ontplofte Wima snubber, weerstandswaarde?

pa3gws

Golden Member

Beste allemaal.
Ik heb hier een soort regeling van een oude tandarts afzuig installatie.
Daarop zit over A1 en A2 van een triac een 0,1µ Wima condensator met daarmee in serie een weerstand.
De Wima is zoals de topic titel al aangeeft ontploft met als gevolg dat de weerstand is verbrand.
Iemand enig idee van de waarde van die weerstand?
Het gevalletje regelt d.m.v. een standenschakelaar de snelheid van de motor waarschijnlijk 230 volt.
Ik heb hier alleen de print.
Op de plaats van de rode streep zat de weerstand de Wima's zijn inmiddels vervangen en de print schoongemaakt.
De verticale blauwe condensator is de vervanger voor de ontplofte.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Sine

Moderator

Er zullen vast verschillende types geweest zijn, maar ik ken ze als 47R

pa3gws

Golden Member

Top bedankt voor de snelle reactie ik ga er 47R in zetten.
Het zal ook niet zo heel kritisch zijn denk ik.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Of 100R zie je ook veel in combi met 0.1uF maar ik denk dat het niet zo veel rol speelt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
pa3gws

Golden Member

Ik heb er 47R ingezet en het hele zaakje werkt inmiddels weer.
Thanks voor de info.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Voor snubbers gebruik ik als begin waarde soms 100 nF & 10 Ohm, hou er rekening mee dat je voor netspanning een X2 rated condensator nodig hebt.
Tevens verlaag je de dI/dT rating van de triac, doorsnee genomen geen probleem met inductieve lasten, maar met elke andere last kan dit op den duur problemen veroorzaken (Je triac gaat stuk na een tijdje)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Een snubber staat niet "across the mains" toch?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@MaartenBakker, normaal gesproken Over de triac om vals triggeren te stoppen bij een inductieve last, of soms om triggering door bursts te stoppen.
P.s. soms gebruiken wij er ook 630V of 1kV MLCC voor.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Dat laatste bedoelde ik. X2 is op die plek geen eis dus ik zou er zelf eerder een 1kV type voor inzetten want je wilt ook niet dat een snubber capaciteit verliest. Aan de andere kant weet ik dat het bij jou op een halve cent komt vanwege de massaproductie en een 1kV condensator is geheid wel duurder.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 15 januari 2021 19:18:33 (39%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@MaartenBakker,
tegenwoordig betaal je voor een 1kV MLCC minder dan voor een X2
(Ja voor ons is prijs vaak een doorslag gevende factor aangezien het soms om enige miljoenen stuks per jaar gaat)
Mijn motivatie voor X2 ligt enigzins anders, als de triac dicht is staat er netspanning over de snubber.
Netspanning is geen mooie 230 Volt, dat is 230 Volt met allerhande storingen.
De 1kV MLCC's die we plaatsen krijgen we soms terug uit het veld, gesneuveld, gebroken of anderzijds beschadigd, een X2 heeft een safety rating van 2,5kV.
Op zich zie je X2's ook wel eens beschadigd, maar vaak is het dan zo mis gegaan dat er veel meer schade is (Ok, op Wima na mischien dan, dat was gewoon een maandag morgen ontwerp :)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Ah duidelijk. Ik had niet gedacht dat het kostenvoordeel de andere kant op zou gaan en dat de X2 duurzamer zou zijn. Loopt die niet langzaam in capaciteit terug?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@MaartenBakker,
bepaalde X2's kunnen teruglopen in capaciteit als ze langere tijd met een hoge luchtvochtigheid aan een hoge temperatuur worden blootgesteld.
Het blijft opgedampt metaal en de afdichting van condensatoren is niet altijd goed genoeg, er kan corrosie van de metaal laag optreden, doorsnee genomen komt dit al tijdens een HALT test naar voren, als dit probleem er is dan is 1000 uur met 85% luchtvochtigheid op 85 graden genoeg om aan te tonen dat er iets mis gaat.
(soms verlies je maar zo 50% van de capaciteit gedurende zo'n test met een rotte serie)
Dat is methode nummer 1.
Ook als zelfheling optreed dan verlies je bij elke "heling" een stuk metalizatie, het word gewoon verdampt tot er geen sluiting meer is, dit is echter een heel langzaam proces.
Ik heb wel eens tests gedaan waar we X2's na hitte stress aan surges blootstelden, zelfs na tientallen "knallers" was de capaciteit binnen 5% van de begin waarde.
Dat is methode 2.
Ook MLCC is niet zonder problemen, maar welk onderdeel is dat wel :)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

@MaartenBakker,
in het onderstaande artikel worden de failure modes van condensatoren beschreven. (Sorry, maar het is in Engels)
https://www.researchgate.net/publication/328922611_A_Review_of_Degrada…

P.s. op deze site kan je hier veel meer over vinden, ik vond dit alleen een redelijk dekkende verklaring.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II