Video8 mechaniek: onduidelijk of onderdeel afgebroken is

Hallo,

ik heb me recent geworpen op de reparatie van een apparaat van zo'n 30 jaar oud: een Video8 VCR (Sony EV-S600) voor huiskamer gebruik. Nu nadert mijn ervaring met het repareren van video mechanieken nul, hetgeen ik deels hoopte te compenseren met een 'service manual' (die ik inmiddels ter inzage heb).

Het gaat om het volgende apparaat:

De klacht was dat het apparaat niet goed opstart: bij inprikken van de netspanning probeert het een mechanische uitgangspositie te vinden, dat is na 15 seconden nog steeds niet gelukt, waarop het apparaat zichzelf uitschakelt.

Inmiddels ben ik er achter dat er een kunststof tandwiel doormidden is gescheurd, maar het lijkt er op dat dat veroorzaakt is doordat het mechaniek stroomafwaarts geblokkeerd wordt. De oorzaak van die blokkade is mij nog onduidelijk.

Het lange verhaal (met begeleidende foto's) is hier te vinden: https://photos.app.goo.gl/suFSohT6fPTDusBb8

Mijn vraag is: Ik zie een zwarte kunststof geleider waar een stuk uit gebroken lijkt te zijn. Zie rode pijltjes in de onderstaande foto.

Maar dat weet ik dus niet zeker: het zou ook kunnen dat dit de manier is waarop het onderdeel er uit hoort te zien. Ik hoop dat iemand met meer verstand van zaken me hier een antwoord op zou kunnen geven.

Groetjes, Roland.

Op de foto lijkt het niet of er iets is uitgebroken. Het lijkt er op dat je zelfs de giet afdrukken er nog inziet. Maar dat kunnen ook krassen zijn.

Verder weet ik het ook niet. Je zult door met de hand alles rond te duwen moeten vinden waarom het spul blokkeert. Misschien dat iemand met ervaring met deze apparaten het weet.

pietplof

Golden Member

Voor mijn gevoel is deze ,,opening" niet uitgebroken maar echt met opzet gemaakt.
Als iets uitbreekt zie je meestal geen gladden randjes.
Bovendien zouden er dan ook her en der restjes zwarte kunststof moeten liggen..
Ik ken het apparaat niet en kan ook niet aangeven wat er fout is.
Collega Ex- fietser geeft al een soort zoekrichting aan.

festina lente

Hallo,

ik probeer voor de eerste keer een Sony Video8 VCR te repareren. Nu heb ik wel het betreffende service manual, maar wat mij ontbreekt is algemene kennis van het mechaniek. Zoals: wat zijn de stappen die het mechaniek doorloopt, van insteken van de band tot het afspelen ervan.

Ik heb wat ge-googled maar ben niets tegengekomen dat de 'basis' uit de doeken doet.

Weet iemand misschien een goede bron voor Video8/Hi8 documentatie ?

Groetjes, Roland.

fatbeard

Honourable Member

Een algemeen praatje, ik heb verder niet veel kennis van video-mechanieken (al heb ik er wel de nodige gerepareerd).
Een video-mechaniek doorloopt -doorgaans- de volgende stappen:

  • zoek nulpunt (bij aanzetten van apparaat)
  • trek cassette naar binnen (bij insteken cassette)
  • druk cassette over capstan en geleide rollen (op dat moment wordt ook het klepje in de cassette geopend)
  • trek de band uit de cassette en leg die om de koptrommel
  • start de kopmotor
  • druk de capstan aan

Al deze stappen hebben vaak een eigen 'eindpunt' op een codeerwiel of -schakelaar die door het mechaniek zelf wordt bediend, soms wordt de overgang van de ene stap naar de andere stap geheel mechanisch uitgevoerd, soms zitten er voor elke mechanische beweging sensoren in.
Als één van de stappen faalt, zal het mechaniek proberen in de uitgangspositie terug te komen; als de eerste faalt: dat weet je al ;)

Het niet kunnen vinden van zijn nulpunt wordt meestal veroorzaakt door een vervuilde/defecte sensor, of het slippen/breken van een tandwiel. In het laatste geval is het mechaniek vaak ook intern ontregeld, omdat dan sommige delen niet meer synchroon met de rest zijn.
In een servicemanual staat (overigens niet altijd) informatie hoe een mechaniek weer synchroon te krijgen is: vaak staan er op de diverse tandwielen en -heugels markeringen die in ruststand overeen moeten stemmen. Welke, en in welke volgorde, varieert van model tot model...

Vergelijk het met het breken van een timing snaar in een automotor, als die vervangen wordt moeten de krukas en de nokkenassen allemaal in een bepaalde stand staan wil het goed werken. Staat er één verkeerd loopt de motor in het beste geval niet goed; in het slechtste geval blokkeert hij, of erger.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
maartenbakker

Golden Member

Voor de lezer of latere zoeker, het lijkt om een EV-S600 te gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=74OvRTEdcak
-edit-

Jouw deck doet waarschnlijk dit:

https://www.youtube.com/watch?v=tv7tMm91OSg

Ik lees zo links en rechts een hoop ellende met gescheurde/gebroken tandwielen.

Dit soort dingen zijn trouwens ERG moeilijk te repareren, het dansje wat het ding doet bij tape laden is niet zelden maar een enkel motortje. De rest is slimme mechanica.
Als dit *ergens* een haar uit de pas loopt gaat het niet werken.

die geleider mist geen stuk, dat missende stuk is mij veel te mooi, dat hoort zo. die metalen ring om de koppentrommel trekt rond en dan schuiven de bandgeleiders door die sleuf heen. op een bepaald punt met schuiven zal die extra hoogte nodig zijn welke je mist in die plastic geleider. als je dat niet hebt gezien, zal dat komen omdat het loopwerk nu niet zo ver komt. wrs loopt de motorstroom te hoog op en valt het apparaat uit.

je komt er achter door het motortje wat de boel rondtrekt met de hand aan te drijven en kijken hoe ver je komt voor de mechaniek zwaar gaat, dan uitzoeken wat er zwaar gaat. ding is 30 jaar oud, dus het kan zoiets simpels als taai vet zijn of te zwaar lopende mechanica wegens lange stilstand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 10 januari 2021 15:22:29 schreef Sine:
Ik lees zo links en rechts een hoop ellende met gescheurde/gebroken tandwielen.

En het verbaast me dan ook om het zwarte exemplaar als eerste te zien. Mijn ervaring is dat witte poly-acetaat exemplaren (POM) er als eerste de brui aan geven.

Let wel: dit soort barsten kunnen zich pas openbaren als het mechaniek de plek van de barst ontmoet. Zo op het oog lijkt er niets aan de hand, tot er ineens een tand tegenover een tand van het aandrijvende tandwiel komt te liggen. Dan blokkeert de boel. In de modeltreinwereld meerdere keren meegemaakt en je zoekt je een ongeluk de eerste keer.

Op 10 januari 2021 15:22:29 schreef Sine:
Dit soort dingen zijn trouwens ERG moeilijk te repareren, het dansje wat het ding doet bij tape laden is niet zelden maar een enkel motortje. De rest is slimme mechanica.

Jep. Ik stond versteld dat dit in m'n Canon EX2Hi die ik vroeger bezat, door 1 motortje geregeld werd, terwijl je bij het inladen van een cassette toch altijd de indruk kreeg dat er een heel leger aan motortjes aan het werk gezet werd.

Dat maakt het repareren inderdaad erg moeilijk. In dit geval kan het alles van gebroken tandwielen, slippende snaren, gebrek aan terugkoppeling, hard vet tot slijtage zijn.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Bedankt voor al jullie reacties.

Ik denk te weten waar het mechaniek op blokkeert. Iets met een nok die een circelbaan moet bewegen in een modeswitch. Zie onderstaande foto:

Er staan wat rode letters in de foto. N = Nok, P = circulaire mode switch (inclusief het groene printplaatje met de aansluitingen dat je aan de rechterkant ziet), L = een 'slider' die naar links en rechts kan bewegen, en 'G' = het motortandwiel dat die slider moet bewegen.

Als alles goed zou werken, dan zou het motortje gaan draaien, slider L zou naar links gaan bewegen en nok N zou in een circelvormige baan, met de klok mee, gaan bewegen, en daarmee de mode switch bedienen.

Nu is er op de slider, rechts van nok N, slijtage is te zien, een soort kuiltje. En dat is denk ik het probleem. De nok zit dan in een soort 'zitkuil', en de kracht van de slider drukt de nok enkel dieper de kuil in.

Als ik de nok met de hand in een circelvormige baan duw, dan loopt alles soepel. Maar dat lukt niet als ik slider L met de hand naar links duw.

Ik moet zeggen, ik ben wat verbaasd over de constructie. Men zou zeggen: als Sony de ruststand van die nok wat anders had ontworpen, dan was er niet zoveel kracht nodig geweest om de nok uit zijn rustpositie te krijgen.

Anyways... Ik vermoed dat de enige oplossing een vervangend onderdeel is. Maar ja, zie daar maar eens aan te komen...

Shiptronic

Overleden

Het oude taaie vet eens vervangen, kan zijn dat de boel daar op blijft plakken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

reinig die modeswitch eens, dat is heel vaak het probleem bij videorecorders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het is trouwens niet slider L die nok N laat bewegen, maar nok N -die op het grote tandwiel van de mode switch zit- die slider L laat bewegen!
In het midden van het grote tandwiel, deels onder slider L, zit een klein tandwieltje dat, via het evengrote tandwieltje links ervan, het grote tandwiel laat draaien. Het grote tandwiel heeft zijn tandjes langs de binnenrand! (Duidelijk te zien bij letter P.)

Daarnaast ben ik er zeker van dat die "deuk" in de slider, bij de rustpositie van de nok, slijtage is: de slijtrand zou een opstaand randje vertonen.

Spijtig genoeg heb ik vorig jaar mijn identieke apparaat -na lang op renovatie te hebben gewacht- uiteindelijk afgevoerd naar het milieupark. :'(

[Bericht gewijzigd door MNM(tm) op maandag 11 januari 2021 20:44:56 (12%)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

die metalen beugel op de modeswitch nok heeft geen slijtage, zonder die uitsparing kun je de modeswitch niet draaien, immers gaat die lager een beetje naar rechts en de metalen beugel niet, daar zou je dus anders klem komen zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank jullie wel allemaal voor de reacties, erg leerzaam. MNM(tm) slaat de spijker op zijn kop: de modeswitch wordt inderdaad aangedreven op een andere manier dan ik dacht. Ik werd enigszins op het verkeerde been gezet omdat het service manual dat tandwiel G een 'slant guide drive gear' plaatste, waarop ik 'drive gear' iets te snel met een motor associeerde.

Ik poog het apparaat nu weer in elkaar te schroeven, maar kom er achter dat ik (oh, horror) een ringetje mis. En wel een erg specifiek ringetje. Zie deze foto:

De 'loading ring' (L) rust op 3 punten, 1 van die punten is aangegeven in de foto met de rode pijl. Onder het stukje metaal hoort een kleine ring te liggen (aangegeven met de rode circel). Dat ringetje heeft een binnendiameter van 2mm, een buitendiameter van 4.5mm en is relatief dik (1mm).

Ik heb net de AliExpress afgeschuimd maar nog niets gevonden. Heeft iemand misschien tips om aan zo'n klein ringetje te komen ?

Groetjes, Roland.

PS: ongerelateerde informatie om even wat opgedane kennis te delen:

  • er zitten 4 motoren in het mechaniek:
    [**]Loading motor
    [**]Control motor == 'DC motor' (beide termen worden in het manual gehanteerd)
    [**]Capstan motor
    [**]Drum motor
    [**]plus een 'plunger solenoid'
    [***].. het is mij onduidelijk waar die precies toe dient ..
  • er zitten twee rotary encoders in, die L-SW en M-SW worden genoemd
    [**]L-SW = "Loading Switch" (in- en uit-rijgen van tape)
    [**]M-SW = "Mode Switch"
  • YouTube biedt de mogelijkheid om video's in slow-motion af te spelen
    [**]daardoor kon ik de werking van het mechaniek d.m.v. de YT video die in dit topic werd gesuggereerd beter bestuderen.

Dat ringetje, is dat kunststof/pertinax of weet je het niet (meer)? M'n pa heeft een beste verzameling ringetjes in allerlei materialen, misschien dat er wat tussen zit.

Wat betreft de 'plunger solenoid' (elektromagneet met 'trekker' (een kern met een mechaniek eraan vast): die kan allerlei zaken regelen.
In een hele oude bovenlader-videorecorder die ik ooit sloopte zaten er zelfs 3: eentje was als het ware een soort houd-systeem voor het inladen van de band: bij het induwen van de cassette in de klep werd een of ander palletje opzij getrokken, ik vermoed om de klep te kunnen sluiten zonder dat de machine dacht dat 'ie weer open moest.

Een tweede hield de klep dicht als 'ie eenmaal dichtgedrukt was. Kort bekrachtigen ontgrendelde een pal en duwde de klep door veerkracht juist weer open.

Wat die derde deed weet ik niet meer.

In jou geval kan het best voorkomen dat je de klep voor de cassette-invoer onder het draaien opent.

Op het filmpje wat Sine plaatste, zie je, onder duidelijk geklik, ook iets bewegen, vlak voordat de band volledig ingeregen is. Wat dat dan is, dat weten anderen hier waarschijnlijk veel beter ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

als het een kunstof klemring is, dat kun je ook wel werkend krijgen met een stukje 0,5mm2 telefoon draad in massief koper, 1x erom draaien en twisten, kort afknippen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik had het er natuurlijk even bij moeten zetten |:( Het is een metalen ringetje.

fatbeard

Honourable Member

Dat ringetje heeft een binnendiameter van 2mm, een buitendiameter van 4.5mm en is relatief dik (1mm).

:? Dát vind ik knap: van een ringetje wat je niet hebt de exacte gegevens opsommen... Hoe doe je dat?

Op Aliexpress een specifiek ringetje vinden is nagenoeg onmogelijk door de uiterst gebrekkige zoekmachine. :(
Ik heb net even gekeken in mijn rommelbakje, maar helaas: nix wat er ook maar op líjkt...

Die maten klinken mij overigens meer in de oren als een busje of lagertje.
Er bestaan érg kleine lagertjes, misschien daarop (ball bearing) zoeken?

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Scherp hoor :D. Er zijn drie van dit soort loading ring 'steunpunten', de andere twee hebben hun ringetjes nog, vandaar. Ja, die Ali zoekmachine is huilen met de pet op. Onder andere het gebrek aan operatoren (AND, OR, NOT) maakt het niet makkelijk.

Busje of lagertje zijn inderdaad goede suggesties, ik zal daar op zoeken.

Wederom dank !

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo allemaal. Update: ik heb een vervangende ring kunnen maken door 2 kleine ringetjes op elkaar te lijmen. Ik kon daarmee het mechaniek weer in elkaar zetten. Echter, er dook een probleem op.

Het probleem is dat het mechaniek af en toe blijft hangen in een bepaalde toestand. Het probleem lijkt te zitten rond de eerder besproken 'loading switch' en/of de mechanica er om heen.

Ik heb geleerd dat de 'loading motor' twee functies heeft. Uitgaande van de initiele toestand van een cassette, zal de 'loading motor' eerst een mechaniek aandrijven dat de tape uit de cassette plukt, om de tape daarna met de video drum in contact te brengen. De tape is dan voor slechts een klein aantal graden (10 ongeveer) om de drum gewikkeld.

Daarna schakelt het mechaniek in een tweede stand, waarbij de 'loading motor' de zgn 'loading ring' rond de video drum draait, zodat de tape voor ca. 270 graden om de drum wordt gewikkeld.

Het probleem treedt op bij het verlaten van die '270 graden' toestand. De 'loading ring' draait netjes terug, en op een gegeven moment zou het mechaniek weer in de eerste 'state' moeten schieten. Maar dat gebeurt niet.

Ik heb een foto met legenda van de loading switch gemaakt:

Als ik een 4V zet over de loading motor (boven in de foto), dan zie ik het volgende gedrag:

Het koperen/messing tandwiel T1 (zwarte tekst) draait rond in het centrum van de loading switch, en drijft tandwiel T2 aan, die op zijn beurt de tandkrans TK van de loading switch aandrijft. Verder zie ik tandwiel T3 (rode tekst) draaien, dit tandwiel drijft een ander tandwiel (gedemonteerd) aan dat de 'loading ring' op zijn beurt ronddraait.

Echter. Nok 'P' (rode tekst) komt niet van zijn plaats. Met kleine paarse kruisjes heb ik gemarkeerd wat er nog meer stationair is. Merk op dat o.a. een deel van het binnenwerk van de modeswitch stationair is.

De blauwe 'D' staat voor de 'drive change' arm. Deze arm heeft te maken met het schakelen van het mechaniek tussen de twee 'states'.

Als ik een beetje rommel met het vastzittende mechaniek, dan komt de zaak wel weer in beweging. Ik heb al her en der wat lithiumvet opgebracht, maar dat bracht geen verbetering.

Dus.. Tips zijn welkom.

Groetjes, Roland.

heb je de modeswitch al schoongemaakt? want die is bij veel oude recorders berucht. als je met een externe voeding wel de boel rond krijgt is de kans groot dat de positiedetectie gewoon niet goed is. 4V is vrij laag, kan zijn dat je in delen van het loopwerk dan vastloopt omdat de kracht die nodig is een hogere voeding vergt. zeker na jaren stilstand en taai vet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Volgens mij werkte zo'n beetje elke Video8 camera op zo'n 6 Volt (5 NiCd cellen in serie). 4 Volt lijkt me wat weinig en gezien het feit dat Video8 van oorsprong een camcorder-formaat is verwacht ik niet dat in dit soort tafelmodellen compleet andere mechanieken gebruikt zijn.

Maar volg eerst testman's advies eens op...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.