Stappen motoren, drivers en voltage

Hallo,

ik heb 2 soorten stappen motoren liggen en heb als "hobby" een projectje gestart om een transportband te maken.

Ik heb: 42BYGH47-401A (in de specs staat voltage phase (maximum): 24V DC) en een 17HS4401 stappen motor.

Ik ben begonnen met een Arduino Uno + Arduino Motor Shield Rev3 (Model: A000079). De specs zeggen: input voltage: 5-12V DC
Motor controller: L298P (for 2 DC motors or 1 stepper motor)
Max. current: 2A per channel or a maximum of 4A per channel with external power supply. Hierop heb ik de 42BYGH47-401A aangesloten, maar helaas kan ik de stappen motor niet aan de praat krijgen. Via een lab voeding had ik 12 VDC op het shield aangesloten ... Vin connect heb ik NIET verwijderd ... Nou ja ... dat werkte dus niet ...

Wat gefrusteerd heb ik daarna de 17HS4401 aangesloten op M5STACK Atomic Stepper Motor Driver Development Kit - DRV8825. Ik was wel blij met de druk knop ... en het feit dat de combinatie bleek te werken ... misschien dat de 17HS4401 ook wel met het Arduino Motor Shield Rev3 wil werken ...

Toch vraag me af hoe dat nu met die voltages zit voor stappen motoren. 42BYGH47-401A: voltage phase (maximum): 24V DC. Wel maximum, dus zou eigenlijk ook met 12V DC moeten kunnen werken? Maar dan heb je natuurlijk minder kracht? Of kun je een 42BYGH47-401A gewoon niet aansturen met een Arduino Motor Shield Rev3? Want het max. input voltage is 12 VDC en dus is ook het output voltage niet hoger dan 12 VDC? Voor de M5Stack geldt: Ingangsspanning: 9-18V, Uitgangsstroom (max): 1.2A. Dus daar kun je ook geen 42BYGH47-401A op aansluiten?
... zou jammer zijn, want dan heb ik voorlopig 2 stuks nutteloze 42BYGH47-401A stappen motoren liggen ...

Ben een starter op dit gebied, maar zou wel graag willen leren de "specs" goed te kunnen lezen en dit willen begrijpen ... nu verloopt het een beetje via trial and error en veel onderdeeltjes bestellen ...

Iemand die er een lichtje op kan schijnen?

met vriendelijke groeten,
René

Op 30 december 2020 14:03:14 schreef heuven:
Motor controller: L298P (for 2 DC motors or 1 stepper motor)

Echt, daar moet je niet meer aan beginnen.

Dat zijn oude krengen en 40 jaar geleden was dat state-of-the-art prachtig spul, maar tegenwoordig kan je voor minder dan 2 euro iets beters kopen. Doe dat dan!

Een moderne stepper geeft op: "Max 2.5A" en een "phase resistance" van 1.5 Ohm. Als je dan verder kijkt staat er dan ook: max 3.75V.

Een moderne A4988 of DRV8825 stepperdriver zal dan de stroom controleren, ook al begin je met 12V.

Jou stepper vond ik bij Tinytronics, met (haast) de specs die IK noemde. Met de L298 is je max spanning minder dan 2.5V. Omdat die LM298 zo oud is, verlies je over de L298 nog iets van 2V, maar 4.5V op de L298 zetten is geen goed plan want wat nu als jou L298 toevallig beter presteert dan het "worst case" geval in het datasheet?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Helemaal mee eens die LM298 is leuk voor een zeer kleine hobbymotor voor zeg 100mA.

Toch vraag me af hoe dat nu met die voltages zit voor stappen motoren.

Voltages zijn bijzaak het gaat om de stroom en een goede driver regelt dan ook de stroom. Een LM298 kan dat niet.
Voor een motor geld dat de spanning lineair omhoog moet bij een hogere toerental. Dus 2x meer toeren 2x meer spanning nodig.
Dus puur theoretisch wil je de spanning zo hoog mogelijk hebben. Echter heeft een steppen motor maar een beperkte isolatie dikt op de winding wat de spanning beperkt en ook de drivers hebben daarin een beperking. Ook worden voedingen voor een hoge spanning snel duurder.

Maar dan heb je natuurlijk minder kracht?

Nee. De kracht word puur bepaald door de stroom, en een goede driver houd de stroom constant.

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 30 december 2020 15:31:00 (10%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 30 december 2020 14:03:14 schreef heuven:
ik heb 2 soorten stappen motoren liggen en heb als "hobby" een projectje gestart om een transportband te maken.

Dat moet kunnen. Lees dit eens door als je wil.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/47

Ben een starter op dit gebied, .......

Ooit zijn we allemaal starters geweest. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.