Bose 1802 in rook opgegaan

Hallo allemaal,

Ik zoek (voor iemand) het schema en verdere informatie van de Bose 1802 versterker. Er is het nodige in rook opgegaan, en de eigenaar wil het graag weer repareren. Het probleem is mede, dat de transistoren gestempeld zijn met Bose nummers, en dus niet terug te vinden is, welk type het eigenlijk is. Wie heeft wat of weet wat?

Piet

Ideetje :
Kast leeghalen en een versterkermodule er inzetten, ruimte genoeg :-)

Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Thevel

Golden Member

Op 6 januari 2021 12:11:53 schreef Gerard*:
Je zou zo maar wat aan een servieshandleiding kunnen hebbelen:
https://www.manualslib.com/manual/796915/Bose-1801.html?page=18#manual
Snug6!

Die is van de 1801 en dat lijkt een heel ander apparaat!

Zijn beide kanalen kapot of alleen 1 ? In het laatste geval kun je zo uitmeten wat voor torren het zijn, PNP, NPN en de Hfe, icm met de voedingspanningen kun je dan geschikte vervangers zoeken.

Is een langdurig klusje dat best wel veel tijd en geld kan gaan kosten, hoeveel heeft de eigenaar er voor over ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 6 januari 2021 12:02:52 schreef Kees frees:
Ideetje :
Kast leeghalen en een versterkermodule er inzetten, ruimte genoeg :-)

In tegenstelling tot de Bose speakers, zijn de bose PA versterkers wél van bijzonder hoge kwaliteit. Zou zonde zijn om 'm niet te repareren.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Eindtrap gesprongen zo te zien. Zijn prima te herstellen. Schema van een stage accompany SA900B is dacht ik hetzelfde. Even uit mijn hoofd zijn die torren van het type MJE340 en MJE350

[Bericht gewijzigd door DJohnny op woensdag 6 januari 2021 13:24:56 (22%)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Beide kanalen zijn defect. Dus een overgebleven transistor opmeten, dat lukt niet.
De 1801 is een andere versterker. In de onderdelenlijst zijn daar ook de specifieke Bose type nummers te vinden. Echter niet de nummers die gezocht worden.
Ik zal eens zoeken op die stage accompany SA900B versterker. Misschien is daar een schema van te vinden (met begrijpelijke typenummers). MJE340/350, die hebben in ieder geval dezelfde behuizing. Maar van de defecte transistors is ook niet meer na te gaan, wat PNP of NPN is. Dus het blijft nog puzzelen zonder schema.
In ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.

Piet

Het kan ook de SA900A zijn. Het is allemaal al eventjes geleden dat ik zo'n ding op de bench had staan. Succes!

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Je zou deze eens kunnen bekijken, voorfront lijkt in ieder geval wel.
Wat ik wel weet dat bose nummers naar gangbaar er niet echt zijn, vervangingsonderdelen uitsluitend vroeger via de importeur dacht ik, en dan heb ik het over 1982.

Ik heb ook nog dit schema gevonden (zie bijlage). Het is niet compleet maar het het schema van het eindboard staat er wel in. Het is van de 1802 en zoals ik het kan zien is het tevens voor de SA900A en B, en een stukje voor de SA500A. Kun je me overigens vertellen wat voor eindtorren er gebruikt worden? Dat maak het zoeken in de schemas die ik heb wat makkelijker. De bias gebruikt een BD235 tor, de rest is MJE340 en 350.

[Bericht gewijzigd door DJohnny op woensdag 6 januari 2021 20:55:38 (12%)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Hierbij ook nog een plaatje van de eindtransistoren. Daarvan is er maar 1 defect.

Piet

Ik weet vrijwel zeker nu dat mijn laatst geposte schema het juiste is voor je 1802. Hiermee kun je hem weer opbouwen. De 2SA1115 en 2SC2607 torren zijn te vervangen voor MJ15015 / 16.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Iedereen bedankt voor de bijdrages. Ik geef de informatie door aan de eigenaar van de versterker. Nu kan hij aan de slag.

Piet

Na contact met de eigenaar van de versterker bedankt hij jullie ook voor het meedenken. Hij heeft zelf inmiddels goede hoop, de versterker nu te kunnen repareren.

Piet