storing miele H4060BM Bratometer

Hoi, ik heb een miele H4060BM combimagnatron en hij geeft aan dat ik de bratometer moet verwijderen.
Maar ik heb de bratometer er helemaal niet in zitten.
Deze melding geeft ie na ongeveer 20sec als ik de magetron functie gebruik en dat stopt hij.
Wat zou het kunnen zijn?
Ik heb de bratometer al een paar keer erin een er weer uit gedaan maar het helpt niet.

Ga je hem uit elkaar halen? Hoe ver kun je gaan? Hoe is je kennis van elektronica?

Het eenvoudigste is om hem open te maken en de stekker die van de bratometer plug in de oven komt van de print los te trekken. Zo kun je zien of het aan de print ligt of aan de verbinding.
Blijkt het na de stekker op de print uit te trekken niet opgelost dan ga je in de print moeten beginnen debuggen. Iets wat je aankan?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ja ik ben best wel technische onderlegt, dat is wel een goed idee.
Als het daar niet aan ligt, ga ik effe kijken of er nog een print is voor deze combimagnetron.
Ik heb hem al een eerder open gemaakt om het lampje te vervangen.
Dus openmaken en eraan sleutelen is niet zo’n probleem.
Thanks voor het mee denken?

De prijs van die print gaat een flinke kramp veroorzaken....in je portefeuille.
Mss dat je beter diep in de print dan duikt om het werkelijke probleem te vinden?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Zou IDD de plug van de print halen. Als probleem weg is, zit er te veel geleidende vetresten tussen de aansluitplug...

Ik heb de de oven uitgebouwd en de stekker van de sensor uit de print gehaald.
Ik ga de oven weer inbouwen en de hele week testen en hopen dat hij het doet.
Als alles goed bijft werken laat ik het zo ( dan gebruikt de vrouw maar geen bratometer meer?).

Waarom niet gewoon even op de tafel testdraaien? Dan weet je het onmiddelijk. Moest het werken kan je onmiddelijk verder de bratoplug reviseren en werkt het niet dan moet je niet wederom uitbouwen om aan de print te beginnen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Die storing komt niet altijd namelijk.
Vanmiddag kwam die storing en bleef telkens die melding geven.
Maar vanavond deed ie het weer goed en kon ik de kip ontdooien in drie minuten.
Ik heb hem eens helemaal schoongemaakt van binnen en de deur uit elkaar gehaald en het frontpaneel eraf gehaald en alles eens lekker schoon gemaakt.
Nu maar hopen dat het niet voor niets is..
Maar het is een goed idee om effe proef te draaien op aanrechtblad.
Dat ga ik morgen doen en laat het jullie weten of ie het goed doet.

Printplaat was vrij van vet en stof?? Wil vaak ook wel storing opleveren..

Vandaag op het aanrecht verschillende malen de magnetron functie gedaan en de storing is maar 1keer opgetreden.
Ook de oven een paar keer op 225 gezet en weer af laten koelen om te kijken of het met hitte voor kwam.
Ik laar hem deze week zo staan en gebruiken om te kijken of de storing weg blijft.

Als de storing 1 maal is voorgekomen met de stekker uit de print dan vrees ik dat het niet opgelost is.

Als je er terug aan gaat werken dan zijn getedailleerde foto's vd print hulpvol. Het circuit dat de vaststelling doet moet grondig onderzocht worden. Mss gewoon wat bolle elco's of zo die verderop een storing veroorzaken of vuil/vet op de print of een defect onderdeel of een los contact.

[Bericht gewijzigd door EricN op zaterdag 9 januari 2021 19:34:16 (26%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik zie dat 1pootje zwart gekleurt is.
Maar de stekker is er af dus dan zou hij toch geen storingen meer aan moeten geven.
Zal ik de print uitbouwen en van onderen gaan bekijken?

Idd. Met de luchtcompressor eens grondig uitblazen. Als het stof moeilijk wegblaast zit er eveneens vet op de print.

Het circuit vd bratometer is een gedeelte op de print dat galvanisch gescheiden is.

Basic kun je de solderingen eens nagaan en eventueel de 2 condensators nameten (grijze busje met 10 50V op en het grijze vierkant blokje). Je kan ook gaan nameten of de voedingsspanning over de elco rare kuren verkoopt als de microgolf uit valt. Verder vrees ik dat je een oscilloscope gaat nodig hebben daar de meeste schakelingen met PWM werken.

Ik had niet goed begrepen wat je met je 225 graden test ondervonden hebt? De eenmalige uitval, op welke stand stond hij toen? Max vermogen? Koude binnenruimte? Op sommige microgolfoven kun je het vermogen op nul watt instellen. Gaat dat bij deze ook? Mss kun je hem op nul watt eens een uurje laten doen, een geen brood zo maar de fout zou alsnog moeten doorkomen.

Als je niets met de oven doet, niets instelt en je plugt de bratodinges in, gebeurt er dan wat? Een reactie op de display? (wel de inwendige stekker terug op de print steken)

Krijg je geen reactie, kun je dan reactie uitlokken door bv een progamma warme lucht of drg in te stellen? Of desnoods het te starten?

Als je reactie krijgt kun je mss eens kijken wat er gebeurt tijdens een programma met de stekker vd bratometer uit de print. Dan zou je evengoed reactie moeten krijgen (af en toe) .Zo kun je uitsluiten dat het enkel bij het microgolf programma is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ik heb de print er effe uitgehaald maar zie geen defecten zo op het oog geen dikke elco’s ofzo.
Alles lekker schoongeblazen met de compressor. Kijken wat ie gaat doen.

Shiptronic

Overleden

Probleem zit in de steker die hier opgaat : https://www.circuitsonline.net/forum/file/64928

De klemkracht is eruit, komt vaker voor bij contact een met hoge belasting .

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Dat is de stekker van de bratometer. Daarloopt toch geen hoge spanning of stroom?
En ik heb die stekker ar afgehaald.
Ik ga de hele week testen kijken of het probleem voorkomt .
Jullie horen later nog van mij hoe het verder gaat.
Ik ben wel blij met al jullie hulp???

Shiptronic

Overleden

Ik heb geen ideee wat een Bratometer is, en hoe die werkt.
Maar het losnemen en terug plaatsen van een connector kan soms(tijdelijk) een probleem oplossen.

Als hij niet is aan gesloten is er dus ook geen fout.

Aansluiten en weer proberen, soms heb je gewoon gelukt :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik zie ook SMD elco's, die zijn het meest gevoelig voor defect raken, dus zou die overwegen te vervangen..

Ik wil even een update geven.
Het volgende heb ik uitgevoerd:
De print uitgebouwd en gecontroleerd op mankementen en losse solderingen of sporen.
Ik heb niets ontdekt.
Hij was een beetje stoffig en dus heb ik hem met de compressor schoon geblazen.
1pootje van de stekkeraansluiting op de print was een beetje donker en ik vermoed dat die een slecht contact gaf.
Ik heb de magnetron van binnen helemaal schoon gemaakt wat een hele klus was.
Met staalwol op de boormachine met cif en amoniak een halve dag bezig geweest.
Niets beschadigd en geen krassen. Wat is die binnenkant hard zeg.
Nu ruim een week vele malen de magnetron functie gebruikt en alles werkt perfect.
Geen storingen meer en de bratometer werkt ook goed zo als die moet werken.
Iedereen bedankt voor het meedenken en de handige tips.
Groetjes Cees??

Dus vettigheid was het euvel?? Nog handige tip: Als je de oven bijhoud na wat vet gespat te hebben, hoef je niet zo te bikken!! Soms kom je wel eens van die kansloze grotten tegen...

Dag, onze oven geeft ook regelmatig deze melding. Vooral als hij vrij vochtig is bij gebruik van de magnetron, ik denk dat er gewoon vocht/vuil op de connector zit van de bratometer. Ik wil eigenlijk een siliconendopje of iets dergelijks plaatsen om het te voorkomen.