Welke afstandmeter kopen

High met Henk

Special Member

Ik wil gaan kijken voor een andere woning.

Echter bij een 2e bezichtiging wil ik ook wat binnen en buitenruimtes meten.

Nu zijn er 2 soorten afstandsmetingen.

Ultrasoon en laser.

Buiten kan ik wellicht via satelliet kaarten nog wel wat.
Binnen is belangrijkste en wil ik toch wel op 10 cm nauwkeurig zitten.

Aangezien winkels dicht zijn is proberen er niet bij

Vraag is dus ook waar ik het beste mee af ben.
Gaat om zowel woonhuis als opslagruimtes.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ha High met Henk,

Ik zou voor de ultrasone uitvoering gaan de laser heeft in theorie groter oplossend vermogen maar je kunt alleen een spiegelend reflecterend oppervlak gebruiken op een kale muur is dat lastig |:(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob040

Golden Member

Hallo Henk & Henk,

Je zou zeggen dat het oppervlak spiegelend moet zijn bij laser, maar ik heb toevallig twee professionals gezien die met zo'n handzaam Hilti dingetje perfect de afstand in huis op kale muren konden meten. Op 5mm nauwkeurig.

Zijn niet goedkoop, geloof ik.

Groet, Rob.

Sine

Moderator

Die laser dingen doen het prima op een muur, of een houten schutting of ....

Ik heb zelf een chinees dingetje gekocht, een variant van deze: https://www.aliexpress.com/item/4000262600769.html

De resolutie en herhaalbaarheid van de metingen verbaast me, meet over 10 meter en zet er een blokje van 5mm onder en die worden er vrolijk bij opgeteld.

Ha Sine,

Weet je zeker dat de laser meet of alleen de richting ( spot ) aangeeft ?
Staan geen spec's bij voor ultrasone dus echte laser meting mooi ding trouwens.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op dinsdag 12 januari 2021 21:51:15 (29%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Henk H.

Golden Member

Ik heb geen ervaring met ultrasoon maar wel met laser, oa een Bosch GLM40. Werkt prima bij een verbouwing, werkt betrouwbaar op allerlei bouwmaterialen die mat zijn. Werkt prima voor afstanden in een scheepsruim (stalen schotten).

Soms wel lastig het laserpuntje op precies de juiste plek te mikken een paar meter verder op. Maar meten zonder meetfouten is over een flinke afstand met een rolmaat ook geen sinecure.

Met laser praktisch geen last van reflecties die de uitkomst verstieren. Meer een teken dat je beter moet mikken ;P Ik weet niet hoe het gaat met ultrasoon in krappe hoekjes/onder schuine daken?

Sine

Moderator

Op 12 januari 2021 21:48:34 schreef electron920:
Ha Sine,

Weet je zeker dat de laser meet of alleen de richting ( spot ) aangeeft ?
Groet,
Henk.

Yep, is echt laser, het enige wat op de voorkant zit is een lensje.

Het ding was ooit gruwelijk goedkoop in een aanbieding, ik kon hem niet laten liggen ;)

Het ding berekent meteen inhoud en kan de laatste (drie?) waardes onthouden.
En er zit een digitale waterpas in, dat is alleen al handig om de laser recht te houden.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 12 januari 2021 21:54:13 (32%)

fzwart

Golden Member

Op 12 januari 2021 21:43:06 schreef Sine:
Die laser dingen doen het prima op een muur, of een houten schutting of ....

Ik heb zelf een chinees dingetje gekocht, een variant van deze: https://www.aliexpress.com/item/4000262600769.html

Ik heb eenzelfde die de flat op 40 meter afstand gewoon kan uitmeten op bakstenen muur.
En inderdaad is de nauwkeurigheid verbazend. Mijn schutting van 9 meter geeft hij tot op de mm nauwkeurg aan na het nagemeten te hebben met een goed meetlint.

En houd er met ultrasone meters rekening mee dat de temperatuur behoorlijk van invloed op de meting is als je een beetje nauwkeurig wil meten.
Dit kan in de procenten verschil opleveren (3% van 0 tot 20 graden)

Al is een spreekwoord nog zo raar, als het rijmt dan is 't waar

Het is echt de laserstraal die de meting doet(time of flight). Die dingen zijn verbazend nauwkeurig, op 20 m afstand +/- 5 mm !! Zijn ook erg goedkoop geworden, voor 50€ vindt je een reeds zo een ding. Als het Bosch moet zijn betaal je misschien iets meer. US haalt nooit zo een nauwkeurigheid, en heeft een veel bredere beam. Je bent dus nooit zeker op welk "oppervlak" de US reageert.

heb van beiden eentje. De ultrasoon doet dat ook niet slecht. (heeft NTC ingebouwd,die houdt rekening met de temperatuur).

De US is nog veel goedkoper dan de laser en doet het goed op alle oppervlakken. voor normale opmetingen in huis is ie meer dan goed genoeg.

De laser doet uiteraard veel langere afstanden en je kan echt naar een punt "mikken".

High met Henk

Special Member

Conclusie:
Laser is beter, maar binnen voldoet ultrasoon ook.

Ga dus op zoek naar een laser..
Iemand tips of adviezen?
Of wellicht zelf iets te koop (of nog beter te leen? ) Heb hem slechts weekendje nodig.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Henk H.

Golden Member

De meter die je linkt is inderdaad niet duur. Of het wat is? Geen idee.

Sommige andere (duurdere) hebben ook een functie voor oppervlaktes en/of volumes. Ik hoef dat persoonlijk niet, maar het zou een reden kunnen zijn wel of niet voor een bepaalde meter te kiezen.

Deze meter heeft het ook, mocht je dat willen gebruiken. Sorry, niet goed gekeken.

[Bericht gewijzigd door Henk H. op woensdag 13 januari 2021 20:52:52 (15%)

als het toch maar voor een weekend is.. deze US is bijna gratis, en met laserstraaltje extra, om te mikken :-)

https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/meetg…

Sine

Moderator

Op 13 januari 2021 20:50:11 schreef High met Henk:
Nieuw zijn ze ook niet duur..

Is dit wat?
https://www.top-afstandsmeter.nl/top-laser-metric-eco-60-afstandsmeter…

Dat is de elcheapo versie van het ding wat ik heb (in die van mij zit een digitale waterpas)

Maar hij kost wel het dubbele van wat ik er voor betaald heb (inclusief verzendkosten)

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 13 januari 2021 21:00:25 (12%)

High met Henk

Special Member

@kris:
De 20 m is buiten wat weinig... Dus als ik toch zoek is 60 m wel prettiger..

@sine: vermoedelijk komt de jouwe direct uit China.. daar heb ik geen tijd voor..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???