230v motor ombouwen naar 400V

Hallo allemaal,

Hier heb ik een 230V motor in een afzuiger zitten, die ik graag op 400V (3 fase) aan wil sluiten. Ik heb hier het typeplaatje op de foto gezet, evenals de huidige aansluiting.

Mijn idee was om de condensatoren en huidige aansluitkabel te verwijderen. L1 met u1, L2 met V1 en L3 met Z1 te verbinden. Uiteraard komt er nog een fase beveiliging tussen de stekker en de motor. (weet iemand hoeveel ampere het dan wordt?)

Dit wil ik vervolgens aansluiten als driehoek, door U1 met Z2, V1 met U2 en Z1 met V2 verbinden.

Is deze redenering correct en kan ik deze motor op 3 fase laten draaien? Of moet het juist een ster aansluiting zijn?

Reden voor deze aanpassing is om de stroom zoveel mogelijk over alle fase te verdelen.

Alvast bedankt voor de feedback!

mvdk

Golden Member

Meestal komen ze hier met een andersom vraag.
Om een driefasemotor op single fase te laten werken.

Laat het zoals het is.

Op 13 januari 2021 20:40:33 schreef defi:
Is deze redenering correct en kan ik deze motor op 3 fase laten draaien? Of moet het juist een ster aansluiting zijn?

Je kan deze motor uitsluitend op 3 fase laten draaien als alle drie de wikkelingen dezelfde ohmse weerstand en dezelfde draaddikte hebben en ze staan alle drie netjes onder een hoek van 1200 tov elkaar. Ik twijfel of de motor voldoet aan alle voornoemde eisen, dus gewoon laten zitten zoals mvdk genoemd heeft.

en de motor moet 230/400 of 400/690V zijn, anders heb je ook kans op rook. in 1e geval mag de motor alleen in ster..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Deze motor kun je NIET 3-fasig aansluiten.

Dit is een echte enkelfasige motor met maar twee wikkelingen.
Tussen V1 en V2 zit een centrifugaalschakelaar.

Nu is 7A ook weer niet zo'n gruwelijk verbruik dat je het zou moeten gaan verdelen.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 13 januari 2021 21:09:08 (11%)

pamwikkeling

Special Member

@ defi als je het doet zoals je hebt beschreven, garandeer ik je dat je motor dezelfde avond nog verbrand is.

Het enige dat je kan doen is een één fazige trafo 400V / 230V gebruiken en alzo je motor voorzien van 230V vanuit een 400V net. Maar ik veronderstel dat dit niet de bedoeling is.

Als het echt moet:

https://www.transfo-shop.fr/Discount?categ=17-10

236€ is natuurlijk geen klein bedrag.

Blijft wel grappig dat 'Chinees Engels' :)

Follow to turn
Turn over

nog een extra opmerking (het verbaast me dat anderen die niet gaven)
STEL dat het wel een geschikte motor was:

Als je een motor op 230V kan doen draaien, maar ook op 400V; dan is het meestal nodig dat je hem op 400V in ster schakelt en niet in driehoek... Op deze manier blijft er op de spoelen 230v staan.

een motor 230v/400v schakel je op 230v in driehoek en op 400v in ster
een motor 400v/690v schakel je op 400v in driehoek en op 690v in ster

Op 14 januari 2021 08:13:18 schreef verstrooid_profke:
nog een extra opmerking (het verbaast me dat anderen die niet gaven)

Testman was je voor.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 14 januari 2021 09:12:12 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

I stand corrected...
Ben een beetje verstrooid, precies... ;-)

Hartelijk dank voor alle reacties. Dit is duidelijk. Ik blijf het gewoon blijven gebruiken dus op 230v.

Er was mij verteld dat een 230v motor langer mee gaat dan een 400V, 3 fase motor. Vandaar deze vraag. Mocht hij dan t.z.t. onverhoopt kapot gaan vervang ik hem wel door een 3 fase motor. Dan is dat probleem ook weer opgelost.

Op 14 januari 2021 10:42:29 schreef defi:
Hartelijk dank voor alle reacties. Dit is duidelijk. Ik blijf het gewoon blijven gebruiken dus op 230v.

Er was mij verteld dat een 230v motor langer mee gaat dan een 400V, 3 fase motor. Vandaar deze vraag. Mocht hij dan t.z.t. onverhoopt kapot gaan vervang ik hem wel door een 3 fase motor. Dan is dat probleem ook weer opgelost.

Onzin, spanning is niet relevant.

Een 1F motor heeft een supplementaire condensator (hier zelfs 2) en soms aanloopmechanisme. Meer componenten is meer kans op defect.
Een 3F motor heeft dit niet.

benleentje

Golden Member

Klopt wat New Beetle zegt. De spanning heeft daar niets mee te maken. Er zijn wel type motoren die minder geschikt voor continu bedrijf dat zijn veelal motoren met koolborstels. Maar elke type motor heeft gewoon zijn eigen toepassingsgebied maar dat staat geheel los van de spanning.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 14 januari 2021 10:42:29 schreef defi:
Hartelijk dank voor alle reacties. Dit is duidelijk. Ik blijf het gewoon blijven gebruiken dus op 230v.

Er was mij verteld dat een 400v 3 fase motor langer mee gaat dan een 230V, 1 fase motor. Vandaar deze vraag. Mocht hij dan t.z.t. onverhoopt kapot gaan vervang ik hem wel door een 3 fase motor. Dan is dat probleem ook weer opgelost.