Siemens combimagnetron

Beste forumleden,

Ik heb mij aangemeld omdat ik hier over veel soortgelijke storingen lees en denk bij jullie een oplossing te vinden voor het probleem wat ik ondervind.

Het gaat hierbij om een foutmelding (Servicedienst bellen ER8) tijdens het inschakelen van de magnetron functie bij een Siemens combimagnetron met E-Nr. HB880570 /01.

De combimagnetron zit in de keuken die wij bij de koop van de woning hebben over genomen, in 2018 hebben de vorige bewoners bij de ontdooistand een storing gehad waarbij de stop door sloeg maar door een monteur zijn er toen geen gebreken gevonden.

Sinds een tijdje viel de oven bij gebruik soms ineens uit, niet elke keer maar vorig weekend ongeveer 10x achter elkaar. Direct na het uitvallen begon de tijd te knipperen en moest de klok opnieuw ingesteld worden om de oven weer in te schakelen.
Na veel zoeken op internet heb ik op Klusidee.nl eenzelfde soort probleem gevonden en heb nu een nieuwe temperatuurbegrenzer (thermostaat/clixon) aangeschaft en geplaatst, voor de oven functie lijkt dit de oplossing te wezen want na een paar keer gebruiken is de oven nog niet weer uitgevallen. Heb hem trouwens nog niet ingebouwd omdat het een loeizwaar apparaat is en ik eerst zeker wil zijn dat dat probleem opgelost is.

Nu komt het huidige probleem, de storing zoals hierboven genoemd: foutmelding ‘’Servicedienst bellen ER8’’.
Mijn vermoeden is dat de magnetron een tik heeft gehad doordat ik te snel ben geweest en de stop niet heb omgezet maar de Perilex stekker direct uit en in het stopcontact heb gehaald/gedaan. Bij de stekker er uit halen was niks aan de hand maar bij het terug plaatsen van de stekker vonkte het stopcontact.
Ik heb de 10A zekering waar veel over gepraat wordt los gehaald maar deze is intact. De perilex stekker wil ik van binnen nog even controleren omdat ik mijn twijfels heb naar de manier van aansluiten door degene die de oven geplaatst heeft.
Wat ik hier veel, vooral van forumlid smd lees is dat waarschijnlijk de buis of de inverter stuk is, misschien wel beide.

Is hier iemand die mij zou kunnen helpen met het oplossen van de storing?

Vriendelijk groeten,
Roelf

Deze modellen zijn al een tijdje in gebruik. Mogelijkheden zo direct uit het hoofd. De gelakte kuip waar een klein gaatje in is zodat de microgolven de print tilt doen slaan. Dit kan getest worden door enkel de ovenfunctie zonder microgolf te testen zodat uitval niet kan plaats hebben door straling. Een andere mogelijkheid is de middelste printenblok/display. Niet herstelbaar. Al veel stuk gehad. Een andere mogelijkheid is de voedig. Speur deze op kijk ze na. Wat is je kennis van elektronica? Persoonlijk zou ik eerst de volledige service info doorspitten zodat je de werking vh toestel beter begrijpt en dus betere analyses kunt maken. Voor service info foto van typeplaatje.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Hmm vreemd.. Duid naar mijn weten meer op een voedings issue dan echt defetce print.. RF lekkage komt niet bij printen terecht hoe je best je ook doet, twijfel daaraan..

@smd Rf lekkage is bij siemens gelakte kuipen echt een pest. En hoeft echt geen groot gaatje te zijn. Vuilbak is dan wel het resultaat. Ik heb er hier nog staan die dienen om uitgeleend te worden als oven (zonder micro). Maar idd in dit geval lijkt het wel sterk op voeding omdat klok uit valt. Maar de vastellingen door een derde geeft nog geen zekerheid inzake werkelijke toedracht.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Goedenavond,

Bedankt voor jullie snelle reageren. Mijn elektrotechnische kennis komt bijna neer op dat van een leek maar als ik iets los haal dan weet ik dat ik het ook weer zo in elkaar moet zetten. Dankzij forums zoals deze kom ik aan net genoeg kennis om het eerst zelf te gaan proberen en als het dan echt niet lukt schakel ik een expert in, bij dit geval zijn jullie de experts. Het bleek dat er een los contact in de Perilex wcd zat. Ik heb respect voor jullie kennis en zal een donatie doen want dit heeft mij een mooie duit gescheeld.

vriendelijke groeten,
Roelf

Gelukkig! Was ik er niet ver vanaf, voedingsissue..

Goedemorgen,

Helaas is de storing van de oven er niet uit. In het begin leek het goed te gaan maar nu valt de oven in de 3D- hetelucht stand steeds uit. De bedrijfstemperatuur van de oven lijkt geen invloed te hebben.
Bij het inschakelen van de oven in de 3D- hetelucht stand gaat de oven aan en kan dan binnen een paar seconden uitvallen, dat kan direct of na een paar minuten. bij het uitvallen is het display even helemaal uit en gaat de oven na circa 2 seconden weer aan en begint de tijd te knipperen, je kunt de oven dan weer instellen en verder maar het kan ook zo zijn dat hij direct weer uit valt. Het lijkt dus niet aan de thermostaat te liggen maar geen idee of ik deze kan omzeilen zodat ik die uit kan sluiten?
Ik heb gisteren de andere standen geprobeerd en ook dan valt de oven uit.

Iemand een oplossing voor mij?

Vriendelijke groeten,
Roelf

Kan je eens meten op de voedingskabel inwendig op het moment dat je de 3D functie inschakelt?? Is best een hoog vermogen en kan uitval van voeding teweeg brengen (<170V)

Op 23 december 2020 18:50:45 schreef smd:
Kan je eens meten op de voedingskabel inwendig op het moment dat je de 3D functie inschakelt?? Is best een hoog vermogen en kan uitval van voeding teweeg brengen (<170V)

Ik hoop dat het dit weekend lukt.

Goedemiddag,

Allereerst de beste wensen voor iedereen.

De oven is er eindelijk uit en heb de spanning gemeten. Bij het inschakelen verandert er nagenoeg niks aan de waardes. het varieert tussen de 220V en 225V maar valt niet weg en zie ook geen piek ontstaan.

Vriendelijke groeten,
Roelf

Dit zijn best wel complexe toestellen. Denk je het aan te kunnen hier dieper in te duiken? De tip van @smd om de spanningswegval te meten was voornamelijk bedoeld op het moment dat er wat mis gaat natuurlijk dus monitor de spanning tot het mis gaat. Blijft tijdens de uitval en klokhapering de netspanning toch stabiel dan moet je verder gaan zoeken en bij de 5v en 15v gaan beginnen monitoren.
Wat gebeurt er als je tijdens de ovenwerking met de dikke achterkant (goed geisoleerd) van de schroevendraaier inwendig tegen de componenten tikt. Net niet hard genoeg om iets te breken natuurlijk. ;-)

Kun je schema lezen? Ben je bekend met manuals?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 2 januari 2021 16:32:59 schreef EricN:
Dit zijn best wel complexe toestellen. Denk je het aan te kunnen hier dieper in te duiken? De tip van @smd om de spanningswegval te meten was voornamelijk bedoeld op het moment dat er wat mis gaat natuurlijk dus monitor de spanning tot het mis gaat. Blijft tijdens de uitval en klokhapering de netspanning toch stabiel dan moet je verder gaan zoeken en bij de 5v en 15v gaan beginnen monitoren.
Wat gebeurt er als je tijdens de ovenwerking met de dikke achterkant (goed geisoleerd) van de schroevendraaier inwendig tegen de componenten tikt. Net niet hard genoeg om iets te breken natuurlijk. ;-)

Kun je schema lezen? Ben je bekend met manuals?

Helaas heb ik de kennis en kunde niet zoals jullie. Bij dit soort storingen is het net zo lang dingen uitsluiten tot je het probleem gevonden hebt. Ik weet helaas niet waar ik moet beginnen. De vorige keer dat de oven uit viel heb ik de thermostaat nog los gehaald maar bij het monteren toen wel sluiting gemaakt doordat ik beide kanten van de thermostaat aanraakte terwijl de stekker nog in het contact zat. Door mijn stomme fout (onder spanning werken) is de storing wel een lange tijd weg geweest.

Helaas zit mijn probleem dieper in de elektronica dan ik had gehoopt en zou het graag zelf gaan uit zoeken maar zal het ook snappen als jullie uit veiligheidsoverweging niet de methodes delen die jullie gebruiken.

Schema's lezen heb ik wel gedaan toen ik nog in de schoolbanken zat voor autoschadetechniek maar is al lang geleden en ook nooit meer wat mee gedaan.

Tja, de eerste en meest basic tip heb je al gehad, netspanning monitoren.
Mechanische kontaktentest (overal is op tikken) ter nazicht van slechte kontakten is een tweede.
Daarna (als dit tijdens uitval ok blijkt) ga je dieper moeten. Bestudeer het schema en manual al eens. Een berg foto's van de printen (voor en achter, liefst in focus) helpt ons ook.
Het grootste probleem is het intermiteren (soms voorkomen).

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Goedemiddag,

Gisteren veel getest en bekeken, vanavond ga ik weer verder.
Heb op de componenten getikt tijdens het inschakelen maar dit had nergens effect op het uitvallen.
Bij het uitvallen hoor ik wel een relais klikken, dat is vermoedelijk K12 of K39 op de foto. 1 x kwam er een flits uit 1 van de relais toen de oven uit viel.
Zodra ik meet dat er 220 V op 7 (X8) en 8 (X7) komt dan valt de oven direct uit.

De oven is trouwens aangesloten als 2N possible mains connections.
Ik hoop dat jullie iets hebben aan bijgevoegde foto's.

Vriendelijke groeten,
Roelf

Dat relais dat vonkt is natuurlijk niet OK, vervang deze die hapert.

Ik denkt dat het probleem eerder in de program module zit. Die klok valt niet zomaar uit. Graag wat foto's van de program module.

Ik krijg het niet voor elkaar om foto's te plaatsen omdat de bestanden te groot zijn. Heb alles los gehad maar geen componenten kunnen ontdekken die er anders uit zagen dan de andere op de prints.

Valt de klok uit of achtergrond verlichting vd klok??

Beide displays komen even volledig zonder spanning te zitten bij het uitvallen.

Op 13 januari 2021 14:44:21 schreef Rosmans:
Ik krijg het niet voor elkaar om foto's te plaatsen omdat de bestanden te groot zijn.

Het programma irfanview is dan een eenvoudig gereedschap daar voor.

Dan meet eens je 5V na, kan wezen dat je voeding uitvalt..

Dit is wat ik over 3 dagen gemeten heb. Het lijkt alsof de voltages iets lager worden wanneer de oven meer op temperatuur komt. Helaas valt de oven nu weer eens niet uit al 20 minuten waardoor ik niet verder kan meten wat er gebeurt.

Als oven uitvalt is dat geheel gesloten omkasting en nu 20min zonder omkasting?? Kan wezen dat oscillator in processor stopt door warmte.. Fohn eens de printen en kijk of probleemerger word dan

Op 18 januari 2021 18:44:00 schreef smd:
Als oven uitvalt is dat geheel gesloten omkasting en nu 20min zonder omkasting?? Kan wezen dat oscillator in processor stopt door warmte.. Fohn eens de printen en kijk of probleemerger word dan

De oven valt zonder omkasting net zo vaak uit als met omkasting. Ik heb elke pen gemeten en gewacht tot de oven uit viel, misschien was de oven hierdoor op zo'n temperatuur dat hij juist niet uit viel. Ik zal morgen de fohn erbij pakken en kijken of dat wat uit maakt.

Het verwarmen met een fohn maakt niks uit. Heb de oven nog uitgebouwd zonder beschermkappen en draait nu ook al weer 20 minuten onafgebroken.