Badkamer Spots vervangen

Hallo allemaal,

Op dit moment zitten er 6 halogeen spotjes in de badkamer met een G4 fitting. Echter heb ik hetzelfde probleem als omschreven in dit topic.

Iedere keer vallen de spotjes uit en als ik er tegenaan tik doen ze het soms weer een dag. Echt goed hebben ze het nooit gedaan maar zaten er al in toen we het huis kochten. Nou heb ik al regelmatig de lampjes zelf vervangen, maar nog nooit de spots. Als ik echter dezelfde spots er terug in zet, zal het probleem wellicht op korte termijn weer ontstaan (verwacht ik). Het liefst zou ik dus het volgende willen:
- De spots vervangen van een G4 fitting naar bijv. een GU10 aansluiting
- Ipv halogeen zou ik alles het liefst vervangen voor LED

Het probleem is dat ik het plafond er niet uit wil halen van de badkamer en ik niet weet hoe alles daar precies loopt qua bekabeling/trafo/doorlussen etc.

Dan nu mijn vraag:
1) Kan ik met de huidige kabels de spots vervangen naar een spot met LED en een andere fitting? Of ben ik genoodzaakt dezelfde spots terug te kopen?

Nog even wat specs:
Huidige spots zijn 12 Volt en 20 Watt
Huidige fitting = G4
Huidige diameter spot = 70mm
Zaagmaat plafond = 60mm
Totaal aantal spots badkamer = 6
Inbouwdiepte tot plafond = 50mm

Ik hoor heel graag jullie advies! Alvast heel erg bedankt!

Shiptronic

Overleden

Bij halogeen is het vaak de fitting die te heet word, en bij een douche komt er ook nog een vocht probleem bij die de contacten corrodeert.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

je hebt 6 spots, ik vermoed 2 trafo's van 60VA of 1 van 150VA op het plafond. kabels lopen van trafo naar de spots, normaal maak je van de oude kabels 230V en zet er een gu10 voetje aan, maar hier zou ik dat niet doen met die enkele isolatie. een stuk vmvl 2x1mm2 nemen en van spot naar spot doortrekken, voetje gu10 erop steken. ergens ligt nu de trafo, kwestie van eens aan de kabels trekken, je hoort dat ding vanzelf schuiven over het plafond. op de 230V van de trafo de gu10 spots aansluiten.

de oude gaten zijn wrs te klein, een kantalbare spot heeft een gat van 79 nodig doorgaans. je zet dan eerst gatzaag 79 op de houder en dan nog een gatzaag van 60, dat lijkt er nu iig te zitten. de boor van 60 centert de boor van 79 zodat het gat mooi rond wordt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een GU10 zal niet werken omdat je maar 50mm inbouwdiepte hebt.

Eerst eens nazien wat je zitten hebt aan trafo's.

edit: wij hebben onze 12v spots in de badkamer vervangen door deze 230v ledspots en dat was een schot in de roos, nooit verwacht dat het zo'n helder en aangenaam licht zou geven.
Hoogte 47mm dus ook goed.

https://www.sylvania-lighting.com/product/nl-be/products/0005282/

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Op 25 december 2020 11:21:24 schreef testman:

de oude gaten zijn wrs te klein, een kantalbare spot heeft een gat van 79 nodig doorgaans. je zet dan eerst gatzaag 79 op de houder en dan nog een gatzaag van 60, dat lijkt er nu iig te zitten. de boor van 60 centert de boor van 79 zodat het gat mooi rond wordt.

Idd zo doe ik het ook, in nood even een plankje erachter schroeven voor je centergat, schroeven dan wel kort op de rand zetten tussen de 60 en 79mm in.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Wow!! Thanks voor alle reacties so far! Top!

Maar als ik jullie goed begrijp moet ik in ieder geval de bedrading 230V maken? Er zijn wel led spots die werken op 12V, maar daar is dan een Led driver voor nodig en is wat anders dan de trafo die er nu ligt verwacht ik...

Het probleem is dat het plafond (voor zover ik weet) niet makkelijk los te maken is. Dus dan wordt het vervangen van de trafo of kabels erg lastig... wel jammer dat ik niet de spots zelf kan vervangen met de huidige trafo/kabels...

Ik zie wel dat er G4 Led's zijn, maar het liefst heb ik er een andere fitting bij. De spots die MGP aangeeft zouden echt fantastisch zijn... maar dan vrees ik dat toch het plafond er (deels) uit moet. Heb al wel aan de kabels getrokken om te kijken of ik de trafo kan benaderen, maar kan ze nog niet ontdekken helaas. Maar mocht dat wel lukken zal ik toch opnieuw kabels moeten trekken etc...

Dus ik denk dat de keuze gaat worden, of plafond eruit en alles goed vervangen... of de spots vervangen voor nieuwe G4 spots...

Ik heb jaren geleden ook enorm getobd met GU5.3 spotjes van 50W in de badkamer. (van die draaibare kogels) Het bleken de fittingen te zijn ,die worden te heet waardoor de veerkracht vermindert etc...
Nieuwe lampjes gaf vaak soelaas, maar slechts voor korte tijd.
Ik heb toen de fittingen vervangen door kroonsteentjes ,tenminste het binnenwerk ervan want de steek was niet goed. ze zijn gewoon ongeisoleerd ,maar dat geeft niks ,het is maar 12V.
Sindsdien zijn de problemen over.
Die GU5.3 spotjes zijn voor hun mechanische opstelling niet afhankelijk van de fitting ,dat maakt deze oplossing mede mogelijk.

Ooit dit zelfde meerdere malen gezien, en daar was de inbouwdiepte ook gering.
Maar toen een oplossing voor gevonden,zonder dat het hele plafond vervangen behoeft worden.
Gewoon wat freubelwerk, door ringen maken ter grote van de buitenmaat van de nieuwe spot, en een binnengat voor de spot.
De dikte zo nemen dat er wel voldoende inbouwruimte is.
En dan deze elektrisch verbinden met "Wago Klip"

MVG. ;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Ik ben in ieder geval blij om te horen dat het een herkenbaar probleem is! Thx voor de oplossingen GerardMonique en MC6800! Echter zijn deze volgens mij best technisch dus ik ga eerst nu de spots vervangen. Mocht het probleem op korte tijd weer ontstaan (waar ik vanuit ga), ga ik even kijken of ik toch het plafond vervang of één van jullie oplossingen ga proberen.

Wel jammer dat er geen eenvoudige oplossing voor is, maar het vervolgplan is nu in ieder geval duidelijk!

Thanks allemaal!!

Ik had dat ook vrij snel met dezelfde onderbouw dingen.

Ik heb een vrij simpel de pootjes van de steek lampjes allemaal iets naar buiten gebogen zodat er een beetje spanning op de contacten kwam.

Draait hier al meer dan 10 jaar zonder problemen meer.

Wel moet je echt alleen het pootje buigen, dus niet het glas vasthouden en het pootje naar buiten buigen, dan breekt je glas.

heb dat ook al eens gedaan zo, pootjes van t lampje iets buigen zodat er een kleine zigzag inkomt, dan werkt het weer. de oude lampjes hebben vaak blauw aangelopen pootjes, dat geeft al aan dat het voetje slecht contact maakt. je hebt ook platte led voor deze armaturen, maar het wel zo'n rommel die ondiepe dingen, beste het armatuur vervangen geheel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Tja, rommel.

Ik heb hier nog van de onderbouw rondjes van het merk Massive, heel goedkoop idd.

Ik had toen de lampjes vervangen door Philips steek lampjes en die doen het nu al meer dan 10 jaar 4 uur per dag, wel nog op de ouderwetse koper transformator nog. Dus de spanning zal wel iets onder de 12VAC zijn, heb bergrepen dat de lampjes dan veel langer meer gaan.

Ik laat het lekker zitten tot dat het stuk gaat, het plastic moet je volgens mij niet meer aanraken, dan breekt het ;-)

Nog een kleine anekdote, in mijn badkamer heb ik meer dan 15 jaar geleden 2 sets 5 spot 20w GU5.3 ingebouwd met weer de koper transformatoren. Ik heb daar nog nooit een lampje vervangen.

Terwijl de 2 keer 3 spots GU5.3 pakketen die in de hal zaten wel stuk gingen, daar zitten nu gewoon GU10 230 spots in met een normale dimmer.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op zondag 27 december 2020 18:15:03 (25%)

Shiptronic

Overleden

Zoiets : 12 V en plat genoeg. https://www.amazon.nl/LED-Slim-inbouwspots-60mm-MINI-AMP/dp/B08FXTPQZ7

Enige probleem kan zijn dat je trafo niet starten wil om dat de totale belasting te laag is. dat is met een weerstand(lamp) op te lossen :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zondag 27 december 2020 18:20:53 (17%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hi allen,

Bedankt voor de reacties! Ja ik ga inderdaad eerst eens wat met die pinnetjes proberen en als dat niet werkt de spots vervangen. Het liefst zou ik inderdaad de spots vervangen voor led, zoals Shiptronic aangeeft, maar wat bedoel je precies met een weerstandlamp? Ik begrijp dat de trafo niet start omdat de belasting te laag is door led, maar hoe kan ik dat dan precies oplossen?

Want als dat zou werken met mijn huidige trafo heeft dat natuurlijk de voorkeur!

weerstandlamp is pruts bv, oude trafo eruit ketsen en led driver 12VDC nemen..

je hebt van hera overigens 1:1 led vervangers voor deze spots. de hera kb12led rvs onder andere..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi testman,

Dan moet ik een weerstandslamp ook niet hebben als dat niks is. Als ik de door jou aangegeven led driver koop... en ik kan de trafo vinden op het plafond (wordt nog een keer flink zoeken...) kan ik dan wel de bedrading laten liggen?

Want als de draden van de trafo/driver hergebruikt kunnen worden, zie ik nog wel een mogelijkheid om toch led lampen erin te zetten, zonder dat het plafond er helemaal uit moet...

Zou mooi zijn!

Arco

Special Member

Zou kunnen dat een MR16 lampje 't wel goed doet erin, omdat de pootjes dikker zijn. (meeste lampjes in winkels zijn MR16)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

probeer eens om van gat naar gat een nieuwe draad te trekken anders, laatste op de voeding van de oude trafo zetten. echter 230V gu10 spots gaat niet passen, 50mm diepte is te weinig. daar heb je 65mm voor nodig, 12V ledspots zou miss gaan, maar ook dat is krap aan. dezelfde spotjes in led nemen maakt het meeste kans. voorheen had je ook nog 35mm ledspotjes, maar de armaturen daarvoor zijn er nog maar amper, die maat gaat eruit..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 19 januari 2021 21:05:44 (48%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo Arco en testman,

@Arco, die MR16 gaat toch niet in de huidige fitting passen?

@testman, yes, als het me lukt om nieuwe draad van gat naar gat te trekken, is het issue opgelost verwacht ik. Zal eens kijken of ik een trekveer op de kop kan tikken, want deze heb ik nog niet (en er nog nooit mee gewerkt) :)

En als me dat lukt, dan op zoek naar led spots met een kleine hoogte... de gaten eventueel groter maken is geen issue, heb ik vorige week in de keuken ook gedaan. Dus alleen de hoogte is echt belangrijk.

Thanks voor alle tips en adviezen! Ik kan in ieder geval verder :)

Groeten,
Mark

Arco

Special Member

Meeste van dat soort voetjes zijn te gebruiken met G4, of GU5.3/MR16.
(er zitten meestal een soort sleufgaten in voor de contacten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als je in een 5,3 voetje een gu4 steekt nadat er 5,3 in heeft gezeten kun je er donder op zeggen dat die gu4 slecht contact maken en uit gaan vallen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi allen,

Nou ik ben vanochtend bezig geweest om toch te kijken of ik bij de trafo kan, maar helaas. Ik heb bij alle spots de kabel zover mogelijk uitgetrokken, maar ergens in het plafond zitten ze vast en is er geen beweging in te krijgen. Ook zitten er tussen het plafond en de beton van die houten latjes, waardoor het trekken van kabels erg lastig wordt (zonder het plafond te slopen...).

Zie foto's. Het zal wel niet hoor... maar kan het toch niet zo zijn dat de trafo's in de spots zelf gebouwd zitten? Want als ik kijk naar het kroonsteentje... lijken de 2 kabels in de kabelmantel (nul en fase) wel gewoon 230V te zijn? Of kan dat helemaal niet?

zit er een zolder boven? kan dat de driver dan op die zolder zit, hoewel ik me dat bij een betondek wel afvraag..

de trafo zal in de buurt van het lichtpunt zitten, als het beton eronder nog origineel grijs is, dan zat dat plafond er wrs altijd al. het liuchtpunt komt doorgaans vanuit het midden, dichtbijzijnde spot eruit halen en met gsm camera kijken of je daar iets ziet.

de huidige rode kabels zou je voor 230V kunnen gebruiken, maar je moet bij de trafo kunnen komen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hoi Testman,

Wederom thanks voor je goede en snelle antwoord! Er zit een zolder boven, maar die is inderdaad van beton en ik heb op zolder nog nooit iets zien liggen, dus dat verwacht ik niet.

Ik denk als ik zo kijk waar de kabels naartoe gaan... dat hij in het midden van de plafond ligt, maar ja... daar kan ik dus niet aan en zeker weten doe ik het ook niet. Het is ook echt maar een paar centimeter ruimte en dan die houten latjes er nog tussen... En mijn telefoon kan niet door het gat :(

Maar zou ik inderdaad die kabels als 230V kunnen gebruiken? Zorgt die trafo er dan niet voor dat er 12V door de kabels gaat? Want als ik het inderdaad als 230V kan gebruiken, dan kan ik er toch lage led spots op monteren? De led-spots die ik gezien heb, zit er een kleine trafo bij iedere spot, dus deze zet hem net voor de spot om naar 12V. Zou dit dan wel werken?

Als dit ook niet kan geef ik het echt op en ga ik helaas weer halogeen spots kopen en dan maar kijken hoe lang ze het volhouden haha!

Ik heb dezelfde spots in keuken en badkamer en na aankoop van het appartement gewoon de G4 halogeenlampjes vervangen door 12V LED vervangers van AliExpress.
Die waren iets van €0,75 per stuk en werken prima met de dimmer.
Mooi warm wit licht en geen problemen mee.