Crouzet EM4 met NTC2 sensor

Hallo allemaal,

Mijn eerste post op dit forum en hoop dat er iemand is die mij kan helpen aangezien ik geen PLC programmeur ben.

Ik heb een temperatuursensor van Crouzet -20 tot 105 graden aangesloten op een analoge input en ingesteld als potentiometer, en daaraan gekoppeld het functieblok NTC2

Nu wil ik een uitlezing krijgen op mijn EM4 en ingeval van een te hoge temp een SMS krijgen, het SMS alarm werkt allemaal, maar ik doe iets fout met het instellen van de waardes.

Hoe krijg ik een "normale" temperatuur te zien op de uitgang van de NTC2 functieblok? nu is dat bijvoorbeeld 3500.....
Heeft er misschien iemand een voorbeeld progje beschikbaar? dat zou echt heel fijn zijn.
Alvast bedankt!

gr Tim

Hallo Tim.
ik kan u hier(nog) niet op antwoorden, maar het interesseert me wel omdat ik ook met de millenium3 bezig ben maar tot op heden met klassieke schakelingen.
Welk type millenium gebruik je hiervoor , ik vermoed dat je er een met analoge ingangen voor nodig hebt ,en die moet ik me nog aanschaffen.
ik heb momenteel de CD12 in gebruik.
Groeten Paul.

Hi Paul,

Ik heb het inmiddels voor elkaar met behulp van Zilvertron BV
Zij hebben een klein voorbeeldje gestuurd hoe je het kunt programmeren, ik heb wel de temperatuursensor van Crouzet gebruikt, als je wilt kan ik je het programma wel mailen, is gemaakt in de Crouzet soft software, gratis te downloaden vanaf hun site

gr Tim

dag Tim
bedankt voor de snelle reactie , het was voor mij ook de eerste post op dit forum ,ben ook niet gewend van op forums te zitten , ik heb die EM4 een bekeken op de site , dat zijn die zwarte toestelletjes , ik gebruik de starterskit CD12 en heb de software er bij.
Gewone schakelingen is geen probleem , heb ook met de Logo V8 gewerkt heb ik ook als starterskit maar de crouzet vind ik toch gebruiksvriendelijker en ben daar nu terug mee bezig , al hoewel temperaturen regelen vind ik toch heel omslachtig met die toestellen , komt misschien omdat gans mijn loopbaan gewerkt heb als service technieker in de elektrische verwarming en wij hadden electronische temperatuurregelingen op 0.1 C° nauwkeurig.
ik heb een paar jaar geleden ook een voorbeeld gezien op een filmpje van crouzet om temperatuur te regelen maar weet niet meer op welke site , kan eens terug opzoeken.
je mag dat schema altijd doorsturen , dan kan ik eens testen.

groeten
Paul.

Lambiek

Special Member

Op 12 januari 2021 08:44:27 schreef electropvd:
......., heb ook met de Logo V8 gewerkt heb ik ook als starterskit maar de crouzet vind ik toch gebruiksvriendelijker en ben daar nu terug mee bezig.....

Zoveel verschil zit er nu ook weer niet in, de software is beide FBD maar de logo software is wel wat uitgebrijder vindt ik. En wat er mee werken betreft kwestie van wennen. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja , daar heb je gelijk in , het is maar hoe je het bekijkt en aan wat je de voorkeur geeft. de Logo V8 ziet er professioneler uit en is het ook wel tov de millenium , die is wat speelser maar uiteindelijk doen ze beide praktisch hetzelfde, en om schakelkasten met losse timers en contacten en relaitjes te vervangen door die mini plc,kes is het een propere oplossing.
Zeker de Logo V8 heeft een serieuze update gekregen mbt het display.

grt
Paul

Het programma heb ik gemaild naar je Paul, succes!

Dag Tim.
Bedankt voor het schema , ik zal het straks eens bekijken maar mijn eerste vermoeden is dat dit met een millenium3 niet zal lukken want jij gebruikt de EM4 en die software ziet er wat anders uit.
ik laat het u nog weten , we zien wel.
groeten
Paul.

Tim ,
nog een vraagje , waarom gebruik je in feite de EM4 serie en wat is het verschil tov de gewone millenium3 ?

grt
Paul

De EM4 is uitgerust met de mogeli9jkheid om SMS berichten te sturen, ik gebruik hem dus puur als alarmering in geval van nood

Tim.
ja ik had het gedacht , is ook vrij duur in aanschaf,
ik heb de schakeling kunnen maken met de millenium 3 , natuurlijk zonder sms maar wel een uitlezing op het display en er een uitgang op aangesloten waar je dan eventueel een ander communicatiemiddel kan mee aansturen.
ik heb hier ook niet de gepaste millenium bij mij maar wel de CD12 230V met 8 digitale ingangen en 4 relais uitgangen.
Morgen ga ik dezelfde schakeling eens maken met de Siemens LogoV8.
Heb over een paar jaar wel een snelcursus gevolgd voor de V8 met sms melding maar vond het toch vrij gecompliceerd en was ook meer commercieel bedoeld , je kent die cinema wel he ( proberen te verkopen )

beste groeten en dank voor alles
paul.