Bias Pioneer SA-6300 instellen?

Graag zou ik wat advies hebben hoe de bias van de Pioneer SA-6300 in te regelen. Wanneer moeten de draadjes doorgeknipt worden? Bij de SA-5300 is dat bij 5mV en lager.(TP1 en TP2 naar chassis) De 5300 lijkt erg op de 6300, maar de eindtrap is echt anders. Ik zie geen differential pair transistors. Er is geen SM te vinden, wel een schema en dat heb ik. Het rechter kanaal versterkt iets meer en vervormt iets meer. Niet hoorbaar, wel meetbaar. (b.v. 0,08% tegen 0,16%). Het rechter kanaal heeft de draadjes nog in takt. Concrete vraag, durf ik dat laatste draadje door te knippen? ;-)

Heb nog nooit gehoord bij een versterker dat er draadjes moeten geknipt worden voor de bias, Heb je ook een foto ben wel benieuwd...

Heb eens een foto op internet bekeken van de binnenkant maar kan zo niet echt vinden wat je zou willen door knippen zo snel.

Goed kijken, rechts niet geknipt

links wel

Ik zou eerst de ruststroom even meten. Spanning meten over de 0.5ohm groene weerstanden.

Als het draadje is doorgeknipt komt er 18 ohm bij tussen de basissen van de stuur toren, dus meer ruststroom.

RAAF12

Golden Member

Op 13 januari 2021 14:59:20 schreef cupido:
Heb nog nooit gehoord bij een versterker dat er draadjes moeten geknipt worden voor de bias, Heb je ook een foto ben wel benieuwd...

Heb eens een foto op internet bekeken van de binnenkant maar kan zo niet echt vinden wat je zou willen door knippen zo snel.

Meestal hebben versterkers een instelpot per kanaal om de bias in te stellen. Bij deze versterker is er voor gekozen voor twee standen ruststroom. Dat is makkelijker voor de fabriek tijdens de eindcontrole.
Te lage ruststroom is verantwoordelijk voor de cross-over vervorming. Bij zeer lage geluidsvolume's zou die zichtbaar en hoorbaar kunnen zijn. Hoorbaar vooral als er met een schone sinus op de input en een koptelefoon wordt geluisterd.
Klasse A versterkers hebben geen last van overnamevervorming. De meeste simpele versterkers staan in klasse AB ingesteld.

Wat zijn normale waarden in dit geval? Één kanaal over de vier emitterweerstanden 30mV per weerstand ander kanaal 6mV. Toch erg groot verschil. Ben geen rekenwonder. 62mA en 12mA ruststroom???

30mV geknipt dus met 18 Ohm de ander 6mv dus nog in takt. Is 62mA niet veel te hoog?

62mA rustroom kan prima, het diode pakket zit op het koelblok dus zal niet veel hoger kunnen weglopen.

12mA is wat laag, dit geeft de vervorming. Ik zou het draadje ook weghalen en meten of daar ook 60mA gaat lopen.

Dit soort experimenten doe ik altijd met een 60watt gloeilamp in serie met de 230V stekker zodat je niet de boel laat oplopen voordat je gaat meten.

Als het dan toch fout gaat dan gaat de lamp branden en de stroom beperkt worden. Dan zie je ook meteen dat het niet goed is aan de lamp.

Normaal gaat de lamp een beetje branden en dooft snel uit, dan kun je gaan meten.

RAAF12

Golden Member

Op 13 januari 2021 18:20:43 schreef jansen2810:
Wat zijn normale waarden in dit geval? Één kanaal over de vier emitterweerstanden 30mV per weerstand ander kanaal 6mV. Toch erg groot verschil. Ben geen rekenwonder. 62mA en 12mA ruststroom???

30mV geknipt dus met 18 Ohm de ander 6mv dus nog in takt. Is 62mA niet veel te hoog?

Er zijn geen normale waardes, omdat de minimale ruststroom wordt bepaald door de afwijkingen in de componenten en dan vooral de transistors. Als de de ruststroom nul is zijn de platte kantjes op de nuldoorgang goed te zien op een scope en te meten met een distortiemeter én hoorbaar. De ruststroom wordt langzaam opgedraaid tot de vervorming minimaal is. Teveel aan ruststroom is ook niet goed, dan wordt de sinus te 'bol'
In deze amp zijn slechts twee standen mogelijk, zonder afregelapparatuur kan je slechts kiezen voor een van de twee.

(b.v. 0,08% tegen 0,16%)

Is dat gokken of heb je de vervorming gemeten? Als je dat soort apparatuur wel hebt is het toch een eitje om het ding op de juiste bias in te stellen? Dan kan je later de instelpot opmeten en vervangen door een vaste weerstand.

Mijn software meet de vervorming over het gehele frequentiespectrum en doet dat niet on the fly. Zie foto. Je moet dan telkens bij elke wijziging hem weer 'runnen'. Ik heb geen Keithley 1500 of zo.

Op 13 januari 2021 18:38:40 schreef nijhuisr:
62mA rustroom kan prima, het diode pakket zit op het koelblok dus zal niet veel hoger kunnen weglopen.

12mA is wat laag, dit geeft de vervorming. Ik zou het draadje ook weghalen en meten of daar ook 60mA gaat lopen.

Dit soort experimenten doe ik altijd met een 60watt gloeilamp in serie met de 230V stekker zodat je niet de boel laat oplopen voordat je gaat meten.

Als het dan toch fout gaat dan gaat de lamp branden en de stroom beperkt worden. Dan zie je ook meteen dat het niet goed is aan de lamp.

Normaal gaat de lamp een beetje branden en dooft snel uit, dan kun je gaan meten.

Goed plan, ik dank je voor je tips. Ik gebruik vrijwel altijd een scheidingstrafo en Light Bulb Limiter.

Op 13 januari 2021 18:38:40 schreef nijhuisr:
62mA rustroom kan prima, het diode pakket zit op het koelblok dus zal niet veel hoger kunnen weglopen.

12mA is wat laag, dit geeft de vervorming. Ik zou het draadje ook weghalen en meten of daar ook 60mA gaat lopen.

Dit soort experimenten doe ik altijd met een 60watt gloeilamp in serie met de 230V stekker zodat je niet de boel laat oplopen voordat je gaat meten.

Als het dan toch fout gaat dan gaat de lamp branden en de stroom beperkt worden. Dan zie je ook meteen dat het niet goed is aan de lamp.

Normaal gaat de lamp een beetje branden en dooft snel uit, dan kun je gaan meten.

Geknipt! Van iemand kopietje gekregen van de bias-instel-methode.TP1 en 2 niet meten tov chassis maar vanuit punt 38 en 39 achter het koellichaam. Onder 10mV knippen en dat was het, dus...! Bias verdubbeld, vervorming gehalveerd. Maar nog niet zo goed als het andere kanaal.Ik laat het maar zo. Hij speelt weer prima. Na reparatie. Kraken en wegvallen van één kanaal. Differential pair vervangen. 2SA763 4x 2 kanalen

Kruimel

Golden Member

Op 13 januari 2021 21:22:08 schreef jansen2810:
Mijn software meet de vervorming over het gehele frequentiespectrum en doet dat niet on the fly. Zie foto. Je moet dan telkens bij elke wijziging hem weer 'runnen'. Ik heb geen Keithley 1500 of zo.

Met een echte audio analyser is dat toch ook niet instantaan? Wel dus... :X Het feit dat je überhaupt de vervorming test verdient kudo's, want dit is de enige juiste manier. _/-\o_

Op 13 januari 2021 18:38:40 schreef nijhuisr:
12mA is wat laag, dit geeft de vervorming. Ik zou het draadje ook weghalen en meten of daar ook 60mA gaat lopen.

Dat is onzin. 12mA is laag voor de ene versterker, hoog voor de andere. Dat hangt ook af van de topologie en de specifieke componenten. Bovendien krijg je ook crossover vervorming bij te grote instelstromen die (nog) niet groot genoeg zijn om klasse A te zijn. De variatie in versterkingsfactor is te optimaliseren met de instelspanning van de eindtrap, dit is een voorbeeld van een 'sweep' van te laag naar te hoog:

Uit: Douglas self, Audio Power Amplifier Design Handbook 5th Edition.

Een verschil in versterking tussen de kanalen ligt waarschijnlijk aan suboptimale gelijkloop in de volumepotmeter eerder dan ergens anders.

Op 13 januari 2021 23:58:45 schreef Kruimel:
[...]Met een echte audio analyser is dat toch ook niet instantaan?

toch wel.

Op 13 januari 2021 23:58:45 schreef Kruimel:
[...]Met een echte audio analyser is dat toch ook niet instantaan? Wel dus... :X Het feit dat je überhaupt de vervorming test verdient kudo's, want dit is de enige juiste manier. _/-\o_[...]Dat is onzin. 12mA is laag voor de ene versterker, hoog voor de andere. Dat hangt ook af van de topologie en de specifieke componenten. Bovendien krijg je ook crossover vervorming bij te grote instelstromen die (nog) niet groot genoeg zijn om klasse A te zijn. De variatie in versterkingsfactor is te optimaliseren met de instelspanning van de eindtrap, dit is een voorbeeld van een 'sweep' van te laag naar te hoog:

[bijlage]

Uit: Douglas self, Audio Power Amplifier Design Handbook 5th Edition.

Een verschil in versterking tussen de kanalen ligt waarschijnlijk aan suboptimale gelijkloop in de volumepotmeter eerder dan ergens anders.

Dat laatste heb ik me ook gerealiseerd. Verder niet meer op gelet. Gewoon voor de helderheid met de balansinstelling versterking gelijk gezet. Punt blijft dat ik met die 64mA de minste vervorming realiseer. De 12mA is 24mA geworden, maar zou nog hoger moeten om dezelfde vervorming als in het andere kanaal te realiseren.Ik heb eigenlijk geen zin om met potmeters in het toch vrij eenvoudige ding te gaan klooien. Hij speelt erg goed vind ik op mijn Kef Chorale's uit vervlogen tijden. Erg warm wordt de boel ook niet, blokgolven zien er ook fraai uit. Hij wordt dan wel heet als ik hem tegen clippen uitstuur. Heel even geprobeerd. ;-)

Kruimel

Golden Member

Goed om te horen dat het allemaal goed gekomen is. Het ligt er natuurlijk wel aan op welk signaalniveau je test. Als je de amplitude klein hebt en de instelstroom groot dan zit je op dat "plateau" waar de eindtrap in klasse A draait en de vervorming bijna afwezig is.

Ik heb zelf een 5300 gehad en dat waren aangenaam simpele dingen. Ze zijn niet gemaakt voor discofeesten, maar op een normaal niveau zijn het best aardige en betrouwbare apparaten. Ik heb volgens mij alleen het lampje een keer vervangen met een LEDje.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op donderdag 14 januari 2021 00:50:59 (29%)