Flip flop

Geert111

Golden Member

Hallo,
Wegens toenemende verveling met de lockdown zijn we begonnen met het plaatsen van onze kerstversiering.
1 Speeltje lag hier al een hele tijd aan de kant wegens een defecte motor; de nieuwe heb ik intussen gevonden maar het is een hele klus om die te goed plaatsen en dus altijd maar uitgesteld.
Nu heb ik een goede oplossing gevonden maar heb nog een bijkomend probleem ontdekt.
Er hangt een ledslingertje met 12 leds, verdeeld over 2 kringen van 6 die elk om beurten oplichten en 1 kring doet het niet (die met de pijl op de foto).
Het moet aan de schakeling liggen want als ik de draadjes wissel doet hij het wel en de andere niet.
Ik noem het een flip flop maar wanneer ik een vervanger onder die naam zoek, vind ik niets passend.
De spanning vóór de weerstand is ongeveer 3V en erna +- 2,8V.
Heeft iemand een idee wat en waar ik juist moet zoeken?
Bedankt.
Mvg/Geert

EricP

mét CE

Nou ja, er zal in die zwarte blob wel wat stuk zijn he...

Geert111

Golden Member

Sorry EricP,

Ik vermoed dit ook wel maar ik bedoelde: ik noem de schakeling 'Flip flop' maar wat is de juiste naam (wisselende knipperlichten?) en waar moet ik zoeken om een vervangende print/set te vinden die hetzelfde doet.

Geert111

Golden Member

Oké bedankt Thevel, de onderdelen heb ik in voorraad; vanavond ga ik aan de slag. :)

Geert111

Golden Member

Goeie middag,

Ik heb ondertussen al een paar schakelingen van een astabiele multivibrator gebouwd maar die werken allemaal slechts vanaf 5V.
Heeft iemand een schema voor 3V of een idee hoe ik het kan aanpassen?
Mvg

pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Multivibrator

Geeft mooie voorbeelden, deze schakeling zou ook op 3V moeten werken

Guus@Sint-Michielsgestel
Thevel

Golden Member

Je kan het ook bouwen met een Cmos 555 (bijvoorbeeld ICM7555 LMC555 TLC555), die werken vanaf 2V.
De uitgang kun je met 100mA belasten.

Geert111

Golden Member

Ik ben begonnen met het schema "pixelpad smd-knipperlicht v1.0" van 3-9V maar omdat mijn ledjes rechtstreeks op de gemeenschappelijke - staan, ben ik begonnen met het "Origineel TinyCAD ontwerp". Beide vind je op Google met deze zoektermen.
Dit laatste werkt echter op 4,5V en ik heb slechts 3V.
Ik zou die 4,5V misschien wel ergens kunnen afnemen maar ben bang om dat circuit dan te overbelasten.

benleentje

Golden Member

Op 3V mogen de weerstanden van 1k wel veel kleiner kan zelfs 50 ohm worden ik zou 150 ohm nemen. Die 2 weerstanden beinvloeden de stroomsterkte door de leds en bij 150 ohm zit je op ca 7ma. Als alle leds parallel staan moet de stroom wellicht nog hoger.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
benleentje

Golden Member

Op 3V mogen de weerstanden van 1k wel veel kleiner kan zelfs 50 ohm worden ik zou 150 ohm nemen. Die 2 weerstanden beinvloeden de stroomsterkte door de leds en bij 150 ohm zit je op ca 7ma. Als alle leds parallel staan moet de stroom wellicht nog hoger.

maar omdat mijn ledjes rechtstreeks op de gemeenschappelijke - staan,

Dan haal je de gemeenschappelijk min los en maak je 2 aparte strengen.

Maar probeer de schakeling eerst eens met gewoon 2 losse leds. Want daar is de schakeling voor bedoelt als dat werkt dan is het daarna gewoon een kwestie van de 2 buitenste weerstanden aanpassen om genoeg stroom voor de parallel geschakelde leds te hebben.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Geert111

Golden Member

Hoi, ik wou nog vlug even iets nakijken maar door het vele heen en weer draaien van het printje tijdens de voorbije maanden brak nu plots de draad aan 1 kant van de voedingsweerstand af. De draad zelf zat nog vast maar bij het lossolderen kwam ook een deel van de koperbaan mee van de print.
Door de rare vorm van de overgebleven koperbaan vermoedde ik dat er een scheurtje in de koperbaan zat en daardoor de helft van de ledjes niet meer brandde.
Even een draadverbinding gemaakt en de 'dode' ledjes doen het weer!
Een geluk dat de weerstand brak want anders had ik nog lang kunnen zoeken 8)7 .
In elk geval bedankt om mee te denken!