Advies verdeelkast

elmowww

Golden Member

Ik ben thuis bezig met een verbouwing, en ondertussen ben ik beland bij het punt dat de oude groepenkasten vervangen gaan worden door nieuwe.

Door de bouw van het gebouw (woonhuis + aanbouw + werkplaats/kantoor) zijn er twee verdeelkasten: Eén bij binnenkomst in het huis, en één ~10m verderop.

De installatie bevind zich in Nederland, de hoofdzekering is 3x25A (ivm vastrecht).

Nu weet ik dat hier enkele mensen rondhangen die hier heel veel meer kaas van gegeten hebben dan ik, en ik zou graag jullie advies ontvangen over het volgende:

Eerste verdeelkast:

  • Hoofdzekering, meter + hoofdschakelaar
  • 1 krachtgroep (3x16A?) als kabelbeveiliging naar verdeelkast 2 (via 10m 5x6mm2 YMVK)
  • 1 krachtgroep (3x16A) voor het fornuis
  • 1 krachtgroep (3x16A) voor de PV installatie 15m verderop, aangesloten met 5x6mm2 YMVK, en ter plaatse nog een werkschakelaar.
  • 6 eindgroepen (1x16A)
  • Beltransfo + WCD
  • Mogelijkheid voor uitbreiding met 2 eindgroepen en 1 krachtgroep.

Tweede verdeelkast:

  • Hoofdschakelaar bij binnenkomst vanaf verdeelkast 1
  • 2 krachtgroepen (3x16A) naar werkplaats
  • 6 eindgroepen (1x16A)
  • Om een mooie(re) faseverdeling te maken zou ik de eindgroepen wellicht willen vervangen door smalle aardlekautomaten, ook omdat ik in de tweede verdeelkast mogelijk nog een gedeelte wil bemeteren.
  • Mogelijkheid voor uitbreiding met 2 eindgroepen.

Ik heb de volgende vragen:

  1. Volgens mij klopt de selectiviteit niet, want de hoofdzekering is 3x25A, en zou een stap hoger moeten. Maar dat is heel onpraktisch. Hoe wordt dit gebruikelijk opgelost?
  2. Hoeveel krachtgroepen mag ik achter de 3P ALS zetten?
  3. Zie ik verder nog iets over het hoofd?
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

ik zou zeggen, de onderverdeling met C20 voorbeveiligen, als je hoofdautomaten hebt, is er toch nada selectiviteit, bij sluiting is vaak de hoofdautomaat eruit. ook kun je geen 16A groepen gaan voeden uit 16A voeding, dat is nog slechter.

de aardlek is overigens 4P, 3P aardlek heb ik nog niet gezien. krachtgroepen achter aardlek is dezelfde regel als bij 2P groepen achter aardlek, 4 maximaal. evengoed zou ik bij kracht eerder 3 groepen erechter zetten, immers valt er doorgaans ook meer uit..

de 10mtr 6mm2, met dergelijke dikke kabel mag je zelfs de 25A voeding direct naar de ovk trekken, ik zou dan wel voorbeveiligen in de hvk met een B25.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

3: Zie ik verder nog iets over het hoofd?

Ja....
Ik mis de aarding.

Je noemt een aardlekschakelaar 1 polig, en je tekent een 1P+N , idem bij 3P, dat is 3P+N, of 4P

Ik vermoed dat je je uiterste best gedaan hebt voor het aardlekschakelaarsymbool, het bevat een foutje.(alle aardlekkenj

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 9 januari 2021 23:18:40 (61%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
elmowww

Golden Member

Goed advies. De hoofdaansluiting is uitgerust met smelt patronen, maar een C 20 automaat klinkt goed voor de onderverdeling.

Aarde heb ik inderdaad niet ingetekend, maar wordt op alle punten voorzien.

Bedankt!

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling

Op 9 januari 2021 23:13:33 schreef Toeternietoe:
3: Zie ik verder nog iets over het hoofd?

Ja....
Ik mis de aarding.

Je noemt een aardlekschakelaar 1 polig, en je tekent een 1P+N , idem bij 3P, dat is 3P+N, of 4P

Ik vermoed dat je je uiterste best gedaan hebt voor het aardlekschakelaarsymbool, het bevat een foutje.(alle aardlekkenj

en ja hoor, de aardpolitie is ook weer aangeschoven :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 9 januari 2021 23:18:25 schreef elmowww:
Aarde heb ik inderdaad niet ingetekend, maar wordt op alle punten voorzien.

Bedankt!

Je dient ook het stelsel te vermelden (TT of TN), en de minimale waarde van de benodigde aarding (bij nieuwbouw) of de echte waarde als het een aanpassing is.

en ja hoor, de aardpolitie is ook weer aangeschoven :P

Ik weet niet hoe jij er over denkt, maar voor mij is de aarding het belangrijkste van een installatie.
Ongeveer hetzelfde als remmen op een auto. Nodig om te rijden heb je ze niet, maar als er wat mis is kunnen ze van levensbelang zijn.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zaterdag 9 januari 2021 23:23:11 (30%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

oude installaties hebben voor 3/4 geen aarding aanwezig, een aardlek doet ook zonder aarding zijn werk nog. aarding is belangrijk, maar ik zet het uitzoeken van aanwezige stelsels en recente meetwaarden van de aardelektrode niet op prio 1. immers moet er vrijwel een volle sluiting tussen fase en aarde komen en je aarding moet erg rot zijn om geheel op faseniveau te komen, iets wat nogal weinig voorkomt. een slecht onderhouden brasinstallatie zoals het geval in boxtel was daar grotendeels de reden van, en daar heb ik wel een schijthekel aan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
elmowww

Golden Member

De symbolen heb ik gebruikt uit de library die bij mijn cad pakket zit, wat is er precies mis mee? (ik vindt zelf de N en N' onhandig/incorrect). Nu is het tekenen van dergelijke installaties een uitzonderlijke bezigheid voor me, dus een notatie fout lig ik niet wakker van.

Het aardstelsel is mij onbekend, ik vermoed dat de aarde aangeleverd wordt door de netbeheerder en dat het TN is, hier moet ik even naar kijken voor de details. Hoe zoek ik dat handig uit? Hoofd zekering openen wordt niet gewaardeerd.

Aarding is inderdaad het belangrijkste, je hebt helemaal gelijk.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
mvdk

Golden Member

Zet een aardlekschakelaar of aardlekautomaat in kast 1 op die 10 meter kabel naar die andere kast. Dan is het veilig.

Nu dekking zoeken gaat... O-)

Ik zou die onderverdeler aan het begin met 25A/0,3A afzekeren, selectiviteit naar deze onder verdeler is niet van belang en ook geen eis.

Jinny

Golden Member

Ik zou niet weten waarom je de onderverdeler met zijn eigen aardleks met een andere aardlek zou moeten voorbeveiligen.
Is niet gebruikelijk in NL en met alle aardlek in de onderverdeler ook overbodig.

Ik doe het nooit.
Zorg voor een goede aarding, in NL vrijwel nooit echt een probleem en je (vermeend) probleem is opgelost

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

precies jinny, die belgische praktijken is hier merendeels niet nodig met het hoge grondwaterpeil. even ohms meten of je aarde hard aan de nul hangt. dan maakt het al veel minder uit, sluiting naar aarde is dan feitelijk fase nul sluiting.

en 10meter kabel, klinkt mij als een ovk die met wandkabel ( ymvk )wordt gemaakt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is ook niet als voorbeveiliging van de andere verdeler maar bescherming tegen aardfout in de kabel naar de onderverdeler. Ra zou bij 25A dan 1 ohm moeten zijn, daar kun je een pen voor slaan maar ook een 300mA aardlek automaat gebruiken. Ik heb dat hier in huis ook en zie geen nut om voor een paar honderd euro een aardpen te laten slaan om de 1 ohm te halen.

en hoe vaak denk je dat het gebeurt dat een installatiekabel van 10 meter op de wand ineens 0 ohm sluiting trekt? bij een grondkabel is die kans groter, maar dan nog zou ik meten ohms of je aarde en nul hard aan elkaar hebt zitten, dan hoeft de aardweerstand ook niet zo laag te zijn.

al het mogelijke gevaar afvangen is niet te doen, immers gaan mensen ook maar gewoon 3500W aan apparaten op een brak 1mm2 snoertje zetten, maar een rook melder op de verdieping vond men niet nodig. dergelijke fouten veroorzaken toch niet zelden brand..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 10 januari 2021 15:05:17 (31%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

De aansluiting zonnepanelen / fornuis mag volgens de huidige voorschriften (NEN1010) niet.

Voor dat iemand begint over zonnepanelenpolitie, van mij mag het zo wel.

Als je nog een keer een schema maakt met mijn vragen beantwoord kan ik aangeven hoe het volgens de NEN1010 moet.

De symbolen heb ik gebruikt uit de library die bij mijn cad pakket zit, wat is er precies mis mee?

Het testcircuit zit tussen de fase en nul, bij een 3P+N meestal tussen de middelste fase en Nul.
In het symbool staat het testcircuit tussen de nul voor en na de stroomtrafo. Ook zit er in het testcircuit een pool van de eigenlijke schakelaar zodat het testcircuit niet werkt bij uitgeschakelde aardek, ongeacht de aansluiting van de voeding.
T is maar een kleinigheidje.

Het aardstelsel is mij onbekend, ik vermoed dat de aarde aangeleverd wordt door de netbeheerder en dat het TN is, hier moet ik even naar kijken voor de details. Hoe zoek ik dat handig uit? Hoofd zekering openen wordt niet gewaardeerd.

Dat moet je aan de buitenkant kunnen zien, zonder wat te openen.Of een lip uit de huisaansluitkast, of een koppeling naar een blanke aarddraad van de netbeheerder net onder de huisaansluitkast.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

de aardlek van het fornuis bevat ook de PV, gezien ts zegt dat de PV een 30mA A type aardlek kan gebruiken mag dit zo, tenzij jij bedoelt dat de PV een eigen aardlek moet hebben. dan zou ik 2 alamatjes toepassen voor beide groepen, scheelt kastruimte...

waar rook was, werkt nu iets niet meer
elmowww

Golden Member

Dank voor de commentaren!

Ik heb mijn tekening aangepast:

  • Aarding toegevoegd*.
  • Aardlekschakelaar symbolen wat netter gemaakt (volgens mij mist er nog een meeschakelend contact over het testcircuit maar dat is zo minimaal en komt de duidelijkheid van de tekening niet ten goede)
  • Kabelbeveiliging naar de onderverdeler voorzien van een 3x20A(C) automaat.
  • De te gebruiken aardlekschakelaars zijn 2 polig en 4 polig.
  • Ik ga de kabel naar de onderverdeler liever niet beveiligen met een eigen ALS. Hij ligt boven een systeemplafond en daar gebeurd er niets mee. Een extra ALS geeft mi alleen maar meer mogelijke storingen.

Aardstelsel:
Het stelsel is volgens mij een TT stelsel; Er gaat een 6mm2 naar beneden in een buisje maar ik kan niet zien of dit naar een pen gaat.

Bij de net-aansluiting (tussen meter en hoofdschakelaar) komt er géén aardeleiding mee. Mi zou bij een TN stelsel de aarde (veel)eerder al gekoppeld moeten worden met de nul (door netbeheerder, vóór de hoofdschakelaar).

Ik heb hier een groundbond tester staan, die zou ik tussen nul en de mysterieuze grijze leiding kunnen laten meten om te kijken of dit een aardpen is. Maar ik zal eerst eens goed ín de kast neuzen zodra ik die weer open doe.

Verder neig ik er naar om de 2P ALS te laten vervallen en allemaal aardlekautomaten te gebruiken. Dat zou netto niet heel veel verschil moeten maken in prijs; en laat het toe om gemakkelijker de groepen te verdelen over de fases.

Nu nog een vraag voor de praktische uitvoering: Ik wil de huidige hoofdschakelaar behouden, die zit in een ABB/HAF kast. Daarom wil ik de rest ook uitvoeren in deze kasten, bijv ABB 2x HLD33 boven elkaar, of in geval van aardlekautomaten (1 unit breed) 1x HLD33 en 1x HLD16.
Hoe sluit ik hier de aarding aan? Met een aardklem die op de DIN rail strook komt of zijn er andere voorzieningen? Ik vindt geen interne foto`s / tekeningen.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Je zonnepanelen moeten een eigen aardlek hebben.
Als de kabel naar je schuur GEEN grondkabel is dan mag je dit zo uitvoeren.

Wel nog wat tekenwerk aanpassen,het ziet er heel goed uit, maar een aantal kleine dingetjes zijn nog niet helemaal goed.
*Ik neem aan dat je verlichting in je woonhuis niet op de kast in de schuur zit (kopieer en plak vautje?)
*De zekeringen F6 zijn van de netbeheerder en zitten NIET in verdeelkast 1
*Teken dan ook even de kWh meter erbij.
Bij de 3 fase+N automaten zet je 3 polig, dat moet 3P+N zijn.
*Aardlekschakelaars 2 Polig hebben volgens mij de klemnrs 1-2 en 3-4.
Kijk dit nog na, zoals jij de klemnummers tekent zijn ze 1P+N.
*Zet de waarde van de beveiligingen er overal en kompleet bij.
Aardlek wordt 2P 40/0,03A bv
*Je tekent wel een rondje bij de lastscheiders, teken dan ook een kruisje bij de installatieautomaten
*Neem voor de aardde een afwijkend lijntype bv streeplijn, dat leest makkelijker.
*De waarde van je aardelektrode zou op tekening moeten staan, als je die niet weet, dan de maximale waarde.
* Bij de inkomende voeding moet je nog de netspanning (3x230/400V) noteren

Verder neig ik er naar om de 2P ALS te laten vervallen en allemaal aardlekautomaten te gebruiken. Dat zou netto niet heel veel verschil moeten maken in prijs; en laat het toe om gemakkelijker de groepen te verdelen over de fases.

Allemaal aardlekautomaten geeft als belangrijk voordeel dat er veel minder uitvalt in huis bij aardsluiting. Zeer zeker als je de sluiting niet direkt kunt vinden zit je niet zoveel in het donker.
Zeker overwegen!

Nu nog een vraag voor de praktische uitvoering: Ik wil de huidige hoofdschakelaar behouden, die zit in een ABB/HAF kast. Daarom wil ik de rest ook uitvoeren in deze kasten, bijv ABB 2x HLD33 boven elkaar, of in geval van aardlekautomaten (1 unit breed) 1x HLD33 en 1x HLD16.
Hoe sluit ik hier de aarding aan? Met een aardklem die op de DIN rail strook komt of zijn er andere voorzieningen?

Je kunt ook andere merken kasten nemen, die passen er ook tegenaan.
Laat dat geen belemmering zijn. Aarde sluit je doorgaans aan op de aardrail die bovenin je kast zit.
Let wel als je 2 kasten naast elkaar zit moet je het aardrailtje wel doorverbinden met elkaar!

Bij jouw genoemde merk/tyoe kast zit een blanke aardrail met veel schroeven. Aan de linker bovenkant komt het railtje uit de kast, daar kun moet je de installatie-aarddraad naar je aardpen aan maken

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

de huidige hld33 heeft op de zijkanten een m5 schroef voor de aarding op aan te sluiten. maar als het abb betaamt, is de linker m5 schroef te duur, die moet je zelf maar erin zetten. verder zijn de verbindingen op de aardrail steeklas verbindingen voor 2,5mm2 en 4x schroefaansluitingen voor 6mm2.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
elmowww

Golden Member

Ik heb de wijzigingen doorgewerkt. Ik ga eens kijken wat het prijsverschil is tussen aardlekautomaten en losse aardlek+automaat..

Nog een paar vragen:
- De aardingsweerstand dient als ik het goed begrijp max 166 ohm te bedragen; harde limiet uit de NEN1010; omdat overal aardlekken gebruikt zijn.

- Kan ik de aardingsweerstand meten met een ground bond tester? Normaliter gebruik ik hem om de aarding onder belasting van machines te testen, maar zou ik tussen nul en aardelektrode kunnen gaan meten?
Indien ik lager dan 166 ohm uitkom zou het in ieder geval goed moeten zitten. Of moet ik dit echt met een aardspreidingsmeter (laten) doen? Ik zal dan natuurlijk de stroom limiteren tot onder de waarde van de hoofdzekering ;)

Deze opmerking heb ik nog genegeerd:
*Aardlekschakelaars 2 Polig hebben volgens mij de klemnrs 1-2 en 3-4.
Kijk dit nog na, zoals jij de klemnummers tekent zijn ze 1P+N.

[Bericht gewijzigd door elmowww op vrijdag 15 januari 2021 21:44:35 (11%)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
mvdk

Golden Member

Nou kijk, daar komt die 166ohm weer om de hoek kijken, in combi met die kabel naar achter zonder aardlek.
Ag, waar zeur ik over....

elmowww

Golden Member

Op 15 januari 2021 22:09:56 schreef mvdk:
Nou kijk, daar komt die 166ohm weer om de hoek kijken, in combi met die kabel naar achter zonder aardlek.
Ag, waar zeur ik over....

Mmm, daar heb je natuurlijk wel een punt. Zou je dat bij een TN stelsel ook doen? (hypothetisch?)

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ja dat mag zo, de kabel naar de schuur mag zonder aardlek indien:
Het GEEN grondkabel is.
Er geen aftakkingen in de kabel zit.
De andere kant van de kabel (schuur) alles mede beveiligd is door een aardlek,
EN de kans op aardsluiting in deze kabel te verwaarlozen is (denk aan de aanleg,)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Aan Toet: wat is dan de reden dat (zoals ik het begrijp) in de laatste nen1010 óók eindgroepen met alleen verlichting achter een aardlekschakelaar moeten zitten?
Sorry if i'm wrong.

algemene groepen moeten achter aardlek in een woonhuis, aparte groepen hoeven al niet meer. evengoed geld dan de 166 ohm regel niet meer, maar heb je een veiligheidsaarde nodig..

waar rook was, werkt nu iets niet meer