Ik heb bij het schoon maken van de potmeters van deze versterker (zie foto) een van de insteek stekkers/kabels er verkeerd in terug gezet. (ook mede door slecht zicht en afgeleid door iemand, niet gecontroleerd) Deze heb ik uiteraard aan gezet en vervolgens deed hij het niet meer. Nu is mijn kennis van electronica gemiddeld, maar weinig techniek achtergrond. Ik heb het doende geleerd. Nu bal ik ontzettend natuurlijk van dit ongeluk, omdat dit een pareltje van een versterker is en ik met mijn eigen stomme enthousiasme zelf heb vernietigd, althans bijna.
Mijn vraag is eigenlijk, aan de hand van de paar tests en resultaat, of het mogelijk is aan te geven, welke onderdelen zou ik moeten zoeken voor kortsluiting, om te voorkomen dat ik alles moet los solderen en elke component moet gaan testen. Mijn kennis is nogmaals vrij gering, dus dat zou mij heel veel tijd/risico kosten, en ik probeer het enkel behapbaar te maken.
Hoe dan ook, versterker is opgebouwd uit:
-(1*) Input broodjes (vol, bass, mid, treble, Rev/Aux1, Mon/Aux2, Pan, totaal 6 Mono & 4x Stereo) allemaal verticaal aan elkaar verbonden, met het multi kabeltje waarmee het fout ging. (dit leg ik zo uit hoe ik hem aangesloten heb...)
-(2*) Deze zijn vervolgens verbonden aan 2x Master broodjes, Links, Rechts, met VU metertjes.
-(3*) Vervolgens zijn deze verbonden aan de regeling knoppen van de Monitoren, broodje (die volgens wat ik denk ook tegelijkertijd fungeert als pre versterker).
-(4*) Er is nog een Reverb effecten broodje maar die is nu los gekoppeld en heeft verder geen invloed op het geheel.
-(5*) Uiteindelijk wordt een laatste multi kabeltje geleid naar de Power Amplifier, of Eind versterker, niet op foto's te zien.
Na dat hij niets meer deed, heb ik na uitzoeken ontdekt dat de twee verzekeringen op de pre-versterking broodje (3*) kapot waren.
Ik heb deze vervangen en ineens deed alles weer, maar tijdelijk... Na even aan staan, viel alles weer uit.
Ik heb de Laptop op de Power Amp aansluiting (achter aansluiting) aangesloten en die doet het nog altijd. Eind versterker werkt altijd dus. Alleen dan geen voor bedieningspaneel ter beschikking met alle nadelen van dien.
Vervolgens heb ik getest wat voor onderdelen eruit konden. Reverb effecten broodjes kon los gekoppeld worden.
Ik heb de (2*) "Master broodjes, Links, Rechts, met VU metertjes" afzonderlijk aangesloten. Beiden reageren gelijk, zowel links als rechts, maar anders dan wanneer ze beiden aangesloten staan, na dat ik alleen een Master + VU Meter broodje los koppel, is de tijd 2 x zo lang tot de uitval. Lijkt op te duiden dat met halve belasting nu, twee keer zo veel tijd duurt tot dat het pre versterker uitvalt.
Bij het nogmaals aanzetten na de eerste uitval, valt met beide Master + VU Meter broodjes aangesloten alles 2 seconden later weer uit. Dat is met alleen een van de Master + VU Meter broodjes aangesloten, 45 seconden of misschien zelfs een minuut later, elke keer weer...
Kort samengevat:
beide broodjes (2*) aangesloten; valt pre versterker (3*) na 1 of 2 minuten uit, vervolgens bij weer aanzetten 2 a 5 seconden
enkel broodje (2*) aangesloten, links of rechts; valt pre versterker (3*) na 4 of 5 minuten uit, vervolgens bij weer aanzetten 45 a 60 seconden
Mocht iemand echt bepaalde foto's moeten hebben, zal ik die zo snel mogelijk proberen te posten. Bij deze ook alvast super bedankt voor alle mogelijke hulp en suggesties.
Nog heel even: hoe heb ik het eigenlijk verkeerd aangesloten? Te zien op foto 2, bij rode circletje... Ik heb de bovenste Input broodje (1*) te veel naar buiten aangesloten waarbij alleen de helft van de pins aangesloten waren en niet echt opviel met gevolg kortsluiting. Dat bij de aller bovenste broodje oftewel Kanaal 1 (Ch.1). Hierbij viel ook led van "REVERB ON" meteen uit.