Harman MAS100, standby voeding start alleen geheel onbelast.

In een Harman K versterker zit een standby voeding met de switcher FAN7602. De voeding startte niet. Na het losnemen van de stekers naar de rest van het apparaat startte de voeding op in burst mode, zoals dat hoort als de voeding niet belast is. De voeding geeft tijdens bedrijf + en - 15 volt 0,5A en 5,6V 2A. Met een lampje 6V,50mA op D+5,6V volt start de voeding ook. De D+5,6 Volt verandert niet. Bij belasting met een 6V 3 watt lampje schakelt de voeding af en start ook niet meer op (latch mode).
Ik vond een capaciteitsloze elco C60, die elders aan het lijntje D+VCC hangt. Na vervangen komt de voeding niet meer door de start heen. Ik heb me verdiept in de werking van het IC en dan lijkt het volgens de procedure op te starten. Als de schakeling werkt, wordt het IC gevoed op punt 6 , Vcc. Onbelast is de spanning daar 10 Volt. Na aansluiten van een 50mA belasting op de 5,6 volt, loopt de spanning Vcc op naar 14 volt. Bij een zwaardere belasting stijgt de spanning op Vcc naar 19 volt, waardoor het IC afschakelt. De D+5,6V verandert niet en + en - 15 Volt nauwelijks. Ik heb niet uit kunnen vinden waarom Vcc zo sterk stijgt. Wie heeft een tip?
Overigens wordt de 15 volt voedingsspanning naar het apparaat geblokkeerd met transistors Q6 en Q15. Als het toestel ingeschakeld wordt, worden de transistors vanuit de uP met +5,6Vstandby in geleiding gezet. Tijdens het opstarten is de 15 volt voeding dus niet belast.

Het complete schema is ook terug te vinden op elektrotanya.(Amp section)
https://elektrotanya.com/showresult?what=harman+kardon+mas+100&kat…

Ik heb een aantal zaken nog onderzocht en als proefje even vervangen zonder resultaat.
Het snubbernetwerk, de elco's in de schakeling. Alle gecontroleerde onderdelen vallen binnen de normale toleranties, uitgezonderd C60 (220uF), die vrijwel capaciteitsloos geworden is.
Ook het schakelgedrag van de FET ziet er niet verkeerd uit op de scope.
De stroomsense weerstand in de drain meet 0,5 Ohm, om een of andere reden heb ik daaraan nog geen scope gehangen..........

Kun je eens D18, C72, C73 testen.
Als deze niet in orde zijn gaat het systeem proberen bij te regelen, waardoor mogelijk de spanning op pin 6 toeneemt.

Op 1 januari 2021 22:14:06 schreef MarEle:
Kun je eens D18, C72, C73 testen.
Als deze niet in orde zijn gaat het systeem proberen bij te regelen, waardoor mogelijk de spanning op pin 6 toeneemt.

Ik heb getest of het circuit te hoogohmig is. De beide condensatoren zijn nieuw, de diode heb ik gemeten en daarover valt in geleiderichting (met de scope) ca 0,5 Volt.
Andere diode geeft geen verbetering.

geen tekst, foute edit

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 1 januari 2021 22:48:22 (94%)

C60 heeft iets met de standby-schakeling te maken. Gaat daar iets niet mis?
Kennelijk wordt vanuit C60 18V gemaakt. Hoe zit dat?
Misschien is Q7 defect als gevolgschade van een kapotte C60.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 1 januari 2021 23:18:13 (19%)

Het probleem lijkt toch opgelost met C60.
Hoewel ik niet direct zie, dat de standby/CD voeding , het CDgedeelte (apart apparaat) nodig heeft, blijkt dat toch het geval te zijn. Na aansluiten van de CDkast via de bandkabel start het apparaat gewoon op!
Tja als je alles van te voren weet?

[Bericht gewijzigd door buzzy op zaterdag 2 januari 2021 12:34:21 (72%)

Mooi dat het opgelost is.
Niet zo'n beste beurt van H&K dat de CD-kast aangesloten moet zijn om de voeding goed te laten werken zonder het te vertellen. De CD-kast zie ik ook niet zo snel terug in de servicedocumentatie. De schematekenaar moeten maar in de leer bij de Philipstechnici van 50 tot 70 jaar terug.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 2 januari 2021 18:45:56 (17%)

Op 2 januari 2021 18:43:15 schreef ohm pi:
Mooi dat het opgelost is.
Niet zo'n beste beurt van H&K dat de CD-kast aangesloten moet zijn om de voeding goed te laten werken zonder het te vertellen. De CD-kast zie ik ook niet zo snel terug in de servicedocumentatie. De schematekenaar moeten maar in de leer bij de Philipstechnici van 50 tot 70 jaar terug.

Ik kan nog steeds niet verklaren waarom de koppeling nodig is. Het circuit waarin C60 zit heeft weinig met de CD speler te maken.
De standby voeding is vrijwel gelijk aan het boekje en mag geheel onbelast staan etc. Toch werkt hij hier alleen correct met de aangesloten CD-speler. Die laatste is overigens niet alleen de CD-speler, maar ook de tuner, voorversterkers, uP, enz..Tijdens het inschakelen van de netspanning, is ook de + en -15 volt voeding afgekoppeld, als mede de voeding voor de eindversterker. Alleen de 5,6V voeding (D+5,6V)voor de uP en de rest van de digitale dingen is altijd aan.
Als de tuner in standby staat, dan wordt waarschijnlijk alleen de uP nog van spanning voorzien, waardoor de stroomopname tot een minimum wordt beperkt.
Wat er gebeurt op het moment dat de installatie aangezet wordt, weet ik niet. De processor komt uiteraard in actie, er gaan displays aan en nog een paar leds. Vermoedelijk werkt dat allemaal op vijf volt. De uP schakelt ook de 15 volt spanningen door via een standby spanning (+5,6V_standby)en tevens wordt de voeding van de eindtrap met dezelfde spanning aangezet. De vijf volt voeding kan een paar ampère leveren volgens het schema. Tijdens het testen bleef hij bij 50mA goed werken in burst mode, maar bij het aansluiten van de 3 watt lampje (500mA) schakelde hij steeds af........