Gemiddeldeberekening is net zo tricky als statistiek. Er zijn duizend opties en parameters, het is maar de kunst om er die uit te kiezen die het resultaat brengt dat men wil kunnen aantonen.
Pas nog gezien op een ander forum (maar vrij vertaald want ik vond het origineel niet zo gelijk terug):
"betrouw geen statistiek die je niet zelf getweakt hebt"
Voor gemiddeldes kan het niet anders zijn.
Een sterk voorbeeld is de weergave van het gemiddelde brandstofverbruik in mijn Euro6-diesel, en het daarvan afgeleide "bereik met de resterende brandstof". Hoe vaak heb ik dat "resterend bereik" zien oplopen, soms zelfs met 100 km, op tijd van een kwartuur of zo... Waardeloos, tenzij als illustratie van "das machbare".
V.w.b.
Middelt de fout niet weg doordat de ingevoerde meetwaarden ook willekeurig zijn?
: ik meen te begrijpen dat er bedoeld werd dat floating point altijd veel meer cpu-inzet vergt. Dat heeft niets te maken met het uitmiddelen op langere termijn van welke data dan ook, enkel met de aard van die data. Of floatingpoint-berekeningen zoveel meer geheugen vereisen lijkt me niet zo zeker, dat moet van de compiler afhangen; als het goed zit kan er nmbm enkel tijdelijk wat meer geheugen gevraagd worden, maar nooit permanent.
NB zou een moderator aub de tikfout in het "onderwerp" willen rechtzetten? Mijn maag en darmen protesteren luidkeels Bij voorbaat dank!
[edit:] en dat is nu ook gebeurd, mooi zo!