LM2576HVS kapot

Beste,

Ik heb een voedingcircuit welke gebruik maakt van een LM2576HVSADJ ingang is een 36V loodzuur of Lithium Ion pack. Uitgang 15V ~1A.

Nu draaide het geheel al maanden zonder problemen op de 36V loodzuur accu.

Na het uitwisselen van deze accu voor een lithium Ion accu welke opgeladen 41.4V is knalde tijdens bedrijf de LM2576 eruit. Er is fysieke schade aan de LM2576HVS en goed te zien op de foto.
https://www.uploadarchief.net/files/download/20210112_113937l.jpg

Ik maak gebruik van het volgende schemaatje(klikbaar voor grotere versie):
https://www.uploadarchief.net/files/download/resized/lm2576hvs1.png

Heeft iemand misschien een idee van wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn?

LM2576HVSADJ => is Chinese imitatie. een losse LM2576HVSADJ bij gerenommeerde leveranciers kost meer dan jouw hele bordje...

https://nl.rs-online.com/web/p/buck-converters/9232534/

Zelfs bij 225+ stuks betaal je €4,538 per stuk excl BTW.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 12 januari 2021 13:31:39 schreef Roland van Leusden:
LM2576HVSADJ => is Chinese imitatie. een losse LM2576HVSADJ bij gerenommeerde leveranciers kost meer dan jouw hele bordje...

https://nl.rs-online.com/web/p/buck-converters/9232534/

Zelfs bij 225+ stuks betaal je €4,538 per stuk excl BTW.

Mwaa zou het echt? Zeg je dit uit ervaring?ik heb nu een paar bordjes liggen maar hoop er ooit een heleboel van te mogen inbouwen en dan heb ik zon probleem liever niet:)

ik ga eens kijken of ik het probleem kan reproduceren door de ingang aan 60V te leggen ofzo...

Zeg je dit uit ervaring?

Ja dat zeg ik uit ervaring, op jouw bordje kan zo maar een omgestempelde LM2576D2T-ADJR4G kunnen zitten van 0,797€

En die heeft een Maximum Input Voltage van 40V.

https://nl.rs-online.com/web/p/buck-converters/1216364/

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Gezien het feit dat 'ie op 41v kapot ging, zal het wel een omgekatte standaard 2576 zijn, die mag maar 40v hebben.
(omkatten is lucratief: een HV is 5x zo duur als een standaard versie...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Chinese winkels als Aliexpress zijn voor geen meter te vertrouwen op dit gebied. Plagiaat is "normaal" in China, merknamen bestaan niet of hebben een zeer beperkt recht.

Aan de andere kant, Ik verdenk die "westerse" winkels al 20+ jaar lang van prijsafspraken en vergelijkbare duistere praktijken.

Daar tussenin zit LCSC. Het is een winkel met een betrauwbare reputatie maar vaak met veel lagere prijzen dan z'n westerse equivalenten.

https://lcsc.com/search?q=lm2576hvs-adj

Een ander voorbeeldje: Bij Aliexpress zijn de "Blue Pill" bordjes populair. Een paar jaar terug (2018?) daalde de prijzen van die bordjes van ong. EUR3.5 naar minder dan EUR2, maar als je tegenwoordig een "Blue Pill" koopt zit er bijna nooit een microcontroller van ST op (STM32F103C8T6) maar een van ongeveer acht varianten, maar altijd met het type nummer er vanaf gepoetst en "STM32" er op geprint.

Bij LCSC kun je alle 7 varianten bestellen van verschillende fabrikanten:

https://lcsc.com/search?q=32F103C8T6

(Hmmm, wel vreemd, bijna alle merken zijn nu uitverkocht, en de STM variant is in prijs hoog van < EUR2 naar EUR7)

Sine

Moderator

Op 12 januari 2021 15:49:33 schreef bazu:
[...]

Mwaa zou het echt? Zeg je dit uit ervaring?

Yes, zelfde ervaring hier helaas.

Ha bazu,

Ik zou er nog wel hebben maar kijk uit bij de meeste op aanvraag leverbaar dan weet ik genoeg...... dan gaat hij er uit!!!!!
Bij Aliexpress nog nooit iets gekocht ik beland weleens middels doorverwijzing op de site ik wordt er gek van alles flits om je heen.
Dat is zo'n doorgeefluik die weten echt niet wat ze verkopen.
Wel de chip in Taiwan gekocht voor de reparatie van een HP communicatie analyzer niks mis mee maar die prijs was ook hetzelfde als in Europa € 5,- alleen door de combinatie aan mijn kant makkelijker.

Kan je niet een gewone gebruiken en aan de ingang de spanning iets verlagen.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Vergeet ook niet dat China is "opgegroeid" met een compleet andere mentaliteit dan hier in het "westen". Wetten en regeltjes zijn ook "anders".

Voor meer in deze richting:

https://www.eevblog.com/forum/manufacture/legal-for-chinese-companies-…

https://www.chinalawblog.com/2020/12/its-perfectly-legal-for-your-chin…

maartenbakker

Golden Member

Let wel, dat is allemaal vanaf 1949 gebeurd. Kun je nagaan hoe politici bepalen hoe een volk zich gedraagt binnen de geschapen omstandigheden. Als je de normale eerlijke en nijvere volksaard wilt zien, kijk je in Taiwan, dat zijn dezelfde mensen onder een ander regime. En natuurlijk ook best veel in China, alleen je moet weten met wie je zaken doet. Het feedbacksysteem van Ali Express helpt ook wel een klein beetje.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Eigenlijk ben ik wel een beetje verbaast dat hij bij 1.4V boven de abs. max. al geklapt is, ik had verwacht dat er nog iets meer marge in zou zitten. Wellicht dat de spanning tijdens bedrijf of bij het aansluiten nog wat hoger is opgeslingerd, en heeft dat je converter gesloopt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
maartenbakker

Golden Member

In plaats van een omgekatte LM2576, kan het ook een omgekat second source onderdeel zijn dat bijvoorbeeld maar tot 30V of 35V gespecificeerd is. Had rew niet zoiets aan de hand een tijdje terug?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op de eerder genoemde site LCSC zie je ook dat er een second source fabrikant is, HGSEMI welke veel goedkoper is dan TI. Het datasheet van HGSEMI is een naar het chinees vertaalde kopie van NS.

Ik zou eerst uitgebreide testen te gaan doen voordat ik componenten van een dergelijke fabrikant grootschalig in te zetten.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Kruimel

Golden Member

Op 12 januari 2021 18:17:00 schreef Kortsluiting_Online:
Vergeet ook niet dat China is "opgegroeid" met een compleet andere mentaliteit dan hier in het "westen". Wetten en regeltjes zijn ook "anders".

Voor meer in deze richting:

https://www.eevblog.com/forum/manufacture/legal-for-chinese-companies-…

https://www.chinalawblog.com/2020/12/its-perfectly-legal-for-your-chin…

Anderzijds moet je je ook afvragen hoe we hier voort hadden kunnen leven als we niet een enorme stroom goedkope producten uit China hadden. Dan was alles 10x duurder omdat iedereen voor elke wind die hij laat een licentie nodig heeft, wat zijn invloed zou hebben op het volume van producten dat verkocht kan worden. Persoonlijk denk ik niet dat de manier waarop we hier omgaan met regels op de lange termijn houdbaar is. De maatschappij verstart hier ook, de afhankelijkheid van grote hoeveelheden kapitaal om nieuwe initiatieven te starten is ook belemmerend.

Op 12 januari 2021 18:47:45 schreef maartenbakker:
En natuurlijk ook best veel in China, alleen je moet weten met wie je zaken doet. Het feedbacksysteem van Ali Express helpt ook wel een klein beetje.

Ze publiceren niet alles is mijn ervaring, ik ben er niet zeer van onder de indruk. Het helpt wel dat ze de verklaringen meestal niet lijken te lezen: als iets een stomende hoop rotzooi is en je zegt dat met 5 sterren, dan komt het er wel.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op dinsdag 12 januari 2021 21:36:33 (14%)

Ha Kruimel,

Of minder zooi maken / kopen is voor de hele wereld beter op de lange duur.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Kruimel

Golden Member

Dat is zeker waar! :)

LCSC vind ik trouwens best een handige site. Ze verkopen er bijna alleen producten met een datasheet, dus je weet redelijk waar je aan toe bent. Voor zo ver ik kan zien is het grootste deel van hun lage prijzen voor merkproducten gebaseerd op het feit dat hun kwantumkorting veel eerder merkbaar wordt en ze de verzendingen meestal zonder importheffingen over de grens krijgen.

Op 12 januari 2021 15:49:33 schreef bazu:
ik heb nu een paar bordjes liggen maar hoop er ooit een heleboel van te mogen inbouwen en dan heb ik zon probleem liever niet:)

Als je productie of doorverkoop plant zou ik niet vertrouwen op AliExpress halffabrikaten. Het kan best goed zijn (ik heb best een hoop goede ervaringen met dingen van AliExpress), maar je moet echt weten wat je bestelt en het risico is dat het de volgende keer niet precies hetzelfde is wat je krijgt.

Sowieso moet je voor grotere volumes al snel importheffingen gaan betalen, en dan is het gebruik van een partij als TME al snel logischer. Die hebben alles vrij aardig op orde, en een verrassend grote selectie aan componenten van obscure fabrikanten die toch goed zijn. Er werken daar volgens mij best briljante technisch inkopers.

De kwaliteit van de elco's zal ook we om te huilen zijn ik zou het bordje geen 24/7 aan durven laten staan.

Even een update van mijn kant..

Ik heb nog 5 van deze bordjes liggen en heb ze erbij gepakt.

Op de bordjes zitten oa de LM2576HV, dsPic en een IR2136S.
Wil het nu dat bij 2 van de 6 bordjes de IR2136S niks doet:(

Dit samen met eerder genoemde heeft mij een berichtje naar de leverancier doen sturen.. Antwoord nog niet ontvangen.

Nu denk ik alleen wel dat ik een verkeerde catch diode naast de LM2576HV heb zitten.Dit is nu een 40V 3A schottkey. Als ikde datasheet van de LM naga lees ik dat deze diode een reverse spanning van 1.25 * de max voeding spanning moet hebben.
Dit kan dus een doorgeslagen diode betekenen welke de Lm heeft mishandeld, toch?
Of probeer ik nu chineeste praten:)

Verbaasd me niks, iemand heeft een standaard bordje gepakt, maar buiten de condensatoren niks aangepast en de LM2576 omgekat.

Kortste route, pas de bordjes zelf aan.

100µF 100V condensator op de ingang
Originele LM2576HV
100V 3A schottky diode

en die IR2136S zal ook wel imitatie zijn. Farnell 1000+ 1,71/stuk op Ali 0,21...

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op donderdag 14 januari 2021 14:02:02 (14%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Gezien de dsPIC en IR2136S is dat blijkbaar een BLDC motordrive of zo. Zou het kunnen dat de accu losgekomen is tijdens bedrijf, bijvoorbeeld doordat het BMS ingreep en deze heeft uitgeschakeld?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Kruimel

Golden Member

Op 14 januari 2021 12:46:15 schreef bazu:
Als ikde datasheet van de LM naga lees ik dat deze diode een reverse spanning van 1.25 * de max voeding spanning moet hebben.
Dit kan dus een doorgeslagen diode betekenen welke de Lm heeft mishandeld, toch?
Of probeer ik nu chineeste praten:)

De diode krijgt de ingangsspanning 1:1 voor zijn kiezen, dus het kan zijn dat die eerst is gesneuveld, maar de LM zou een geïntegreerde overstroombeveiliging moeten hebben. Het lijkt mij dat de chip is gestorven op basis van spanning.

Goed kans dat die overstroombeveiliging alleen werkt als er enige vorm van inductie aanwezig is, die de dI/dt beperkt; als je de uitgang direct kortsluit naar de ground (via een doorgeslagen diode), gaat er in een tiental nanosecondes al een vies hoge stroom lopen, die geleverd wordt door de ingangscondensators. Dat gaat natuurlijk niet lang goed.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 12 januari 2021 20:01:58 schreef maartenbakker:
In plaats van een omgekatte LM2576, kan het ook een omgekat second source onderdeel zijn dat bijvoorbeeld maar tot 30V of 35V gespecificeerd is. Had rew niet zoiets aan de hand een tijdje terug?

Nee, Bij mij was men gewoon eerlijk over dat het een ander onderdeel was. PEBKAK ik had aangenomen dat het iets was wat het niet was. Niks omgekat: Ik kon aan het opschrift zien dat het niet was wat ik (eerst) dacht dat het was.

Op 14 januari 2021 12:46:15 schreef bazu:
Dit is nu een 40V 3A schottkey. Als ikde datasheet van de LM naga lees ik dat deze diode een reverse spanning van 1.25 * de max voeding spanning moet hebben.
Dit kan dus een doorgeslagen diode betekenen welke de Lm heeft mishandeld, toch?

Begrijp ik nu goed dat jij een bordje hebt laten maken en bestukken in China? Dus dat je niet een "LMxxxHV" bordje op aliexpress hebt gekocht maar hebt laten bestukken op jou specs? Dan heeft jou bestukker gewoon bij LCSC besteld. En 1 van de eerder gelinkte LM2xxxHV chipjes gekocht.

Ja, als je een te lage sperspanning diode monteert gaat er in 1x een hoop stuk. Dat is te verwachten. op T=0 maakt de LM chip de "L" uitgang hoog=voedingsspanning en de diode slaat door. Als die dan kortsluiting wordt dan staat er ineens 40V over de LM die probeert een paar ampere te laten lopen.... Nou dan zitten de stukken LM-chip tegen je plafond. Was te verwachten.

Bij mosfets heb ik gemerkt dat de "max spanning" soms heel nauw komt. Met scottky diodes heb ik het nog niet getest, maar het zou me niets verbazen als dat (op z'n minst voor sommige exemplaren) ook het geval is.

Anyway, welcome to the club. Ook ik heb een te lichte scottky gemonteerd gehad. Dan gaat er echt veel fout, als de rest van je circuit op 15V het nog doet, heb je mazzel.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 14 januari 2021 15:38:55 (57%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dus dat je niet een "LMxxxHV" bordje op aliexpress hebt gekocht maar hebt laten bestukken op jou specs ?

Mocht dat idd het geval zijn dan veranderd dat de zaak wel idd. Dan is het scenario dat de diode de regelaar heeft meegenomen nog niet zo vreemd.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Het klopt idd dat ik mijn bldc ontwerpje heb laten produceren in China. Hierbij uiteraard gevraagd om originele componenten en dit ook bevestigd gekregen.

Ik denk ook dat het mijn fout is dat dat de LM gesneuveld is. Enkel is het natuurlijk wel vreemd dat er ook 2 IR2136S gewoon niks doen. Na uitwisselen hiervan voor (zeker wetende) originele werkt het systeem.

Ik wissel alle LM's en IR2136 uit en ga dan verder testen.

Overigens is de accu is tijdens het ploffen van de LM niet losgekomen en deze uitgangspanning was nog aanwezig.