Yamaha receiver RX-V757 valt direct uit na in schakelen.

Beste forumleden,

ik heb een Yamaha receiver RX-V757 welke steeds direct weer uitschakelt na het inschakelen. Zelfs zonder luidsprekers/ingangen aangekoppeld valt hij steeds na enkele seconden weer uit.

In het begin duurt het ca 10 sec. en komen alle relais van de kanalen gewoon op. Na enkele malen in schakelen is het nog maar 2 a 3 seconden. Alsof er een elco al deels opgevuld is.

Het probleem begon een weken geleden na circa een half uur maar is in de loop van een week verkort tot 10 seconden.

Met de voeding van dit type apparaten is een probleem met een condensator van 22 nF aan de 220v zijde. Die is het echter niet, de 10 volt voor het standby relais is gewoon aanwezig. Maar de uitsturing vanuit de processor valt PRY weg, waardoor het standby relais RY401 niet meer aangestuurd wordt. (zie bijlage)

Op alle 7 uitgangen staat geen gelijkspanning, voor zover ik dat kan meten (ik heb maar heel kort de tijd voor hij uitvalt). Die meet ik dan op de inkomende draden op het mainboard (2), dus voor de relais.

Geen verdachte (bolle) elco's kunnen waarnemen, stinkt ook niet in de kast en wordt ook nergens heet.

Heeft iemand tips voor de next step?

Grt. Jaap

De service manual heb ik wel al in mijn bezit.

Alvast bedankt.

vergeten

Golden Member

Goed dat je een nieuw topic hebt gestart! :)
Nu blijkt dat het toch ook over een ander typenummer gaat, wat ik al verwachtte.

Heb je die 4,8 volt gemeten op de connector CB402 pootje 2 ?

De 4,8 volt (label PRY = power relay) moet komen van pootje 70 van de µ-processor IC451, dat doet hij 3 sec wel dus die signaalweg is OK.
PRY gaat via een paar connectoren naar de connector CB401 en komt uit via R401 op de basis van transistor Q401, die het Power Relay aanstuurd.
Dat relay schakelt via een contact en connector CB407, de powertransformer van de hoofdvoeding in.

De µ-processor geeft dat signaal PRY pas af als binnen bepaalde tijd (±3 sec?) aan een aantal voorwaarden is voldaan.

Een daarvan is natuurlijk dat hij alle benodigde voedingsspanningen checkt voordat er wordt ingeschakeld.

Daar zou je m.i. moeten beginnen ALLE stabilistoren checken op de juiste ingangs en uitgangsspanning en eventueel met de scope kijken of er een te hoge rimpel staat op de ingang.
Is er teveel rimpel dan gaat er al snel verdenking naar een of meer elcootjes.
Even snel het gaat om 7805, 7809, 7812, 7905, 7912 en 3 volt stabilisatoren.

Kijk ook naar de spanningen rond IC301 (tempsensor) of die geen valse overtemp aangeeft)

Je kan ook als eerste de DIAG procedures doorlopen die beginnen op pagina 30 van de servicemanual, om tot nadere informatie te komen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@ vergeten:

Mooie uitleg!! Nu maar hopen dat het probleem hiermee opgelost kan worden.

I love it when a plan comes together !
vergeten

Golden Member

@ritmeester
Bedankt ik doe een poging maar het blijft moeilijk vooral omdat je niet weet hoe "(on)kundig" TS is :)

@Die Jaap
Ik heb nog even verder gekeken, kan met deze dagen en vrije tijd.

Condensator C405 (22nF/630v) is die echt wel in orde?
Hij wordt als seriecondensator gebruikt om direkt uit de netspanning de voedingsspanning voor IC402(TC4013) te maken.
Dat doet hij ism C409 (47nF/800v) dus die ook checken!

Zo ja... dan zou je in jouw schema over de Zenerdiode D405(10volt) 10v DC moeten meten.

(De 10v waar jij het over hebt is een andere 10 volt als die ik bedoel!)

Vanuit die 10v (mijn 10 v :)) wordt de voedingsspanning, via diode D406 naar het pootje 14 van IC402(TC4013 flipflop) geleid.
Dus over elco C406(1µF/50v) zou ±9,5v DC aanwezig moeten zijn.
(Meet ook even op de AC stand over dat kleine elcootje, wat meet je?)
Dan moet er over D404(6,8v zener) ook ±6,8 volt DC staan.

Meet je dat?

Pas op met meten in dat gebied, het hangt aan de 230v netspanning.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Hoi Vergeten,

Ik ben je niet vergeten, en bij deze de allerbeste wensen voor hopelijk een zeer mooi jaar.
Idd is er nog een 10 volt zoals je aangeef. Over zener D405 staat ca 3,8 volt, dus lang geen 10 volt, maar over de elco C406 staat 7,5 volt DC. Geen noemenswaardige AC.

Over zener D404 staat 6,6 volt DC.
Over D406 staat een sper spanninkje van 3,8 volt.

Ik zou verwachten dat over D405 10 volt zou moeten staan, maar wellicht staat dat er bij het afkappen van de positieve halve periode, en gaat dat via D406 (dus min 0,7) naar de elco. (??)

Helaas kan ik geen condensatoren meten, omdat ik daar geen meter heb. Dus controle vind plaats door er ongeveer een gelijkwaardig iets in te plaatsen, maar in mijn sortering ontbreekt het aan C-tjes met een hoge spanningswaarde.

Het doel van C409 is mij een beetje onduidelijk, ik kijk ook met bewondering naar de brugcel D408. Wordt daar nu naast het voeden van de trafo ook een (zwevende) massa gecreëerd -als de diode rechtsonder in de brugcel in geleiding staat- voor de schakeling rond het IC?

Het vervangen van C405 en C409 geeft geen verschil. ;(
Weet jij wat de rol van het FETje is?
Ik kan dat deel niet echt doorgronden alhoewel alle componenten mij niet onbekend zijn.

vergeten

Golden Member

Ook de beste wensen natuurlijk, dat het maar beter mag worden als 2020!

De FET sluit de brugcel (+ & -) kort (als hij wordt aangestuurd) waardoor de trafo T401 volledig wordt ingeschakeld.

(je zou dat ook zelf kunnen doen door de + en - van de brugcel D408 met elkaar te verbinden.)

Alle weerstanden al gecheckt, vooral de wat hoogohmerige als R413, en de warm/heet wordende weerstanden?
Is R419 bijv nog wel 2,2K?

En welke spanning staat er over R411(100Ω) dan kan de stroom worden bepaald die door de opto IC401 loopt.

C409 maakt met D405 en C405 de voedingsspanning voor IC402 via de gele stroomkring in de bijlage.

IC402 krijgt daar volgens jou 7,5 volt dat lijkt me wat laag, het IC zou daarop wel moeten kunnen werken volgens de specs (3 - 18 volt).

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

7.5 VDC over C406 is net te weinig, je krijgt zo IC401 optocoupler niet aangedreven en dus geen reset puls voor de uP.

Vf van de LED is 1.2V, plus de 6.8 zenerdiode is 8 volt. 1V over 100ohm om 10mA te verkrijgen en je zit op 9VDC minimaal.

Die 22n 630V moet een film capacitor zijn, wat heb je erin gestopt?
Die C406 1uF kan natuurlijk ook leeg zijn, die word opgeladen en gelijkgericht door D406.

vergeten

Golden Member

Op 3 januari 2021 12:41:09 schreef nijhuisr:
7.5 VDC over C406 is net te weinig, je krijgt zo IC401 optocoupler niet aangedreven en dus geen reset puls voor de uP.

Over D405 (10v zener) meet hij maar 3,8v dus daar gaat al wat mis!
Ik snap niet hoe er dan 7,5 volt over C406 kan staan.
Of zou hij de zener D403 (3,9v) gemeten hebben.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Over de 10v Zener D405 staat alles behalve DC. Het zal iets van een 50Hz blokgolf zijn als de je scoop eraan hangt.

Wat je multimeter daarvan maakt hangt af van je multimeter.

Hoi,

Over D405 staat een pulserende gelijkspanning waar mijn Fluke 8060 van vindt dat dit 3,8 volt is. Dat over C405 een hogere spanning staat heeft met de afvlakking van top naar top te maken volgens mij.

Als ik de de RC waarde van C405 en C409 bereken met 1/(2.PHI.f.C) kom ik op ca 200KOhm uit dus moet er ongeveer een 10e van de netspanning (zonder de invloed van de halve sinus me te nemen) over R419 met D405 hangen, maar dat is veel te laag.
Het MOET dus wel, mede met jullie bevindingen, een C probleem zijn.

Ik wil dus eerst de juiste en vooral nieuwe C-tjes bestellen. Maar dat is nog lastig om dat even hier in NL te bestellen.
22 nF 400 volt
47 nF 630 volt
Ik kan enkel de WIMA MKP's vinden met de juiste waarden (condensatorenonline.nl). Maar die hebben een vaste steek en zijn toch anders opgebouwd. Heeft iemand een idee hierover?

Jaap

Jaap, je geeft eerder aan dat je C405/C409 al vervangen hebt?

Ja dat klopt, maar dat waren gelijkwaardige uit mijn bakje. Maar dat bakje is ook zo'n 30 jaar oud. Vertrouw ze dus niet echt meer.

https://www.eoo-bv.nl/mkt-tot-100nf/17046-22nf-400v-r10-philips.html
https://www.eoo-bv.nl/mkt-tot-100nf/16109-47n-630v-mpem.html

Je kan een mailtje sturen met de onderdeel code naar EOO.

Er is een minimaal bestel bedrag maar misschien kun je wat regelen.