Versterker verkeerd aangesloten

Ik heb bij het schoon maken van de potmeters van deze versterker (zie foto) een van de insteek stekkers/kabels er verkeerd in terug gezet. (ook mede door slecht zicht en afgeleid door iemand, niet gecontroleerd) Deze heb ik uiteraard aan gezet en vervolgens deed hij het niet meer. Nu is mijn kennis van electronica gemiddeld, maar weinig techniek achtergrond. Ik heb het doende geleerd. Nu bal ik ontzettend natuurlijk van dit ongeluk, omdat dit een pareltje van een versterker is en ik met mijn eigen stomme enthousiasme zelf heb vernietigd, althans bijna.

Mijn vraag is eigenlijk, aan de hand van de paar tests en resultaat, of het mogelijk is aan te geven, welke onderdelen zou ik moeten zoeken voor kortsluiting, om te voorkomen dat ik alles moet los solderen en elke component moet gaan testen. Mijn kennis is nogmaals vrij gering, dus dat zou mij heel veel tijd/risico kosten, en ik probeer het enkel behapbaar te maken.

Hoe dan ook, versterker is opgebouwd uit:

-(1*) Input broodjes (vol, bass, mid, treble, Rev/Aux1, Mon/Aux2, Pan, totaal 6 Mono & 4x Stereo) allemaal verticaal aan elkaar verbonden, met het multi kabeltje waarmee het fout ging. (dit leg ik zo uit hoe ik hem aangesloten heb...)

-(2*) Deze zijn vervolgens verbonden aan 2x Master broodjes, Links, Rechts, met VU metertjes.

-(3*) Vervolgens zijn deze verbonden aan de regeling knoppen van de Monitoren, broodje (die volgens wat ik denk ook tegelijkertijd fungeert als pre versterker).

-(4*) Er is nog een Reverb effecten broodje maar die is nu los gekoppeld en heeft verder geen invloed op het geheel.

-(5*) Uiteindelijk wordt een laatste multi kabeltje geleid naar de Power Amplifier, of Eind versterker, niet op foto's te zien.

Na dat hij niets meer deed, heb ik na uitzoeken ontdekt dat de twee verzekeringen op de pre-versterking broodje (3*) kapot waren.

Ik heb deze vervangen en ineens deed alles weer, maar tijdelijk... Na even aan staan, viel alles weer uit.

Ik heb de Laptop op de Power Amp aansluiting (achter aansluiting) aangesloten en die doet het nog altijd. Eind versterker werkt altijd dus. Alleen dan geen voor bedieningspaneel ter beschikking met alle nadelen van dien.

Vervolgens heb ik getest wat voor onderdelen eruit konden. Reverb effecten broodjes kon los gekoppeld worden.

Ik heb de (2*) "Master broodjes, Links, Rechts, met VU metertjes" afzonderlijk aangesloten. Beiden reageren gelijk, zowel links als rechts, maar anders dan wanneer ze beiden aangesloten staan, na dat ik alleen een Master + VU Meter broodje los koppel, is de tijd 2 x zo lang tot de uitval. Lijkt op te duiden dat met halve belasting nu, twee keer zo veel tijd duurt tot dat het pre versterker uitvalt.

Bij het nogmaals aanzetten na de eerste uitval, valt met beide Master + VU Meter broodjes aangesloten alles 2 seconden later weer uit. Dat is met alleen een van de Master + VU Meter broodjes aangesloten, 45 seconden of misschien zelfs een minuut later, elke keer weer...

Kort samengevat:

beide broodjes (2*) aangesloten; valt pre versterker (3*) na 1 of 2 minuten uit, vervolgens bij weer aanzetten 2 a 5 seconden
enkel broodje (2*) aangesloten, links of rechts; valt pre versterker (3*) na 4 of 5 minuten uit, vervolgens bij weer aanzetten 45 a 60 seconden

Mocht iemand echt bepaalde foto's moeten hebben, zal ik die zo snel mogelijk proberen te posten. Bij deze ook alvast super bedankt voor alle mogelijke hulp en suggesties.

Nog heel even: hoe heb ik het eigenlijk verkeerd aangesloten? Te zien op foto 2, bij rode circletje... Ik heb de bovenste Input broodje (1*) te veel naar buiten aangesloten waarbij alleen de helft van de pins aangesloten waren en niet echt opviel met gevolg kortsluiting. Dat bij de aller bovenste broodje oftewel Kanaal 1 (Ch.1). Hierbij viel ook led van "REVERB ON" meteen uit.

Heb je al getest wat er gebeurt als je dat eerste kanaalbroodje afgekoppeld laat?

Yes. Ik heb hem inderdaad aan gehad met beide kanalen (1 en 2) los gekoppeld. De symptomen/tijden voor uitval zijn dezelfde.

Als wat ik pre-amp gedeelte (3*) noem, los is gekoppeld, dan gebeurd niets. Geen audio. Die is dus wel essentieel...

Bij een van de foto's (nr 4) is een master + VU broodje (2*), onderaan nog los gekoppeld. Dat is toeval maar was niet het geval tijdens de tests en alle xconnectors zijn nu correct aangesloten.

Bedankt voor het mee denken Twan.

Nog even een paar foto's van de kanaal broodje...

Iemand enige idee wat ik zou kunnen proberen? Of mogelijke alternatieven?

Op 13 januari 2021 22:06:38 schreef anonamuze:
Iemand enige idee wat ik zou kunnen proberen? Of mogelijke alternatieven?

Ding opstarten, signaalbron aansluiten, liefst een toongenerator, omdat constant signaal het gemakkelijkste meet en dan met de scope de signaalweg volgen. Dat is de snelste manier.

Op 13 januari 2021 22:06:38 schreef anonamuze:
Iemand enige idee wat ik zou kunnen proberen? Of mogelijke alternatieven?

Begin eens met de voeding spanningen te meten vanaf de regelaars 7815 en 7915 volgens mij.

Dus min 15 volt en + 15 volt.

Buzzy, helaas heb ik geen scope ter beschikking. Signaal genereren zou nog wel lukken met een online toon generator en mobieltje. Wel super interessant om dat als methode weten te gebruiken lijkt me.

Naar aanleiding van wat Cupido voorstelde, en omdat ik wel een multimeter ter beschikking heb, heb ik eerst de voeding (SEDLBAUER 857892 ringkerntransformator waar geen documentatie over te vinden is, maar waar ik 2 x 38 Volt meet, wat naar de Power Amp gaat, 2 x 15 Volt naar de "Pre Amp + Monitor knoppen" en 2 x 7,5 volt naar de Reverb Unit...) op lekkages gecontroleerd. Alles likt in orde hier.

Hierna heb ik de volgende waardes gemeten in de "Pre-Amp unit + Monitor regel knoppen":

Input: 2 x 15 Volt (wissel spanning, waar de 2 zekeringen kapot waren)

2 elco's (geel en blauw): beide hebben 42 Volt DC

L7915CV (links):
Pin 1+2: 42 Volt DC, Pin 2+3 (voor uitval) 26.5 Volt DC / (na uitval) 27.3 Volt DC, beide waardes (voor en na uitval) kloppen dus duidelijk niet...

L7815CV (rechts):
Pin 1+2: 42 Volt DC, Pin 2+3 (voor uitval) 15 Volt DC / (na uitval) 0 Volt DC

Temperatuur van beide is vrij hoog, gemeten 85 graden, geen 25 graden dus zoals bij L78xxx datasheets te lezen valt.

Met een laatste test, kom ik ook achter dat het voornamelijkste reden van uitval het aantal broodjes is die aangesloten zijn aan de Pre-Amp unit met dat kabel van CH 1 waarmee het verkeerd ging. Dus als ik het zonder Reverb Unit, met alleen de eerste 4 input broodjes laat draaien, Ch.1 (!), 2, 3 & 4, dan valt hij niet weg. Dit betreft allemaal achtergrond muziek oftewel "huishoud volumes" waarbij een normal gesprek niet erg verstoord wordt. Geen idee hoe het zou zijn bij hogere volumes, maar het sluit wel storingen uit. Gemeten voltages veranderen niet met deze opstelling.

Terug bij L78xxx en L79xxx...
Wat zou de eerst/volgende stap zijn? Beide vervangen? Of enkel een van de twee (die wat 26/27 Volt aan zijn output heeft)?

Idereen nogmaals bedankt.

Op 14 januari 2021 14:10:04 schreef anonamuze:
Buzzy, helaas heb ik geen scope ter beschikking. Signaal genereren zou nog wel lukken met een online toon generator en mobieltje. Wel super interessant om dat als methode weten te gebruiken lijkt me.

Naar aanleiding van wat Cupido voorstelde, en omdat ik wel een multimeter ter beschikking heb, heb ik eerst de voeding (SEDLBAUER 857892 ringkerntransformator waar geen documentatie over te vinden is, maar waar ik 2 x 38 Volt meet, wat naar de Power Amp gaat, 2 x 15 Volt naar de "Pre Amp + Monitor knoppen" en 2 x 7,5 volt naar de Reverb Unit...) op lekkages gecontroleerd. Alles likt in orde hier.

Hierna heb ik de volgende waardes gemeten in de "Pre-Amp unit + Monitor regel knoppen":

Input: 2 x 15 Volt (wissel spanning, waar de 2 zekeringen kapot waren)

2 elco's (geel en blauw): beide hebben 42 Volt DC

L7915CV (links):
Pin 1+2: 42 Volt DC, Pin 2+3 (voor uitval) 26.5 Volt DC / (na uitval) 27.3 Volt DC, beide waardes (voor en na uitval) kloppen dus duidelijk niet...

L7815CV (rechts):
Pin 1+2: 42 Volt DC, Pin 2+3 (voor uitval) 15 Volt DC / (na uitval) 0 Volt DC

Temperatuur van beide is vrij hoog, gemeten 85 graden, geen 25 graden dus zoals bij L78xxx datasheets te lezen valt.

Met een laatste test, kom ik ook achter dat het voornamelijkste reden van uitval het aantal broodjes is die aangesloten zijn aan de Pre-Amp unit met dat kabel van CH 1 waarmee het verkeerd ging. Dus als ik het zonder Reverb Unit, met alleen de eerste 4 input broodjes laat draaien, Ch.1 (!), 2, 3 & 4, dan valt hij niet weg. Dit betreft allemaal achtergrond muziek oftewel "huishoud volumes" waarbij een normal gesprek niet erg verstoord wordt. Geen idee hoe het zou zijn bij hogere volumes, maar het sluit wel storingen uit. Gemeten voltages veranderen niet met deze opstelling.

Terug bij L78xxx en L79xxx...
Wat zou de eerst/volgende stap zijn? Beide vervangen? Of enkel een van de twee (die wat 26/27 Volt aan zijn output heeft)?

Idereen nogmaals bedankt.

Beide regelaars hebben een aardpin, die moet op nul volt staan.
Mogelijk is er een aardspoortje onderbroken. Die ic's stook je niet zomaar op. Ze zijn thermisch begrensd (85 gaden is toelaatbaar, de chip gaat down boven 150 graden) en kortsluitvast. Je moet wel meten op de pootjes van de ic's.

pa3gws

Golden Member

De 7815 is of stuk of door een sluiting er achter stort de spanning in.
Bij de 7915 moet je meten pin 1+2 en pin1+3 pin 1 in namelijk de GND.
Pin 2 is de input en pin 3 de output.
Bij de 7815 pin 3 losmaken en meten of hij dan 15V is.
En bij de 7915 eerst eens meten op de juiste pootjes.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Dag Buzzy, de IC's heb ik niet los gehaald. Ik heb multimeter op beiden pin 1 en 2 aangesloten (input + nul van de IC, midden pin, kreeg ik 42V), dan pin 2 en 3 (nul + output) met resultaat 15V bij een IC en 26V bij de ander, tot dat de een uitvalt, en van beide kanalen geen geluid meer is.
Ik heb trouwens 2 nieuwe IC's al geregeld, omdat ik door wilde, maar durfde ze niet aan te sluiten omdat ik niet wist of dat 42 Volt bij de input normaal was en daarom wachte ik nog op een reactie van iemand. Dus de 42V is normaal... Fijn.

Nu denk ik te begrijpen dat ik beter alles kan meten met de min/zwart van multimeter op bijvoorbeeld de MIN uitgang van de diodenbrug (al aan de DC kant)? En dan steeds één pin van de IC's meten eerst 1, dan 2, en laatst 3 om de waardes correct te verkrijgen?
Waarvan bij beiden pinnen 2 NUL uit zou moeten lezen. Ik ga dit nu proberen... (fingers crossed)

Dat aardspoortje, onderbroken, zou toch konstant onderbroken zijn? En als het warmte gerelateerd is, waarom wel met alle input broodjes uitvallen na een paar minuut, en met maar 4 input broodjes verbonden toch wel langer blijven spelen en niet uitvallen gedurende een uur tijd zelfs? Ik betwijfel je diagnose niet, zoek alleen tevens ook waar zo een breuk zou kunnen zijn, al vermoed ik dat het dan in de buurt van de IC's moet zijn, wegens het snel onderbreken na aan gaan, warm worden. En dan steeds maar sneller uitvallen (al warm) bij herhaldelijk opnieuw aan zetten...
Ik ga de breuk ook proberen te vinden, dan met de BUZZ op de multimeter, en broodje los van stroom.

Tevens hou ik een oogje hier op de forum, mochten er nieuwe opmerkingen zijn.

Nu bericht van Pa3gws gelezen ook... Betekent dat dat het niet veilig is om nu meteen de nieuwe IC's te vervangen? Ik zal kijken in hoeverre ik dat zo kan testen vanuit gaande dat de GND het andere pin is. 8)7
Meteen vervangen zou makkelijker zijn maar ik wacht nog even mee...

###

Ik alles weer opgemeten maar ook al is de GND pin 1 zijn alle waardes hetzelfde.

###

Ik heb de 78xxx inmiddels vervangen. Reverb Unit lampje gaat nu met deze nieuwe 78xxx niet aan, dus die Reverb unit heb ik meteen weer los gehaald en ook de 2 top input broodjes, CH1 en CH2 voor de zekerheid.
Nog een keer aan met audio nu. Geluid klinkt ineens net zo als vroeger er een lege batterij in de stereo zijn laatste beetje het net haalde. Met korte metingen (snel Power aan/uit) krijg ik nu op de 78xxx +/- 43 Volt in, en 44 Volt uit... 79xxx ook 43 Volt in, maar dezelfde 15 Volt uit.

Zoals pa3gws aangaf, ga ik nu pin 3 proberen los te maken bij de 78xxx en kijken of hij inderdaad 15 Volt is. Dat zal wellicht aangeven waar de sluiting zou kunnen zijn... voor of na de IC, als ik het goed begrijp.

[Bericht gewijzigd door anonamuze op donderdag 14 januari 2021 20:28:29 (17%)

Ik heb de nieuwe IC (nu met de pin 3 los) in gesoldeerd. Waarde is dus ongeveer hetzelfde (3 Volt meer) als de oude IC wanneer met pin 3 verbonden. Namelijk 29 Volt...
Geluid klinkt nu belabberd zoals bij vorige test met nieuwe IC met alle 3 pins gesoldeerd.

###

Het is duidelijk dat met de nieuwe IC, ondanks dat alle potmeters dicht gedraaid zijn, het geluid door blijft gaan, zacht en krakerig, en volume niet beïnvloedbaar...

Met de oude IC, klinkt het goed, alleen het valt uit met een iets groter aantal INPUT broodjes aangesloten...

Let op dat de pinning van de 7815 anders is als van de 7915

7815
De middenpen is GND ,0 Volt!

7915
De linkse pen is GND, nul Volt!

[Bericht gewijzigd door buzzy op donderdag 14 januari 2021 22:31:29 (22%)

Dat klopt Buzzy. Alsnog kon ik hem maar op een manier in de printplaat solderen, dus op de juiste manier. Er is iets anders aan de hand, maar ik weet er veel te weinig van om het te snappen. De IC zou nu, met meerdere dingen experimenteren, wel kapot zijn. Op zich geen probleem want morgen kan ik er weer 1 of 2 van gaan halen, maar alsnog, vanaf het begin, reageerde het versterker compleet anders met het nieuwe IC (de 78xxx) zoals ik eerder aangaf. Dat duidt op iets, maar ik weet niet wat.
Misschien opgeven het beste optie...?
Ik zou iemand enigszins willen vergoeden om dit goed te maken, maar zit in A'dam en bezit geen auto... |:(

###

Ook zou ik nu wellicht alles opnieuw moeten meten. :/

Opnieuw gemeten zoals het hoort dankzij Buzzy, en zo stap per stap kom ik dus achter dat de IC 78xxx WEL 15 Volt heeft aan zijn output en in orde is.
Apart dat de nieuwe 78xxx anders reageert.

Maar goed, dan zou ik volgens pa3gws een kort sluiting daarachter moeten zoeken/vinden. Hoe doe je zo iets en waar daarachter? Bij de Power Amplifier gedeelte?

Op 15 januari 2021 00:43:55 schreef anonamuze:
Opnieuw gemeten zoals het hoort dankzij Buzzy, en zo stap per stap kom ik dus achter dat de IC 78xxx WEL 15 Volt heeft aan zijn output en in orde is.
Apart dat de nieuwe 78xxx anders reageert.

Maar goed, dan zou ik volgens pa3gws een kort sluiting daarachter moeten zoeken/vinden. Hoe doe je zo iets en waar daarachter? Bij de Power Amplifier gedeelte?

Als de 7815 15 volt af geeft, lijkt het er op dat daarachter geen sluiting zit. Hoe is het met de 7915? Daar moet je -15 volt meten.
Ik zocht naar het schema.maar dat heb ik nog niet gevonden.


Ik heb even wat tijd moeten nemen om dingen goed in kaart te brengen en wegens mijn beperkte kennis en middelen (multimeter & soldeerbout) koste dat wat langer.

- Ik heb ontdekt dat er eerder reparaties zijn uitgevoerd bij de eindversterker gedeelte. Dat is o.a. te zien aan 2 weerstanden op elkaar gesoldeerd bij een van de eindversterker circuits.

- Wellicht, een sluiting of lek op de Reverb Unit (voorlopig onbelangrijk, kan ik missen en is los gekoppeld)

- Wellicht, ook een sluiting of lek op een van de voorversterkers, (wel belangrijk, maar eerst eindversterker, want die heb ik altijd en eerder nodig.)

Voorversterker is kleiner, misschien kan ik voorlopig zelf nog wat in ontdekken... Eindversterker vind ik te spannend door 236 VAC verkregen (wissel) metingen, circuit moeilijk te snappen en te veel componenten op... daar heb ik echt hulp bij nodig. :'( )

NOG EEN CORRECTIE OP ALLER EERSTE FOTO VAN VERSTERKER VOORPANEEL:

Ik kom nu achter dat de voorversterkers zitten in in wat ik eerder "MASTER + VU" noemde. Dat was dus niet correct. Dat wilt zeggen dat bij het verticale broodje rechts, zit alleen de spanningsregelaars en wat regeling voor monitor, aux, enzo. Maar dit circuit waar de L78 en L79 op zitten, hier zit geen voorversterking op. Voorversterking zit dus waar de 2 Master knoppen op zitten. :)
(Bij deze ook excuses voor alle mogelijke verwarring eerder bi dit post... Ik zal straks EDIT's doen waarbij nodig.)

Om even kort nog over de L78 en L79 IC's te hebben, ook als antwoord op Buzzy...

- Als ik de eindversterker los koppel, plus de wellicht foutieve voorversterker en reverb unit, dan is er geen uitval meer. Ook met alle Input kanalen (broodjes) aangesloten.

Eerder gaf ik ook in deze post dat anders te zijn... Blijkbaar, als de gedeeltes met lek los zijn gekoppeld, blijven de andere circuits wel werken en vallen de IC's niet meer uit. Ik ben super blij al dat ik dat heb kunnen diagnosticeren met jullie hulp... _/-\o_

De metingen:

L7815CV (voor uitval / na uitval)
Pin 1 +43 VDC +43 VDC
Pin 2 0 VDC 0 VDC
Pin 3 +15 VDC -0,5 VDC

L7915CV
Pin 1 0 VDC 0 VDC
Pin 2 -43 VDC -43 VDC
Pin 3 -15 VDC -15 VDC

Dus het blijkt dat er lekken zijn zowel voor de spanningsregelaars (reverb unit + 1 voorversterker) als daarna (eindversterker).
De IC's voor zo ver ik kan inschatten, zijn in orde?

###

VOOR NU RELEVANT:

- Er zit een brom van 100Hz op alleen een kanaal van de eindversterker (R). Dit brom heb ik nagebootst op online toon generator website en is exact 100Hz, zit niet in de speakers (heb ze omgedraaid om te testen) en zit alleen op een "kant" van eindversterking (+ of - intern los koppelen van RECHTS speaker output in de circuit, en weg is de brom met LINKS eindversterker nog steeds aangesloten).

(EINDVERSTERKER) VOEDING:

Beginnend bij de voeding, laatste check, (die heb ik nu helemaal los gekoppeld), dan heb ik als draden voor de eindversterker, 2 x rood met zwart tape (nul) en 2 x zwart (plus).

- Al deze draden laten onder elkaar 1 Ohm zien, dus ook rood met zwart. ( KLOPT DIT? ) :?
- Rood met zwart laat 38 VAC zien.
- Zwarten onder elkaar 78 VAC
- Beide rode (met zwart tape) 0 VAC

EINDVERSTERKER RECHTS:

Vervolgens na het lezen van een forum over de 100Hz brom waar gezegd wordt dat de dioden van de gelijkrichter stuk kunnen zijn, ben ik metingen op deze gaan doen.

~ en ~ geven: 107 VDC , 236 VAC :?
+ en - hebben: 0 VDC , 78 VAC

Ik ben in ieder geval blij dat ik hiermee onwijs veel leer.

DUS NU DE VRAGEN:

- Ziet iemand iets wat niet klopt (bij voeding of eindversterker metingen)?

- Zijn er nog andere metingen wat ik eenvoudig zou kunnen/moeten doen met de multimeter? Eventueel, graag een korte uitleg over hoe... Zeker circuit metingen. (Ik zal een foto er van posten)

Ik weet hoe ik sommigen componenten moet nakijken, maar metingen on circuit vind ik altijd erg spannend... Raak ook best in de waar met dit symmetrische verhaal... Ik snap het concept, maar zoek me rot in een circuit, van waar wat vandaan komt of naartoe gaat en is het plus of min.

- Ik durf ook niet zo maar aan de eindeversterker te zitten. Daar zitten 2 grote condensators op, 63V 4700µF. Die heb ik bij eerste keer circuit demonteren los gesoldeerd, zelfs, en tape overheen gedaan... hahaha. En ik heb trowens al een paar knallen gekregen met de spanningsregelaars... :9

maar nu serieus, kan ik die eenvoudiger/beter door middel van een halogeenlamp van 50 W gedurende zo een halve minuut ontladen? Maar als ik volts er op meet, zitten deze capacitors na een paar minuten al op 20, 10, 5 VDC en dan steeds lager... Is dat dan en teken van "veilig"? 5 minuten wachten is te doen...

Ik zie zo al draadjes over zekeringen heen gesoldeerd, een elko van 40V waar 42V op staat en een 7815 en 7915 die te hoge ingangsspanning krijgen.
Je kan dat ding beter laten repareren.

pa3gws

Golden Member

En zo te zien zijn er ook een paar potmeters niet helemaal fris meer.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Bedankt voor de opmerkingen. maar daarmee heb ik nog geen aantwoord op mijn vragen, dus, kan ik niets leren, of verder komen... Twee elco's vervangen is te doen.