net toch eerst de eproms uitgelezen. De font rom zie er plausibel uit kwa inhoud elke 8 bytes bevat wat data bytes en zo kom ik uit op 128 tekens als ik de inhoud bekijk.

De code rom is een heel ander verhaal. De code is effectief zo'n 1k bytes. Geen enkele string in de code te herkennen. Ik begin toch een vermoeden te krijgen dat dit ding een domme terminal is. Want in 1k code kun je niet echt veel maken.

Ik heb de code door een disassembler getrokken en gekeken of de data die erin staat ergens op slaat. Het lijkt allemaal wel goede code te zijn. Functies worden netjes met een RET afgesloten.

Er is wel een sync error in de disassembly maar dat kan ook een interpretatie zijn van een simpele constantie die als label herkend wordt.

Verder de databussen en adresbussen nagemeten tussen de diverse chips, nog geen clue gevonden waar het issue zit.

Volgende stap is eens kijken wat de RS232 poort doet.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
benleentje

Golden Member

Het enige afwijkende wat ik zie is dat het blanking signaal (VSP) altijd actief is behalve voor de eerste regel! Dat is zeker niet goed.
Zou kunnen duiden op een underrun van de DMA na de eerste regel en dat er daar iets gaar is.

Dat lijkt me och verder het echte probleem te zijn waar je dieper naar moet kijken. En dan heb je toch een logicanalyser nodig.

Hier een een goed youtube video over hoe je zelf een logicanalyser kan maken met een arduino mega. Het gaat eigenlijk over de 6502 chip zelf die uitgelezen word met een logicanalyser maar elke stap word goed uitgelegd en moet ook werken voor een 8085. Als je weet op welke adres de interrupt routine van de 8085 cpu zitten dan kan je daarmee ook zien op de cpu ook werkelijk de routine uitvoert en DMA uitvoer zou je ook moeten zien.

https://www.youtube.com/watch?v=LnzuMJLZRdU&t=6s

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 27 december 2020 14:26:05 schreef henri62:
in 1k code kun je niet echt veel maken.

In 1985 wel, op mijn ZX81 kon ik toch space invaders etc kwijt in 1K geheugen ;-)

Ja klopt, je kunt wel het eea in 1k maken maar geen complete kantbank besturing.

In ieder geval mijn testbeeld generator weer eens opgegraven en aan de monitor geknoopt.

Nu komt er dit uit: golvend beeld met raster

Met een Z/W bar (wit naar zwart) komt er vrijwel geen beeld, ik moet het composiet signaal naar 1.5V opschroeven om er dit uit te krijgen:
golvend beeld met ZW bar

Dat interferentiepatroon komt niet van de camera van de telefoon, zit er in het echt ook in.

Wie kent dit sympthoom?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.