Regelaar voor accumulatie vloerverwarming

Hallo,

Kan er mij iemand zeggen wat dit is en wat dit doet. Het heeft iets te maken met de elektrische vloerverwarming. En kan ik dat vervangen door iets anders? Dit zal ongeveer 35 jaar oud zijn. Er staat op EBS Dirac.
Alvast bedankt.

Alex.

Een gokje, iets met elektrische accumulatiekachel of boiler opwarmen?

Misschien wat meer info van uw kant? Is er iets defect? Lees net dat het met vloerverwarming te zien heeft, had dat niet zien staan, mijn excuses daarvoor.

Eens contact opnemen met de firma?
https://www.dirac.be/

Misschien heeft het te maken met een buitenvoeler van de vloerverwarming?

Arco

Special Member

Misschien een mailtje naar Dirac proberen?... https://www.dirac.be/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik zou gokken dat het iets te maken heeft met de sturing van een accumulatorkachel, los van of daar een vloerverwarming aanhangt maar ik ben geen verwarmingsexpert. De sturing ziet er redelijk netjes uit. Is er wat stuk en/of wil je hem zomaar vervangen in de hoop dat er iets anders gebeurt? Je zou bij de fabrikant van de verwarming kunnen informeren of er een modernere stuurkast is, maar dat zijn geen dingen die je voor de gein vervangt. Als er wat stuk is, kun je beter/goedkoper eerst de fout zoeken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 11 januari 2021 12:39:46 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dat is de oplaadregeling voor een elektrische vloerverwarming, 2 in dit geval. Heel populair jaren 80. Bij dat ding hoort een sensor voor de buitentemperatuur, dit om de hoeveelheid oplading te laten afhangen van de temperatuur van de nacht voordien.

Was een typisch probleem bij die dingen, toevallig veel warmer als de dag voordien en je huis is een sauna.

Het probleem is dat dit nog werkt (denk ik). De vloerverwarming werkt nog maar ik weet niet hoe ik die moet regelen. Momenteel doe ik dat gewoon door bepaalde circuit uit of in te schakelen. Ik heb deze woning gekocht en weet dus niet wie de installateur is.

New Beetle, bedankt voor uw antwoord. Kan ik dit vervangen door iets moderners, met eventueel een thermostaat binnen om op afstand te bedienen?

Arco

Special Member

Ik heb deze woning gekocht en weet dus niet wie de installateur is.

Dirac is een installateur, dus grote kans dat die ze geinstalleerd heeft...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 januari 2021 12:40:17 schreef AlexE:
Het probleem is dat dit nog werkt (denk ik).

Dat is toch goed niet? Elektrische vloerverwarming is quasi onverslijtbaar, hoogstens zo'n regeling kapot.

Op 11 januari 2021 12:42:10 schreef AlexE:
Kan ik dit vervangen door iets moderners, met eventueel een thermostaat binnen om op afstand te bedienen?

Gewone thermostaat gaat niet. Principe is nu eenmaal dat je voor de morgendauw de vloer voldoende opgeladen hebt om overdag warm te zitten. Dateert immers nog uit de tijd dat kernenergie sexy was. In zo'n vloer krijg je een gigantische hoeveelheid energie opgeslagen met alle gevolgen van dien, moet er immers ook weer uit. Je valt waarschijnlijk van je stoel nu, te warm, ramen open, zo eenvoudig is dat.

Zo'n vloerverwarming werd steeds door Dirac zelf in bedrijf genomen, vraagt immers wat ervaring. Best met hen contact opnemen. Ik kan me wel inbeelden dat zij nu over een meer geavanceerde regeling beschikken met een veel betere voorspelling van de temperatuur, vermoedelijk inclusief internetaansluiting. Weermodellen en technologie zijn oneindig veel beter als 40 jaar terug. Nooit van Pien de leugenaar gehoord?

Nooit van Pien de leugenaar gehoord?

Niks beter dan wijlen Armand Pien voor een exacte temperatuur regeling. ;-)

pamwikkeling

Special Member

Het toestel detecteert de vloertemperatuur (of de hoeveelheid "warmte" die nog in de vloer zit) door het meten van de weerstandsverandering van de elektrische verwarmingsdraden die in de chappe liggen.

Dit soort regeling is een zeer "trage" regeling, dit wil zeggen dat indien de buitentemperatuur stijgt, het binnen te warm zal zijn.
Als het buiten kouder wordt is het binnen ook te koud.
Slechts na een zekere tijd (12 -15 uur ?) zal de temperatuur terug in evenwicht zijn.

Het probleem zit hem in de dikte van de chappe, hoe dikker deze is, hoe groter de warmte buffer en hoe trager de afkoeling/opwarming van het lokaal.

Zijn er geen bijkomende verwarmingselementen aanwezig tegen de wand? Deze reageren veel beter op de temperatuurswijzigingen.

Arco

Special Member

Wat is chappe? (ik vind alleen Chappe als uitvinder van de semafoor, en Chappi als hondevoer... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Er zullen waarschijnlijk nog andere verhoudingen bestaan... ;-)

Op 11 januari 2021 16:54:26 schreef Arco:
Wat is chappe?

:D

Dekvloer, zandcement voor de hoge Noorderlingen

New Beetle, het is inderdaad zo dat het soms echt te warm is en 's avonds te koud. Maar hij werkt alleen op nachttemperatuur. Dus de vloer warmt enkel op van 22 u tot 7 u. En daarna begint het afkoelingsproces ....
Op dit moment schakel ik gewoon enkele circuits uit met de zekering als het te warm wordt. Maar ik zou graag een andere oplossing hebben. Er hangen nog twee wandradiatoren bij in de living voor bij te verwarmen.
Maar ik ga contact opnemen met Dirac.
Bedankt voor al jullie adviezen.
Alex.

die regeling lijkt me niet zo heel moeilijk, oplaadtijd, tijdstip waar de regeling begint te laden. als de grote schroef helemaal rond kan, dan is dit de tijdinstelling, hoe weet anders die regelaar hoe laat het is. beide regelingen staan anders ingesteld, 1 zal dus laat gaan opwarmen en 1 vroeger. gezien de boel tegen 10 weer gaat laden is er om 9u30 bijna geen warmte meer. je zult dus beter langer opladen zodat de boel nog warmte bevat in de avond.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pamwikkeling

Special Member

Je moet de vloer zodanig opwarmen dat hij voldoende warmte bevat om de VOLGENDE dag voor 18°C te verwarmen.
Boven de 18°C moet je bijwarmen met afzonderlijke verwarmingselementen.

Je vloer zorgt dus voor een basis verwarming en de afzonderlijke verwarmingselementen compenseren de veranderingen in temperatuur (vb zonne instraling, warmte van verbruikstoestellen, etc.)

Het grote probleem is dat je vandaag moet weten hoe veel warmte je de volgende dag nodig gaat hebben. Deze hoeveelheid warmte moet je immers opslaan in je chape (euh dekvloer of zoiets voor de collega's vanuit het noorden).
De hoeveelheid warmte in je chape wordt bepaalt door de eindtemperatuur van je vloer en bepaalt hoelang je nachtstroom nodig hebt.

PS ik dacht dat je tussen 12 en 13 uur ook nog kan opwarmen aan het speciale lage tarief.

Op 11 januari 2021 22:17:37 schreef pamwikkeling:
PS ik dacht dat je tussen 12 en 13 uur ook nog kan opwarmen aan het speciale lage tarief.

Woningen met elektrische verwarming hebben meestal wat men uitsluitend nachttarief noemt, speciaal bedoeld voor deze toepassing. Initieel was dit tarief lager dan nachttarief, vandaag niet meer. Je zit dan met twee volledig gescheiden netten in je woning waarvan er een enkel van 22u tot 7u 's morgens werkt.

Heeft nog andere beperkingen. Als je dit wil gebruiken om bv goedkoper te wassen zal je een stopcontact moet voorzien op dat nachtnet. In het weekend wassen aan verlaagd tarief kan ook niet. Ook zit de boiler meestal op dat nachtnet en ook dat heeft zo zijn beperkingen omdat afhankelijk van de boilerinhoud je na een douchebeurt of 2 moet wachten tot 22u om terug warm water te hebben. Om die reden hebben veel van die woningen doorstromers soms in combinatie met kleine onderbouwboilertjes.

Op 11 januari 2021 22:17:37 schreef pamwikkeling:
Boven de 18°C moet je bijwarmen met afzonderlijke verwarmingselementen

Ja, maar ook die zitten niet op een kamerthermostaat en kunnen dus ook geen constante woningtemperatuur garanderen.

Het probleem is dat veel mensen dit vergelijken met het comfort van een CV ketel met thermostatische regeling, 20 graden instellen en rest loopt vanzelf. Kan je wel vergeten met elektrische vloerverwarming. Is aanzetten en dan maar hopen dat de oplaadregeling zo exact mogelijk is en de omstandigheden niet te veel veranderen tijdens de dag. Ik heb familieleden met zo'n ding en herinner mij nog levendig dat het daar tijdens kerstfeesten snikheet werd enkel en alleen omdat er 15 mensen binnenkwamen en allemaal hun lichaamswarmte mee brachten. Enige oplossing is dan ramen open.

Het positieve van die woningen was dat isolatieniveau 20 jaar vooruit liep, ook aan huidige normen kunnen die nog best mee.

Ik heb hier in de badkamer een mooi doosje van Magnum, ze hebben ook wifi varianten en mogelijk iets wat op jouw systeem past. Een 'voeldraad' en 'warmtedraad' zijn volgens mij je hoofdzaken.

Als de hele nachttarrieflogica overboord kan dan lijkt me de aansturing niet zo moeilijk.

Voor nu gok ik:
1. 24 uurs loopwerk: 0 uur is wanneer de oplaadtijd begint?
2. Hoelang ga je voorverwarmen
3. Hoeveel mag hij overdag overdag inzakken
4. Bij welke temperatuur kan het systeem uitblijven
5. Hoeveel warmer dan 4. stook je op?

Vooral die onderste unit met 3. op -100% lijkt me niet comfortabel en als je systeem overdag helemaal geen spanning krijgt dan heeft die regelaar het niet makkelijk natuurlijk.

lijkt mij wel een mooie regeling, met veel instel mogelijkheden.
mijn accumulatie in mijn woning (ook pas gekocht) heeft niks van regeling. aan of uit. opladen is gewoon voluit vanaf 23h snachts als de relais aanschakeld. en dan is de teller aan het ronddraaien als gek. die meter staat nu reeds op 437 000kwh.
enige voordeel dat ik heb, is dat de accumulatie ook ventilatoren heeft. dus als het te koud, kan ik die extra warmte laten blazen. maar als het te warm is.... ramen open

[Bericht gewijzigd door fcapri op woensdag 13 januari 2021 08:45:03 (20%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 13 januari 2021 08:43:07 schreef fcapri:
mijn accumulatie in mijn woning (ook pas gekocht) heeft niks van regeling. aan of uit. opladen is gewoon voluit vanaf 23h snachts als de relais aanschakeld.

Nooit gezien. Misschien heeft iemand die ooit weggenomen?

Hieronder nog 3 links met meer recente uitvoeringen. Of je die zo kan uitwisselen is nog maar de vraag.

Schluter ZTE45 https://www.eibabo.be/nl/delta-dore/verwarming-laadregelaar-zte-45-eb1…
Frensch AS6190 http://regeltechnik.frensch.de/fr/256.html
Simplex ZW05 https://www.eibabo.be/nl/delta-dore/verwarming-laadregelaar-zte-45-eb1…

Anekdote tijd!

Oef, in mijn jongerenstudio in groningen (vers gebouwd in 2016) lag er vloerverwarming via de stadswarmte. Wat een drama was dat. Dat was voor zover ik kon zien gewoon een domme thermostaat die de kleppen open of dicht deed.

Hij liet de temperatuur vallen tot 1 graad onder de ingestelde temperatuur, maar doordat die vloer zoveel warmte opslurpt voordat ie effectief verwarmt, koelde het dus effectief verder af.
Nougoed. 2 a 3 uur later verwarmt ie. Klein huisje, dus het is vrij snel op temperatuur als ie eenmaal op gang is. Dan komt het... De digitale thermostaat slaat pas af als het een half uur een graad boven de ingestelde temperatuur is.
Maar omdat er dik 2 uur aan warmte in die vloer zit, wordt het uiteindelijk 2 graden boven ingesteld.
Heb 'n tijdje aangekeken of het ding niet zelflerend en voorspellend werkte, maar nee.

Om gek van te worden. De schommelingen waren gigantisch. Uiteindelijk ben ik zelf maar voor thermostaat gaan spelen. Door de traagheid moest ik 'm maar 2x per dag aanzetten. Maar ideaal was dat niet...

Het enige wat erg fijn was, was dat ie in de zomer koud water door de vloer pompte. Een koude vloer geeft veel gevoel van frisheid en kou in huis, heel vervelend in de winter maar heel fijn in de zomer. Ik heb het daar nooit warmer dan 26 graden gezien binnen.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 13 januari 2021 12:23:51 schreef Ledlover:
...
Het enige wat erg fijn was, was dat ie in de zomer koud water door de vloer pompte. Een koude vloer geeft veel gevoel van frisheid en kou in huis, heel vervelend in de winter maar heel fijn in de zomer. Ik heb het daar nooit warmer dan 26 graden gezien binnen.

Dan heb je daar geluk gehad want ik heb in een modern appartement met sokken aan moeten zitten omdat de vloer zomers te koud werd!

Ook voor het verwarmen met aardwarmte waren daar allerlei problemen en is het nu al jarenlang een permanente werkplaats van de bouwer. Achteraf had elektrisch verwarmen misschien wel duurzamer geweest.

De koeling werkte ook gewoon via de thermostaat. Dus die kon ik gewoon uitzetten als het koel genoeg was.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!