Jpm gokkast 2 problemen

Ik denk dat ik ergens een spoor over het hoofd zie maar het is zo zoeken en rottig zonder schema.. desnoods trek ik de poortjes eraf bij het defecte donor bord om te kijken waar ze heen gaan. Dat scheelt wel dat ik een goed bord heb, en een donor bord.. met die 2 samen moet ik deze toch kunnen fixen..

fred101

Golden Member

Begin eens met een goed boek over electronica. Ook om de juiste omschrijvingen te leren. Dat is niet alleen handig voor datasheets maar ook om ons te vertellen wat je nu allemaal doet en vraagt want ik kan er geen touw aan vast knopen.

Repareren in het kort:
- Eerst optische inspectie (traces, solderingen, componenten)
- schakelaars, netsnoer, zekeringen etc
- Aanzetten met je hand boven de noodstop (of stekker) of met serie gloeilamp of instelbare resetable zekering.
- voeding nakijken op hoogte van de spanning en vooral rimpel spanning.
- Daarna wordt het lastig, dan heb je kennis en wat meer apparatuur nodig.

Je kunt veel doen met een goede multimeter maar voor echt serieus foutzoeken heb je minimaal een scoop nodig (niet voor consumenten electronica waar je voornamelijk goed moet kunnen googlen om dan alles te vervangen wat ooit bij iemand kapot ging)

Bij schakelende voedingen moet je meter goed genoeg afgeschermd zijn want anders krijg je heel rare resultaten. Dan geeft hij bv 35V aan op een plek waar helemaal geen spanning staat

Verder een goede labvoeding en een echte LCR meter (en weten hoe je die gebruikt)
Zelf gebruik ik nog veel meer apparatuur maar dat komt vooral door het soort reparatie werk wat ik doe. (van calibrators en standaards tot meetbruggen en IC testers) Ik heb ook nog een hele zwik zelfbouw hulp apparaatjes.

Maar het belangrijkste is kennis, zeker voor dingen zonder schemas.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
benleentje

Golden Member

Ik denk dat ik ergens een spoor over het hoofd zie maar het is zo zoeken en rottig zonder schema..

IK doe de spoortje volgen door te kijken en daarna controleer ik dat met mijn multimeter op de doorpiep stand. OP plaatsen waar je het spoortje moeilijk kan volgen kan je gewoon met de meter prikken op soldeer eilandjes om te kijken waar het allemaal naar toe gaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Maak eens een foto waar het hele pcb op staat, recht van boven, camera stilhouden, scherpstellen, en zorg ervoor dat er geen lichtreflecties zijn.
Zodat we over de foto kunnen kijken en scrollen en de tekst kunnen lezen.
Doe dit ook van de achterkant van het board.
En maakt eens wat foto's van de voeding? Zit er een lineaire voeding in de kast of een SMPS? Kun je op een connector of het board van de voeding uitpluizen welke spanningen de voeding moet maken? Bijvoorbeeld +5V +12V -12V voor de MCU, +24V voor de motortjes/lampjes? Ik noem maar iets, maar hier moet je beginnen...

Op 5 december 2020 10:51:55 schreef fred101:
Begin eens met een goed boek over electronica. Ook om de juiste omschrijvingen te leren. Dat is niet alleen handig voor datasheets maar ook om ons te vertellen wat je nu allemaal doet en vraagt want ik kan er geen touw aan vast knopen.

Repareren in het kort:
- Eerst optische inspectie (traces, solderingen, componenten)
- schakelaars, netsnoer, zekeringen etc
- Aanzetten met je hand boven de noodstop (of stekker) of met serie gloeilamp of instelbare resetable zekering.
- voeding nakijken op hoogte van de spanning en vooral rimpel spanning.
- Daarna wordt het lastig, dan heb je kennis en wat meer apparatuur nodig.

Je kunt veel doen met een goede multimeter maar voor echt serieus foutzoeken heb je minimaal een scoop nodig (niet voor consumenten electronica waar je voornamelijk goed moet kunnen googlen om dan alles te vervangen wat ooit bij iemand kapot ging)

Bij schakelende voedingen moet je meter goed genoeg afgeschermd zijn want anders krijg je heel rare resultaten. Dan geeft hij bv 35V aan op een plek waar helemaal geen spanning staat

Verder een goede labvoeding en een echte LCR meter (en weten hoe je die gebruikt)
Zelf gebruik ik nog veel meer apparatuur maar dat komt vooral door het soort reparatie werk wat ik doe. (van calibrators en standaards tot meetbruggen en IC testers) Ik heb ook nog een hele zwik zelfbouw hulp apparaatjes.

Maar het belangrijkste is kennis, zeker voor dingen zonder schemas.

Waar kan ik zo'n voeding kopen. Of reset zekeringen.. want heb er idd een paar zekeringen uit laten klappen. Rimpel spanning meet je met een scope ook zeker?

Heb de sluiting op de transistor eruit nu (door met een borstel het bord goed af te vegen) alleen kwam het op een andere plek terug hetgeen mij een zekering kostte. Heb nu het bord nog maar eens goed schoongemaakt omdat ik denk dat er wat soldeer recidu te klein voor het oog over is gebleven. Ben alleen door de zekeringen heen

Op 5 december 2020 15:49:22 schreef MJN:
Maak eens een foto waar het hele pcb op staat, recht van boven, camera stilhouden, scherpstellen, en zorg ervoor dat er geen lichtreflecties zijn.
Zodat we over de foto kunnen kijken en scrollen en de tekst kunnen lezen.
Doe dit ook van de achterkant van het board.
En maakt eens wat foto's van de voeding? Zit er een lineaire voeding in de kast of een SMPS? Kun je op een connector of het board van de voeding uitpluizen welke spanningen de voeding moet maken? Bijvoorbeeld +5V +12V -12V voor de MCU, +24V voor de motortjes/lampjes? Ik noem maar iets, maar hier moet je beginnen...

Het lastige is dat het forum maar 5mb foto's toelaat...

Elke foto die ik van het bord maak is groter dan 5mb

benleentje

Golden Member

Waar kan ik zo'n voeding kopen. Of reset zekeringen.. want heb er idd een paar zekeringen uit laten klappen.

Die vind je regelmatig op marktplaats. De goede hebben ook een stroom regeling zodat bij een kortgesloten voeding de stroom instelbaar is. Zo kan je nooit een zekering van een bord laten klappen.
Als de zekering bv 0,5A is stel je de voeding in op 0,5A. Maar als de schakeling dan gelijk bv 450mA gaat trekken wil dat niet zeggen dat alles in orde is dan kijk je eerst of geen componenten snel warm worden.

Er zijn genoeg programma's te vinden die de foto kleiner maken je kan ook je camera instellingen veranderen voor een kleine foto.

OP mijn windows 10 pc kan ik in het programma waarmee ik de foto's open deze ook van formaat wijzigen voor email formaat.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
fred101

Golden Member

Een board moet wel vreselijk vuil zijn en dan ook nog met erg geleidend materiaal om zoveel stroom te laten lopen dat een zekering klapt.

Soldeer residu, ik neem aan dat je flux resten bedoeld, die geleiden niet. Een print is afgedekt met een silkscreen/printlak. Alleen soldeerpads zijn dan onbedekt. Als er iets kortsluiting veroorzaakt moet er een soldeerbrug tussen pads, oftewel, 2 pootjes zijn. Dat zie je wel.

Meestal wordt kortsluiting veroorzaakt door een kapot component, bv een tantaal. Meestal lost het zichzelf op of verraadt het zichzelf door rook en/of geluidsignalen :-)
Als ik 1x per jaar naar een hardnekkige kortsluiting moet zoeken is het veel.

In jou geval, als ik het goed gevolgd heb, zat er geen kortsluiting in het ding. Nu wel dus is het iets wat door jou zelf is veroorzaakt. Zoek dus eerst bij plekken waar je onderdelen hebt vervangen. Check of je torren goed hebt terug geplaatst en als het een vervanger was of dat hij de zelfde pin bezetting heeft (er is geen standaard) Idem voor condensators, ICs en diodes. Je hebt een diode vervangen, weet je zeker dat het geen zener was ? Heeft de vervanger het zelfde opschrift of alleen de zelfde kleur en denk je dat het de zelfde is ?

Voeding: dat heet een lab-voeding, Je moet er een hebben met instelbare stroombegrenzing. Vaak heb je er meer dan 1 nodig. Ik heb er meestal 3 tot 4 aan staan. Die auto-zekering waar ik het over had is een schakeling voor 230V welke door mij zelf is gebouwd en met nog wat meer veiligheids dingen achter een hele zware scheidingstrafo zit. (oa variac, gloeilamp, inschakel vertraging)

Er zijn ook resetable poly fuses te koop, die monteer ik wel eens tijdelijk. Maar alleen als het echt niet anders kan. Als ik zover ben dat er stroom op kan om te meten zit er in ieder geval geen kortsluiting meer in. Daarnaast heb ik dan er permanent een stroommeet tang aan hangen en een grote paddestoel nood-knop onder handbereik. (voor 230V) En ik wil nog wel eens een zekering tijdelijk overbruggen, maar alleen als ik zeker weet dat een kortsluiting niet "gevaarlijk" voor niet te vervangen onderdelen is. Kortsluiting zoek ik met een 7,5 digit multimeter of een speciale probe+stroom injector met het board uit geschakeld.

230V 50Hz rimpel kun je met DMM meten, bij SMPS moet je echt een scoop hebben. Ik heb DMMs waar dat wel mee kan maar voor de prijs daarvan kun je een heel mooie scoop kopen. Om met een scoop primair te meten (bij bv een schakelende voeding) heb je een scheidings trafo, diff probe of een heel goede verzekering nodig. Mijn onmisbare apparaten: scoop+diff probe , voeding, DMM en LCR meter.

Voor schakelingen met veel logic IC's werk ik ook regelmatig met logic probes.

Belangrijkste gereedschap zit tussen je oren. Een scoop heeft alleen zin als je weet hoe hij gebruikt moet worden en nog belangrijker, je weet wat je waar moet meten.

Zolang je dat niet weet is het een soort Russisch roulette. Jij weet nog te weinig om mbv een schema te repareren maar zelfs als het niet lukt is het is zeker leerzaam. Zonder schema kun je het vergeten en is het ook niet echt leerzaam. Als het dan per ongeluk wel lukt is het puur geluk of zo voor de hand liggend dat zo iemand als Jochem (die werkt aan dit soort apparaten) het waarschijnlijk in een kwartier had gevonden.

Mijn recept zonder schema, of te wel, bijna iedere reparatie die ik doe. Zoek de datasheets op van alle onderdelen waar je ze voor nodig hebt. Dan kijk ik of al de voedingen aanwezig zijn (bv -5V, 0V, +5 en +15 (voor heel ingewikkelde gevallen) Dan of er het goede signaal binnen komt, en het goede er weer uit. Of status/controlle lijnen normaal reageren en als dat niet duidelijk lukt in situ dan desoldeer ik het IC en bouw een tijdelijke testopstelling om het IC te testen. Maar dat gaat niet bij ieder IC. Bij torren bv of de relatie tussen de pinnen correct is, zoals Vbe spanning. Als ik twijfel, dan gaat hij op de curve tracer. Etc

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Stop alsjeblieft met kapot-repareren. Straks is er niks meer te beginnen met je bord.

Wat is je woonplaats?

Wat betreft je foto's: zet je fototoestel (telefoon) gewoon 1 standje Lager qua resolutie. Je weet de boel niet eens scherp te fotograferen, dus dan heeft een dergelijk hoge resolutie toch geen meerwaarde.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 5 december 2020 17:32:59 schreef Larry83:
Elke foto die ik van het bord maak is groter dan 5mb

Dan maak je goede fotos. Prima.

Om hem bij te voegen op het forum, raad ik aan om hem in een foto-bewerk-programma te laden en weer te bewaren. De camera is kwa "computing power" veel minder krachtig dan jou PC. Kans is dat ie zonder merkbaar kwalteitsverlies de boel ruimschoots onder 5Mb krijgt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Soldeer residu, ik neem aan dat je flux resten bedoeld, die geleiden niet.

Geleiden niet maar kunnen wel lek of kruipstromen veroorzaken zeker op wat hogere frequenties kan je daar last van hebben. Ik zag onlangs een video op YouTube over een 6502 cpu board kit. Na solderen werkte het amper en raar. NA schoonmaken van flux resten werkte het normaal. Volgens de auteur had hij wel eerst met een vergrootglas elke soldering nagekeken of goede soldering en geen sluiting.
Hoewel het een goede video was kan ik niet uitsluiten dat door het schoonmaken er ook nog een soldeerbrug is verwijdert. Maar veel flux resten lijkt me toch niet ideaal.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Verse flux geleidt niet van zichzelf.
Als wij op 't werk onder tijdsdruk een proto in de lucht probeerden te krijgen dan kwam die soms plakkend van de flux terug van de productieafdeling en hop spanning er op. En dat waren borden die op veel hogere snelheden draaiden dan een 6502.

Wat niet wil zeggen dat je het niet beter netjes schoonmaakt na rework/reparatie. Maar dat is meer om ellende op een later tijdstip te voorkomen.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Maar die lekstroom zal niet zo hoog zijn dat er zekeringen uitklappen. Daarnaast denk ik dat je hier waarschijnlijk over toenemende fouten/problemen praat die door de reparateur per ongeluk worden veroorzaakt. Niet erg als je het ziet als een leer proces, hooguit beetje jammer als het iets zeldzaams is.

Ik zie wel eens erg vieze PCBs, ook veel flux resten maar ik kan me niet een geval herrineren waar dit problemen gaf. (op een scoop-voeding na, die zat vol metaalgruis en iets vettigs)) Maar ik werk voornamelijk aan meet en calibratie apparatuur. Daar zou vuil nu juist in theorie eerder problemen kunnen geven maar meestal is dat spul wel aardig schoon. Heb wel net een verbrand PCB gerepareerd, volgens de klant was het stroom over het oppervlak door vervuiling (industrieel board). Optisch zag het er zo ook uit. Het bleek echter 6 laag te zijn waarbij er intern iets was doorgeslagen tussen 2 lagen want 2 boven elkaar liggene innerlayers waren doorgeslagen. Deze liepen tussen twee connectors en een SSR. Er was ook verder niets kapot.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Goed zal een update geven. Inmiddels in het bezit van 6 defecte borden. Ik heb er 4 werkend gekregen door spoortjes te repareren, Elcos te vervangen of andere defecte componenten zoals diodes. Helaas wel door ze allemaal te doen of 1 voor 1 los te solderen meten en weer vast te solderen en sporen nameten gelijk. Het bord met het uitbetaal probleem heb ik ook kunnen maken door de sporen van de aux connector terug te volgen naar een IC. Ik heb helaas nog 2 defecte borden waaronder degene waar ik het topic mee startte die volledig dood is. Elcos allemaal vervangen, diodes nagemeten. En spoortjes gemaakt. Alles doorgepiept voor zover ik iets verdachts zag met de loep. Dit was het bord wat uitviel. Ik heb na de sluiting beide voeten van de plcc66 vervangen en beide halfgeleiders. Sporen daarna doorgemeten deze zijn goed. Het blijft lastig om zonder schema die borden te Trouble Shooter. Ik zal eens kijken wat ik met die foto kan doen. De tijd maakt me niet uit ook al zijn andere goed of een kwartier ermee bezig voor mij is het gewoon een hobby.. lukt het dan lukt het zo niet jammer dan bord was toch al stuk.. ik snap niet waarom mensen zo bang zijn voor kapot solderen. Ik ben geen piraat met een 500 graden bout ofzo?

Goed zal een update geven. Inmiddels in het bezit van 6 defecte borden. Ik heb er 4 werkend gekregen door spoortjes te repareren, Elcos te vervangen of andere defecte componenten zoals diodes. Helaas wel door ze allemaal te doen of 1 voor 1 los te solderen meten en weer vast te solderen en sporen nameten gelijk. Het bord met het uitbetaal probleem heb ik ook kunnen maken door de sporen van de aux connector terug te volgen naar een IC. Ik heb helaas nog 2 defecte borden waaronder degene waar ik het topic mee startte die volledig dood is. Elcos allemaal vervangen, diodes nagemeten. En spoortjes gemaakt. Alles doorgepiept voor zover ik iets verdachts zag met de loep. Dit was het bord wat uitviel. Ik heb na de sluiting beide voeten van de plcc66 vervangen en beide halfgeleiders. Sporen daarna doorgemeten deze zijn goed. Het blijft lastig om zonder schema die borden te Trouble Shooter. Ik zal eens kijken wat ik met die foto kan doen. De tijd maakt me niet uit ook al zijn andere goed of een kwartier ermee bezig voor mij is het gewoon een hobby.. lukt het dan lukt het zo niet jammer dan bord was toch al stuk.. ik snap niet waarom mensen zo bang zijn voor kapot solderen. Ik ben geen piraat met een 500 graden bout ofzo?

fred101

Golden Member

Op 12 januari 2021 10:25:05 schreef Larry83:
ik snap niet waarom mensen zo bang zijn voor kapot solderen. Ik ben geen piraat met een 500 graden bout ofzo?

Omdat dat nu eenmaal vreselijk veel voorkomt bij mensen die net beginnen en/of mensen met niet zo geweldig desoldeer gereedschap. De paar keer dat ik toch iets aan nam waar al aan geknutseld was, was ik meer tijd kwijt aan de veroorzaakte pcb schade te herstellen dan de oorspronkelijke fout. Uit elkaar getrokken vias, losgekomen pads/traces, gefrituurde onderdelen, verkeerd om terug gesoldeerde ICs, corrupte caldata en zelf 1x een onderbroken spoor onder een relais omdat hij met een schroevendraaier het ding had proberen te liften (daarbij ook een via intern in 2 getrokken en er daarna een verkeerd relais (24V ipv 5V) ingezet, gelukkig, anders had ik het nooit gevonden want de relais hadden niets met het probleem te maken.

Eerst schrijf je:

Spoortjes doorgemeten zijn goed..

En nu schrijf je:

Ik heb er 4 werkend gekregen door spoortjes te repareren,

Die zijn niet tussen die twee momenten in, spontaan kapot gegaan, dat is meestal het gevolg van onkunde bij reparatie. En hey blijkt uit je posten dat je niet echt weet waar je mee bezig bent. Niet erg, het is hobby en je moet het nog leren maar accepteer dan ook gewoon dat je net als iedereen af en toe fouten maakt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

Hier nog wat "Impact info", helaas niet de CPU board schemas maar misschien kun je er iets mee.

Mocht iemand nog MPS2 borden hebben (al dan niet defect) houd ik me aanbevolen.

https://www.familie-prosman.nl/HOSTING/circuitsonline/113wm.pdf
https://www.familie-prosman.nl/HOSTING/circuitsonline/jpm%20breakout%2…

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Beste,
Ik heb een probleem met mijn prinplaat. Ik heb gelezen dat je nog 4 prinplaten in bezit hebt. Verkoop je 1 van u werkende prinplaat.
Groetjes Dieter

bprosman

Golden Member

Vraag was wel niet aan mij gericht maar om wat voor merk/type kast gaat het.
Wat doet hij nog wel en wat niet ?
En heb je foto's van je huidige CPU, en dan de lokatie waar de accu zit of gezeten heeft in het bijzonder.
Branden er ueberhaupt LEDs op de CPU print ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.