Delta Elektronika E018-0.6D paneelmeter

Op 9 januari 2021 19:10:55 schreef testman:
ah, de veer waar de spoel zijn voeding doorkrijgt. die heb ik ook weleens hersteld, maar wel een pruts karwei. door vervoer breekt die veer weleens af.

Als ik de voedingen binnen heb zal ik eens kijken of ik betere plaatjes kan schieten van het euvel. Misschien is het nog te fixen..

Kruimel

Golden Member

Dat zou wel mooi zijn ook voor andere gebruikers die dit probleem potentieel ook hebben! :)

Zojuist de meters via Postnl binnengekregen.
Meteen natuurlijk even testen of ze het allemaal doen. Wat meteen opvalt is de tweede meter van de E018-0.6D voeding. Maar buiten deze meter lijkt de voeding goed te werken.
De andere 2 voedingen zijn een E030-1 type.
Deze werken beide ook uitstekend.
Een van de twee lijkt ongeveer 600mV afwijking te hebben ten opzichte van de analoge meter op de unit.
Ik heb dit getest met mijn Agilent DMM en nog niet met de scope. Valt dit binnen een marge of is dit nog prima af te regelen?

Betreft de defecte meter, deze zou onderweg zijn. Dus nog even wachten totdat die binnen is en dan ga ik de voeding ontleden.

Kruimel

Golden Member

600mA afwijking op een volle schaal van 1A? Dat klopt niet toch?

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 13 januari 2021 20:58:37 (28%)

Excuses.. typefout.
Moet 600mV zijn. Dus meet 12V op de analoge meter en mijn DMM geeft 12,6V aan.
Ik pas mijn post gelijk aan.

Kruimel

Golden Member

Ow aha! Dat is logischer. :)

Het ligt aan het soort afwijking. Is het over het hele bereik 600mV? Dan moet de meter waarschijnlijk mechanisch worden afgeregeld, maar dan zou hij op 0V en in de stroominstelling ook moeten afwijken. Is het een 'gain error' dan zou je de serieweerstand moeten bijregelen. Waarschijnlijk is er wel ergens een regelpotmeter in het apparaat. Het is geen grote afwijking, maar meer dan ik van een goede analoge meter zou verwachten. Als er een offset zit alleen in het spanningsbereik dan is er iets anders aan de hand, en dan heb je een schema nodig.

edit: In dit topic van miedema gevonden: schema.

R30 voor stroom, R34 voor spanning.

Tidak Ada

Golden Member

Op 9 januari 2021 18:23:05 schreef Ricotjuh:
[....] Spiraalveer the was gebroken en niet meer te maken."

Maar gelukkig was een medeforumlid zo aardig om zijn meters van een defecte unit op te sturen. Dus hopelijk is het daar mee gefixed.

Ik dacht dat die Sifams spanbandmeters waren, dus zonder spiraaltje.
Ik heb zelf ooit Sifam-meters gekocht via Rodelco. Je kon zelf de gewenste schaal krijgen (tegen meerprijs). Dat zijn zéker spanbandmeters....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 13 januari 2021 14:31:15 schreef Kruimel:
Ow aha! Dat is logischer. :)

Het ligt aan het soort afwijking. Is het over het hele bereik 600mV? Dan moet de meter waarschijnlijk mechanisch worden afgeregeld, maar dan zou hij op 0V en in de stroominstelling ook moeten afwijken. Is het een 'gain error' dan zou je de serieweerstand moeten bijregelen. Waarschijnlijk is er wel ergens een regelpotmeter in het apparaat. Het is geen grote afwijking, maar meer dan ik van een goede analoge meter zou verwachten. Als er een offset zit alleen in het spanningsbereik dan is er iets anders aan de hand, en dan heb je een schema nodig.

edit: In dit topic van miedema gevonden: schema.

[bijlage]

R30 voor stroom, R34 voor spanning.

Ik heb de meter mechanisch afgesteld. En lijkt het beter te kloppen.
Tijdens mijn meting zag ik dat overal wel een ruime afwijking zat. Zeker als je het verschil ziet met de andere meter.
Hieronder een voorbeeld van voeding 1 en voeding 2. En hierbij is bij de linkse voeding (waar helaas het Delta logo is verwijderd) te zien dat deze over een grotere afwijking heeft.
Door het schroefje af te stellen dat op de meter zit, heb ik deze wat kunnen bijregelen. Maar is dit ook de juiste manier, of moet ik die potmeters gebruiken op de print?

https://i.ibb.co/DfD6scF/Afwijking-meter-1.png https://i.ibb.co/nRhXGbV/Meter-2.png

Kruimel

Golden Member

Het is op de foto's totaal niet te zien, daarvoor moet je ervoor zitten om het te herkennen. Ik meen in de linker rij foto's te herkennen er een kleine offset is (~0,25V) en een gainfout van ongeveer 3%.

Mijn intuïtie zou zijn om de mechanische afstelling op 0V te doen. De wijzer zou in rusttoestand alleen aan te passen moeten zijn langs mechanische weg. Vervolgens zou ik hem op 30V uitgangsspanning zetten en de pot daar op 30V zetten. Daar tussenin zou het dan redelijk moeten kloppen. Is dat niet zo, dan is er wat niet-lineariteit. Dat hoeft geen drama te zijn, maar dan is het waarschijnlijk het meest handig om de meter op 15V te ijken, want dan zit je er gemiddeld wat dichter in de buurt.

Controleer ook even op strictie: komt de naald op dezelfde positie als je de potmeter omhoog draait naar de waarde als wanneer je hem omlaag draait naar die waarde? Zo niet, dan loopt je meter stroef en is hij waarschijnlijk beschadigd. Of dat op zo een moment nog te repareren is, is lastig te zeggen.

RAAF12

Golden Member

Het stelschroefje op de meter dient voor de nulinstelling. Omdat er geen spiegelschaal aanwezig is maakt de kijkpositie nog uit. Als het apparaat de definitieve plek op de workbench heeft de meter nullen.

Oom Jan

Golden Member

Hallo Ricotjuh. De draaispoelmeter heeft mogelijk een onbalans. Dit is te controleren door de wijzer op nul te stellen en daarna het instrument rond te draaien (wijzerplaat verticaal), de wijzer moet dan op nul blijven staan, anders wijzer in onbalans. Om dit te herstellen moet het instrument open en dan in evenwicht gebracht te worden met correcties op het staartstukje aan de wijzer, sommige instrumenten hebben v-vormig staartstukje. Dit is een lastig karweitje, laat dit eventueel door een ervaren persoon uitvoeren. Gr. oom Jan

Een probleem is het begin van een oplossing.

Oke, dus dat mechanisch stelschroefje is dus voor de nul instellingen. Stel ik dit spanningsloos in? Dus de voeding volledig uitgeschakeld?

vergeten

Golden Member

Wat een vraag.....nulstelling! :)
Steker uit de wcd, netschakelaar op uit, uitgang voeding kortgesloten :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 13 januari 2021 21:55:07 (41%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 13 januari 2021 21:53:01 schreef vergeten:
Wat een vraag.....nulstelling! :)

Dankje ;)
Ik had het eerste instantie begrepen als 0V instelling. Dus met een andere meter over de uitgang klemmen en deze afregelen op 0V en hierop de analoge meter instellen, maar gezien je reactie zit ik mis.

Op 13 januari 2021 21:53:01 schreef vergeten:
Wat een vraag.....nulstelling! :)
Steker uit de wcd, netschakelaar op uit, uitgang voeding kortgesloten :)

Dank wel voor de toevoeging. Vergeef me mijn stommiteiten

Oke, nulinstelling zojuist uitgevoerd.
Waardes zijn nu als volgt, waarbij de eerste waarde afgelezen is van de analoge meter en de tweede waarde gemeten met een DMM aan de uitgangsbussen.

10V - 10,02V
15V - 15,19V
20V - 20,21V
25V - 25,37V
30V - 30,63V

Is dit acceptabel of moet er iets afgeregeld worden middels de potmeter op de print. Volgens mij is dat wat Kruimel bedoeld?!

Kruimel

Golden Member

Of het acceptabel is moet je voor jezelf bepalen. Als je de pot op de print afregelt verander je de uitslag over het hele bereik. Als je hem aanpast om op 30V te kloppen door de pot 2% aan te passen zal hij over het hele bereik 2% meer aangeven. Dan zit je er bij 10V weer een beetje naast.

Op 13 januari 2021 16:38:48 schreef Kruimel:
[...]maar dan is het waarschijnlijk het meest handig om de meter op 15V te ijken, want dan zit je er gemiddeld wat dichter in de buurt.

Als de 0V nu klopt (want dat blijkt helemaal niet uit je post) zou ik hem aanpassen dat hij op 15V 'spot on' is en het verder met rust laten. Dan is hij bij 10V een fractie lager en vanaf 25V iets hoger. Check ook even van Oom Jan zegt, want wat hij zegt klinkt logisch.

Ja 0V klopt ook. En heb ook even getest wat Oom Jan heeft gepost.
Dit is ook allemaal in orde. De voeding lijkt verder gewoon helemaal goed te functioneren. Laat het voor nu misschien ook maar even zo. Wil er morgen toch nog een load aanhangen om te kijken of de stroommeting ook het juiste aangeeft.
En ik wil sowieso eens gaan kijken op de scope wat de rimpel is. Want zoals je in die link van miedema aangeeft, zal het zomaar eens nodig zijn om wat condensatoren te moeten vervangen.

Nu eerst maar eens wachten op het metertje voor mijn E018-0.6D en kijken of ik dit beestje weer aan de gang krijg.

bprosman

Golden Member

Is dit acceptabel of moet er iets afgeregeld worden middels de potmeter op de print. Volgens mij is dat wat Kruimel bedoeld?!

Dat is 2% volle schaal, wat staat er op de meter , 1%?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
miedema

Golden Member

Ha Ricotjuh,

Op de print zitten instelpotmeters om de meters te ijken:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2021/IMG_3630__Delta_E018-0.6D_-_bovenaanzicht-600pix.jpg
klik op foto voor grotere versie

Het zijn op de foto de blauwe instelpotjes rechts aan de bovenkant van de print. Ze zijn gemerkt A adj en V adj :-) (2x, voor 2 meters)

Dus om de meters af te regelen:
- Eerst apparaat uitzetten, en met de mechanische nulinstelling (schroefje voorzijde meter) de naald op nul zetten.

- Daarna de voeding op op volle uitgangsspanning (18V) zetten met behulp van een externe meter, en met de V adj instelpot de ingebouwde meter ook precies op volle schaal regelen.

- Vervolgens idem voor de stroominstelling: Voeding (met ballastweerstand en externe stroommeter op de volle stroom (0,6A) zetten, daarna de ingebouwde meter op de I stand afregelen met I adj op volle uitslag.

Je regelt af op volle schaal, omdat zo de nauwkeurigheid het grootst is.

.

Als je het serienummer van je E18-0.6D post, dan mail ik je het juiste schema / servicedoc. Dat schema is toch net weer anders als van de E030-1

groet, Gertjan.

Dag Gertjan,

Bedankt voor je duidelijke uitleg.
Het serienummer van de E18-0.6D is: 02916

In principe geldt deze afregeling toch ook voor de E030-1, maar dan met de bijbehorende spanning van 30V en 1A?

Op 14 januari 2021 11:11:54 schreef bprosman:
[...]
Dat is 2% volle schaal, wat staat er op de meter , 1%?

Dit is de meter. Wil die 1,5 zeggen dat dat de procentuele afwijking is?

miedema

Golden Member

Ricotjuh,

je hebt de nieuwere versie van de E018-0.6D. Je hebt mail....

Inderdaad is de afregeling van de meter van de E030-1 natuurlijk hetzelfde. Aan de mooie grote Neuberger meter te zien is dat de eerste versie van de E030-1. De instelpots zullen wel enkelslags zijn.

Dat 1.5 betekend "klasse 1,5". Bij een instrument van klasse 1,5 bedraagt de foutmarge in het ongunstigste geval 1,5% van de eindwaarde van het meetbereik.
Andere symbolen op de meter betekenen dat het een draaispoelmeter is, en bedoeld is voor verticaal gebruik.

groet, Gertjan.

benleentje

Golden Member

Op 13 januari 2021 22:45:29 schreef Ricotjuh:
10V - 10,02V
15V - 15,19V
20V - 20,21V
25V - 25,37V
30V - 30,63V

Eigenlijk is dit voor een analoge ingebouwde meter al erg goed. Het meest belangrijke punt is meestal toch dat de 5V klopt. Want 5V ic's verwachten dat vrij precies. Als je een apparaat heb waar op staat 9VDC dan zit daar al een veel groter bereik in van spanningen waarop dat ook werkt. En hoe hoger je komt hoe minder kritisch de spanning vaak is. Veel 24V apparaten werken prima op 20 - 26V.

En voor al de spanning wel erg kritisch blijkt zijn is het altijd raadzaam te controleren met een extra meter of gewoon altijd iets lager afstellen. Dus bij 24V gewoon net iets eronder blijven want te laag is zelden slecht maar te hoog is dat wel.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 14 januari 2021 21:36:53 (18%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.