16,4 v lader geeft nog maar 10v

Heb een accu li-ion lader output 16.8v voor mijn accu van 14v
Nu heb ik per ongeluk de output draden éventjes verkeerd om aangesloten. Heel kort maar ik hoorde klik in de lader.
De accu geeft nog steeds 14.4. Maar de lader geeft nog maar 10v output.
Enig idee wat er stuk is gegaan in de lader zodat ik dat kan vervangen??????

Lader RKB-LION 16,8-030D output 16,8 3.0A
Autocontrol bij cc/Cv

Arco

Special Member

Even openmaken en als eerste kijken of er iets zichtbaar kapot is.
Een accu kan heel veel stroom leveren, daar wordt die lader niet vrolijk van als de polariteit verkeerd-om is.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Kruimel

Golden Member

Heb je hem al open gehaald? Vaak is het wel te zien in dit soort gevallen. Voor ons is het nogal moeilijk op afstand te zien, en als je hem wil repareren zal je hem toch open moeten maken.

Li-ions kunnen nogal stroom leveren, mijn gok zou zijn dat de accu via een beveiligingsdiode een printbaan heeft gesmolten, maar dat is pure speculatie. Even googlen levert weinig op, het klinkt mij in de oren als een cheapo-achtig ding. Heb je foto's?

Heb alles bekeken. Niet gesmolten, zwart of opgeblazen dik. Alle soldeerlijntjes zien er goed uit ook.

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 11 januari 2021 23:11:27 (5%)

Sine

Moderator

Je weet dat je een edit knopje hebt waarmee je je bericht kunt aanpassen he?

Ik heb je vijfdubbelpost even een beetje bijgesnoeid ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 11 januari 2021 23:12:01 (28%)

Kruimel

Golden Member

Op 11 januari 2021 22:33:01 schreef hpbert:
Heb alles bekeken. Niet gesmolten, zwart of opgeblazen dik. Alle soldeerlijntjes zien er goed uit ook.

Lastig te zeggen, wat zijn de componenten rechtsboven?

Interessante plek voor een LED ook, kon je die buiten de behuizing zien? :?

PS Q2 ziet er niet heel lekker uit, morgen nog even een foto met daglicht? Ik kan de tracks niet onderscheiden. :X

Betere foto's denk ik.
En ja, aan de buitenkant kan ik de led zien.

apkay

Golden Member

de kleine groene elco lijkt bol?

groeten van apkay.

Betere foto's hoop ik.en ja, de led kan ik aan de buitenkant goed zien.

Ik kan niet écht zien dat de kleine elco bold is, maar goed. Hoe kan ik deze het best doormeten dan?

apkay

Golden Member

ik bedoel de elco,links onder op de foto.
met een esr meter,kan je hem testen(mits gedemonteerd van de print)

groeten van apkay.

De kleine elco geeft nul weerstand.
Op nu bijgevoegde foto zie je rechts boven een grijs elementje staan dat mogelijk is gesmolten. Ik zie er wit pus boven op en dat is langs het elementje naar beneden gelopen. Geen idee wat het is.
Betere foto is lastig omdat het daar steeds in de schaduw is.

Op 13 januari 2021 12:15:22 schreef hpbert:
De kleine elco geeft nul weerstand.

Dan is ie hartstikke kapot.

Ter info: je geeft te weinig informatie om je goed te kunnen helpen. De meeste mensen die je kunnen helpen houden zich wijselijk op de achtergrond.

Dat grijze ding is een weerstand. Er is wat lijm op gekomen toen ze grote onderdelen mechanisch vast aan het lijmen waren.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

als ik lichtreflectie bekijk op die kleine groene elko, lijkt die idd bol te staan. zou die al vervangen.
verder heb je ook een hoop kleine electronica aan de onderkant zitten, en dan vooral aan de laagspanningskant. vermoedelijk zit daar nog het li-ion laadsysteem op.

hoe je de accu verkeerd hebt kunnen aansluiten weet ik niet, maar als die mogelijkheid erin zat, zou de fabrikant er wel moeten tegen beveiligen. die klik in de lader lijkt mij een delicaat component die de geest heeft gegeven, aangezien ik niks zie zitten die klik kan zeggen.
misschien was het enkel die kleine elco die geklapt is omdat de omgekeerde spanning de druppel was.
de voeding kan nu aan het oscilleren zijn waardoor de laadchip niet wil starten en je nu 'ongeveer 10V' meet.

ik zou eerst die kleine condensator eens vervangen an (let op de + en - ) en dan nog eens testen. kleine kost

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
fred101

Golden Member

Elco lijkt bol te staan dus die is dood. Dat grijze ding is zo te zien een fusable weerstand en dat witte spul komt er niet uit, zal wel geknoeide lijm zijn.

Meet die weerstand eens door.

0 ohm met een ESR meter is OK, 0 ohm met een multimeter zegt weinig.

Het probleem zal waarschijnlijk aan de secundaire kant zitten (waar de accu wordt aangesloten) Als die elco primair zit dan kan hij al langer half dood zijn, soms werkt een schakeling nog min of meer met een rotte elco dus het kan een toevallig toekomstig probleem zijn wat niets met de klacht heeft te maken. Als hij de accu spanning verkeerd-om heeft gehad dan was hij waarschijnlijk geploft (als het lang genoeg duurde, bv een paar minuten).

Als je een weerstand niet herkent ben dan heel voorzichtig en ga niet meten als hij aanstaat en zorg dat primaire elco's leeg zijn voor je in 325VDC grijpt of je DMM opblaast (want de meeste goedkope/simpele meters zijn nauwelijks beschermd).Ik zou verwachten dat een lader is beveiligd tegen ompolen (mijn laders in ieder geval allemaal wel)

Edit, zo te zien zit hij secundair dus die zal wel dood zijn, daar zit volgens mij ook een zekering (rechtop staand) En ik zou die twee zwarte TO220 onderdelen testen (mosfets of torren ? )

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Oke,
Dank voor alle info.
Ik ga proberen de elco te vervangen.
Hoe ziet de zekering eruit???

Arco

Special Member

De weerstand zal wel als zekering werken (is een veiligheidsweerstand of fusible resistor)
De elco is trouwens zo te zien al open gespleten...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 13 januari 2021 16:40:01 (20%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dank, maar die zekering ziet er nog goed uit, niet zwart of opgeblazen

fred101

Golden Member

Ik dacht dat dit een zekering was:

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Kruimel

Golden Member

Nope, dat is (zo te zien) een 3mm bicolor LED. :)

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 13 januari 2021 23:49:31 (11%)

Beste techneuten,
Misschien even wat uitleg extra.
Ik ben best handig, ik ben 70jaar , ik kan solderen en zo.
Ik heb een multimeter voor spanning en weerstand.
Maar verstand van de losse onderdelen heb ik niet.
Ik weet hoe een traffo eruit ziet en ja, het laatst aangewezen onderdeel is de led.
Ik doe mijn best om jullie adviezen op te volgen, maar met beperkte middelen. Een andere meter heb ik niet.
Hoe zou ik de fusible resistor door kunnen meten.

De elco moet ik nog los solderen.

Maar zekerdank voor de adviezen die u heeft gegeven.

Bert

Trouwens, als de lader goed werkt, geeft de led rood bij opladen en groen bij vol. Ook vast groen als de accu niet aangesloten is.
De accu is maar een paar seconden verkeerd aangesloten geweest.
Nu flikkert de led groen licht als de stroom erop gaat.

Arco

Special Member

Die veiligheidsweerstanden gaan meestal stuk zonder makkelijk waarneembare schade, dus je moet 'm eigenlijk wel doormeten.
(moet een lage waarde van < 100 Ohm geven)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

vervang die condensator maar al, misschien direct beide.
het flikkeren kan zijn dat de laadchip opstart/afschakelt/opstart/afschakeld/... door de onstabiele spanning omdat de condensator dood is.

de condensator zal de rimpelspanning afvlakken. hoe slechter de elko, hoe rimpeliger die rode lijn weer wordt.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7e/Smoothed_ripple.svg/300px-Smoothed_ripple.svg.png

bij een volledig dode elco, krijg je die pulserende stippellijn en daar zal een laadchip niet blij mee zijn

kan ook zijn dat de laadchip kapot is door de inversie spanning (normaal zijn ze daar wel tegen beschermd). kan evengoed zo een fusibel resistor zijn die dat als taak had

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 15 januari 2021 09:34:47 (14%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken