Vaatwasser lekt stroom

Goeden dag allemaal,

Stond gisteren in de keuken de vaatwasser uit te ruimen en raakte daarbij met mijn linker hand de binnenkant van de vaatwasser aan en met de rechter de kookplaat en werd toen onder stroom gezet.
Dit was niet alleen een statische schok, want het hield pas op als ik daadwerkelijk één van mijn handen verwijderde en het voelde onprettig.

Ik heb niet veel ervaring met elektriciteit, maar heb hier wel een oude multimeter liggen en ben daarmee dus op onderzoek gegaan.

Had een pinnetje van de multimeter op de binnen behuizing van de vaatwasser gedaan en een pinnetje op de kookplaat, toen las ik 115 volt af. Heb dit zelfde gedaan met mijn theepot die goed geaard is en las hetzelfde af. Dit heb ik gedaan om zeker te weten dat het van mijn vaatwasser kwam en niet de kookplaat.

Even zoeken op het internet en toen kwam ik dit tegen:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/57800146#57800146

Hier las ik dat wanneer de vaatwasser niet goed geaard is, dat dan de netfilter de halve netspanning op de behuizing zet, dus 115 volt.

Na verder onderzoek bleek dat het verlengsnoer waar de vaatwasser in zat geen aarde draad had.....

Dit verklaart dus waarom ik stroom voelde door mijn handen, omdat het dus wegliep door mijn lichaam naar de kookplaat die wel goed geaard is.

Dit gezegd en onderzocht hebbende, is het volgens mij nog steeds niet te bedoeling dat ik dat hoorde te voelen en betekent dit volgens mij dus dat de vaatwasser nog een mankement had naast het niet goed geaard/aangesloten te zijn en dat is dat hij ergens teveel stroom lekt.

Heb om deze reden de vaatwasser uit elkaar gehaald om te zoeken welk onderdeel stroom lekt

Heb dit als volgt gedaan:
De vaatwasser is weer aangesloten op het verlengsnoer zonder aarde draad.
Vervolgens heb ik elke keer één voor één een stekkertje uit een onderdeel gehaald en de spanning en ampere gemeten tussen de behuizing van de vaatwasser en de kookplaat

Het idee hierachter was dit: