Iemand bekent met Putty ?

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Een P1 kabel komt eraan, maar dan moet ik zo'n 10 meter kabel gaan trekken en dat zie ik helemaal niet zitten.
De kabel had ik al besteld voor het geval dat, maar dan zou ik hem aan de meter laten hangen en af en toe mijn laptop erop aansluiten....dus puur in nood gevallen.

De NAS heeft mijn zoon neergezet als backup server van mijn computer, (Arduino gestuurde) zonnepanelen en weerstation zetten daar de dag files op.

Dan kun je ook met een Arduino of rPI daar je Slimme meter data naartoe sturen.

natuurlijk kun je op een NAS van QNAP een SQL server installeren. weet jij of hij een QNAP heeft?

Kan op andere merken ook.

[Bericht gewijzigd door bprosman op zondag 27 december 2020 20:57:20 (12%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Mwa, ik vind niet dat ik te hard ga. Ik geef een mogelijkheid aan, waarvan ik ook meteen zeg dat die helemaal niet handig is.
De TS heeft al heel duidelijk aangegeven geen enkele ervaring te hebben met programmeren (m.u.v. een beetje arduino). Maar dat neemt niet weg dat ik ook niet voor de hand liggende mogelijkheden mag noemen.

Anyway, hoeveel stroom kan die P1 poort leveren? Blijkbaar genoeg om dat HomeWizard kastje van prik te voorzien. Dan moet een Raspberry Pi Zero W toch ook wel kunnen? (Update: ik heb net gelezen dat de P1 poort vanaf de DSMR 4.0 specificatie max. 100mA kan leveren.)

Een MySQL database-je op de NAS laten draaien is wel een ideaal-oplossing, maar m.i. ook best wat overkill. Doe gewoon waar iedere willekeurige NAS voor is bedoeld: bestanden opslaan. Daarom dus mijn voorstel om een Raspberry Pi Zero W toe te passen.

Trouwens, op zich kan dat HomeWizard dingetje gewoon op zijn plek blijven. "Gewoon" die cloudverbinding opdoeken en zelf iedere x seconden/minuten het JSON pakketje opvragen uit het ding.

Is dus eigenlijk de vraag: hoe en waarmee (en hoe vaak) wil je de data uitlezen?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 27 december 2020 20:19:53 schreef Progger:
Buckfast en MnM, jullie gaan veel te hard.

firmware hacken? weet jij wat er in dat ding zit dan?

natuurlijk kun je op een NAS van QNAP een SQL server installeren. weet jij of hij een QNAP heeft?

even de instellingen wijzigen, met een screenshot van een compleet ander ding is hij ook niet geholpen.

[...]

Wie o wie heeft er gesproken van firmware hakken? Je ziet schimmen die er gewoon niet zijn. Als je alles dan toch zo correct wil hebben. SQL server is microschoft gebonden. Die ga je met grote zekerheid niet op een Synology of QNAPS NOOIT vinden. MariaDb en PHPAdmin lijkt er al wat meer op. Dat kan op de meeste Linux gebaseerde systemen en ja ook op een RPi. 99% van de tijd staan die systemen toch maar te wachten. TS geeft zelf aan dat de NAS de gegevens van zijn zonnepanelen opslaat. Alleen de vraag in welke toestand. Een Db of een CSV tekstbestand.

Dat ik een screenshot laat zien is gewoon dat er in een apparaat vaak veel meer mogelijk is dan velen denken.

TS geeft aan alleen 'een beetje' arduino ervaring te hebben. En dan gaan jij er van uit dat die even een RPi gaat programmeren in laat ons zeggen python. Dan is wat PHP, met duizenden voorbeelden on-line, en een eenvoudige database maken een stuk eenvoudiger. De sql statements hoeven niet eens als stored procedure maar kunnen net zo goed in PHP gezet worden.

edit: is homewizard wel iets waar je moet mee doorgaan? https://tweakers.net/nieuws/163880/homewizard-hub-krijgt-na-negen-jaar…

edit 2: vraag is of je uberhaupt gegevens haalt uit het toestel of dat dit cloud gegevens zijn. De web interface blijkt in de UK te zitten of op de aaitelefoon. Niet op het toestel. Je weet dus niet met zekerheid van waar de gegevens komen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
bprosman

Golden Member

SQL server is microschoft gebonden

Microsoft noemt zijn SQL server toevallig ook zo maar iedereen begrijpt dat hier EEN SQL server bedoeld word, MariadB, MySQL etc.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Niet zo boos doen naar elkaar, heren. Niet alleen de TS komt hier om iets te leren, maar ook wij kunnen (nog steeds) van elkaar leren. Zoveel mensen, zoveel mogelijkheden en oplossingen.

Ieder van ons is met een oplossingsvoorstel gekomen dat is voortgekomen uit eigen kennis en ervaringen. Doel is om met alle tot nu toe geuite voorstellen iets samen te stellen dat voor de TS maak- en werkbaar is.
En misschien moeten we daarbij (uiteindelijk) ook wat meer praktisch gaan helpen, we zullen zien.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Laat ik even het eea rechtzetten, ik ben blij met iedereen die met een oplossing komt al is eea soms voor mij te hoog gegrepen.
Dus niet het haantje willen zijn en vooral elkaar niet afvallen !

Laat ik het zo zeggen....ik kijk amper op die ENERGY app van HomeWizard omdat het nu te omslachtig is.
Ik moet het of op dat schermpje van mijn gsm/tablet doen of telkens via de browser op mijn pc waar wel een groot scherm aan zit.
Daarnaast heb je geen enkele zeggenschap wat je wilt zien, je wordt/bent afhankelijk van HomeWizard.
Gooien ze de cloud dicht, gaan geld rekenen voor hun diensten (Energy+ heet dat nu al), dan is het over met de pret.
Die P1 is een makkelijk speeltje (gadget) om de meterstanden bv een paar keer uit te lezen en die in een tabelletje te zetten zoals ik vroeger ook deed.

Het is dat door de verbouwing van de trap voor een stoeltjes lift voor mijn (inmiddels ovenleden) vrouw de meters nagenoeg onbereikbaar zijn geworden, ik word er ook niet jonger op (+TIA) en de trap opnieuw verbouwen zie ik echt niet meer zitten.
Die P1 logger bood meer en kan meer, vandaar dat ik de data wel meer wil bekijken......energie wordt duurder en duurder, dus enige besparing is wel wenselijk met AOW en pensioen wat elk jaar omlaag gaat.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 27 december 2020 21:26:50 schreef bprosman:
[...]
Microsoft noemt zijn SQL server toevallig ook zo maar iedereen begrijpt dat hier EEN SQL server bedoeld word, MariadB, MySQL etc.

Probeer maar eens met SQL-server query's een MariaDb te bevragen of omgekeerd. Je zal snel weten dat Microschoft zich niets aantrekt van core sql. Zelfs tussen Access en SQL-server zijn er serieuze plooien al komen ze uit dezelfde stal.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Compatibility problemen tussen verschillende smaakjes SQL is hier totaal niet relevant. Als je ervoor zou kiezen een SQL servertje in te richten op de NAS, dan kies je er één die je überhaupt kunt installeren op de NAS. En hoe je daar dan vervolgens tegenaan moet praten, wordt dan gewoon door dát smaakje SQL server bepaald. Er is ten slotte toch maar één client die er wat mee moet, dus who cares hoe de query genoteerd wordt?

Maar dat geheel ter zijde.

Op 27 december 2020 21:23:29 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
edit 2: vraag is of je uberhaupt gegevens haalt uit het toestel of dat dit cloud gegevens zijn. De web interface blijkt in de UK te zitten of op de aaitelefoon. Niet op het toestel. Je weet dus niet met zekerheid van waar de gegevens komen.

Dat weten we wel, want het ip-adres is een lokaal adres: 192.168.178.115.
Oké, het dingetje heeft wellicht geen webserver, maar de 'actuele' meterstanden kunnen wel worden opgevraagd in de vorm van een JSON bestandje.

De vraag is m.i. dus heel simpel: hoe krijgen we dat bestandje, of zo gewenst de (eventueel vertaalde) inhoud daarvan in (een) bestand op de NAS? En dat iedere x seconden/minuten? Veel moeilijker dat dat hoeft het toch niet te zijn?
En ja, ik ben het met je eens dat het eenveel elegantere oplossing is om dat in een SQL database te kiepen. Maar wat kan de TS daar uiteindelijk mee? Dan moet die ook weer software hebben/schrijven die die data weer kan opvragen en presenteren op een manier die door de TS is gewenst.
Als de data (velden kommagescheiden?) in een CSV bestand (appended) wordt gekiepert, dan kan de TS die data inlezen in Excel, splitsen in kolommen en er grafieken van maken. Om maar gewoon weer een mogelijkheid te geven.

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op zondag 27 december 2020 21:56:56 (26%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Mijn zoon heeft die Arduino zo gemaakt dat met putty 1x 10 seconden de data wordt opgevraagd en in een log bestand wordt gezet.
Ik had persoonlijk verwacht dat zo iets ook met die P1 mogelijk was omdat die ook een ip-adres heeft.

bprosman

Golden Member

Op 27 december 2020 21:58:50 schreef Generaal:
Mijn zoon heeft die Arduino zo gemaakt dat met putty 1x 10 seconden de data wordt opgevraagd en in een log bestand wordt gezet.
Ik had persoonlijk verwacht dat zo iets ook met die P1 mogelijk was omdat die ook een ip-adres heeft.

Dan kan hij het programma ook wel aanpassen dat hij de P1 poort meteen meeneemt en dan rechtstreeks UART-P1, kan dat webding dr tussenuit.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De P1 poort op je slimme meter heeft geen ip adres. De P1 poort is een 'ouderwetse' seriële poort. Door die HomeWizard logger eraan te hangen, zou je wel kunnen zeggen dat de P1 poort een ip adres heeft, maar de data die je kunt uitlezen (het JSON bestandje) zijn niet hetzelfde als de telegram stijl berichten die werkelijk uit de P1 poort komen.

Waar haalt die arduino zijn gegevens eigenlijk vandaan? Rechtstreeks uit de inverter van de zonnepanelen?

Het voorstel van bprosman is inderdaad wel een hele goeie!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik weet dat de P1 poort geen ip-adres heeft, maar die P1-logger wel nl 192.168.178.115.

Ampere-meter, Volt-meter, accu-meter, licht-meter en lichtsensor want de panelen draaien mee op de zon, althans grootste lichtbron als er geen zon is.
Als het (haast) donker is draaien maar nog genoeg stroom kunnen leveren voor de motoren draaien ze naar het oosten en overdag draaien ze mee naar daar waar het meeste licht vandaan komt en dan begint het weer overnieuw voor de volgende dag.

Beste Buckfast,

Op 27 december 2020 21:23:29 schreef buckfast_beekeeper:
Wie o wie heeft er gesproken van firmware hakken?

Dat was MNM™:

Op 27 december 2020 17:55:30 schreef MNM(tm):[...] Dat is op zich mogelijk, maar dan moet je de firmware van de logger hacken en het doel ip-adres waar die pakketjes naartoe worden gestuurd,[...]

Vervolgens:

Je ziet schimmen die er gewoon niet zijn. Als je alles dan toch zo correct wil hebben. SQL server is microschoft gebonden. Die ga je met grote zekerheid niet op een Synology of QNAPS NOOIT vinden.

onzin, 2 seconden googlen en je hebt zo een windows VM op je NAS:
https://www.instructables.com/Windows-10-Virtual-Machine-on-a-Synology…
als je zo masochistisch bent, kun je daar ook SQL server op installeren..

MariaDb en PHPAdmin lijkt er al wat meer op.

Je vergeet dat MariaDB vroeger MySQL heette? Ik heb nooit Specifiek PostgreSQL, MySQL (MariaDB), MSSQL (SQL Server), SQLite genoemd?
en ja, ik heb met alle 4 gewerkt en weet dat er grote verschillen zijn.

Dat kan op de meeste Linux gebaseerde systemen en ja ook op een RPi. 99% van de tijd staan die systemen toch maar te wachten. TS geeft zelf aan dat de NAS de gegevens van zijn zonnepanelen opslaat. Alleen de vraag in welke toestand. Een Db of een CSV tekstbestand.

de beste meneer weet niet eens welk merk NAS, dus vandaar mijn opmerking dat je te hard gaat.

[...] En dan gaan jij er van uit dat die even een RPi gaat programmeren in laat ons zeggen python. Dan is wat PHP, met duizenden voorbeelden on-line, en een eenvoudige database maken een stuk eenvoudiger. [...]

dat is hypocriet, ik noemde PHP in een zin met Python, met direct de vraag of welke hij kent. Ik programmeer in PHP, Python, C, C#, afhankelijk van wat het moet doen. Er zijn zeker dingen waarvoor ik zonder meer PHP zou gebruiken, maar voor data van A naar B te schuiven niet direct.

edit 2: vraag is of je uberhaupt gegevens haalt uit het toestel of dat dit cloud gegevens zijn. De web interface blijkt in de UK te zitten of op de aaitelefoon. Niet op het toestel. Je weet dus niet met zekerheid van waar de gegevens komen.

Waar haal je de UK vandaan? Homewizard is een oorspronkelijk Nederlands bedrijf?

wat maakt het uit waar de webinterface vandaan komt? Het ding stuurt meterdata naar de cloud, en biedt tevens lokaal dezelfde data aan via een API. of de APP die via XMLHttpRequest/AJAX/JSON ook gebruikt is irrelevant

GMT+1

Op 27 december 2020 21:58:50 schreef Generaal:
Mijn zoon heeft die Arduino zo gemaakt dat met putty 1x 10 seconden de data wordt opgevraagd en in een log bestand wordt gezet.
Ik had persoonlijk verwacht dat zo iets ook met die P1 mogelijk was omdat die ook een ip-adres heeft.

Dat kan waarschijnlijk ook, er komt namelijk data uitrollen. waar wil je de logger op draaien?

Als het ook op een Raspberry is kun je met crontab elke 10 seconden een script starten die de gegevens ophaalt van de webpagina parsed naar iets wat in een database kan.

Andere optie zou b.v. op de raspberry pi nodered oid te instaleren dan kun je een flow aan elkaar hangen die elke 10 seconden de webpagina polled.

als je op het ip adress van de p1 converter kan verbinden op b.v. telnet oid en dan elke 10 seconden een update krijgt van het apperaat zelf kun je deze ook met een nodered tot een flow verbouwen om het in een database te krijgen.

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker

Ik wil het het liefste zonder extra voeding, dus op de P1 zelf, want er zit geen extra stopcontact waar de meters zitten.
Ik weet dat er 5 Volt op die poort staat, dus het zou ook met een Arduino kunnen met WiFi/bluetooth en een geheugen kaartje, als het maar standalone draait.

bprosman

Golden Member

Op 28 december 2020 11:44:32 schreef Generaal:
Ik wil het het liefste zonder extra voeding, dus op de P1 zelf, want er zit geen extra stopcontact waar de meters zitten.
Ik weet dat er 5 Volt op die poort staat, dus het zou ook met een Arduino kunnen met WiFi/bluetooth en een geheugen kaartje, als het maar standalone draait.

WeMOS doosje?

https://infi.nl/nieuws/hobbyproject-slimme-meter-uitlezen-3-jaar-later…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Buckfast,

Ik heb nooit gezegd dat het goed werkt, maar dat was de discussie toch niet?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stropopredenering

Op 27 december 2020 20:19:53 schreef Progger:[...]
Generaal, welke NAS heb je precies?

Lees de berichtjes eens terug, ik geloof niet dat TS er op in is gegaan?

GMT+1

Op 28 december 2020 12:46:14 schreef buckfast_beekeeper:
Beste prog
[...]

Mijn zoon even gebeld, maar het is geen NAS maar een mini pc met deze gegevens.

Mini PC, Intel Pentium J3710 Processor Quad-Core CPU 4 GB DDR / 128 GB SSD Mini Desktop Computer met Windows 10, HDMI- en VGA-aansluiting, Dual Band WiFi 2,4 + 5,8 G, BT 4.2, USB 3.0

Wat erop draait....geen idee, maar voor mij werkt het als backupstation voor de Arduino en mijn normale pc.
Ik zal mijn zoon dit topic geven zodat hij eea verder kan uitleggen want al dit soort dingen gaan mij boven het hoofd.

Op 28 december 2020 13:11:33 schreef Progger:Lees de berichtjes eens terug, ik geloof niet dat TS er op in is gegaan?

Excuses, ik heb dit even over het hoofd gezien....het ging opeens allemaal zo snel met reageren dat ik sommige dingen niet heb opgemerkt.
Soms zat ik nog een link na te lezen en dan waren er al weer 5 of meer meldingen.

Bedankt voor de reactie!

het is dus een Windows10 PC. Dat maakt het een stuk simpeler.
je kunt de P1 kabel (die onderweg is) mogelijk aansluiten op je meter.

tot die tijd kun je de Homewizard uitlezen vanaf die PC.

Gebruik je remote desktop, hangt er een scherm aan? of laat je het beheer over aan je zoon?

GMT+1

Op 28 december 2020 13:33:59 schreef Progger:
Bedankt voor de reactie!

het is dus een Windows10 PC. Dat maakt het een stuk simpeler.
je kunt de P1 kabel (die onderweg is) mogelijk aansluiten op je meter.

tot die tijd kun je de Homewizard uitlezen vanaf die PC.

Gebruik je remote desktop, hangt er een scherm aan? of laat je het beheer over aan je zoon?

Het doosje staat op zolder bij de Arduino welke weer met een kabeltje op dat doosje is aangesloten.
Via wifi maakt hij contact met mijn modem (intern netwerk) zodat ik hem kan zien.
Er zit geen extra scherm, toetsenbord oid aan....voor mij is het een dood ding.
Ik laat dit soort zaken liever aan mijn zoon over....de jeugd snapt het beter dan ik ;)

De kabel had ik besteld voor het geval dat, maar dan zou ik ~6 meter kabel moeten trekken en door 2 muren heen naar mijn pc.
Het was een noodsprong omdat ik niet telkens onder dat trapgat wil schuiven op mijn buik met zaklantaarn, pen en papier.
Ik dacht gewoon de usb kant van die 1,5 meter kabel op mijn laptopje aan te sluiten en dan de meterstanden via de browser uit te lezen, zoals ik nu kan met de P1, als mijn energieleverancier daar om vroeg en ik hoefde dan niet meer in dat gat te schuiven.

Mijn zoon heeft "delen" ingesteld en ik zie dat doosje gewoon als extra harde schijf, ik hoef niet met extra programma's aan de slag.
Op mijn normale pc draait wel dagelijks het backup programma Paragon.
Waarschijnlijk draaien er wel programma's op dat doosje zoals putty voor de Arduino, maar wat er allemaal geïnstalleerd is zou ook dat aan mijn zoon moeten vragen.

Nu snap ik iets nog niet, hoe leest dat doosje die P1 dongle uit zonder extra programma want ik kan hem nu ook alleen maar benaderen met mijn browser en krijg alleen een moment opname, geen waardes van bv gisteren.

bprosman

Golden Member

Nu snap ik iets nog niet, hoe leest dat doosje die P1 dongle uit zonder extra programma want ik kan hem nu ook alleen maar benaderen met mijn browser en krijg alleen een moment opname, geen waardes van bv gisteren.

Er zit ook een programma "in dat doosje" , en dat je geen historie hebt komt omdat dat doosje geen "Cloud" (meer) heeft om de data op te slaan. Daarvoor was die could bedoeld en dat moet je nu zelf regelen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 28 december 2020 14:32:11 schreef bprosman:
[...]
Er zit ook een programma "in dat doosje" , en dat je geen historie hebt komt omdat dat doosje geen "Cloud" (meer) heeft om de data op te slaan. Daarvoor was die could bedoeld en dat moet je nu zelf regelen.

OK, maar hoe regel ik een cloud in eigen beheer.....dat is toch iets van M$ oid ?

Generaal,

het beste is als consistent de (goede) termen gebruikt.

de NAS bleek een kleinformaat PC (NUC) te zijn, en nu noem je het een doosje.

de NUC kan met wat programmeerwerk de homewizard (p1,dongle) uitlezen, omdat het een volwaardige PC is. alleen zul je dat deel nog moeten maken.

als je niet eens toegang hebt tot de desktop raad ik je aan het stokje aan je zoon over te geven.

GMT+1

Dit topic is gesloten