Iemand bekent met Putty ?

Dit topic is gesloten

bprosman

Golden Member

Op 29 december 2020 11:04:49 schreef big_fat_mama:
Er is helemaal niet ingegaan op een suggestie die nochtans eenvoudig is om op te zetten en om te begrijpen. Waarom niet?

[...]

Nu we weten dat TS 24/7 een Windows doosje heeft draaien dan is een gescheduled PowerShell scriptje nog wel de eenvoudigste oplossing.
Dan hoeft er hardwarematig niets aangepast te worden.

De opdracht "invoke-webrequest" van in ieder geval uitgevoerd worden op Windows 10 Home 64-bit.
De screenshot van Generaal laat zien dat zelfs die opdracht al niet wordt begrepen door het OS.

Powershell updaten to minimaal V3.

//Offtopic, is Generaal gelijk aan "Rob Gompy" ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 december 2020 11:04:49 schreef big_fat_mama:
Er is helemaal niet ingegaan op een suggestie die nochtans eenvoudig is om op te zetten en om te begrijpen. Waarom niet?

[...]

Wel op in gegaan, maar ik denk dat het in verschillende berichten staat.
Kort samen gevat komt het hier op neer:
De NUC hangt op zolder want de Arduino van mijn zonnepanelen zat eerst met een kabeltje aan de NUC.
De meter zit op de begane grond onder een (verplaatste) trap en een kabel naar zolder trekken is geen optie.
Andere optie is om de NUC ergens anders neer te hangen, maar dan moet het wel daar zijn waar ik spanning heb en dat zit niet onder de trap.
Kabeltje naar de verplaatste NUC zou ~/> 6 meter zijn, door twee muurtjes moeten en dan moet ik nog zien hoe ik die kabel van de meter ga leggen zodat hij niet over de grond slingert.

Maar 4 pagina's verder begrijp ik ondertussen wel dat een simpele oplossing niet voorhanden is en dat ik afhankelijk blijf van andermans cloud of de waarden toch in mijn browser uit moet lezen en gewoon mijn Exelbestandje moet blijven gebruiken.

Op 29 december 2020 11:35:21 schreef bprosman://Offtipic, is Generaal gelijk aan "Rob Gompy" ?

Ik heb de pc van mijn zoon (Rob) over genomen (die is ook de administrator), vandaar dat je gompy ziet staan als ik de webbrowser gebruik.
Ik ben Jan, de vader van Rob.

bprosman

Golden Member

Op 29 december 2020 11:42:52 schreef Generaal:
[...]

Ik heb de pc van mijn zoon (Rob) over genomen (die is ook de administrator), vandaar dat je gompy ziet staan als ik de webbrowser gebruik.
Ik ben Jan, de vader van Rob.

Naam kwam me al bekend voor :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 december 2020 11:46:39 schreef bprosman:
[...]
Naam kwam me al bekend voor :-)

Als ik sommige dingen wil doen moet ik dat als administrator doen en dan zie je inderdaad gompy te voorschijn komen.
Mijn zoon heeft sommige dingen geblokkeerd als normale gebruiker.....ik verpeste de boel teveel en dan moest hij het weer herstellen, vandaar ook de dagelijkse backups van deze pc.

@Rveldijk: misschien wil TS het wel niet in een domotica achtig systeem. Het powershell commando kan overigens de data ook doorspelen naar Domoticz.

Ik had ergens gelezen dat TS ook iets wilde met de gegevens uitlezen mooi in grafiekjes, ala eigen cloud, en dan is een CSV bestand nog geen oplossing, en zeg zelf, de halve wereld heeft dit soort oplossing en gaat naar een domotica systemen ala Domoticz, dus dat leek me een mooi doel om naartoe te werken.

Ik wilde ook van TS horen, welke projecten hij evt wel kon uitvoeren, maar dat we beter iets kant-en-klaar konden vinden leek me een stuk makkelijker, dan verdergaan met iets waar geen projecten voor zijn, en dan heb je het in CSV, heb je toch verder niets aan, je wil toch een mooie webpagina, met alle gegevens als log mooi in grafieken, zoals we dat allemaal hebben.

Alles met een knipoog ;-)

Die grafiekjes kan ik ook in Exel maken, dat doe ik nu ook al met mijn zonnepanelen.
Ik lees de putty(datum).log in en dan krijg ik een leuk grafiekje.
Mijn zonnepanelen leveren niet terug aan het net, maar slaan de energie op in twee grote accu's die de nobreack voeden, de energie gebruik ik voor mijn andere hobby's en deel voor verlichting.

Mijn huis automatiseren is helemaal niet de bedoeling, daar is het zelfs niet voor geschikt (oud huis 1941).
Ik zie daar ook geen brood in, door mijn TIA bestaat de kans dat ik zomaar zou moeten verhuizen.
Zou ik 30 jaar jonger, gezond zijn en in een moderner huis wonen dan zou ik de uitdaging wel aan willen gaan, maar als ik nu een spijker in de muur ga slaan heb ik gegarandeerd blauwe vingers :(

Mijn huis automatiseren is helemaal niet de bedoeling

Dat was ook niet bedoeling, P1 meter gaat dan alleen naar een domotica systeem wat je zelf in 5 min kunt installeren, dus daar zit de moeite ook niet, zou je ook je zonnepanelen er ooit op aan kunnen sluiten, maar dat was het dan ook, verder niet de bedoeling om er een heel "huis" systeem van te maken, dat je makkelijk er iets meer aan kan hangen is wat anders.

Maar dat soort systemen maken die excel bestanden vanzelf, geven mooie overzichten etc, maar goed dan heb ik de term "eigen cloud" verkeerd opgepakt.

P.s. mijn huis is van dezelfde tijd, maar wel vele kilometers aan kabels, beetje uit de hand gelopen :P

Alles met een knipoog ;-)

nvt

Heren bedankt, topic mag dicht.

[Bericht gewijzigd door Generaal op dinsdag 29 december 2020 13:31:02 (96%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[edit: scherpe kantjes wat bijgevijld/doorstreept - met excuus]

Houd nu aub op met uw situatie te schetsen, alle respect daarvoor maar eenieder heeft nu eenmaal een eigen situatie en daar moeten we kunnen mee leven. Ik weet trouwens lieden die zouden kunnen zeggen dat dit niets met electronica te maken heeft en hier dus niet hoeft gepost te worden.

Het uitlezen van die meter IS een eitje, je maakt het jezelf veel te lastig door er die data-logger tussen te gooien en die dan via ethernet te willen uitlezen. En ja, dan is het te ingewikkeld en dan snap je het niet meer en dan kom je hier wat huilen.

Maak het simpel! P1-poort recht naar de NAS, of naar de PC die onder andere de NAS-functie vervult. Serieel poortje, scriptje dat staat te luisteren op de seriele poort, en schrijft naar een csv-bestand en/of naar een database, al dan niet mysql.

Vergeet die "cloud". Vergeet het tweaken van routers. Dat gaat boven uw petje (nogmaals, daar is nix verkeerds mee!) en het is ook nergens voor nodig.

Zeker als het allemaal te ingewikkeld en te modern is (en daar is helemaal geen schande aan, ik kan het me heel goed voorstellen) moet men de zaken simpel houden, en dat is hier perfect mogelijk.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

en dan snap je het niet meer en dan kom je hier wat huilen.

Ik weet trouwens lieden die zouden kunnen zeggen dat dit niets met electronica te maken heeft en hier dus niet hoeft gepost te worden.

Afbranden ook niet, besmet met het GD Virus ? :-( :-(
Pfff en dan zeggen ze dat Hollanders lompe botteriken zijn.

Maak het simpel! P1-poort recht naar de NAS

TS heeft meerdere keren geschreven dat een kabel bijtrekken niet eenvoudig is.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 29 december 2020 13:41:05 schreef bprosman:
Pfff en dan zeggen ze dat Hollanders lompe botteriken zijn.

Hollanders... misschien. Nederlanders niet hoor. We zijn duidelijk, to the point en draaien niet zo om de hete brij heen. Wel zo handig :-)

Ik ben het wel met bfm eens hier. De TS probeert vast te houden aan wat ie heeft en bouwt zo een gedrocht van een oplossing, wat veel simpeler kan. Maar goed, ieder z'n ding.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Op 29 december 2020 13:57:58 schreef flipflop:
[...]
Hollanders... misschien. Nederlanders niet hoor. We zijn duidelijk, to the point en draaien niet zo om de hete brij heen. Wel zo handig :-)

Ik ben het wel met bfm eens hier. De TS probeert vast te houden aan wat ie heeft en bouwt zo een gedrocht van een oplossing, wat veel simpeler kan. Maar goed, ieder z'n ding.

en dan snap je het niet meer en dan kom je hier wat huilen.

Er is een verschil tussen "To the point" en "Lomp".

De TS probeert vast te houden aan wat ie heeft

Ik voel me ook veel lekkerer met een 6502 en Z80 ipv een 10GHz FPGA, laat ieder lekker in zijn waarde en knutselen binnen zijn/haar (on)mogelijkheden.

[Bericht gewijzigd door bprosman op dinsdag 29 december 2020 14:06:23 (16%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

TS heeft meerdere keren geschreven dat een kabel bijtrekken niet eenvoudig is.

Er bestaan toch draadloze rs-232 kabels, tegenwoordig?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Op 29 december 2020 14:31:43 schreef big_fat_mama:
[...]

Er bestaan toch draadloze rs-232 kabels, tegenwoordig?

Als met het huidige doosje (wat al bestaat) je via het netwerk makkelijk de waarde op kunt halen met PowerShell vanaf de PC/NAS waarom zou je dan ?
Maar goed , als PowerShell je boven je (Linux)pet gaat mag je dat ook gerust zeggen ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Mooi werk BFM, je weet mensen wel weer tegen te je in het harnas te jagen zo.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dan zou je de data-logger met zijn wifi-koppeling een beetje "misbruiken" als draadloze rs232-kabel? Enig pragmatisme moet kunnen natuurlijk. Maar het ophalen van de data uit die logger blijkt toch niet zo makkelijk, toch minstens niet voor de topicstarter.

Overigens wel goed begrepen dat deze schoenmaker liever bij zijn Linux-leest blijft. Trouwens, over een jaar of vijf of tien zullen ze bij MicroSnot wel inzien dat bash en aanverwanten nog niet zo slecht zijn, en hun hele PowerShell dumpen net zoals ze hun zelfgebakken netwerkprotocol gedumpt hebben, en stilletjes TCP-IP geadopteerd. Maar dat terzijde. O/S-onafhankelijk (nuja, min of meer toch) kan het ook in python gescript worden, of in perl of in wat dan ook.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Gezien gerrit het hier (begrijpelijk) langzaam moe is kan deze maar beter dicht ook.

Dit topic is gesloten