Welke acculader

Tidak Ada

Golden Member

Ik denk er over een acculader voor mijn startaccu aan te schaffen.

Te laden accu's 12 V 80-100Ah

Heb er twee bij HBM gevonden, die ieder zo hun voor en nadelen hebben.

1) Een elektronische lader (switcher?) Klein en licht onder Artikelnummer 9399 € 50,-

2) Een conventionele lader met wat testeigenschappen voor het elektrische systeem Artikelnummer 9397 € 40,-

Wat raden jullie aan en welke alternatieven zijn er.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Alle twee de laders hebben een electronische transformator aan boord, gezien de prijs en afmetingen.
Het zijn beiden lichtgewicht exemplaren.
De tweede heeft meer opties, maar de temperatuurscompensatietabel snap ik niet. Een wijzermeter leest wel rustig af. Ook bij slechte verlichting.

Als druppellader of als volwaardige lader?

voor volwaardig laden wil je wel wat meer prik, anders duurt het wel ff. Een beetje autoaccu gaat toch richting de 50-100Ah. Als die halfvol zou zijn in t ergste geval ben je met een 4A lader toch snel 10 uur kwijt.

Als druppellader is 1-2A prima.

De Lidl en Action dingen staan goed bekend voor het geld
https://www.action.com/nl-nl/p/dunlop-acculader-/ (1A 13 euro)

https://www.lidl-shop.nl/ULTIMATE-SPEED-Acculader/p100311294 (10A, 30 euro)

Dat 2e ding van HBM is, als ik het artikelnr goed zie, een accutester, geen lader
https://www.hbm-machines.com/producten/acties/hbm-160-ampere-professio…

Wil je wat beter spul dan kom je op een Victron of Ctek uit.
Ik heb zelf bv een Ctek MXS 7.0 (naja, op de zaak, maar ik gebruik m meestal)
Maar voor incidenteel/prive gebruik is dat overkill en zou ik persoonlijk zo'n lidl ding kopen.
Die Ctek heb ik ook alleen maar omdat 'de baas' gelooft dat iets duur moet zijn voordat het goed is. Dus toen ik 'Lidl ding' en 'Ctek' voorlegde voor onze auto's moest ik de Ctek bestellen.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 8 januari 2021 22:56:54 (24%)

Of deze goedkope chineesjes, kunnen ook gepulseerd laden .

Tidak Ada

Golden Member

Die HBM dinge komen sterk met de Lidl's overeen. 't Zal wel uit zo'n Chinese straat komen waar huis-aan-huis van die dingen in elkaar worden gezet. Ieder huis zijn eigen kleur en naam.

Zijn die Lidl's nog op hun site verkrijgbaar? Ik heb ze wel een paar maanden geleden in hun folder gezien, maar had er toen geen nodig.

Overigens zou die HBM-er voldoende zijn tot 160Ah en dat is dus goed genoeg voor mijn 80 Ah en hij schakelt automatisch over naar druppelladen. Wat de maximale laadstroom is, staat helaas niet in de specs

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Precies op tijd!
Ik was al van plan er een bij de Aldi te gaan halen (is in de aanbieding, woensdag voor €15,- , maar die geeft maar 5A af.

Moet er net weer bij gekomen zijn, want ik kon hem niet op de site vinden.

Bedankt voor de tip!!

GRRRRR: Uitverkocht! :( :(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

De oudere versie daarvan lag hier bij de lidl voor 15 euro.

Tidak Ada

Golden Member

Op 11 januari 2021 23:13:32 schreef Sine:
De oudere versie daarvan lag hier bij de lidl voor 15 euro.

Welke Sine? die van 10A of die van 5A?
Die 10A blijkt uitverkocht :(

Kan jij er nog aankomen? Of is die al langer uitverkocht?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Volgens mij heb je al wat op het oog maar ik wil wel een kanttekening plaatsen bij de Action (dunlop lader).

Voor het standaard laadwerk werkt deze prima maar als hij gaat druppelladen dan gaat hij een paar seconden met z’n maximum laastroom laden en vervolgens weer een seconde of 25 niet. Bij mjj zijn hierdoor al twee accu’s gesneuveld en ook bij een aantal bekenden hielden de accu’s na de winterstop geen lading meer vast. Tegenwoordig heb ik een Ctek MXS5 en daar ben ik erg tevreden mee. Die kent een uitgebreide laadcyclus en houdt ook rekening met de temperatuur. De MXS5 kan accu’s tot 110Ah uur laden en voor de onderhoudslading kan hij tot 160Ah gebruikt worden. Er is ook een exemplaar die met 7Ah max laadt.

Tidak Ada

Golden Member

Nee geen Action, maar Aldi ! en liever de van de Lidl

Druppelladen is niet de scope....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 12 januari 2021 10:07:38 (24%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Afhankelijk van de applicatie hebben de laders van CTEK 1 groot voordeel; ze starten wanneer de stekker in het stopcontact wordt gestoken.

Laders waar je een "laadprogramma" moet selecteren zijn minder geschikt wanneer je voertuig in een stalling staat.

Ik kan m nu zo in mn mandje gooien (10.31)

denk dat het een beetje geluk is of ie wel of niet gereserveerd is?

Een Ctek is idd super. Wel een andere prijsklasse en voor incidenteel een accutje opladen een beetje overkill ;)

Als druppellader of lader die onbeheerd draait is het wel essentieel dat ie na een powercycle het juiste programma onthoud.
Zeker in een stalling kan het wel eens gebeuren dat de stroom wegvalt. Als je lader daarna een foutief programma default heeft..

Overigens: Druppelladers in stallingen: Mijn voorkeur is om een simpele SMS melder erbij te nemen (20-25 euro). Dan krijg je een melding als de stroom wegvalt.
Ik heb meermalen meegemaakt bij mensen dat een groep wegviel in de stalling. En de lampen zitten op een andere groep... resultaat: tegen de tijd dat men door had dat er een groep uit lag was de accu al diepontladen / overleden.

Dan is zoiets wel ideaal:
https://nl.aliexpress.com/item/32787412496.html

Prepaid simkaartje erin en je krijgt netjes een SMS als de stroom wegvalt

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op dinsdag 12 januari 2021 10:35:29 (80%)

Massaproduktie zijn die laders. Hoeveel laders hebben een maximum spanning van 14, 7 V zoals een autoalternator?
Ik heb zo'n antieke lader met die max spanning. Nog ene met vierkante plaatjes als gelijkrichter, 9 knopjes, 3 voor 6 v, 3 voor 12 v en 3 standen voor 24 volt.
Niet simpele procedure of je moet't maar weten. Wil de hoogste ampere dan moet je de 3 van bvb 12 V indrukken .
Wil je je extra batt goed geladen hebben, je batt via je startkabels laden en binnen warm zetten.