Welke smd componenten zitten er op mijn print?

Ik heb hier meerdere defecte printplaten met kapotte smd's, er staan alleen geen waardes bij en zelfs geen R, C of L nummer. Hoe kom ik erachter wat het type en de waarde van de smd's zijn.

Thevel

Golden Member

Hoe kom ik erachter wat het type en de waarde van de smd's zijn.

Zonder schema zal dat lastig worden.
Solderen aan de print zal ook niet meevallen aangezien de print op een metalen plaat zit voor koeling.

weerstanden: kleurcode
gelijkrichter: type maakt niet zoveel uit, als hij de stroom maar aankan.
condensator: nameten van een werkende print? niet zo kritisch
zekering: ik zie 2 en 5. kan 0.2 of 2A zijn. wat is het vermogen?
is dat component rechts onder ook onderdeel van het circuit?

condensatoren mogen niet in sluiting liggen
gelijkrichter mag niet open liggen
zekering moet 0 ohm meten
led: testen dat hij niet oneindig meet in diode stand.

GMT+1

Progger bedankt voor de duidelijke weergave, vroeg me alleen nog af wat dan het laatste component kan zijn. Het rondje rechtsonderin is een clip om de print vast te klemmen op de behuizing.

[Bericht gewijzigd door wattan op dinsdag 12 januari 2021 23:47:23 (31%)

fatbeard

Honourable Member

Pas op: de zwarte 'condensator' is geen condensator maar een VDR. De waarde daarvan is zonder schema nauwelijks te achterhalen en lastig te bepalen dmv metingen.

De onbekende component zou een spoel kunnen zijn, maar ook een VDR die zijn beste tijd heeft gehad (er lijkt een putje/gaatje in te zitten).
Ohms doormeten kan uitsluitsel geven (mits de boel niet echt stuk is): een spoel heeft een erg lage weerstand < 10Ω), een VDR een hoge (>1MΩ).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Kruimel

Golden Member

Laat me raden: cheapo chinese lamp?

Op 12 januari 2021 22:06:39 schreef Thevel:
Solderen aan de print zal ook niet meevallen aangezien de print op een metalen plaat zit voor koeling.

Inderdaad, dit is geen normale print, dit is IMS. Daarvoor heb je echt een 'hot plate' voor nodig. Je kunt eventueel improviseren met een strijkbout of kookplaat, maar het gaat een gedoe worden zonder ervaring en/of apparatuur.

Het was zeker geen goedkope Chinese lamp, is van het Franse bedrijf elc. De kans is groot dat het wel in China gemaakt is. Repareren is voor dat geld zeker de moeite waard.

Kruimel

Golden Member

Wel, het is geen high-tech LED lamp in elk geval... Maar 'fair enough', soms wil je gewoon deze specifieke lamp gefixt hebben. Op dit punt neig ik richting fatbeards conclusie dat het waarschijnlijk dat "zwarte condensatortje" is, maar het is lastig te beoordelen. Is het component fysiek beschadigd? Die weerstand lijkt ook doorgebrand te zijn aan de zwarte vlek ernaast, maar dat kan ook iets anders zijn.

Wanneer ik de foto bekijk met de LEDS, heb ik het idee dat de onderste, een stukje gele film mist. Tenminste, zo lijkt het.
(Kan ook zijn dat het reflectie is van het licht van de camera oid.)
Mijn ervaring is dat een dergelijke beschadiging vaak het einde van het LEDje betekent.

[Bericht gewijzigd door oxurane op woensdag 13 januari 2021 10:50:08 (20%)

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Kruimel

Golden Member

Deze staan waarschijnlijk in serie, in veel gevallen kan je de functionaliteit van het systeem dan nog wel redden door het beschadigde LEDje te overbruggen. Het zou de krater in het andere component niet verklaren.

Als het nodig is kan je de LEDjes in de schakeling testen door er spanning op te zetten, dat zou in een circuit als dit geen probleem moeten zijn. Denk er aan dat ze soms meerdere seriegeschakelde LEDjes in een enkele verpakking gebruiken. Soms elk met aparte pootjes, soms niet. Als er meerdere niet werken op 3V is dit waarschijnlijk het geval. Meestal gaan meerdere LEDs niet tegelijk stuk.

fred101

Golden Member

Ik heb net mijn (veel te dure) aquarium ledstrips gerepareerd. Daar zaten alleen leds op (solderen van zo'n pcb op alustrip was overigens geen probleem, desolderen heb ik met hete lucht gedaan, solderen gewoon met de (Pace)bout (de bout die de mannen van de jongens-bouten onderscheid >:) )

Maar op de mijne zaten die onderdelen niet, er zaten echter wel lege pads en silkscreen. Daar was het ding wat op de fotos hier een gelijkrichter was, volgens de silkscreen geen gelijkrichter. De boel zit weer ingebouwd maar als ik het goed herinner was het een regelaar. Geen idee wat, een stroombron ?

De mijne werd met 19V/0.7A brick gevoed en had 5 leds in serie. 2 waren short want de 3 (2 blauw, 1 wit) anderen werkte nog gewoon. Vreemd genoeg was de voeding gewoon een spanningbron want ze trokken veel minder dan 700 mA en er stond iets van 15V over de string (2,8 en 2,9V per led) dus misschien ook geen gewone leds. Er zitten nu 350 mA Cree's op en ik heb twee simpele LM317 350 mA stroombronnen gemaakt achter een laptop brick.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs