trafo en gelijkrichten

Van harte gefeliciteerd!

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 12 januari 2021 21:42:17 (97%)

Kruimel

Golden Member

Op 12 januari 2021 21:26:30 schreef Enrico12:
WHOOOEEOEOHHHOEOEWWAAAAHHHAAAA!!!!!

HIJ DOET HET _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Gefeliciteerd! ;)

Ik had 3 setjes besteld.

Op 12 januari 2021 15:41:19 schreef Enrico12:
Ik heb 2 sets gekocht bij verschillende leveranciers.

Wat ging hier mis? :?

Morgen de kamerboxen eens aansluiten. Dan moet hij echt werken...

Ik weet niet of je dure luidsprekers hebt, maar ik heb toen ik voorheen eens een versterker wilde testen (in dit topic) een 1:11 weerstandsdeler gebouwd om op hoog vermogen te testen zonder de buren wakker te blazen en minder risico te lopen mijn boxen zomaar op te blazen bij een bezwijkende transistor:

De foto is niet bepaald mijn beste werk, maar het betreft hier dus 2x4,7Ω op een koelblok, met een tweetal 0,47Ω weerstanden in serie. De luidsprekers waren parallel aan de 0,47Ω weerstanden aangesloten. Dit was hard nodig, want zelfs met deze toevoeging was de geluidsdruk ruim voor ik het niveau van clippen bereikte onhandig hoog. Mijn trafo leverde onbelast "maar" 2x48V op de elco's. In principe hoef jij maar één weerstandsdeler te bouwen, want je hebt nog een onverdacht kanaal.

Het kan nog steeds dat je een ondermaatse transistor hebt gekregen, dus ik zou wel eerst testen. Een 5,2Ω last is niet 'worst case', maar komt meer in de richting dan een paar speelgoedboxen.

Bedankt voor de tip Kruimel,

Dan ga ik eerst maar eens wat oude jamo,s er aan slingeren en kijken wat het spulletje doet.
Ik heb nu niet de juiste componenten om de weerstanddeler te maken.

Zou zonde zijn als mijn Klipsch RP speakers eraan zouden gaan....

Kruimel

Golden Member

Ik heb een koelblok gemaakt met 4 stuks 4 Ohm 100W weerstanden erop; twee paar, met een middenaftakking.

Deze gebruik ik als dummyload voor gerepareerde versterkers. Door in het midden of aan het einde van beide serieweerstanden (per kanaal) aan te sluiten, kan ik een 4 of een 8 ohm luidspreker simuleren.

Ik geef een gerepareerde versterker meestal een kwartier goed van katoen met de dummyload voordat er goede boxen aangesloten worden. Overleeft hij dat, loopt het wel los.

pa3gws

Golden Member

Op 11 januari 2021 19:21:17 schreef Enrico12:
Ik ben al een tijdje de veroorzaker aan het zoeken maar dit word voor mij een ritje naar de audio reparateur vrees ik.
Jullie hulp is voor mij nu duidelijk dat ik het moet laten repareren.

Gefeliciteerd had je hem bijna laten repareren. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja super mannen,

Heb hem eerst een kwartier op oude jamo,s langzaam steeds harder gezet en alles bleef heel.
Nu alles aangesloten op mijn goede boxen en het klinkt prima.

Heb ook nog even een IR scan foto gemaakt van het koelblok en de torren en zag links en rechts geen verschil in warmte.
Da,s ook weer een extra geruststelling.

Allemaal hartelijk dank!!!

Ook Fake transistoren kunnen wel een tijdje functioneren. Hopelijk voor je blijft het nu goed. Maar als er meer dingen een tik hebben gehad en 1 kanaal dan kan het wezen dat je een week later weer opnieuw kan beginnen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ook hier: dank voor de terugmelding, dat wordt erg op prijs gesteld.

Die infraroodfoto lijkt mij een goed idee, en een hele geruststelling.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Kruimel

Golden Member

...maar is in feite totaal waardeloos. Een te kleine chip in de transistor dissipeert op dezelfde plek in het circuit evenveel vermogen en zal net zo zeer oplichten onder een IR camera, en toch bij een lagere stroom (of dissipatie) smelten. De temperatuur van de chip zelf zal je met een IR camera niet snel zien.

Het feit dat hij spanning en stroom tegelijk aan kon geeft aan dat hij in elk geval in een 'real life' belastingsscenario werkt, en dan zal hij dat morgen ook nog wel doen.

hoi kruimel,

Daar ben ik het volledig mee eens.
Wellicht ben je het met mij eens dat een algemene indruk van het warmtebeeld in ieder geval een indicatie geeft dat beide trappen op eenzelfde warmte output zitten.
Dat zegt idd niet veel behalve dan dat het vooralsnog goed lijkt te gaan.
Tuurlijk zal een slechte transistor nepper het niet lang volhouden.

Btw, wat is de functie van de veiligheidslamp die ik gemaakt heb om in serie met de voeding te zetten.
Het werkt perfect maar waar dient het precies voor? :?

pa3gws

Golden Member

Die dient als stroom begrenzing zodat er bij een defect niet de volle stroom kan lopen en daardoor de onderdelen weer uitfikken.
Met een lamp ertussen kan je vaak ook zien of er teveel stroom loopt geeft de lamp veel licht loopt er veel stroom. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

thanx pa3gws,

Dus de maximale stroom kan dan zo,n 2,3A zijn met een 11o watt lamp.

Slim :)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

een 11o watt lamp.

maak daar maar 110 watt van

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord