kattenluik op netspanning

Beste leden,

We hebben een kattenluik wat op de chip van de katten open en dicht gaat.
Het werkt allemaal perfect maar dat ding vreet batterijen 1 a 2 weken.
Nu heb ik bedacht om er gewoon een 6 volt voeding op te zetten van 5a, maar helaas werkt dat niet. ook al doe ik er een paar elco`s bij het luikje wilt niet open en dicht klikken.

Op de ladvoeding heb ik het getest en dat werkt wel.
Ook kunnen er geen andere batterijen in dan alkaline.

kan iemand mij vertellen waarom dit niet werkt?

Jinny

Golden Member

Je geeft zelf al het antwoord, de voedingen zijn niet schoon genoeg.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
pietplof

Golden Member

Neen, dat kan ik niet.
Maar hetzelfde probleem speelt hier en ik ook een 6 volt voeding geplaatst die verbonden is met het aut. Kattenluik.
De afstand tussen voeding en luik is ongeveer 12 meter.
Het heeft enkele maanden gewerkt en door een windvlaag slowg de deur met luikje tegen de muur. De zaak was toen enigszins gedeformeerd. Nadien heeft het systeem niet meer gewerkt..
Oorzaak niet gevonden.

De ene foto toont de voeding.
De andere zou de situatie rond het luije moeten tonen maar onze schuur kent een spaarzame verlichting en zodoende.

festina lente

Op 6 januari 2021 21:02:25 schreef jeroen Appelman:
Op de ladvoeding heb ik het getest en dat werkt wel.

Tja, dat wordt je labvoeding vanaf nu gebruiken voor je kattenluik en voor jezelf moet je weer een nieuwe labvoeding maken.
Of je maakt een voeding met fatsoenlijke elektronische afvlakking en afscherming voor je kattenluik. Als voorbeeld kan je labvoeding dienst doen.
Hier heb je een voorbeeld die zou kunnen werken.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 6 januari 2021 21:48:04 (15%)

Ik heb hier uitzicht op een soortgelijk luikje, die werkt tijden op 4 oplaadbare cellen. Maar, als ik de foto zo zie dan is dit een ander type.
En die eigenwijze poes hier gaat er wel door naar buiten maar niet naar binnen, ze schrikt van de klik. Maar dat ter zijde.

De sleutel werkt met een gevoelige techniek, RFID, een kleine brom op de voeding kan dit blijkbaar verstoren, aangezien het is gemaakt voor batterij voeding zal daar geen filter in zitten.
Maar het moet wel te doen zijn, al een flinke elco er over heen gezet ?
Of, oplaadbare cellen en dan eentje extra in serie er bij knutselen.

[Bericht gewijzigd door Kees frees op woensdag 6 januari 2021 22:39:46 (38%)

Lucky Luke

Golden Member

Op 6 januari 2021 21:02:25 schreef jeroen Appelman:
Ook kunnen er geen andere batterijen in dan alkaline.

Is dat wat de handleiding zegt, of heb je het geprobeerd en werkt het niet?

(Ik ken nog niks, dat niet werken wil op Eneloops*... Of het moet stuk zijn.)

*)Of een ander merk Low Self Discharge NiMH. Die van de IKEA (LADDA) zijn ook prima.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 6 januari 2021 21:02:25 schreef jeroen Appelman:
Beste leden,

Nu heb ik bedacht om er gewoon een 6 volt voeding op te zetten van 5a, maar helaas werkt dat niet. ook al doe ik er een paar elco`s bij het luikje wilt niet open en dicht klikken.

Op de ladvoeding heb ik het getest en dat werkt wel.

kan iemand mij vertellen waarom dit niet werkt?

wat voor voeding is het ? meeste blokvoedingen van 5 A hebben een stevig EMI filter en dat heeft gevolgen voor de secundaire uitgangsspanning. Die gaat zweven op een zekering potentiaal tov de aarde met een rf rimpeltje erop. Dat heeft op geïsoleerde en niet goed afgeschermde schakelingen soms een bizarre invloed. de secundaire even aarden als test. als dit de oorzaak is gaat het dan wel werken. Heb je echt 5A nodig?

Op 6 januari 2021 22:45:11 schreef Lucky Luke:
Ik ken nog niks, dat niet werken wil op Eneloops*...

Die ervaring heb ik ook, jaaaaren terug was dat anders.

Maar als je vaak moet laden/wisselen dan wordt je dat ook wel zat.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Wat voor verbinding tussen die 6V= voeding en het kattenluik? Als het 10 meter schemerlampensnoer is moet je niet verder zoeken.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
KGE

Golden Member

Lokale buffer bij het luik met supercaps misschien een oplossing ? Dan kun je met een piepklein voedingsadaptertje werken.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik heb ook zo’n superdeluxe katte(n)luikje van het merk SUREFLAP
Batterijen (4 stuks type C) gaan ongeveer 2 jaar mee.

Zou je geen garantie claimen? Het kan beter.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Lijkt inderdaad een probleem van het luikje zelf. 2 weken is absurd kort.
Hier een Sureflap, nu 6 jaar oud. De 4x AA alkaline batterijen gaan hier zeker 1 jaar mee (1 kat, minstens 10 retourtjes per dag), dan vervang ik de batterijen, preventief. Garantiegevalletje.

Lambiek

Special Member

Is het soms een Ali luikje? :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hier een sureflap luikje, met chip lezer.

De eerste voeding gaf EMC problemen op de rfid lezer, deze werd veel te ongevoelig.

Nadien een MDR-60-5 van Meanwell geplaatst; en deze iets opgedraaid door middel van de potmeter.

Dc zijde is aangesloten dmv ongeveer 4 meter 2x0,75mm2 VMVL.

Fryslân
fatbeard

Honourable Member

Wat hier (waarschijnlijk) aan de hand is: de voeding werkt op een schakelfrequentie die interfereert met de RFID frequentie (waarschijnlijk 125kHz): bijv. de 3e harmonische met de 4e van de voeding, andere combinaties zijn ook mogelijk. En die frequentie is ook nog eens afhankelijk van de temperatuur en belasting...

Zodra het mengprodukt tussen de 500Hz en 4kHz ligt zijn er problemen, in erg simpele RFID lezertjes (zoals deze) is die stoorband vaak nog veel groter.
Er hoeft maar een rimpeltje van enkele mV op de voeding te staan en het is raak; per slot van rekening moet de schakeling een signaal detecteren wat bovenop het zendsignaal (van vaak meer dan 50Vtt) gesuperponeerd is en zo'n 80dB zwakker is...
Omdat het voor batterijvoeding is gemaakt zal er weinig tot geen ontkoppeling in zitten die werkzaam ik op de RFID frequentie, en elko's hebben hiervoor weinig nut...

Het enige wat zou kunnen helpen is het deugdelijk afschermen van de voeding en supergoed ontkoppelen aan beide zijden van de voedingskabel met keramische condensatoren en spoelen (bij voorkeur ringkern), denk aan een pi-filter met 1u en 100uH. Afgeschermde bedrading kan, maar zal niet heel veel uitmaken.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Dat zou kunnen, ja, ALS het althans een schakelende voeding is. Ik dacht niet dat we over die voeding al iets hebben mogen vernemen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Wanneer het inderdaad storing is op de RF chipkaart lezer dan moet het ook mogelijk zijn oplaadbare batterijen te gebruiken en die met een druppellader op lading te houden. Denk ik.

fatbeard

Honourable Member

Ik heb net die voeding opgezocht (heeft TS een plaatje van gepost), dat lijkt een doodgewone oldskool AC-adapter te zijn (heb er geen schema van gevonden).

Zoals ik al zei: er hoeft maar enkele mV rommel op de voeding te staan om de werking ernstig te beïnvloeden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Verwart u niet met het plaatje, gepost door de heer Plof, P. ?

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op donderdag 7 januari 2021 12:18:22 (13%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Thevel

Golden Member

Op 7 januari 2021 11:40:57 schreef fatbeard:
(heeft TS een plaatje van gepost), dat lijkt een doodgewone oldskool AC-adapter te zijn (heb er geen schema van gevonden).

Ik zie geen plaatje....

Lambiek

Special Member

Plaatje is van pietplof en niet van de TS.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ook al doe ik er een paar elco`s bij het luikje wilt niet open en dicht klikken.

Een kleine condensator was hier waarschijnlijk beter op zijn plaats geweest. Een oceaan binnen een zeer beperkte tijd volplassen gaat ook niet lukken. Een kopje daarentegen echter wel.

Bedankt voor de reacties,

De voeding die ik gebruikt heb is deze:
https://nl.aliexpress.com/item/32913167008.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.…
Het snoer wat er tussen loopt is een 1,5mm2 op een afstand van 3 meter.

Het rare is, dat als de kat voor het luikje staat en ik trek de stekker er uit dan gaat hij wel even open.
condensatoren eroverheen had ik al geprobeerd, maar net wat jullie zeggen
is dat er een schonere spanning op zou moeten staan.

Hoe zou ik dat simpel kunnen oplossen?

fatbeard

Honourable Member

Op 7 januari 2021 12:35:27 schreef Lambiek:
Plaatje is van pietplof en niet van de TS.

:D I stand corrected ...

TS heeft het over een 6V/5A voeding, zonder verdere specificatie.

@jeroen: Volg mijn eerder aangegeven aanwijzingen...

Er is overigens een simpele manier om uit te vinden of het systeem nog wel een poging doet om de tag te lezen.

Men neme:

  • 1 spoeltje van 680à820uH, open kern noodzakelijk.
  • 1 condensator die de spoel op 125kHz laat resoneren (1.8à2.2nF), die 125kHz steekt niet zo heel erg nauw.
  • 1 willekeurige LED (voor het mooi: 2 stuks anti-parallel).

Schakel de hele bups parallel en houdt het in de buurt van het luikje: als de LED aangaat is er in elk geval nog een béétje leven in de brouwerij...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

alvorens Fatbeard te volgen, toch eerst even het secundaire aarden. (een van de draden is ok, maakt niet uit welke). meeste storing die bij dit soort voedingen overblijft is sowieso common mode.