Bij inschakelen NAD M2 stop soms door

Hallo,

Heb een NAD M2 versterker staan. Mooi apparaat ben er erg blij mee maar hij heeft kuren. Al een aantal maanden slaat de stop door ongeveer 1.5sec na het aanschakelen. Dit gebeurd ongeveer 50% van de keren dat ik hem aanschakel. Ook kan het zomaar eens 1 week goed gaan en dan weer een paar keer in de week de stop door bij inschakelen. Als ik dan in de meter kast de stop weer aanschakel gaat de versterker altijd probleemloos aan en staat die de hele avond te spelen.

Ik ben het ondertussen een beetje zat om steeds de stop weer te moeten inschakelen dus wil een poging wagen dit te repareren.

Iemand aan de hand van mijn probleem omschrijving een idee waar het eerst te kijken voor ik hem uit elkaar ge schroeven?

maartenbakker

Golden Member

Klinkt alsof de inschakelvertraging van de NAD niet goed meer is. Relais werkt wel maar weerstand of NTC onderbroken. Ik ken het schema niet, maar lijkt me dat je het in die hoek moet zoeken ook al zijn dit schakelende voedingen dus iets minder straightforward.

Is het een echte "stop" die eruitvliegt of een installatieautomaat of een aardlekschakelaar?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 27 december 2020 16:17:00 (30%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

het zou me niet verbazen dat deze versterker geen trafo meer aan boord heeft maar een stel smps. die hebben elk een ntc om de piekstroom af te vangen, kan zijn dat er 1 stuk is. ook kan de groep waar deze versterker opzit al een redelijk vermogen hebben lopen, waardoor de automaat eerder tript. probeer eens met een verlengkabel een andere groep, werkt dat zeg een week goed zit het probleem elders, automaat gammel of last te hoog op die groep.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Hugo Welther

Moderator

Service manual staat op ElektroTanya.

Voeding is inderdaad 2x SMPS met 5V stand-by voeding.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 27 december 2020 16:13:45 schreef maartenbakker:
Klinkt alsof de inschakelvertraging van de NAD niet goed meer is. Relais werkt wel maar weerstand of NTC onderbroken. Ik ken het schema niet, maar lijkt me dat je het in die hoek moet zoeken ook al zijn dit schakelende voedingen dus iets minder straightforward.

Is het een echte "stop" die eruitvliegt of een installatieautomaat of een aardlekschakelaar?

Op 27 december 2020 16:56:11 schreef testman:
het zou me niet verbazen dat deze versterker geen trafo meer aan boord heeft maar een stel smps. die hebben elk een ntc om de piekstroom af te vangen, kan zijn dat er 1 stuk is. ook kan de groep waar deze versterker opzit al een redelijk vermogen hebben lopen, waardoor de automaat eerder tript. probeer eens met een verlengkabel een andere groep, werkt dat zeg een week goed zit het probleem elders, automaat gammel of last te hoog op die groep.

@maartenbakker het gaat inderdaad om een installatie automaat en niet om ouderwetse stoppen of aardlek schakelaar.

@testman Dat met een verlengsnoer heb ik in het begin meteen geprobeerd. De versterker zit nu in zijn eentje op de groep aangesloten.

Voor zover ik het zelf zie zitten er 2 SMPS voedingen aan de voorzijde van de versterker.
Piekstroom lijkt mij logisch al moet dat een behoorlijke zijn om de installatie automaat door te laten slaan lijkt me.

NTC is toch een temperatuursensor? Dit vond ik op googel als ik zoek op SMPS NTC. Is dat wat jullie bedoelen?

https://passive-components.eu/how-to-use-ntc-thermistors-for-inrush-cu…

Op 27 december 2020 17:25:54 schreef Hugo Welther:
Service manual staat op ElektroTanya.

Voeding is inderdaad 2x SMPS met 5V stand-by voeding.

Bedankt zal eens kijken!

Ben vandaag even wezen kijken en ben ik het schema van de power switch board de ZV700 tegen gekomen. Deze zit als eerste parallel met de 230volt aangesloten. Is dit wat er voor zorgt dat de piek stroom tegengehouden wordt?

Nee, dat is een varistor die ervoor zorgt dat piekspanningen het apparaat zelf niet al te diep bereiken. Geleid bij netspanning amper en gaat bij hogere spanningen meer geleiden en vormt dus als het ware een kortsluiting voor piekspanningen.

Ik kan het schema verder niet lezen (was een echte scherm-afdruk teveel gevraagd?) en kan er dus ook niets over zeggen verder.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 29 december 2020 17:07:51 schreef weardguy:
Nee, dat is een varistor die ervoor zorgt dat piekspanningen het apparaat zelf niet al te diep bereiken. Geleid bij netspanning amper en gaat bij hogere spanningen meer geleiden en vormt dus als het ware een kortsluiting voor piekspanningen.

Ik kan het schema verder niet lezen (was een echte scherm-afdruk teveel gevraagd?) en kan er dus ook niets over zeggen verder.

Oke duidelijk, Scherm-afdruk had ik niet gemaakt omdat ik niet zeker weet waar te zoeken.

Het component waar ik die varistor op gevonden heb is een van de 2 power switch borden die vervolgens aangesloten zitten op beide voedingen. Klopt het dat ik een piekstroom beveiliging daar op moet zoeken of is het waarschijnlijker dat die op de voedingen zelf zitten?

Hier schema's van de 2 power switch borden

vergeten

Golden Member

Componentnaam TH701 (5D-11) op voeding A is de NTC.
Componentnaam TH800 (5D-11) op voeding B is de NTC.

En NTC is stuk als hij bij kamertemperatuur al zo goed als 0 Ω is (of oneindig hoog) wat zeer zelden gebeurd!

[Bericht gewijzigd door vergeten op dinsdag 29 december 2020 19:03:44 (11%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

Ja, alleen zijn dat zeker niet de probleemcomponenten. Dat zijn beide hulpvoedingen.

De hoofdvoedingen zullen geschakeld worden door de twee relais, en ik vermoed dat de NTC's daarvan op hun eigen printen zitten.
Dat zijn de printen die rechtop in de kast staan.

Beste kans overigens dat daar helemaal niets mis mee is, een beetje triggerhappy 'B' automaatje kan zomaar eens trippen bij een paar flinke primaire elco's

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 december 2020 18:54:30 (33%)

vergeten

Golden Member

Op 27 december 2020 14:58:14 schreef royvuurwerk.tk:

Ook kan het zomaar eens 1 week goed gaan en dan weer een paar keer in de week de stop door bij inschakelen. Als ik dan in de meter kast de stop weer aanschakel gaat de versterker altijd probleemloos aan en staat die de hele avond te spelen.

Iemand aan de hand van mijn probleem omschrijving een idee waar het eerst te kijken voor ik hem uit elkaar ge schroeven?

Maak eens een goede scherpe foto van specifiek die automaat die "springt" of duid hem aan op een foto, we zijn benieuwd welk merk/type dat precies is.
Het heeft mogelijk iets te maken met de karakteristiek van die automaat.
Is dit zomaar begonnen of is de meterkast vernieuwd?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Je hebt het over een "installatie automaat".....niet toevallig een alamat?
Die gaan al vrij snel bij een lek naar bijv. het chassis o.i.d.

Op 29 december 2020 19:35:23 schreef vergeten:
[...]
Maak eens een goede scherpe foto van specifiek die automaat die "springt" of duid hem aan op een foto, we zijn benieuwd welk merk/type dat precies is.
Het heeft mogelijk iets te maken met de karakteristiek van die automaat.
Is dit zomaar begonnen of is de meterkast vernieuwd?

Hier 2 foto’s van de automaten die ik gebruikt heb. Nummer 1 is gewoon van de woonkamer en nummer 4 is een aparte groep voor de wasmachine maar beide maken geen verschil.

Heb het nu even wat druk maar als ik wat tijd vrij heb zal ik de de printplaten eens uitbouwen en ze eens goed bekijken en wat foto’s maken. Hopelijk valt er iets aan te zien.

Jinny

Golden Member

Ik zou me geen drukte maken eerst over de automaten, A merk dingen, alles kan stuk, maar zijn niet eerste verdachte nu...
Inschakelvertraging lijkt mij ook de ellende te geven...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik kwam ergens in een facebook groep exact hetzelfde probleem tegen met een M2. Degene die 'm repareerde heeft er een inschakelvertraging in gezet. Versterker trekt 18A piek bij inschakelen volgens zijn meting.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Sinds wanneer gebruikt NAD een rommelmerk als SAMXON in zijn voedingen?

maartenbakker

Golden Member

Sinds NAD geen eigen fabriek dus geen eigen inkoopafdeling heeft?

Overigens zijn er ook elco's van Samxon die gewoon de specs halen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

had jaren terug een versterker van nad onder handen, een ding van nu een 17 jaar oud. kwam gewoon uit china en had nogal last van rotte solderingen en onderbemeten transistoren..

waar rook was, werkt nu iets niet meer