Generator op het net aansluiten.

ik weet dat dit gek klinkt maar ik zit al een tijdje met deze vraag en hoop dat iemand me hierop kan antwoorden.
als ik de generator wat hier staat stof te verzamelen aanzet en dan insteek in het stopcontact bij mijn thuis. wat gebeurd er dan?
natuurlijk is het een wisselstroomgenerator en geeft hij 230V en 400V. ik wil dus de 230V wissel van de generator in men stopcontact steken.

en als dit zou gaan, stuur ik dan vermogen naar het net? (als ik in huis niets verbruik natuurlijk)

mvg

dan insteek in het stopcontact bij mijn thuis. wat gebeurd er dan?

Rook, aangezien de kans groot is dat je generator niet in sync is met het net.

en als dit zou gaan, stuur ik dan vermogen naar het net?

Ja, maar tenzij jij de brandstof gratis krijgt is het wel een dure manier van teruglevering.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Afgezien van het feit dat het niet mag, en gevaarlijk kan zijn.
Je hebt immers een snoer met 2 stekers nodig om te beginnen.
En dan de hoofdschakelaar uit, en er staat nog volop spanning op.

Maar bij een 1 fase, zal je generator even hikken, daarna is het een kwestie van hoe de generator afgesteld is.
Als deze net iets langzamer afgesteld is dan je netfrekwentie, dan wordt je generator een motor, en wat er dan gebeurt is helemaal afhankelijk van de regeling van je aggregaat. De meeste kans heb je dat je ,motor teruggeregeld wordt. In elk geval is het niet erg best voor je motortje.
Als je generator net iets sneller afgesteld is dan je netfrekwentie, dan gaat je generator stroom (energie) leveren aan het net.

Maar het is gevaarlijk en niet toegestaan!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

kan ik de fase met een apparaat synchroon krijgen of hoe zou ik dat kunnen doen?
of was het niet zo dat mijn generator dan net iets moet voorgaan (ijlen) op het net?

de brandstof is volledig gratis, dat is geen enkel probleem, ik moet enkel weten of (en hoe) ik hem aan het net kan hangen....

Frederick E. Terman

Honourable Member

Een eenvoudige en begrijpelijke manier is met een lamp. Als je tussen de fasen een lamp hangt, gaat die uit als de twee spanningen in fase zijn.
Zijn ze juist in tegenfase, dan krijgt de lamp de dubbele spanning. Handig is dus er twee in serie te zetten.

Je regelt dus de toeren tot de lamp steeds langzamer aan/uit gaat en uiteidelijk uit blijft. Dat vereist oefening.

Eenmaal gekoppeld zal een echte generator wel in fase blijven, maar je moet zelf zorgen dat hij blijft 'duwen', en niet gaat 'trekken' aan het net.
Dat is goed te zien op de bidirectionele wattmeter die je er voor dat doel uiteraard tussen hebt hangen.
Ook dit vereist oefening.

Er bestaan natuurlijk automatieken om dit te doen, maar dat was geloof ik de vraag niet.
Eerlijk gezegd verwacht ik niet veel goeds van het experiment; leg in elk geval een geschikte brandblusser klaar en houd steeds veiligheidsbril en handschoenen aan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Als je dat moet vragen, kan je er maar beter van af blijven. Heb je er aan gedacht wat er gebeurt als er in het trafohuisje iemand de trafo uitschakelt, en vervolgens denkt dat alles spanningsloos is? Lekker als jij net bezig bent om elektriciteit aan het lichtnet te leveren.
Het is beter om een gescheiden net aan te leggen voor de generator, en de elektrische apparaten om te laten schakelen tussen lichtnet en generatorbedrijf. Bijvoorbeeld met een relais. Spoel op het lichtnet, lichtnetspanning via het NO contact en generatorspanning via het NC contact aanbieden aan het apparaat.
Lichtnet weg? Relais valt af, apparatuur krijgt spanning via het Nc contact.
Lichtnet komt er weer in? Relais trekt aan, apparatuur krijgt spanning via het NO contact. Met een beetje geluk schakelt 't snel genoeg om er niks van te merken, anders zul je gevoelige apparatuur achter een kleine UPS moeten zetten.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op maandag 16 april 2012 15:32:27 (21%)

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Frederick bedankt, dit was alles wat ik moest weten.
ik hoop dat het lukt, en ik zal zeker veilig werken ;)
moest dit niet gaan zal ik eens naar mijn oude school moeten gaan voor een oscilloscoop...
Ledlover bedankt voor uw zorgen maar ik zou nooit elektriciteit naar het net sturen als dat niet veilig zou gaan, moest ik dit systeem echt gaan toepassen dan zou ik wel achter een apparaat zoeken dat mijn generator stopt als het net weg valt. zoiets zal wel bestaan voor zonnepanelen of windmolens ofzo...

maartenbakker

Golden Member

Dat bestaat, en zit in de regelunit die normaal ook voor het in fase lopen en het 'opduwen' van de stroom richting het net zorgt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maar het is gevaarlijk en niet toegestaan!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

@Ledlover , dat gaat op, als je met een eigen kabel in het trafohuisje zit aangesloten. Maar mensen die hieraan werken, worden verondersteld te meten, meten. Als je op een kabel met meerdere verbruikers zit, dan gaat, bij spanningwegval, die generator wel door z'n hoeven.

@ Toet,

Wat is het grote verschil tussen een net gekoppelde PV installatie en een net gekoppelde generator?
Of het is toegestaan of niet weet ik niet maar ik zie eigenlijk weinig verschil tussen een PV installatie of een generator.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

een generator levert 50 Hz bij een bepaald toerental en als de generator belast wordt verandert het toerental en de frequentie, en dan loopt het verkeerd af

De zon is de mooiste krachtbron die er is lb

Op 16 april 2012 15:51:59 schreef Fons_91:
ik hoop dat het lukt, en ik zal zeker veilig werken ;)

Als je in bezit bent van een videocamera zet het experiment dan op youtube en zet hier het linkje neer. Ben erg benieuwd ;-)

Gr.

Erik

Op 16 april 2012 16:56:42 schreef diode:
@ Toet,

Wat is het grote verschil tussen een net gekoppelde PV installatie en een net gekoppelde generator?
Of het is toegestaan of niet weet ik niet maar ik zie eigenlijk weinig verschil tussen een PV installatie of een generator.

Een verschil is dat de PV installatie automatisch uitschakelt bij het ontbreken van de netspanning.

Op 16 april 2012 16:56:42 schreef diode:
@ Toet,

Wat is het grote verschil tussen een net gekoppelde PV installatie en een net gekoppelde generator?
Of het is toegestaan of niet weet ik niet maar ik zie eigenlijk weinig verschil tussen een PV installatie of een generator.

De omvormers die bij een zonnepaneel horen, synchroniseren automatisch en slaan af als de lichtnetspanning wegvalt.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Ja daar hebben jullie gelijk in. Een professionele koppeling tussen een aggregaat en het net heeft dit naar mijn idee ook.

Nu ik de vraag van de TS nogmaals lees lijkt het er alleen op dat zijn koppeling dit niet zal hebben.

Zoekt en gij zult vinden, vindt gij niet dan is het zoek

een PV installatie gebruikt het net als referentiefrequentie,dus als het net uitvalt levert de installatie niets meer

De zon is de mooiste krachtbron die er is lb

Op 16 april 2012 15:51:59 schreef Fons_91:
....en ik zal zeker veilig werken ;)..

Je zal niet veilig werken, want het is verboden om zonder toestemming van het netwerkbedrijf terug te leveren.
De redenen daarvoor zijn al genoemd.

Beste forumleden: misschien is dit draadje heel oud maar ik heb feitelijk ongeveer dezelfde vraag. IK woon in de binnenlanden FRance en regelmatig valt de stroom uit.

Vraag:
De netspanning monofase valt uit. HOOFD-STROOMSCHAKELAAR NET in huis UIT draaien!
DAN: "mannetje mannetje" verlengkabel 2.5mm draad IN WANDCONTACTDOOS naar de generator dan Starten en spanning op net.

Omgekeerd: generator UIT. Mannetje uit wandcontactdoos. Hoofdstroom schakelaar net Generator AVR continue 4600W/230V

Is deze methode voor nood veilig voor elektra systeem bij strik houden aan protocol. De officiële aanpassing in de kast met schakelmogelijkheid GEN/NET spanning kan pas in mei plaatsvinden maar moet die tijd overbruggen. Ik weet dat officieel niet mag echter moet ff weten te overbruggen in de wildernis

Bij voorbaat hartelijk dank voor advies.

alexandre

Golden Member

Toen ik nog in Frankrijk woonde had ik ook en eigen generator voor noodstroom. Was maar een kleintje, max 2,5 kW. Buiten aan de gevel een Camper stopcontact, een "mannetje"dus. In de meterkast een omschakelaar, speciaal voor dit doel op de markt en geleverd door het bedrijf die ook de generator verkocht. Viel de stroom uit dan eerst alle grootverbruikers in huis afkoppelen. Generator starten en de stroom omschakelen van EDF naar eigen opwekking.
Was een prima oplossing.

LinquiLex

Of afwachten tot mei, of een omschakelaar monteren

Goedkoopste tijdelijke optie (Als je aan 16A genoeg hebt) is om een 'wasmachineschakelaar' te nemen. (=dubbelpolige wisselschakelaar)

Die sluit je dan omgekeerd aan

Stickertje eroverheen, W = NET, D = generator

Ingang Uitgang gaat dan naar je verbruikers

Generator sluit je bij voorkeur aan met een CEE (blauwe campingstekker) en niet met een normale stekker.

Een echte ATS is mooier, dan start je generator ook zelf netjes op en die kunnen ook >16A zonder problemen aan. Maar als die toch al geplanned staat is dat voor nu nutteloos

Maar idd, wel verbruikers afkoppelen en rustig inschakelen. Zo'n 4.5kW ding vind ineens een grote belasting niet leuk, meestal zijn dat de goedkope Chinese benzinedingen.
De benaming 'Generator AVR continue' zijn typische kenmerken van zo'n chinees ding.

Henk H.

Golden Member

Ik zou in ieder geval wel proberen te vermijden dat je een stekker met pennen (het mannetje) hebt waar spanning op KAN komen te staan. Een omschakelaar zoals DJSmiley noemt, of een zelfgemaakte lasdoos met een schakelaar die de belasting aan kan en de draden invoeren via wartels lijkt me veiliger oplossing.

Er gebeuren toch regelmatig dodelijke ongelukken met dit soort zelf gefabriceerde kabels. Iemand pakt m verkeerd beet, er zou geen spanning op moeten staan maar de spanning is wel aanwezig etc. Al maak je er zelf geen fouten mee, iemand anders kan niet weten hoe het bedoeld is en wat overkomen.

de noodgenerator is een Chinees ding inderdaad met elektra start maar doet het prima tot nu toe. Ik dank voor de suggesties en de wasmachine methode lijkt me de veiligste tussen oplossing tot het voorjaar

Ik heb al gewoon mannetje in willekeurig wandcontact gekoppeld en dat werkt goed (als spanningnet is afgesloten!!) dat deed de krakers ook met verlengkabel elders spanning halen en in willekeurige wandcontactdoos stoppen. ( of overzie ik iets niet?

Nogmaals het is ter overbrugging en in mei komt alles officieel netjes en fijn dat zo snel geantwoord is.

het is waar met m'n beperkte kennis sterkstroom red ik me wel maar mis de echte vakkennis.

Henk H.

Golden Member

Op 13 januari 2021 16:09:58 schreef Bover:
dat deed de krakers ook met verlengkabel elders spanning halen en in willekeurige wandcontactdoos stoppen. ( of overzie ik iets niet?

Het zal werken, maar overzichtelijk is het niet. Die onverzichtelijkheid maakt het lastiger om te bepalen of de tijdelijke situatie veilig is. Als je zo zomaar een stekker in een WCD steekt om andere WCD's te voeden KAN het zijn dat die andere WCD's/installatie niet goed beveiligd zijn tegen kortsluiting, overbelasting of aardlek wat levensgevaarlijk kan zijn.

Is het aggregaat voorzien van een zekering/automaat en aardlekschakelaar? Als je omschakelt dan schakel je de veiligheidsaarde niet mee?

Wat krakers doen moet je niet klakkeloos als voorbeeld nemen.