LM317 oscillatie

Kruimel

Golden Member

Op 2 januari 2021 18:48:11 schreef Jochem:
In de datasheet (ik bekijk die van Fairchild, welk merk heb je op je printje zitten?) staat:
Minimum load current to maintain regulation
max 12mA

Gewoonlijk belast je de schakeling sowieso met de spanningsdeler. Meestal gebruik je 120 of 150Ω (in dit geval zie ik 150Ω) en dan zit je al op >8mA en dat is gewoonlijk genoeg. Zelf heb ik volgens mij zelfs eens bruikbare resultaten behaald met 470Ω. De grote waarde lag aan het feit dat ik een potmeter van 10kΩ wilde gebruiken. De minimum ruststroom zal aan (één van) de extreme einden van het temperatuursbereik waarschijnlijk pieken.

@rew hieronder: Ik denk dat we hetzelfde begrip hebben over de werking van de ruststroom. :)

Ik moet toegeven dat ik niet de moeite had genomen vanaf de getoonde foto een schema terug te redeneren.
Meestal is 8mA inderdaad genoeg, maar in geval van lange draden en een Chinese regelaar zoek je misschien meer de grens op dan normaal. Ik zou in geval van problemen dan toch eerst proberen om exact volgens de datasheet te werken, en afhankelijk van welke fabrikant moet je dan 10-12mA trekken.
Het kan natuurlijk alsnog zo zijn dat dat bij TS al zo is door de optelsom van de stroom door de LED plus de stroom door genoemde weerstand.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 2 januari 2021 20:57:31 schreef Kruimel:
De minimum ruststroom zal aan (één van) de extreme einden van het temperatuursbereik waarschijnlijk pieken.

volgens mij bedoelen ze met "out of regulation" dat de uitgangsspanning stijgt boven wat de bedoeling is.

Dus stel je hebt 12V ingangsspanning en de '317 op 5V afgeregeld.

De 317 heeft zelf wat "voedingsstroom" nodig. dat kan je uit de 1.2V naar GND laten lopen, maar dat verstoort de spanningsdeler en is wat weinig spanning. Dus de '317 zelf gebruikt wat stroom, ongeveer 10mA, van de 12V en voert de stroom af naar de 5Vuit. Als je nu maar 5mA zou gebruiken, maar de '317 heeft nog steeds meer nodig, dan gaat ie dus in "dropout" en je 5V uitgang wordt ongeveer 9V. Dat is "out of regulation".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Om recht te doen aan alle tips en vragen, nog wat laatste feedback (pun intended ;)).

Ik ben zelf geen liefhebber van de Ali import om de redenen hiervoor al genoemd. En het duurt me meestal te lang.
Dus mijn componenten komen meestal van NL (web-) winkels (iig deze LM317's).
Maar waar die de voorraden vandaan halen...

Wel grappig: opdruk op de LM317 bevat ook de tekst CHN 911. Misschien een waarschuwing...

Op 2 januari 2021 18:15:27 schreef LetterHenk:
[...]
Er is 1, zit op de print, geheel volgens applicationnote. Het is geen 78xx

Inderdaad.

Op 2 januari 2021 18:48:11 schreef Jochem: In de datasheet (ik bekijk die van Fairchild, welk merk heb je op je printje zitten?) staat: Minimum load current to maintain regulation max 12mA

Exacte type is een ST LM317T. Opbouw zoals ik al zei is conform datasheet, nu inclusief de Cout. Met één verschil, R1 is 330, want daarmee krijg je een handige range om de overige weerstanden naar ground (R2) mee te berekenen.

Ook met een load van 300mA, zonder de Co, treedt de oscillatie op, alleen wat minder: 0,5V opv 1,0V.

Op 2 januari 2021 18:48:11 schreef Jochem:
[...]nou, je hebt een Cout toegevoegd, hetgeen volgens de datasheet geen invloed op de regeling zou moeten hebben. Het is leuk dat het symptoom verdwenen is, maar ik zou zelf toch graag weten waar het vandaan kwam. Je weet ook niet of het nu misschien net op het randje niet meer optreed en als het morgen harder waait je probleem misschien terug is...

Helemaal mee eens. Maar mijn analoge kennis gaat niet zover.
Ik heb nu iets opgebouwd conform de datasheet en het werkt (ook stabiel met een zwaardere belasting). Dat is voor mij nu voldoende.
Ik heb een paar keer tegen de print aangblazen, maar geen afwijkingen ;)

Op 3 januari 2021 00:02:36 schreef Jochem:
Ik moet toegeven dat ik niet de moeite had genomen vanaf de getoonde foto een schema terug te redeneren.

Zou ook knap zijn geweest zonder de onderkant ;)

Ik zou in geval van problemen dan toch eerst proberen om exact volgens de datasheet te werken, en afhankelijk van welke fabrikant moet je dan 10-12mA trekken.
Het kan natuurlijk alsnog zo zijn dat dat bij TS al zo is door de optelsom van de stroom door de LED plus de stroom door genoemde weerstand.

Zie boven.

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
Arco

Special Member

Het is leuk dat het symptoom verdwenen is, maar ik zou zelf toch graag weten waar het vandaan kwam.

Een mogelijke oorzaak had ik (via de datasheet) al aangegeven: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2228869#2228869

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Toch terug naar de tekentafel...
Meestal stabiel, maar soms bij omschakelen een piek naar maximaal.
Mogelijk een contactprobleem in de (oude) schakelaar of toch een probleem met de opbouw - was een gepruts om het in de krappe behuizing te krijgen. Ga toch maar voor een iets ander ontwerp (o.a. horizontale opstelling van het printje).

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
Kruimel

Golden Member

Had je hier al naar gekeken?

Op 1 januari 2021 22:49:47 schreef Lucky Luke:
Half gerelateerd:

Ben je zo wijs geweest weerstanden parallel bij te schakelen, of is de feedback open als je de schakelaar nog aan het verzetten bent?

(Ik heb een 3v3/5V voedinkje rond een L200, die als "feature" heeft dat als ik de schakelaar niet op 3v3 of op 5V zet, maar er midden tussenin, de feedback open is en er ongeveer 12 V uit komt. Ook als je overschakelt van 3v3 naar 5V terwijl er een 5V MCU aan hangt, enzo. Eigen ontwerp, dus eigen schuld. Maar handig als drietraps ventilatorregeling...)

Soms kan je het probleem ook een beetje ondervangen door een wat grotere elco aan de Adjust pin te maken waardoor de spanning langzamer verandert:

Dat is alleen een remedie voor contactdender, met een slecht contact of heel traag omschakelen zal je altijd problemen houden. Alle draaischakelaars die ik ooit heb gezien zijn namelijk breek-voor-maak en zullen even open zijn tussen de contacten.

PS Ik zie een Brymen BM86x, ik neem aan dat je daar de crestfunctie op hebt gebruikt? Die is wel redelijk snel, pieken korter dan 800µs wordt nog nauwkeurig gedetecteerd. Let op lussen in je kabels, want bij spanningsmetingen is het daarmee ook heel makkelijk ongerelateerde schakelpulsen op te pikken. Een snelle verandering van 3,3 naar 5V over standaard testkabels zal ook wel het eea aan 'overshoot' kunnen geven, dus in extreme gevallen zou een hoge gemeten piek het symptoom kunnen zijn van een steile schakelflank (al vermoed ik dat hier niet).

Kruimel

Golden Member

Net heb ik even een schakelingetje berekend waarin de bovenste weerstand wordt geschakeld. Ik ben even uit gegaan van de opdruk op je foto (3,3; 4,5; 5 en 6V) en de dichtstbijzijnde E24 weerstanden rond een redelijke ruststroom (als je een paar % afwijking of serie- of parallelschakelingen toestaat kan je met E12 ook makkelijk uit de voeten):

In deze schakeling zou de schakelaar bij slecht contact alleen een lagere spanning moeten leveren, en niet een hogere. Tevens zou je hem helemaal kunnen ontkoppelen om de schakeling permanent op 3,3V te hebben. Voor hogere spanningen zal je R1 waarschijnlijk wel moeten verzwaren, die dissipeert op 6V nu ~0,15W.

Op 6 januari 2021 22:46:11 schreef Kruimel : Net heb ik even een schakelingetje berekend waarin de bovenste weerstand wordt geschakeld.

Da's een kiene benadering.
Kunnen die weerstanden dan niet pak'm beet een factor 10 hoger worden? (Uiteraard worden de R1 waardes dan net wat anders.)
Of komt dat de stabiliteit niet ten goede?

<Update>
Even terug naar het breadboardje met een hele basale opzet. 11V in, komt 3,3 gemiddeld uit. Maar hier oscilleert het al als de beste.
Als ik de uitgang belast met een 1K weerstandje loopt de amplitude op tot 1V.
Andere LM317 (zelfde batch) geeft precies hetzelfde resultaat.
I'm lost.
Zit er toch iets fundamenteels fout in mijn opbouw?
Of kan het misschien toch aan de LM317('s) liggen?

[Bericht gewijzigd door picsels op donderdag 7 januari 2021 22:48:34 (35%)

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
Kruimel

Golden Member

Op 7 januari 2021 19:39:55 schreef picsels:
[...]Da's een kiene benadering.
Kunnen die weerstanden dan niet pak'm beet een factor 10 hoger worden? (Uiteraard worden de R1 waardes dan net wat anders.)
Of komt dat de stabiliteit niet ten goede?

We hebben dit onderwerp volgens mij al wel besproken: de LM317 heeft een minimum belasting nodig om gegarandeerd te werken (≤12mA afhankelijk van het type). Dat zeg ik ook:

Op 6 januari 2021 22:46:11 schreef Kruimel:
[...] de dichtstbijzijnde E24 weerstanden rond een redelijke ruststroom [...]

Als je problemen hebt met stabiliteit zou ik er niet op mikken andere zaken marginaal uit te voeren. In je schakeling doe je dat ook weer: 220Ω betekent minder dan 6mA ruststroom. Het motief daarvoor is me niet duidelijk.

<Update>
Even terug naar het breadboardje met een hele basale opzet. 11V in, komt 3,3 gemiddeld uit. Maar hier oscilleert het al als de beste.
Als ik de uitgang belast met een 1K weerstandje loopt de amplitude op tot 1V.
Andere LM317 (zelfde batch) geeft precies hetzelfde resultaat.
I'm lost.
Zit er toch iets fundamenteels fout in mijn opbouw?
Of kan het misschien toch aan de LM317('s) liggen?

10MHz! Ik denk dat je wel een nieuw record hebt... _/-\o_ Zo hoog kwam de mijne niet. Ik denk niet dat dit een probleem is met de componenten zelf, maar het zou altijd nog kunnen natuurlijk. Deze frequenties duiden op relatief kleine parasitaire capaciteiten die nu in de weg zitten, dus ik verdenk de opbouw op een breadboard. De banen voegen capaciteit toe, en de contacten (soms) weerstand. Waar heb je je meetprobes en de belasting (vooral de massa) aangesloten? Die staan niet op de foto.

Mijn suggestie zou zijn om eerst de hele schakeling 5 kolommen naar links te zetten, er is geen enkele reden om de afstand naar de aanvoerende lijnen zo groot te hebben. Tevens zou ik ervoor proberen te zorgen dat de massa van je belasting en meetapparaat zo dicht mogelijk of direct aan de massa van je elco zit. Wat ik bij problemen als deze ook nog wel doe is het korter maken van de draden aan de weerstanden, al weet ik niet hoeveel invloed dat heeft.

Of kan het misschien toch aan de LM317('s) liggen?

Wil er wel een paar van Farnell op de post doen voor je, stuur me je adres maar. Email staat in mijn profiel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 7 januari 2021 19:39:55 schreef picsels:
[...]Da's een kiene benadering.
Kunnen die weerstanden dan niet pak'm beet een factor 10 hoger worden?

Waarom wil je dat? Om de schakeling zuiniger te maken? Ga dan denken aan modernere onderdelen. Die LM317 is zo oud dat ze toen het verlies/ minimale belasting zo laag als "minder dan 10mA" hebben weten te krijgen.

Neem je een modernere adjustable regelaar en je zult relatief makkelijk een factor duizend winnen aan rust-stroom. Dan kan je ook makkelijk de weerstanden een factor 100 opschroeven. (1000 durf ik niet te beweren zonder de boel uit te rekenen).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 8 januari 2021 09:36:06 schreef Kruimel:
[...]We hebben dit onderwerp volgens mij al wel besproken: de LM317 heeft een minimum belasting nodig om gegarandeerd te werken

Hangt er van af wat je met belasting bedoelt: is dat de stroom richting de regel pin (Iadj, typ. waarde 50µA) of de belasting aan de uitgang?
De uitgang had ik al belast tot zo'n 300mA, maar geen verschil.

In je schakeling doe je dat ook weer: 220Ω betekent minder dan 6mA ruststroom. Het motief daarvoor is me niet duidelijk.

Automatisme, datasheet gevolgd waar een typische R1 waarde van 240Ω wordt genoemd.

10MHz! Ik denk dat je wel een nieuw record hebt...

Ik ben pas net begonnen; zie nieuwe foto :-)
Andere foto is de opbouw op het bb, wat compacter, R1 is 180Ω en R2 is 390Ω, om op zo'n 3,5V uit te komen met een belasting van zo'n 150mA via het lampie, draden ingekort. Spanning op de ingang 10V van een labvoeding. Maakt allemaal niet heel veel verschil.
Ik heb ook je aanbeveling gevolgd om te verlagen naar 100 om 180 maar dat maakt ook weinig uit. Ik krijg toch het idee dat het aan de regelaar ligt. Met name omdat de rimpelspanning zo relatief hoog is (tenminste in mijn leken-ogen).

Op 8 januari 2021 09:44:51 schreef Roland van Leusden: Wil er wel een paar van Farnell op de post doen voor je, stuur me je adres maar. Email staat in mijn profiel.

Thx!!! PM verstuurd.

Op 8 januari 2021 11:23:20 schreef rew: Waarom wil je dat? Om de schakeling zuiniger te maken? Ga dan denken aan modernere onderdelen.

(Ruim) binnen de marges blijven van R2, wat maar een kwart-wattertje is.
En het milieu natuurlijk :+
Maar zonder gekheid, ik zocht eigenlijk alleen maar een simpele manier om een aantal vaste spanningen te krijgen. Ik had er initieel alleen 5V in zitten (7805), maar met de nieuwste µcontrollertjes draait veel op 3,3V. Vandaar het idee om met een LM317, die ik toch had liggen, wat vaste spanningen te maken.

Neem je een modernere adjustable regelaar ...

Ik houd me aanbevolen voor info over een modernere regelaar. Zal er waarschijnlijk nog wel eentje bij gaan maken...

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
Kruimel

Golden Member

In dit geval kunnen we denk ik uitsluiten dat dit probleem van de ruststroom komt, maar je moet begrijpen dat als er een probleem is dat ik variabelen probeer uit te sluiten, zeker als ik op afstand aan het troubleshooten ben. ;)

Mijn vermoeden is dat de minimaal aangegeven ruststroom voornamelijk invloed heeft op de tolerantie-specificaties van de referentiespanning en regelfactor enzo, maar de stabiliteit waarschijnlijk niet. Met de weerstandswaarden die ik heb berekend zou niets oververhit raken, dit zijn zo te zien 1/4W weerstanden en 30mA moet je in de meeste voedingen wel kunnen vinden. Zonder noodzaak zou ik de weg van het minimaliseren van de ruststroom liever niet bewandelen. De LM317L (de 100mA variant) van TI of ST kunnen met 5mA toe mocht je er om verlegen zitten.

Maar je zit nu op 13MHz, dus we kunnen een externe invloed uitsluiten, dat is in elk geval gunstig. Ook kunnen we redelijkerwijs stellen dat de grootte van de parasitaire effecten is afgenomen, want de frequentie is toegenomen. We zijn op de juiste weg... :)

In je nieuwe foto's weet ik niet zeker waar de stroom binnen komt, en dat kan van invloed zijn. Mijn eerste poging om dit probleem verder te tackelen zou zijn om de massa-aansluitingen zo dicht mogelijk bij elkaar, en vooral de LM317 te brengen. Op dit punt vermoed ik een inductieve impendantie in de stroomtoevoer naar de LM317 of diens feedback. Test deze opstelling eens met de massa-aansluiting van de binnenkomende voeding op de pin van de weerstand (met een krokodilklem of zo). Inductie in de afgaande lijn zou de regeling alleen stabieler moeten maken, dus de plek waar je de lamp aansluit zou minder belangrijk moeten zijn.

Zo te zien heb je een LM317 van ST (die hebben een relatief herkenbare behuizingsvorm), maar nog wel met een dikke rug, die bij nieuwere exemplaren vaak dun is (topic hierover):

Persoonlijk denk ik niet dat het een vervalsing is, maar het zou interessant zijn om één van deze opstellingen te bewaren om te testen of het probleem blijft met de exemplaren die Roland van Leusden je stuurt (waarvoor hulde).

Ze gaan vandaag met de post mee, lees wel hoe het afloopt.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 9 januari 2021 09:29:20 schreef Roland van Leusden:
Ze gaan vandaag met de post mee, lees wel hoe het afloopt.

Thx again!
Ik zal hier verslag doen zodra ze binnen zijn.

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
Kruimel

Golden Member

Heb je de schakeling al opnieuw getest met de massa-aansluiting aangepast?

Op 8 januari 2021 22:23:39 schreef Kruimel:
Test deze opstelling eens met de massa-aansluiting van de binnenkomende voeding op de pin van de weerstand (met een krokodilklem of zo). Inductie in de afgaande lijn zou de regeling alleen stabieler moeten maken, dus de plek waar je de lamp aansluit zou minder belangrijk moeten zijn.

Ik geloof niet of nauwelijks dat oscilleren op 13MHz een logisch gevolg is van het goedkoop maken van een LM317, dus verwacht niet teveel van de LM317'tjes van RvL. Daarentegen zijn breadboards berucht om problemen met contactweerstand en capaciteit tussen de rails en ik zou niet schromen ermee te experimenteren. Je kunt ook nog proberen de binnenkomende positieve spanning direct op de betrokken pin te zetten en een keramische condensator met langere pinnen direct op de gaten naast de binnenkomende nodes te prikken.

Het is zelfs mogelijk om een LM317 als zelf oscillerende zender te gebruiken!

http://sm0vpo.altervista.org/info/regulator.htm

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 10 januari 2021 18:47:08 schreef Martin V: Het is zelfs mogelijk om een LM317 als zelf oscillerende zender te gebruiken!

Misschien mijn volgende project O-)

Toch nog wat vooruitgang na wat proberen: op het breadboard lijkt ie nu te werken. Na wat teruglezen zag ik dat ik hier de uitgangs-elco was vergeten 8)7
Toegevoegd en nu wel weer stabiel (zie foto witte/groene dradenpaar).
Het grappige is, als ik beide elco's weghaal dan is ie ook stabiel...

Vervolgens ook nog eens terug naar de gaatjesprint opbouw en die doorgemeten. Wat blijkt, een slechte soldeerverbinding: het witte draadje (allereerste foto) tussen gnd en de schakelaar naar de weerstanden moest een soldeereilandje overbruggen. En daar zat een verbinding die 'zweefde'. Vandaar de uitschieter naar boven (https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2230238#2230238).
Na wat reflow is deze qua uitgangspanning nu ook goed, maar zakt wel enorm in bij belasting: bij zo'n 250mA zakt de uitgangsspanning 0,3V in. Dat doet het breadboard niet.

Dus zodra ik de LM's van Roland heb zal ik die er inhangen, kijken wat die doen. En dan denk ik sowieso een compactere opbouw directer rond de LM317 opzetten.

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
Kruimel

Golden Member

Op 10 januari 2021 22:34:00 schreef picsels:
Vervolgens ook nog eens terug naar de gaatjesprint opbouw en die doorgemeten. Wat blijkt, een slechte soldeerverbinding: het witte draadje (allereerste foto) tussen gnd en de schakelaar naar de weerstanden moest een soldeereilandje overbruggen. En daar zat een verbinding die 'zweefde'. Vandaar de uitschieter naar boven (https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2230238#2230238).
Na wat reflow is deze qua uitgangspanning nu ook goed, maar zakt wel enorm in bij belasting: bij zo'n 250mA zakt de uitgangsspanning 0,3V in. Dat doet het breadboard niet.

Heb je daar een bufferelco van enig formaat gemonteerd? Ik zie daar alleen een 100nF condensatortje... Voor 0,25A verwacht ik toch zeker 220µF. Als je geen buffering hebt dan zal de rimpel op de ingang al snel zo groot zijn dat je een groot deel van de tijd de gewenste uitgangsspanning überhaupt niet beschikbaar hebt aan de ingang van de LM317. Die heeft als het goed is een drop-out van iets onder de 2V op zo een stroom. Er zou geen grote spanningsval moeten zijn, maar dat moet je dan wel meten op de Uout en de negatieve kant van de meest zuidelijke weerstand. Als er tussen Uout van de LM317 en de noordelijke weerstand een weerstand zit versterkt dat de spanningsval:

Het verdient dus de aandacht om je metingen op het juiste punt te doen en de noordelijke weerstand in je schema zo dicht mogelijk op de Uout van je regelaar aan te sluiten om het dippen van de spanning te verminderen.

Op 11 januari 2021 11:56:21 schreef Kruimel:
[...]Heb je daar een bufferelco van enig formaat gemonteerd? Ik zie daar alleen een 100nF condensatortje... Voor 0,25A verwacht ik toch zeker 220µF.

Yep zit erin, maar verstopt. In de foto hieronder kun je hem niet missen :)

Het verdient dus de aandacht om je metingen op het juiste punt te doen en de noordelijke weerstand in je schema zo dicht mogelijk op de Uout van je regelaar aan te sluiten om het dippen van de spanning te verminderen.

Ben ik mee aan de slag gegaan. Op het breadboard is het geheel behoorlijk stabiel. Rimpel van zo'n 40mV en bijna geen inzakken van de uitgangsspanning. Ook 'mishandelen' door bijvoorbeeld de LM317 met lange draden aan te sluiten is redelijk stabiel (zie 2e foto). Alleen de rimpel loopt op tot 80mV.
Vervolgens op de print de LM317 losgemaakt van de draden en meteen op de print gesoldeerd (achterkant). Zelfde als voorheen: spanning ok, maar inzakken bij enige belasting.

Vandaag de LM317's van Roland binnen (nogmaals bedankt Roland!!).
Deze op het breadboard ingeprikt: ook stabiel én zonder rimpel (tenminste wat mijn scoop nog kan meten). Dus lijkt stabieler.

Vervolgens die op de printplaat gesoleerd (eerst aan de draadjes; zie foto). En die werkt! Spanning spot on (3,3 + 4,5 + 5,0 + 6,0) en een spanningsdip van 20mV bij 300mA. Goed genoeg voor mijn doeleinden.

Tot slot: toch nog eens de vorige LM317 aan de draadjes gesoldeerd. En wat schetst mijn verbazing: die werkt nu ook |:(
Misschien door het vastsolderen van de LM317 meteen aan de print, toch een matige verbinding weer verbeterd.
Maarrrr: koelribje eraan geschroefd, behuizing dicht, meten: nu toch weer 0,3V spanningsval...

Ga nu voor de zekerheid een nieuw compacter gaatjesprintje opbouwen op basis van wat er nu op het breadbordje goed werkt.

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...
Kruimel

Golden Member

Breadboards zijn niet ideaal om mee te testen, zeker als het over overgangsweerstand gaat. Ik kan er redelijk mee werken, maar ik weet dat ik bij veel van de mijne de gaten waar ik eens een TO-220 in heb gestoken niet meer kan gebruiken voor een weerstand, want dan is de veer vernaggeld. Af en toe trap ik er weer in en zit ik weer een tijdje te kl*ten. Een leuke valkuil is ook het boobytrap breadboard.

Je moet begrijpen dat kleine overgangsweerstanden op de verkeerde plek kunnen verschillende symptomen veroorzaken (oscilleren bij weerstand op de Uin, dippen bij weerstand op Uuit). De enige manier om te vinden wat er aan de hand is om je multimeter overal in te prikken om te zien waar er spanning "verdwijnt".

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 13 januari 2021 23:46:06 (12%)

Op 13 januari 2021 23:43:26 schreef Kruimel: Een leuke valkuil is ook het boobytrap breadboard

Ja die ben ik al eens tegengekomen :)

Je moet begrijpen dat kleine overgangsweerstanden op de verkeerde plek kunnen verschillende symptomen veroorzaken (oscilleren bij weerstand op de Uin, dippen bij weerstand op Uuit). De enige manier om te vinden wat er aan de hand is om je multimeter overal in te prikken om te zien waar er spanning "verdwijnt".

Heb alles nog eens opgebouwd, maar met alle info erin verwerkt: hogere ruststroom, compacter, geen lange draden meer, iets ruimere print die wat makkelijkr op te zetten is en ook de schakelaar contacten vastgesoldeerd.
Alles werkt nu. Met redelijke belasting zit ie nu mooi op de geselecteerde spanning.

En uiteindelijk na inbouw blijft het ook allemaal werken.

Fun fact: 3e leven voor dit kastje want hij heeft jaren dienst gedaan als voeding voor de EE-dozen :)

Nogmaals bedankt voor all info, ihb Kruimel, en Roland voor het opsturen van de LM317's (waarvan er nu eentje inzit).

Volgend project: funcgen met ad9833 afmaken...