Philips 55 PUK 4900/12: geen beeld, wel klank

hobby luke

Honourable Member

Bij dit toestel (chassis TPN 15.2ela) verschijnt het philips logo kortstondig in beeld om dan af te zwakken tot geen beeld.
Met DVD speler via HDMI is er klank , er is ook beweging in het beeld te zien door met een lamp erop te schijnen.
Met een Peak atlas led tester meet ik op de afgekoppelde stekker naar het panel volgende waarden:

+VLED -VLED2 links: 59 volt
+VLED -VLED2 rechts: 33,7 volt
+VLED -VLED1 links: 31,5 volt
+VLED -VLED1 rechts: 57,4 volt
Wanneer de TV speelt dan meet ik tussen +VLED en – VLED 1 en 2 een paar seconden 54 volt, dan zakt die spanning naar ongeveer 30 volt om daarna terug naar 54 volt te gaan.
Dit blijft zich herhalen, zowel met bewegend beeld als met stilstaand beeld.
Moet de fout in de leds gezocht worden?

MVG,
Luc.

LED strips defect... Driver herstart, maar ziet geen stroom lopen

hobby luke

Honourable Member

Bedankt, zal het toestel eens verder ontmantelen.

MVG,
Luc.

Als je dit nog nooit eerder hebt gedaan, niet aan beginnen of lees je in. Anders beschadig je het panel en de COF's flex chips aan het panel. ALs het panel te veel doorbuigt (bij grote panelen!!) kan je horizontale (breuk)lijntjes krijgen als je geen hulpmiddelen gebruikt (zuignappen op scherm of iets anders). Sheets in panel niet uitelkaar halen en zoveel mogelijk niet met vingers aanraken. Soms is panel en backsheet ook vastgelijmd in frame, dan extra oppassen!!

*hier heb ik geen app voor nodig

Leg de TV plat op een tafel met een deken er tussen.Haal IDD Tcon los en neem de printjes met bandkabels voorzichtig uit de houders, plak evt vast aan de tafelmet plakband.. Niet te veel buigen!! Begin de metalen frame rustig los te klikken en zet per hoek een kunststof staafje OID er tussen. Zo haal je de lichtbak er compleet uit zonder scherm uit frame te halen.. Doe het liefst met 2 man of vrouw

hobby luke

Honourable Member

Toestel is intussen ontmanteld en enkele strips zijn inderdaad defect.
Waar zou ik een set nieuwe strips kunnen bestellen in Nederland of België?
De nummers van de strips zijn:
LBM550E0601-DQ-1(links)
LBM550E0601-DR-3(rechts)
Dit is de sticker achteraan op het panel:

MVG,
Luc.

OP Ebay of ALixpress makkelijk en goedkoop te bestellen, zelfs de losse leds kun je ook bestellen daar, maar het zelf vervangen is niet makkelijk en goed te doen als je geen ervaring hebt. Je moet nl precies dezelfde vinden en dwz, kleurtint, grootte en aansluiting onderop, en voltage en amperage ook nog. Philips/LG gebruikt soms 6 volt leds maar ik denk in deze gewone 3 volt zijn met een diffuse lens erop. Maar soms is er maar een of twee kapot en dan kan je wel overwegen om die te vervangen. Een led tester is hierbij wel ideaal. Die laat nl ook zien op welke spanning de led brandt en de hele strip kan je dan testen ook of hele backlight. Een diode meting per led kan ook. LEt wel op dat de LEDS dezelfde doorlaatwaarde hebben ongeveer, soms wijkt die af en dan brandt de hele ledstrip niet goed of minder helder of doet hij het toch niet.

MAar ze zijn zo goedkoop: dus nieuw is dan altijd beter en het resultaat ook, geen vlekken en een strakke egale lichtverdeling.

https://nl.aliexpress.com/item/1005001971743672.html?spm=a2g0o.product…

[Bericht gewijzigd door Bart64 op maandag 11 januari 2021 12:29:53 (20%)

*hier heb ik geen app voor nodig
hobby luke

Honourable Member

Op 11 januari 2021 08:57:06 schreef hobby luke:
Toestel is intussen ontmanteld en enkele strips zijn inderdaad defect.
Waar zou ik een set nieuwe strips kunnen bestellen in Nederland of België?
De nummers van de strips zijn:
LBM550E0601-DQ-1(links)
LBM550E0601-DR-3(rechts)
Dit is de sticker achteraan op het panel:
[bijlage]

MVG,
Luc.

maartenbakker

Golden Member

Als je hem in Nederland wilt kopen, heb je de beste kans om op origineel nummer te zoeken, 996599001124 of 705TLB55M3030M07E waarbij je op een euro of 100 a 120 moet rekenen denk ik. Staat bij Aswo op 2 a 3 weken levertijd zoals veel TP Vision onderdelen. Ik weet niet of ze via andere distributeurs verkrijgbaar zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
hobby luke

Honourable Member

Maarten, hoe kom je aan die nummers aub?
Ik zie deze nergens staan?

MVG,
Luc.

maartenbakker

Golden Member

Klopt, dat zijn de nummers van de toestelverkoper (Philips) respectievelijk de toestelfabrikant (TPV) voor een complete kit. Die ga je dus niet op de strips zelf terugvinden. Helaas staan er in de service manuals geen onderdelenlijsten meer, ik heb de nummers opgezocht bij Aswo en ze zullen ook in het Philips servicesysteem staan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Grappige is dat Aswo ze ook bij Ali bestelt...

maartenbakker

Golden Member

De officiële kits niet neem ik aan, wel de budgetuitvoeringen (voor dit toestel staat die er niet bij).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bestel ze zelden meer bij Aswo, levertijden zijn net zo lang en klant Aswo te duur als ik dat doorbereken... 11 -25 Euro per set..

Heb er onlangs bij ali besteld voor een 55pus6561 voor 28 euro de ganse set

Voor de zelfde set betaal je bij Aswo minstens 66 Euro ex BTW