Draairichting motor veranderen met frequentieregelaar of PLC

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en heb nog relatief weinig kennis over deze materie.

Ik zou graag de draairichting van een elektromotor (400v) willen veranderen. Met de elektromotor wil ik een draaikrans rond laten draaien. Als de draaikrans (bijvoorbeeld) drie rondes heeft gemaakt, wil ik deze in tegengestelde richting laten draaien.

Mijn vragen hierbij zijn:
1. Kan dit enkel met een frequentieregelaar (Danfoss of SEW Eurodrive Movitrac), enkel met een PLC of heb ik hiervoor beide nodig?

2. Is het antwoord op vraag 1 hetzelfde als ik in plaats van 'na drie rondes' de draairichting na een bepaalde tijd wil veranderen?
Dat is wellicht makkelijker, want ik vermoed dat er ook nog een sensor moet zijn die de rondes van de draaikrans registreert.

GJ_

Moderator

Een PLC, twee magneetschakelaars en een sensor. Da's alles wat je nodig hebt.
Ik zou er nog wel een automaat en een thermisch relais bij nemen. Of een motorbeveiligingsschakelaar.

In plaats van de magneetschakelaars en het thermisch relais is een frequentieregelaar ook goed.
Jouw info is wat karig, maar als je bijvoorbeeld een wat nieuwere Control Techniques regelaar neemt heb je ook geen PLC nodig want die zit er al in.

Hoi GJ_

Bedankt voor je reactie.

Hoe zou de opstelling er dan uit komen te zien?

Lambiek

Special Member

Op 1 januari 2021 13:27:55 schreef FreekA:
1. Kan dit enkel met een frequentieregelaar (Danfoss of SEW Eurodrive Movitrac), enkel met een PLC of heb ik hiervoor beide nodig?

Als dat automatisch moet gebeuren heb je ook een plc nodig.

...., want ik vermoed dat er ook nog een sensor moet zijn die de rondes van de draaikrans registreert.

Die heb je nodig ja en om dat te detecteren is een plc wel makkelijk.

Ik denk dat je het met bijv. een Siemens Logo al kunt doen en dan in combinatie met een frequentie omvormer.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 1 januari 2021 15:22:21 schreef Lambiek:
[...]
Als dat automatisch moet gebeuren heb je ook een plc nodig.

Dat hangt wel een beetje van de frequentieregelaar af.
Hoewel de Logo die je noemt al ruim voldoende is voor zoiets simpels. En eenvoudig en robuust.

Op 1 januari 2021 15:00:52 schreef FreekA:
Hoe zou de opstelling er dan uit komen te zien?

Wat heb je al voor een spullen?

Lambiek

Special Member

Op 1 januari 2021 15:27:45 schreef GJ_:
Dat hangt wel een beetje van de frequentieregelaar af.

De meest simpele regelaar heeft wel een ingang voor links en rechtsom toch.

Hoewel de Logo die je noemt al ruim voldoende is voor zoiets simpels. En eenvoudig en robuust.

Dat lijkt mij ook. En je hebt toch zoiets nodig als je de pulsen op een eenvoudige manier wil tellen.

Een Logo en een soft-starter zou ook nog een optie zijn.
Maar dan moet de TS wel wat meer info geven.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 1 januari 2021 15:41:47 schreef Lambiek:
De meest simpele regelaar heeft wel een ingang voor links en rechtsom toch.

De opmerking ging over de PLC. De meest simpele frequentieregelaar van bijvoorbeeld Control Techniques heeft er al een PLC ingebouwd zitten. Ik weet niet wat TS zelf heeft liggen.

Lambiek

Special Member

Op 1 januari 2021 15:44:39 schreef GJ_:
De opmerking ging over de PLC.

Ow bedoelde je dat.

Het is wachten op de TS voor meer info. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt voor jullie snelle en enthousiaste reacties!

[...]Wat heb je al voor een spullen?[/quote]

Door de jaren heen heb ik wat spulletjes verzameld, ik weet dus niet zo goed of het hiermee te maken is. Het uiteindelijke doel is om dit te gebruiken voor op de carnavalswagen (2022). We zouden dan geen sleepcontact hoeven te gebruiken :).

De PLC die ik heb is een Samsung Brain SPC-10.

De frequentieregelaar een Danfoss VLT FC51
(zie afbeelding 154541.jpg)

De sensor/schakelaar Omron D4B 1116N:
(zie afbeelding)

De volgende spulletjes heb ik ook nog liggen:
Schneider motorbeveiligingsschakelaar GV2 PO6 (zie afbeelding)

Schneider motorbeveiligingsschakelaar GV2 ME14

Benedikt & Jäger contactor K2-09a (zie afbeelding)

GJ_

Moderator

Pfff. Het is een beetje een bijeen geraapt zootje. Maar je hebt nog meer dan een jaar, dus dat moet lukken.
Waar heb je die PLC vandaan? Heb je er ook een programmeerkabel bij? En de software, WinGPC? Die PLC heeft heel veel nadelen.
Om te beginnen is ie niet slecht en prima bruikbaar maar:
-als ie stuk gaat ben je klaar, dan moet je met iets heel anders verder want dit is een "raar" ding,
-onderdelen zijn echt niet op de hoek verkrijgbaar,
-ondersteuning ook niet,
-en hier ga je ook niet veel hulp vinden voor zo'n exoot.

Maar buiten dat: het is er mee te maken. De drive is ook goed. Hou er wel rekening mee dat je ondanks dat je een snelheidsregeling waarschijnlijk toch nog een reductor nodig gaat hebben. Een motor draait meestal nominaal op 50Hz en langdurig onder de 10Hz draaien is af te raden. En boven de 50Hz kun je ook beter niet te lang draaien, maar 60 of zelfs 70Hz zou ik nog wel even durven als de belasting niet te groot is.
Die sensor kan beter.

Op 1 januari 2021 20:25:47 schreef GJ_:
Waar heb je die PLC vandaan? Heb je er ook een programmeerkabel bij? En de software, WinGPC?

Geen idee waar we die vandaan hebben. Hij gaat al jaren mee zonder dat we hem ooit gebruikt hebben. Een kabel of software hebben we niet. Hij draait op WinGPC wat ik op internet las.

We hebben wel verschillende elektromotoren met vertragingskast (is dat hetzelfde als een reductor?)

High met Henk

Special Member

Beste Freek,

wellicht is het handig om iemand in de buurt te zoeken die je hiermee kan helpen. GJ zit in de omgeving Eindhoven
Ik zit in Omgeving Bergen op Zoom.

In overleg is bij mij wel nodige mogelijk en wellicht heb ik ook nog wel e.e.a. liggen.

zelf trail & error lijkt mij niet handig.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ik zou op mp een wat gangbaarder mini plc scoren en die Samsung aan de kant gooien. Liefst 1 met gratis progsoftware als Koyo of een plc die je in Codesys kunt programmeren.

We zouden dan geen sleepcontact hoeven te gebruiken

Dus je wilt een grote schijf, drie rondjes linksom laten draaien en dan drie rondjes rechtsom, om weer initieel uit te komen. Uit het sleepcontact maak ik op dat je op de schrijf elektra wilt hebben en dus de kabel om de as laten oprollen en voordat deze kapot getrokken wordt, de schijf weer de andere kant op te laten lopen en vice versa?

Nadeel lijkt me dat rondjes of pulsjes tellen relatief is, terwijl je voor het boven omschreven een absolute meting wilt. Je wilt altijd precies weten wat de stand van het wiel is, om de kabel niet te beschadigen.

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie adviezen. Daar kan ik zeker mee verder.

Ik snap alleen nog niet waartussen de magneetschakelaars moeten komen. Moet deze tussen de motor en de frequentieregelaar en tussen de voeding en de PLC?

Op 2 januari 2021 00:14:31 schreef MJN:
[...]
Dus je wilt een grote schijf, drie rondjes linksom laten draaien en dan drie rondjes rechtsom, om weer initieel uit te komen. Uit het sleepcontact maak ik op dat je op de schrijf elektra wilt hebben en dus de kabel om de as laten oprollen en voordat deze kapot getrokken wordt, de schijf weer de andere kant op te laten lopen en vice versa?

Klopt inderdaad.

bprosman

Golden Member

Als je zonder frequentieregelaar de draairichting wil veranderen is het een kwestie van 2 fasen omdraaien (zie schema).
Met frequentieregelaar zit er vaak op de freq. regelaar een L/R contact op.
Ik beveilig de magneetschakelaars altijd nog kruislings met een verbreekcontact zodat bij een programmeerfoutje je niet meteen "feest" hebt dat hij 2 richtingen op wil.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 1 januari 2021 23:02:05 schreef Peter112:
Ik zou op mp een wat gangbaarder mini plc scoren en die Samsung aan de kant gooien. Liefst 1 met gratis progsoftware als Koyo of een plc die je in Codesys kunt programmeren.

Het schijnt dat een rashberry pi tegenwoordig ook met Codesys geprogrammeerd kan worden.

Al is een drive van Control Techniques (Nidec) tegenwoordig ook met een variant van Codesys te programmeren. Ik heb er weleens een kerkklok mee aangestuurd, die automatisch linksom / rechtsom binnen minder dan seconden.

Hoe zit het gedeelte mechanisch in elkaar wat je van richting gaat laten wisselen? Als je een bepaalde kant op aan het draaien bent, en je gooit de draairichting om maar je moet nog een hoop massatraagheid overwinnen, dan is dit ook niet ideaal.

Een regelaar kan dit in ieder geval beter regelen (b.v. standstill detecteren). Of je kan b.v. een rotatie sensor toevoegen die nokjes detecteert.

Op 2 januari 2021 20:50:20 schreef bprosman:
Ik beveilig de magneetschakelaars altijd nog kruislings met een verbreekcontact zodat bij een programmeerfoutje je niet meteen "feest" hebt dat hij 2 richtingen op wil.

[bijlage]

Dit zou ik altijd doen. Niet alleen als je een programmeerfout maakt, maar ook als 1 van je relais blijft plakken (zeker met 10de hands relais)

GJ_

Moderator

Op 4 januari 2021 08:47:56 schreef QuuN:
Een regelaar kan dit in ieder geval beter regelen (b.v. standstill detecteren).

Met een regelaar kun je gewoon tijdens het draaien de draairichting omdraaien. Daar hoef je niks te detecteren.

Hoi allemaal,

Ik heb mezelf de afgelopen twee weken verdiept in de programmeer software van de Siemens Logo!.
Hiermee heb ik geprobeerd om zelf het programma te schrijven om de motors van draairichting te veranderen. Ik heb deze ook getest in de simulatiemodus en dat lijkt te werken. Maar dat is de theorie.

Zou een van jullie mijn programma willen controleren?
Tips en trucs zijn welkom!

Edit: het doel van dit programma is om de draairichting te veranderen nadat de draaikrans (die dus wordt aangedreven door de motor) 3 rondes heeft gemaakt.

[Bericht gewijzigd door FreekA op maandag 18 januari 2021 21:01:30 (17%)

Op 18 januari 2021 19:30:40 schreef FreekA:
Hoi allemaal,

Ik heb mezelf de afgelopen twee weken verdiept in de programmeer software van de Siemens Logo!.
Hiermee heb ik geprobeerd om zelf het programma te schrijven om de motors van draairichting te veranderen. Ik heb deze ook getest in de simulatiemodus en dat lijkt te werken. Maar dat is de theorie.

Zou een van jullie mijn programma willen controleren?
Tips en trucs zijn welkom!

Edit: het doel van dit programma is om de draairichting te veranderen nadat de draaikrans (die dus wordt aangedreven door de motor) 3 rondes heeft gemaakt.

Je wilt er bepaalde delen van een carnavalswagen mee aandrijven en die zijn meestal (erg) zwaar dus die zet je zomaar niet even stil.

Om die reden zou ik op de draaikrans een encoder monteren (op 'het trage deel') dan kun je de 'draaibeweging' naar de PLC terugkoppelen en kun je b.v na twee omwentelingen de motor zodanig aansturen dat deze langzaam tot stilstand komt.
Vervolgens kun je de dan de draairichting van de motor omkeren en deze weer langzaam laten opstarten in de andere richting.

Als ik me niet vergis gelden er voor carnavalswagens bepaalde veiligheidsregels dus houd daar tijdens de bouw van de wagen ook rekening mee.

EDIT EDIT EDIT... Je kunt de encoder beter op de as van de motor zelf zetten.

Verder heb ik je oproep nog eens goed lezen en vraag me af waar je de voedingspanning van draaistroommotor vandaan haalt...van een aparte dieselgenerator die achter de wagen aan rijd ?????

Op 21 januari 2021 09:48:13 schreef picturemaker:
[...]

Je wilt er bepaalde delen van een carnavalswagen mee aandrijven en die zijn meestal (erg) zwaar dus die zet je zomaar niet even stil.

Om die reden zou ik op de draaikrans een encoder monteren (op 'het trage deel') dan kun je de 'draaibeweging' naar de PLC terugkoppelen en kun je b.v na twee omwentelingen de motor zodanig aansturen dat deze langzaam tot stilstand komt.
Vervolgens kun je de dan de draairichting van de motor omkeren en deze weer langzaam laten opstarten in de andere richting.

Als ik me niet vergis gelden er voor carnavalswagens bepaalde veiligheidsregels dus houd daar tijden de bouw van de wagen ook rekening mee.

Hoi Picturemaker,

Kan ik dat ook doen door er een frequentieregelaar (Danfoss VLT FC51) tussen te zetten en hierop de aanloopstroom in te stellen?
Zo ja, zou dat via de uitgang op de PLC gestuurd kunnen worden?

Op 21 januari 2021 10:21:09 schreef FreekA:
[...]

Hoi Picturemaker,

Kan ik dat ook doen door er een frequentieregelaar (Danfoss VLT FC51) tussen te zetten en hierop de aanloopstroom in te stellen?
Zo ja, zou dat via de uitgang op de PLC gestuurd kunnen worden?

Ik ken de Danfoss VLT FC51 niet en weet niet wat daar allemaal mee mogelijk is.

Even los daarvan:

Op 1 januari 2021 20:25:47 schreef GJ_:
Pfff. Het is een beetje een bijeen geraapt zootje.
Die sensor kan beter.

[Bericht gewijzigd door picturemaker op donderdag 21 januari 2021 12:20:17 (17%)

Ooit ook al eens zoiets geknutseld met een easy en een sew regelaar :https://m.youtube.com/watch?v=R-66b9CLoVw&feature=youtu.be

Alleen ik deed net geen rondje en dan weer terug. De toeschouwers waren overtuigd dat het spul gewoon draaide.
https://youtube.com/shorts/UYgja7KeRKg

Blijft leuk dat soort knutsels

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
GJ_

Moderator

Je kunt natuurlijk ook gewoon kijken of je ergens een gebruikte industriële collector vandaan kunt toveren. Die gaan eeuwig mee. Je hebt ze met koolborstels, maar ook goedkoper met gewoon koperen tongen op koperen banen. Die laatste zijn verassend betrouwbaar.
Je kunt bijvoorbeeld bij bedrijven die palletwikkelaars maken/verkopen gaan zeuren. Die bouwen we hier ook veel, maar ik heb niks gebruikts liggen.
Het hoeft geen hele grote te zijn, alleen de voeding is voldoende, en dan de regelaars gewoon mee laten draaien.

Hier zitten er ook meerdere in die meedraaien, net als de rest van alle electronica. Is meer dan 20 meter in diameter:
https://vimeo.com/193040339?ref=fb-share
Draait al 5 jaar probleemloos.