Delta Elektronika E018-0.6D paneelmeter

Ik heb een Delta Elektronika E018-0.6D overgenomen waarvan een van de twee meters stuk is. Nu zit er een Sifam meter in. Weet iemand waar ik deze nog kan verkrijgen? Of een vervanger?

RAAF12

Golden Member

Op 8 januari 2021 23:46:52 schreef Ricotjuh:
Of een vervanger?

Een paneelmeter van 1mA volle schaaluitslag zoeken met dezelfde afmeting? Dan is wellicht de schaal van de oude meter over te zetten op het nieuwe exemplaar.

Waarom neem je zoiets over als je geen plan hebt?
Misschien tijd voor 2 China DPM's?

Sine

Moderator

Waarom moet je een plan hebben? Oplossingen genoeg.

Chinese DPMS vallen overigens niet onder 'goede' oplossingen, die zijn matig tot niet heel erg precies.

Arco

Special Member

https://aliexpress.com/item/32856019912.html

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 13 januari 2021 21:52:13 (73%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ha Ricotjuh,

Je kunt het vragen aan Sifam in Nederland bij mij in Rotterdam op een steenworp afstand zit een distributeur ik zal volgende week langs gaan.
Wel opletten met het vervangen van analoge meters ik weet dat Delta in sommige voedingen geen standaard schalen gebruikt :S
Deze schalen worden ( opnieuw of in fabriek zo besteld ) getekend door de afwijking van de elektronica is de schaal niet lineair.

Daarom altijd opletten als je een analoge meter wilt vervangen voor een digitale.
De paneel meters uit China verschillen nog al ik gebruik 4,5 digit deze zijn uiterst nauwkeurig ADS1115 als ADC niets mis mee.
Maar om zo'n historische voeding te voorzien van een digitaal instrument dat zou ik niet doen staat mijn inziens voor geen meter :(

Overigens is het ontwerp door de techniek een keer of 5 ingehaald en kan je voor een paar Euro een voeding bemachtigen die er met kop en schouders bovenuit steekt.
Deze met originele meters al dan niet werken netjes op de plank weg zetten.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 9 januari 2021 01:33:32 schreef markce:
Waarom neem je zoiets over als je geen plan hebt?
Misschien tijd voor 2 China DPM's?

Nou de reden is eigenlijk omdat ik deze in een koop erbij neem in combinatie met andere Delta voedingen.
Ik wilde de gok wel maken om te kijken of ik hier nog iets voor kan fixen.

Het is wel mijn bedoeling om analoge meters te behouden. Het verschil wat ik zie is dat in de orginele meters zowel spanning als stroom af te lezen is.
Dat zie ik niet zo snel terug in de andere types.

Op 9 januari 2021 07:11:03 schreef electron920:
Ha Ricotjuh,

Je kunt het vragen aan Sifam in Nederland bij mij in Rotterdam op een steenworp afstand zit een distributeur ik zal volgende week langs gaan.
Wel opletten met het vervangen van analoge meters ik weet dat Delta in sommige voedingen geen standaard schalen gebruikt :S
Deze schalen worden ( opnieuw of in fabriek zo besteld ) getekend door de afwijking van de elektronica is de schaal niet lineair.

Daarom altijd opletten als je een analoge meter wilt vervangen voor een digitale.
De paneel meters uit China verschillen nog al ik gebruik 4,5 digit deze zijn uiterst nauwkeurig ADS1115 als ADC niets mis mee.
Maar om zo'n historische voeding te voorzien van een digitaal instrument dat zou ik niet doen staat mijn inziens voor geen meter :(

Overigens is het ontwerp door de techniek een keer of 5 ingehaald en kan je voor een paar Euro een voeding bemachtigen die er met kop en schouders bovenuit steekt.
Deze met originele meters al dan niet werken netjes op de plank weg zetten.

Groet,
Henk.

Ja daar kan ik altijd eens een mailtje aan wagen. En ik vind dat je gelijk betreft een digitaal metertje, die hoort niet op dit model. Althans dat is mijn mening

Overigens is het ontwerp door de techniek een keer of 5 ingehaald en kan je voor een paar Euro een voeding bemachtigen die er met kop en schouders bovenuit steekt.
Deze met originele meters al dan niet werken netjes op de plank weg zetten.

Dat vind ik wel vrij steil; op werk, en thuis ook wel voor audio vallen schakelende voedingen (b.v. de verder uitstekende Delta ES030-5) soms af vanwege CM interferentie. Daarbij vind ik digitale instrumenten minder comfortabel om te zien wat er gebeurd, maar dat is allicht persoonlijk.
Moderne lineaire voedingen met deze kwaliteit analoge instrumenten ken ik niet, al helemaal niet voor een paar euro ?

miedema

Golden Member

Ha Ricotjuh,

Ook ik vindt een lekkere stille lineaire voeding nog steeds de moeite waard :-)

Heb je al contact opgenomen met Delta Support: https://www.delta-elektronika.nl/en/support.html

In mijn ervaring is Delta Elektronika zeer behulpzaam, en vindt het normaal om iedereen support te geven. Ook aan een amateur die een 3e hands voeding heeft. Gratis nieuwe onderdelen toegezonden krijgen is niet uitzonderlijk.

Die onderdelen moeten er natuurlijk nog wel zijn....
Uit betrouwbare bron weet ik dat een tijdje terug alle onderdelen van de oude E-series lineaire voedingen geruimd zijn. Maar uit dezelfde bron weet ik ook dat die onderdelen (een paar pallets...) naar de garage van support thuis verhuisd zijn....

groet & succes, Gertjan.

Ha Aart,

Ik heb dacht ik geen schakelende voeding benoemd niet voor jou maar het komt toch wel regelmatig voor dat er maar iets ingevuld wordt :S
Wat ik probeer is altijd in het zelfde domein te blijven een lineaire voeding van dat vermogen is met moderne componenten en schakel techniek een klasse te verbeteren op rendement stabiliteit en ruis/rimpel.
Wat ik zeker met je eens ben is dat het gros schakelende voedingen zijn.... je zal waarschijnlijk zelf een ontwerp zal moeten maken.
En een analoge meter heeft zeker zijn charme vandaar dat ik er geen digitale meter in zou zetten.

Ik heb zelf nog best redelijk veel analoge meters dit zijn standaard meters dus met een blanke schaal.
Eerst een ( foto ) schaal creëren en dan verwerken en afdrukken !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 9 januari 2021 08:56:01 schreef miedema:
Ha Ricotjuh,

Ook ik vindt een lekkere stille lineaire voeding nog steeds de moeite waard :-)

Heb je al contact opgenomen met Delta Support: https://www.delta-elektronika.nl/en/support.html

In mijn ervaring is Delta Elektronika zeer behulpzaam, en vindt het normaal om iedereen support te geven. Ook aan een amateur die een 3e hands voeding heeft. Gratis nieuwe onderdelen toegezonden krijgen is niet uitzonderlijk.

Die onderdelen moeten er natuurlijk nog wel zijn....
Uit betrouwbare bron weet ik dat een tijdje terug alle onderdelen van de oude E-series lineaire voedingen geruimd zijn. Maar uit dezelfde bron weet ik ook dat die onderdelen (een paar pallets...) naar de garage van support thuis verhuisd zijn....

groet & succes, Gertjan.

Top, bedankt voor de tip.
Heb gelijk een mailtje de deur uit gedaan.

Op 9 januari 2021 09:01:41 schreef electron920:
Ha Aart,

Ik heb dacht ik geen schakelende voeding benoemd niet voor jou maar het komt toch wel regelmatig voor dat er maar iets ingevuld wordt :S
Wat ik probeer is altijd in het zelfde domein te blijven een lineaire voeding van dat vermogen is met moderne componenten en schakel techniek een klasse te verbeteren op rendement stabiliteit en ruis/rimpel.
Wat ik zeker met je eens ben is dat het gros schakelende voedingen zijn.... je zal waarschijnlijk zelf een ontwerp zal moeten maken.
En een analoge meter heeft zeker zijn charme vandaar dat ik er geen digitale meter in zou zetten.

Ik heb zelf nog best redelijk veel analoge meters dit zijn standaard meters dus met een blanke schaal.
Eerst een ( foto ) schaal creëren en dan verwerken en afdrukken !

Groet,
Henk.

Heb zelf al een diy project gedaan. Een 24V-3A voeding. Boardje komt van Ali en het ontwerp is dit forum al meerdere keren gepasseerd. Technisch werkt het allemaal wel prima. Ben 'm momenteel nog uit aan het voeren met een 4x20 LCD waarop de spanning en stroom af te lezen is en waar je de CC en CV kunt instellen. Op zich allemaal wel leuk maar ik was altijd toch wel opzoek naar de "simpele" delta voeding. Vroeger veel gebruikt en was toen bijna onverwoestbaar.
En zeker qua behuizing iets wat zelf niet te maken is. Door mij in ieder geval niet. En dan is tweedehands vaak een prima oplossing.

High met Henk

Special Member

Ik weet dat CO er heeft voor verkoop in Rosmalen...
Of deze er ook tussen zitten weet ik niet.

Is NOS van Delta zelf

@gertjan_ die garage is dus leeg inmiddels ;)

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zaterdag 9 januari 2021 09:46:21 (17%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 9 januari 2021 07:57:16 schreef Ricotjuh:
[...]

Nou de reden is eigenlijk omdat ik deze in een koop erbij neem in combinatie met andere Delta voedingen.
Ik wilde de gok wel maken om te kijken of ik hier nog iets voor kan fixen.

Het is wel mijn bedoeling om analoge meters te behouden. Het verschil wat ik zie is dat in de orginele meters zowel spanning als stroom af te lezen is.
Dat zie ik niet zo snel terug in de andere types.

Ok, dat is beter.
Los gekocht kan het een dure aankoop worden. Sifam was prijzig.

Wat is er eigenlijk stuk aan dat metertje?
Als het toch kapot is, voorzichtig openmaken.

Dubbele funktie spanning/stroom is alleen de tekst. Een stikker voor een schaalverdeling is zo geprint. Je kun eventueel het schaaltje in een andere (even grote meter) plaatsen.

Een echte Sifam zou toch mijn voorkeur hebben:
http://www.sifam.com/Downloads/Content/Presentor_IND_Meters_web.pdf

edit: link gecorrigeerd

Kruimel

Golden Member

Op 9 januari 2021 08:56:01 schreef miedema:
Ook ik vindt een lekkere stille lineaire voeding nog steeds de moeite waard :-)

+1

Op 9 januari 2021 07:11:03 schreef electron920:
Overigens is het ontwerp door de techniek een keer of 5 ingehaald en kan je voor een paar Euro een voeding bemachtigen die er met kop en schouders bovenuit steekt.

Waar dan? Niet op AliExpress in elk geval, goede voedingen zijn IMHO niet alledaagser geworden dan vroeger. Slechte wel...

Digitale metertjes implementeren kan wat mij betreft, maar niet direct uit China. Daar zit veel rommel tussen. De meters zijn vaak niet heel lineair, soms doen ze aan 'blanking' waardoor je onder 2 of 3LSB niets kan meten, ze tonen ruis en doen aan oversampling om de effectieve resolutie te vergroten (= lange settlingtijd, waardoor je niets hebt aan de verversingssnelheid). Ze zijn niet allemaal hetzelfde, maar er is geen enkele manier om er achter te komen of het wat is tot je er tegenaan loopt, en tegen die tijd heb je het frontpaneel van je mooie Delta voeding al geslacht om hem in te passen.

Ik zou er geld voor over hebben om een goede meter te hebben in een voeding als deze, al kost het meer dan je ervoor betaald hebt.

En inderdaad wat markce zegt: wat is er mis? Liever een goede meter repareren dan een slechte als vervanging kopen.

Blackdog heeft een aantal China metertjes geprobeerd. Hij had tenminste een (1) goed type.
Zelf gebruik ik een LCD DPM van TDE voor eigenbouw, ook niet goedkoop, Eur20+, wel goed.

Mijn Delta's laat ik analoog, dat heeft voordelen. Je ziet in een oogopslag de grote orde, niet onbelangrijk op een 60V schaal.
Die Sifam's zijn kl 1.5 (%).

pm. link aangepast
http://www.sifam.com/Downloads/Content/Presentor_IND_Meters_web.pdf

benleentje

Golden Member

Op 9 januari 2021 07:57:16 schreef Ricotjuh:
[...]
Het is wel mijn bedoeling om analoge meters te behouden. Het verschil wat ik zie is dat in de orginele meters zowel spanning als stroom af te lezen is.
Dat zie ik niet zo snel terug in de andere types.

Er is wel spanning en stroom af te lezen maar de meter zelf is gewoon een mA meter waar via een schakelaar een voorschakel weerstanden dan ook een spanningsmeter van word gemaakt. Daarom moet je als je qua maatvoering een geschikte meter vind gewoon de schaal overzetten.

Op 9 januari 2021 02:14:56 schreef Sine:
Chinese DPMS vallen overigens niet onder 'goede' oplossingen, die zijn matig tot niet heel erg precies.

Zo ingebouwde analoge meter heeft zelf ook een matige nauwkeurigheid het is enkel ter indicatie van de ingestelde waarden. Vooral op dit model voeding waar de meter heel erg klein zijn in vergelijking met andere delte voedingen. Als het nauwkeurig moet dan moet je met een nauwkeurige externe meter controleren.
Chinese DPM's zijn er van slecht tot heel goed.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
bprosman

Golden Member

Misschien een paar op de 7107 gebaseerde meters ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Het mooist is de originele meter maar die zal niet makkelijk te leveren zijn.
De meter repareren behoort ook nog tot de mogelijkheden. Ik kan niet goed zien op de foto wat er aan mankeert, het lijkt wel of de wikkelkoker kapot is. Meet de spoel ohms door? Is de naald krom?

Zoals gezegd is het een standaard 1mA meter die in dit geval op verzoek van Delta van een aangepaste schaal is voorzien.

Als je het spul niet in originele toestand kan krijgen zou ik twee identieke modellen meters van een ander merk kopen met de dezelfde afmetingen en de schalen overzetten. Maar als je de mogelijkheden hebt, is zelf printen ook een optie.

Ik moet de voedingen nog binnen krijgen, maar volgens de verkoper was dit het probleem;
"Metertje heb ik eruitgehad en getracht te repareren maar dat ging niet meer lukken. Spiraalveer the was gebroken en niet meer te maken."

Maar gelukkig was een medeforumlid zo aardig om zijn meters van een defecte unit op te sturen. Dus hopelijk is het daar mee gefixed.

ah, de veer waar de spoel zijn voeding doorkrijgt. die heb ik ook weleens hersteld, maar wel een pruts karwei. door vervoer breekt die veer weleens af.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 9 januari 2021 09:21:52 schreef Ricotjuh:
[...]

Top, bedankt voor de tip.
Heb gelijk een mailtje de deur uit gedaan.

Ze komen op het forum ook vaak zelf even voorbij :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 9 januari 2021 20:22:15 schreef Shiptronic:
[...]

Ze komen op het forum ook vaak zelf even voorbij :)

Ik heb inmiddels contact gehad met hun.
Ik ga eerst even afwachten of ik het kan fixen met de meters van een mede forumlid.
Mocht het hier niet mee opgelost zijn, gaan ze alsnog mee kijken voor een oplossing.