Iemand bekent met Putty ?

Dit topic is gesloten

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

als je niet eens toegang hebt tot de desktop raad ik je aan het stokje aan je zoon over te geven.

Inderdaad. Zeker als zelfs de terminologie niet altijd duidelijk is - dat is geen verwijt, maar het wordt wel moeilijk communiceren.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

OK, maar hoe regel ik een cloud in eigen beheer.....dat is toch iets van M$ oid ?

Wellicht is Domoticz al een oplossing, kun je mooi daar alles heen sturen en dan kun je dat redelijk mooi uitlezen.

Alles met een knipoog ;-)
Arco

Special Member

het beste is als consistent de (goede) termen gebruikt.
de NAS bleek een kleinformaat PC (NUC) te zijn, en nu noem je het een doosje.

Een windows PC met een shared disk is een NAS. (of 'ie op Linux of Windows draait is niet interessant.)
Op beiden kun je programma's draaien.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 december 2020 14:43:31 schreef Progger:
Generaal,

het beste is als consistent de (goede) termen gebruikt.

de NAS bleek een kleinformaat PC (NUC) te zijn, en nu noem je het een doosje.

de NUC kan met wat programmeerwerk de homewizard (p1,dongle) uitlezen, omdat het een volwaardige PC is. alleen zul je dat deel nog moeten maken.

als je niet eens toegang hebt tot de desktop raad ik je aan het stokje aan je zoon over te geven.

Ik ben maar een "gebruiker" die het leuk vind om af en toe wat te hobbyen met de pc of een Arduino.
Echter door mijn handicap (TIA) ben ik wat beperkter geworden in mijn doen en laten (over mijn rechterkant heb ik weinig controle, trillen en coördinatie verlies).
Dat ik niet de juiste termen gebruik komt waarschijnlijk door mijn leeftijd en denk te begrijpen wat mijn zoon allemaal uitspookt.
Zover ik had begrepen was het een NAS wat nu dus een mini pc blijkt te zijn, voor mij is het een backupstation (wat de naam of gebruik ook mag zijn) voor mijn pc en Arduino.

Ik starte dit topic ook met de vraag of die P1 dongle met putty uitgelezen kon worden ipv mijn browser en of ik daar logs mee kon maken.
Blijkbaar kan dat niet en moeten er programma's voor geschreven worden of een (lokale) cloud gemaakt worden (al dan niet op die NUC) en dat gaat mij boven de pet.

bprosman

Golden Member

Blijkbaar kan dat niet en moeten er programma's voor geschreven worden of een (lokale) cloud gemaakt worden (al dan niet op die NUC)

Een prima samenvatting hoor. Dus zover boven je pet gaat het concept niet.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Anoniem

< never mind >

[Bericht gewijzigd door Anoniem op maandag 28 december 2020 15:15:16 (97%)

Dat curl zou ik aan mijn zoon moeten laten zien want dit zijn van die dingen die ik dus niet begrijp.
Arduino kan ik nog enigszins begrijpen en er zijn legio die het gebruiken en kunnen helpen als ik ergens mee zit, maar in programmeertalen ben ik niet thuis.

Op 28 december 2020 15:09:26 schreef bprosman:
[...]
Een prima samenvatting hoor. Dus zover boven je pet gaat het concept niet.

Ik begrijp wel een beetje waar het over gaat, maar sommige termen zijn mij onbekend.
Ook het gebruik van de huidige technologie gaat mij te snel om alles te kunnen begrijpen.
Zelfs mijn gsm begrijp ik voor misschien maar 25%, de rest is voor mij een zwart gat en iemand zal het een keer voor moeten doen, om maar wat te noemen whatsapp met video.....wist niet eens dat dat kon.

Ik begrijp wel een beetje waar het over gaat, maar sommige termen zijn mij onbekend.

Is ook niet erg, je hoeft ook niet alles te begrijpen, doen wij ook niet, hoeft vandaag ook niet af, maar overleg even met je zoon wat de mogelijkheden zijn.

Ik zou zelf voor Domoticz gaan, of een vergelijkbaar product gebruiken, voor de data opslag en uitlezen, op hun forum zijn er meerdere oplossingen met een P1 meter, en dan kun je een oplossing kiezen wat bij jullie past.

Als er een kabel ergens heen kan, kan er ook vast wel een voedingskabel naar de meterkast, wellicht heb je dan meer mogelijkheden.

P.S. ik weet ook bij lange na niet alles van mijn telefoon, is ook niet nodig voor dagelijks gebruik, gun jezelf te tijd om dingen te ontdekken en wij ontdekken ook nog steeds dagelijks dingen.

Alles met een knipoog ;-)

Als gepensioneerde heb ik tijd zat, het probleem is eigenlijk dat de mensen die het zouden weten dat privilege juist (nog) niet hebben.
Mijn beide zonen zijn getrouwd, werken, hebben kleine kinderen en wonen +/- 18 km bij mij vandaan....die komen niet zomaar even langs.
Door de TIA is ook mijn geheugen/ogen/gehoor/coördinatie niet optimaal meer, ik merk dat ik veel meer tijd nodig heb om iets te begrijpen en te onthouden.

Ik zoek dus naar oplossingen die ik zelf kan maken en snappen zodat ik niet afhankelijk ben van anderen, want zoals nu ook weer moet ik mijn zoon weer vragen of hij tijd heeft en dit voor me in orde kan maken.
Ondertussen erger ik me eraan dat het niet werkt zo als ik zou willen en dat ik het niet snap.....dat laatste vind ik nog het ergste.

De techniek gaat zo snel, als oudere probeer je een marathon te winnen van jongelui.
Gaat me nooit lukken hoewel die jongelui bij de start nog tegen me roepen "dat ga je winnen opa" ;)

Op 28 december 2020 12:01:27 schreef bprosman:
[...]
WeMOS doosje?

https://infi.nl/nieuws/hobbyproject-slimme-meter-uitlezen-3-jaar-later…

Is dit te hoog gegrepen voor je ? zo zijn er nog wel 10 projecten te vinden die ongeveer hetzelfde doen.

Als gepensioneerde heb ik tijd zat

Dat is mooi zal wel even duren voordat je er bent, als het überhaupt al mogelijk is, dan houd het verder op om de zoons te vragen, en eerlijk gezegd is dat beter, als je zo problemen hebt kun je het evt zelf oplossen, maar gun jezelf het geduld op te brengen om dingen te leren, dat het 10x langer duurt is verder niet belangrijk.

Ondertussen erger ik me eraan dat het niet werkt zo als ik zou willen en dat ik het niet snap.....dat laatste vind ik nog het ergste.

Dit is vrij normaal voor ons/iedereen die nog niet alle kennis van iets heeft, dus wees gerust is een normale reactie ;)

De techniek gaat zo snel, als oudere probeer je een marathon te winnen van jongelui.

Er is geen marathon, je hoeft niets te winnen, enkel dat dit gaat werken, dus je zult een doel moeten stellen en daar langzaam naartoe werken stapje voor stapje, frustratie achterwege laten zit alleen maar in de weg.

Vooral veel zoeken op het internet naar projecten die je een oplossing bieden, hoeft niet vandaag af ;)

Alles met een knipoog ;-)
bprosman

Golden Member

en dat ik het niet snap.....dat laatste vind ik nog het ergste.

En velen met u :-) Zit al een paar dagen gefrustreerd naar een Wiki Tenmplate te kijken die niet doet wat ik wil en wat hij wel doet kan ik (nog) niet verklaren.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ok, (inmiddels) duidelijk verhaal :9

Ik zie wat 'zware termen' voorbij komen zoals PHP, C#, ...SQL dat is heel mooi maar te lastig om mee te beginnen.

Om te beginnen wil je eigenlijk die data in een CSV (Excel) bestandje.

Als ik het zo hoor en die mini PC (mag je van mij NAS noemen, het is storage op je netwerk) én je eigen pc staan niet al bol van mijn favoriete perl/php/curl/bash/wget achtige tools dan zou ik het in Windows eigen powershell doen:

code:



$Response = Invoke-WebRequest -Uri "http://192xxx/api/data"  | ConvertFrom-Json | Export-CSV 'C:\Temp\test.csv' -NoTypeInformation -Append

Je kan dit op je eigen pc testen/draaien het elke 10 minuten uitvoeren kan je dan ook uitzoeken. Voor een consistente 24/7 logging kan je het dan overzetten op de mini PC.

Tik powershell in op je computer en plak de regel erin.

Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat powershell dit zo beknopt kon afhandelen

[Bericht gewijzigd door K7Jz op dinsdag 29 december 2020 00:54:28 (13%)

NVT

[Bericht gewijzigd door Generaal op dinsdag 29 december 2020 01:02:56 (100%)

@K7Jz wel heel lief bedoelt maar heeft TS toch niets aan, moeten eerst zoeken naar een werkende oplossing waarbij de TS uiteindelijk een mooi overzicht heeft van de gegevens ala domotica/data logging.

Dus eerst moet TS een eind systeem bedenken zoals Domoticz of andere domotica/logging systemen die op windows draaien, daarna moeten we naar een koppeling zoeken voor de meter ervoor, kan b.v. via een ESP zijn, of een Raspberry/Orange PI computer, ik zou persoonlijk Arduino los laten, ik heb ze al een tijdje uit staan, zolang ze werken aan laten, uiteindelijk met een PI/ESP gaat het werken wat fijner dan een Arduino, maar dat is persoonlijk.

Alles met een knipoog ;-)

Op 29 december 2020 01:02:25 schreef Generaal:
NVT

Je mist een stuk commando:
"$Response = Invoke-WebRequest -Uri "

@Rveldijk: misschien wil TS het wel niet in een domotica achtig systeem. Het powershell commando kan overigens de data ook doorspelen naar Domoticz.

Ik had dat stukje wel in de regel staan, maar ik had het verkeerde plaatje geupload.....voor de rest bleef het het zelfde, regel deed niets.
Na het uitvoeren kreeg ik een >> te zien en dat was het, geen csv-filetje.
Ik zal straks nog een keer de regel invoeren en een nieuw plaatje schieten.

Op 29 december 2020 01:07:08 schreef RvEldijk:
...daarna moeten we naar een koppeling zoeken voor de meter ervoor,...

Die koppeling is er dus al: dat HomeWizard dingetje. ;)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Misschien een stomme gedachten, maar als ik nu eens het WiFi signaal oppik van poort 8088, hierover stuurt de app iedere seconden de data naar de cloud ?
Gewoon poort 8088 rerouten in het modem naar een andere (bv ftp 22) poort ?

Sorry als ik weer verkeerde termen gebruik ;(

bprosman

Golden Member

Waarom maak je niet een nieuw doosje op basis van een WeMos, kan gevoed worden vanuit je P1 poort en connecten met je WiFi.

Wat betreft je poort idee is het dan handiger een scriptje te draaien op de PC/NAS die iedere x seconden of minuten de data ophaald.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 29 december 2020 09:19:06 (36%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 december 2020 09:17:19 schreef bprosman:
Waarom maak je niet een nieuw doosje op basis van een WeMos, kan gevoed worden vanuit je P1 poort en connecten met je WiFi

Naar mijn idee is die P1 dongle ook gewoon een WiFi zendertje want ik kan dat signaal toch gewoon met de browser ook zien ?
Op de mini pc (NUC) zit ook WiFi, dus die Wemos kan direct communiceren met die mini pc, het gaat om het verwerken van de data (zover heb ik het tot nu toe begrepen heb).
Mijn vraag is dan ook, wat doet die Wemos anders dan die dongle ?

Ik heb op mijn normale pc ook wifi en als ik daarop overstap (ipv UTP) kan ik ook de p1 dongle gewoon aanspreken en de dat opvragen met http://192.168.178.115/api/V1/data/

Jouw huidige interface stuurt de data in een onbepaald formaat naar een adres ergens in het internet, buiten jouw LAN. Uiteraard kun je iets maken dat meeluistert naar data op dat adres. Bv een tool als WireShark doet dat ook. Je moet dan echter nog steeds iets maken om die data af te beelden op een website.
Het voordeel van die Wemos implementatie is dat ie direct met Domoticz kan communiceren. Dat is te lezen in die link van bprosman. Voordeel is dat je eea veel meer zelf in de hand hebt en makkelijker aanpassingen kunt doen.
Ook in jouw geval heb je iets van een "display" nodig waarop je je data kunt zien. Dat kan Domoticz zijn of je moet zelf iets gaan maken. Als ik je zo inschat is dat veel te hoog gegrepen.

Ik doe zelf bijna wat dat Wemos ding doet: bij de P1 zit een RPi die de poort uitleest en de data via MQTT naar Domoticz stuurt. Het script op de RPi heb ik zelf gemaakt. Domoticz moet je een beetje configureren om die P1 sensor te krijgen.

Ik heb op mijn normale pc ook wifi en als ik daarop overstap (ipv UTP) kan ik ook de p1 dongle gewoon aanspreken en de dat opvragen met http://192.168.178.115/api/V1/data/

Dat werkt echt niet alleen op Wifi hoor. Wifi is niks anders dan een draadloze manier om op jouw LAN te komen. Of dat nou bedraad is of draadloos maakt geen snars uit. Wifi is geen eigen netwerk los van de rest.

[Bericht gewijzigd door flipflop op dinsdag 29 december 2020 09:52:34 (17%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 29 december 2020 08:51:25 schreef Generaal:
Misschien een stomme gedachten, maar als ik nu eens het WiFi signaal oppik van poort 8088, hierover stuurt de app iedere seconden de data naar de cloud ?
Gewoon poort 8088 rerouten in het modem naar een andere (bv ftp 22) poort ?

Sorry als ik weer verkeerde termen gebruik ;(

Ja dat kan maar dat is niet eenvoudig.

Elke 10 minuten die api gebruiken om de data op te halen is dé manier. Allerlei truukjes met putty logs of rerouten zou je niet moeten willen tenzij je een 10 jaar oud apparaat hebt dat alleen nog met Windows 98 werkt ofzo.

Ik zit op mobiel kan de powershell niet controleren.

Maak het commando korter bv:

Invoke-WebRequest -Uri "http://192xxx/api/data"

En zo verder uitbreiden

De opdracht "invoke-webrequest" van in ieder geval uitgevoerd worden op Windows 10 Home 64-bit.
De screenshot van Generaal laat zien dat zelfs die opdracht al niet wordt begrepen door het OS.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Er is helemaal niet ingegaan op een suggestie die nochtans eenvoudig is om op te zetten en om te begrijpen. Waarom niet?

Waarom dan niet serieel inlezen rechtstreeks uit de Slimme Meter P1 poort ?
Als je thuis een NAS hebt staan kun je daar vaak een MySQL servertje op draaien waar je de data naartoe spuugt.
Of een Arduino met SD kaartje , Raspberry, legio mogelijkheden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Dit topic is gesloten