Smartphone audio uitgang gebruiken voor servo

Hai ,

Ik wil met mijn smartphone de audio uitgang gebruiken om 2 servo's te sturen zoals in onderstaand url

https://www.instructables.com/Turn-Your-Phone-into-a-Robot/

Nu heb ik 2 printjes gemaakt

Fig 2a ( op het einde ) Werkt uitstekend op mijn Huawei 6Y voor 100% met 80 a 85 % aan geluidsvolume , maar niet op mijn LG spirit 4G LTE

Fig 2b ( op het einde ) Werkt niet op Huawei 6Y , op mijn LG spirit 4G LTE bewegen mijn servo's een heel klein beetje maar niet in de juiste draaizin

Ik wil natuurlijk de LG smartphone gebruiken voor dergelijke proefjes , zou ik het schema kunnen verbeteren ??? wie kan mij helpen aub

mvg

Erwin

Waarschijnlijk heeft de telefoon een condensator in zijn uitgang. Het getekende circuit gaat uit van gemiddeld nul volt (audio uit/in connectie). Waarschijnlijk werkt het wel wanneer er weerstanden tussen audio signaal en massa/aarde worden toegevoegd. 50 of 100 Ohm denk ik.

Hai ,

Bedankt voor het snelle antwoord
De weerstanden die je bedoeld is dat aan de ingang naar massa
Heb alleen 180 ohm weerstanden ,maar in parallel is dat 90 dus dat zou gaan denk ik

KGE

Golden Member

Die twee transistoren die als PNP getekend staan in de onderste helft van het schema zijn neem ik aan toch wel NPN?

Hai ,

BC337 is een NPN
BC327 is een PNP

Ze hebben allemaal dezelfde aansluitingen CBE

mvg

Erwin

Met die PNP snap ik de werking niet. Ik zal de bron eens raadplegen.

Edit: bron gelezen. Mijn servo's willen een positieve puls zien met een pulsduur van 500 uS tot 2 mS. Dit lijken geen servo's, al worden deze bidirectionele motortjes verkocht als 360 graden servo. Ze zullen reageren op een blokgolf met frequenties tussen 250 Hz (periode 4 mS, puls 2 mS) en 2 kHz (kleine pulsduur). Die puls moet met een clamp tussen nul en 4 volt gehouden worden; het schema doet dat. De ingang moet DC gedefinieerd zijn. De weerstanden die ik noemde zijn meestal nodig.

[Bericht gewijzigd door Brightnoise op donderdag 7 januari 2021 18:53:59 (78%)

Hai ,

Het schema is correct hoor onderste schema zijn 2 PNP ( BC327 )getekend aan de ingang de uitgang zijn NPN ( BC337 )

benleentje

Golden Member

Ze hebben allemaal dezelfde aansluitingen CBE

Maar ze moeten beide wel tegen overgesteld worden aangesloten. Dus als je PNP omdraait met collector en emmiter zodat het pijltje boven staat wijzend naar de basis dan klopt het wel.
In het schema staat het in ieder geval verkeerd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hai ,

Ik heb de beide pnp transistors omgedraaid en er komt beweging in de zaak
Bij 80% volume draai de ene servo en bij 50% volume draai de andere servo alhoewel beide servos moeten draaien

mvg

KGE

Golden Member

Controleer ook, wanneer je de voeding gemeenschappelijk gebruikt voor de telefoon en servo's, of de 'massa' van de hoofdtelefoonuitgang wel aan de massa van de voeding ligt. Bij sommige toestellen is de hoofdtelefoonuitgang 'zwevend'.

Gebruik uiteraard niet je net nieuwe telefoon van 500€ voor dit soort experimenten...

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Hai ,

Thanks , ja de massa is zowel aangesloten aan de massa van de ingang een uitgang alsook de massa van de voeding

Dit zijn de verbeterde schema en pcb
Wat zou ik er nog kunnen aan veranderen zodat mijn beide smartphones zouden werken?????????

mvg

[Bericht gewijzigd door Sembot op vrijdag 8 januari 2021 09:55:08 (21%)