"ontwikkelboard" met basic interpreter

fred101

Golden Member

Ik wil een board wat ik net zoals mijn EasyPic III kan gebruiken maar dan met Basic zodat ik niet steeds hoef te compileren en uploaden.

Ik gebruik het alleen maar om wat (logic) componenten te testen of bv als simulator/emulator om een apparaat van bepaalde signalen te voorzien. Dat kan zo simpel als een opto zijn tot iets complex als een of andere PIO van een bv 8051. Voornamelijk pinnen manipuleren en dan met de LA kijken wat er gebeurd. Vaak eenmalig dus ik wil geen uren programmeren en compileren.

Ik wil een of andere processor, evt wat ledjes en schakelaars zoals de easy pic heeft en verder vooral de nodige headers. Dat zal het probleem niet zijn en ik kan zelf schakelaars, optos etc toevoegen. Maar ik wil gewoon als bij een oude homecomputer het ding aanzetten en dan in basic (evt via de PC) een simpel programmatje van een paar schrijven om wat poorten hoog/laag te maken, en wat poorten uitlezen. Dus geen compiling en uploading. Gewoon simpele dingen als dit fantasie programma :
10 "maak P1.1 hoog"
20 "maak P1.2 hoog"
30 if P1.3 = 1 then end
40 let x = x + 1
50 if X <10 goto 10
Run

Een raspberry zou bruikbaar kunnen zijn omdat daar direct een keyboard etc aan kan. En Python is een interpreter maar ik weet niet of ik daarmee simpel kan doen wat ik wil. Ik heb ooit met python gespeeld en dat lag me veel beter dan C. Maar dat was op de PC onder Linux.

Ik gebruik het niet vaak, ik heb een geheugen als een zeef voor dingen als syntax dus ik moet het iedere keer weer min of meer opnieuw leren en dat maakt het hoogdrempelig. Basic heb ik vroeger veel gebruikt en nu nog op bv mijn Casio pocket computer uit de 90's. Op de een of andere manier is dat goed blijven hangen.
Het mag best wat kosten als het maar snel en simpel werkt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

https://micromite.org/micromites/

Dit is een basic interpreter en ik geloof dat het maandblad Everyday Pratical Electronic (EPE) daar veel gebruik van maakt.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

Phython draait prima op een Raspberry

link; https://www.raspberrypi.org/documentation/usage/python/

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 14 januari 2021 21:02:02 (47%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Arco

Special Member

Interpreters zijn niet erg geschikt voor embedded toepassingen.
Je kunt toch een bootloader gebruiken? (dan hoef je maar een keer te programmeren: de bootloader)

[Bericht gewijzigd door Arco op donderdag 14 januari 2021 21:14:08 (44%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fred101

Golden Member

MGP, dat MicroMites komt aardig in de buurt.

Access to the inbuilt BASIC editor requires just a serial ‘Console’ program (such as TeraTerm or PuTTy) running on a computer; that is assuming you’re not using a TFT connected directly to the MicroMite in which case the Micromite can operate as a stand alone computer, something like a modern version of a 1980s home computer such as the Sinclair ZX Spectrum, BBC Micro, or Tandy TRS80.

Grappig, ik kreeg het idee toen ik naar een video over de reparatie van een C64 zat te kijken. En dacht toen aan de experimenten die ik op mijn ZX81 en spectrum deed.
Deze ? https://micromite.org/shop/maximites/colour-maximite/colour-maximite-2…

Ik heb nog ergens een Raspberry I liggen dus dat kan ik al proberen. Ik ga ook wat meer lezen over micropython omdat python me beter beviel dan C. Ik heb zelfs wat grafische dingen daarmee ge4daan op een linux pc.

Op 14 januari 2021 21:13:16 schreef Arco:
Interpreters zijn niet erg geschikt voor embedded toepassingen.
Je kunt toch een bootloader gebruiken? (dan hoef je maar een keer te programmeren: de bootloader)

Het is geen embedded toepassing. Ik wil op de meest makkelijke manier poorten manipuleren om componenten te testen die ik niet in situ kan testen. Dus vaak een heel kort programmatje van 10 regels of zo. Daarom liever geen geklooi met compilen en uploaden. Het is als hulpmiddel bij reparaties, niet voor zelfbouw projecten. (helaas geen tijd meer voor)

Lambiek, dat is een indrukwekkend document. Verkoop jij die PCBs ? Het zou, zo even doorgebladerd, ook goed bruikbaar kunnen zijn voor een ander doel (aansturen industrieel spul bij reparaties, ik zag wat handige dingen met programma voorbeelden) . Het is misschien wel wat overkill maar zo te zien staat alles wat ik moet weten bij elkaar dus geen zoektocht over het internet om een commando te vinden wat net niet werkt bij mijn compiler of een of andere obscure lib nodig heeft. Als ik een kleine collectie sub routines heb die poorten bewerken en die ik aan elkaar kan plakken ben ik er al. Ik hoef geen displays, berekeningen, floating point dingen, arrays etc. 90% is gewoon poorten hoog of laag maken. Maar het is handig dat het meer kan (pwm signaaltje of een sensor uitlezen) omdat je zo te zien alles redelijk goed heb voorgekauwd. Maar ik weet niet zo direct of ik het goed lees dat het stand alone is of dat er iets ala een logo aan/bij moet.

Maar ik lees daar ook over PIC basic, volgens mij heb ik dat ooit met mijn easypic 3 gebruikt. Dat werkte heel prettig maar was maar 50 regels veel te weinig toen. Voor wat ik nu wil doen is 50 regels al flinke overkill. Maar kopen vind ik ook OK. Eens kijken of dat nog met mijn easypic kan werken.

Belangrijk:
Eenmalige super korte programmatjes kunnen maken om even snel een enkel component te kunnen testen. Onderdeel desolderen, Datasheet erbij, in een ZIF of breadboard en even een testje doen om te kijken of dat het ding kapot is. Als aanvulling op dit: https://www.pa4tim.nl/?p=5780
Ik heb boards die niet alleen werken of zelfs maar aan kunnen waar ik gewoon alle onderdelen uithaal, ze allemaal test en dan weer terug zet. Maar dat is niet dagelijks, hooguit 1 x per maand maar zo heb ik nu een apparaat waar ik over 2 componenten twijfel bij in situ meting maar ook niet uitgesoldeerd kan testen omdat ze wat meer als een led of DC signaal nodig hebben, bv een ADC

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

Op 14 januari 2021 21:40:06 schreef bprosman:
8052AH Basic ?

Geen idee, is dat net zoiets als de microprofessor want dat is net iets te veel hardcore ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

8052AH-Basic is wel heel erg oud, ik weet niet of daar nog iets voor te koop is...

Ik neem toch aan dat je dat programmaatje embedded (dus op een of ander hardware platformpje) wilt draaien? (en niet op de PC zelf)
Compiler maakt qua werk niets uit met een interpreter.
Als je bijv. de Mikrobasic compiler neemt dan kun je de boel zo instellen dat na iedere compilatie de nieuwe software automatisch wordt geupload naar het board.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

@fred101,

Stuur je morgen even een berichtje.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

ik zou ook gewoon dat ini mini beetje moeite nemen om een arduino te pakken of die micro basic, maar als je dat echt niet wilt kun je naar de basic stamp kijken.
Ding is volgens mij alweer meer dan 20+ jaar oud. Ken het nog uit mijn schooltijd.. (pfff toen ja..)
Maar ze bestaan nog steeds:
https://www.parallax.com/product-category/basic-stamp/

bprosman

Golden Member

8052AH basic was een 8052 processor met ingebouwde basic. De processor is inmiddels obsolete maar de (Intel) basic kun je in een moderne (Atmel) processor blazen en gebruiken. De aansturing (programmering) gebeurt door op de processor een "domme terminal" aan te sluiten (maar mag uiteraard ook een laptop zijn met terminal programma).

Compiler maakt qua werk niets uit met een interpreter.

Toch wel, programma moet je eerst compileren en uploaden naar je target hardware. Bij een interpreter type je in (bijv) OUT(0x00),$AA en de waarde $AA word meteen naar poort 0x00 geschreven.
Je hoeft niet meer te doen dan een terminal aansluiten.

https://www.retrocomputing.nl/wp-content/uploads/Bookshelf/Werken_met_…

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 15 januari 2021 07:04:11 (27%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
PE9SMS

Special Member

Je zoekt zo te lezen eigenlijk een soort pattern generator. Dit projectje ziet er wel leuk uit:
https://hackaday.com/2012/02/27/cheap-and-easy-logic-signal-generator/
Lijkt me veel handiger dan het iedere keer zelf schrijven van de patterns in basic/python/whatever.

This signature is intentionally left blank.
High met Henk

Special Member

Basic stamp???

lijkt me ideale kandidaat hiervoor...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

8052AH basic was een 8052 processor met ingebouwde basic. De processor is inmiddels obsolete maar de (Intel) basic kun je in een moderne (Atmel) processor blazen en gebruiken. De aansturing (programmering) gebeurt door op de processor een "domme terminal" aan te sluiten (maar mag uiteraard ook een laptop zijn met terminal programma).

Exact waar ik nu mee bezig ben, heb onlangs deze print (8051SBC JLCPCB) laten maken, en ben die nu aan het bestukken waarop ik idd 8052AH basic wil gaan draaien.

8051SBC features;

CPU: Any 8051 compatible with 40-pin DIP package @11.0592MHz
MEMORY: 27C256, 32kB EPROM for monitor program
62256, 32KB SRAM for both code and data space
I/O: direct cpu bus interface 2x16 line LCD
8-bit input port, 74LS244
8-bit output port, 74HC573
MEMORY and I/O Decoder: GAL16V8D
EEPROM: 24LC256, 32KB serial eeprom
RTC: Real-time clock,DS1307 with +3V Lithium backup
ADC: LTC1298, SPIinterface 2-channel 12-bit Analog-to-Digital Converter
I/O pins: P1,P3 of 8051 cpu, 16-bit I/O port
Debug LED: single dotLED connected to P1.7
Keypad and DIPSW: 4-bitkeypad and 4-bit DIP switch
RS232 Level Converter:MAX232
RS485: 75176 differential transceiver
Serial Interface: 9600 8n1
Monitor Program: ModifiedPAULMON2 including new commands

http://www.kswichit.com/8051sbc/8051sbc.html

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Tegenwoordig heb je voor nog geen 10 euro PyBoards gebasseerd op de STM32F407 met SD kaart slot en wat EEPROM. Je hoeft gewoon een Python programma op een SD kaartje zetten en je bent vertrokken. Als je achteraf iets wil aanpassen hoef je slecht de PyBoard aan te sluiten met een USB kabel en je kan het programma rechtstreeks aanpassen met een editor naar keuze. Enige nadeel is dat je geen complete Python omgeving hebt.

Arco

Special Member

Basic stamp van Parallax is hiervoor inderdaad een (goedkope) oplossing: https://www.parallax.com/product/basic-stamp-1-microcontroller-module/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
eSe

Honourable Member

Misschien is dit wat, heb het zelf nog niet gebruikt of allemaal gelezen, maar lijkt me interessant omdat het op AVR's draait. Toch net iets "moderner" dan 8051 en derivaten.

http://cappels.org/dproj/AttoBasic_Home/AttoBasic_Home.html

https://github.com/BleuLlama/TinyBasicPlus

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
fred101

Golden Member

Op 15 januari 2021 06:45:55 schreef bprosman
[...]
Toch wel, programma moet je eerst compileren en uploaden naar je target hardware. Bij een interpreter type je in (bijv) OUT(0x00),$AA en de waarde $AA word meteen naar poort 0x00 geschreven.
Je hoeft niet meer te doen dan een terminal aansluiten.

Dat is dus precies wat ik wil.

Lambiek zijn pdf geeft een oplossing voor een ander probleem wat hier (gedeeltelijk) van los staat, daarover heb ik met hem direct contact.

Op dit moment denk ik dat ik voor die moderne homecomputer ga. Monitor en keyboard eraan en klaar. Boot in een paar seconden op. Ik moet alleen nog nazoeken hoe makkelijk ik poorten kan aansturen.

Ik heb een raspberry 1 maar geen HDMI monitor en het ding crasht voortdurend. Ik kan de linux kaart niet meer vinden etc. Dan zou ik een nieuwe kopen plus monitor en dan is die Micromite makkelijker en zelfs goedkoper.

Ik moet nog naar die basic stamp kijken, volgens mij werd dat lang geleden door electuur voor van alles gebruikt. Ik heb geen probleem wat dingen te solderen maar ik kan geen PCBs maken en dat kan nu wel in China maar dan moet ik eerst een PCB tekenen en uitzoeken hoe ik dat moet laten doen. Ik heb nu te weinig tijd om er een heel zelfbouw project van te maken maar kitjes in elkaar zetten is geen probleem, ik kan dat heel snel.

Ik zoek geen arduino achtig iets om een leuk projectje te maken. Ik wil puur eenvoudig een IC kunnen testen wat wat meer vraagt dan een paar ledjes en schakelaars. De processor etc zal me worst wezen, ik heb er maar 1 nodig. Als het maar makkelijk te programmeren is voor een semi-digibeet. Denk bv aan het testen van een 82C59 of een D711055C of een ADC, meestal 8 tot 16 adres lijnen en 6-16 datalijnen en dan wat controle lijnen. Outputs monitoren kan met de LA (Zero die >100 protocollen kent) of mijn scoop met LA en diverse seriele decoders of met mijn Tek LA.

Op 15 januari 2021 11:01:57 schreef PE9SMS:
Je zoekt zo te lezen eigenlijk een soort pattern generator. Dit projectje ziet er wel leuk uit:
https://hackaday.com/2012/02/27/cheap-and-easy-logic-signal-generator/
Lijkt me veel handiger dan het iedere keer zelf schrijven van de patterns in basic/python/whatever.

Ik wist niet dat ze bestonden maar dit is zeker een onderdeel van wat ik wil. Die diagrammen staan vaak in de datasheets. Als dit flexibel genoeg is dan kan het bijna niet simpeler. Ik zit niet vast op 1 ding. Als ik beter 3 verschillende simpele dingen heb is dat handiger dan iets wat heel complex wordt om alles te kunnen.

Iedereen al vast bedankt voor het meedenken. Ik ga vandaag tussendoor wat verder lezen over de gegeven aanbevelingen (heb het nogal druk nu omdat ik door Corona een paar weken was uitgeschakeld en op onderdelen zat te wachten). Ik denk zeker dat er bruikbare dingen tussen zitten.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

@fred: https://www.parallax.com/product/board-of-education-full-kit-usb/

simpeler kan niet: stamp erin drukken: USB kabel aansluiten en op het broodplankje kun je je IC testen.
IS er eigenlijk bijna speciaal voor gebouwd.

ook leverbaar via RS: https://nl.rs-online.com/web/p/microcontroller-development-tools/77927…

[Bericht gewijzigd door High met Henk op vrijdag 15 januari 2021 14:37:28 (18%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Shiptronic

Overleden

Crashen van de raspb. is 99% zeker de brakke SD-kaart houder, meestal is een wasknijper erop voldoende, ik heb hem gewoon vervangen en geen problemen meer.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
fred101

Golden Member

Ship, daar staat me inderdaad iets van bij.

Roland, ik lees in het manual dat het een primitieve 1 regel text editor heeft en wordt aangeraden een ascii file op een PC te typen maar daarna dat het wel een probleem is om die dan vervolgens in het apparaat te laden. Dat klinkt niet echt handig.

De basic stamp heeft wel basic maar ik moet nog lezen hoe je die programmeert. Via een terminal programma ? Het aantal I/O lijnen lijkt wel wat beperkt. Ik moet toch wel minimaal iets van 20 I/O lijnen hebben. Het basic dialect ziet er wel makkelijk uit qua poort aansturing. Het breadboardje is te ook klein.

Ik heb contact met Lambiek gehad, zijn PCB werkt met profilab en met picbasic. Dat profilab kan een aantal dingen interactief die ik nodig heb en ziet er qua gebruik eenvoudig uit. Zijn board heeft voldoende I/O en is wat degelijker qua connectors dan de easypic . Daarnaast kan ik zover ik weet picbasic ook voor de easypic 3 gebruiken dus 1 taal voor meerdere boards. Maar we moeten even kijken of ik dat board ergens kan laten maken.

Ik staar me misschien iets te veel blind op een interpreter. Het zal er waarschijnlijk op neer komen dat ik een aantal programmatje voor componenten schrijf en als ik er een paar heb dan wordt het knip en plak werk om de bibliotheek uit te breiden. Mijn IC tester was eerst ook wat ingewikkeld op te "programmeren" maar nu maak ik een test setup voor een nieuw component op een formulier in een paar minuten en heb een heel assortiment hulpstukjes voor allerlei ICs. Het gaat meestal om heel simpele dingen. Het meeste kan waarschijnlijk al met zo'n patroon generator. Het zijn meestal gewoon de testen die in de datasheets staan. Het doel is een goed/kapot test, meer niet. Dus grote kans dat de meeste programmatjes in 1 x werken en dan vervalt het interpreter voordeel een beetje.

Die maximite vind ik toch wel grappig voor erbij als hobby, uit jeugdsentiment. Gewoon een moderne snellere achtige homecomputer met zelfs USB en ook nog eens spot goedkoop en compleet, wel een aardige levertijd.
Ik moet nog uitzoeken hoe simpel je poorten kunt aansturen want daar ligt ook qua hobby mijn interesse (experimenten, geen uitgebreide projecten). Het ding lijkt vooral gericht op retro-gaming. Mijn eerste idee was om een spectrum of C64 te kopen maar ik heb geen zin in geklooi met cassettebandjes of antieke floppies en een TV. Maar ik heb in de 80/90's heel veel zelf geprogrammeerd in basic, oa op de ZX81, spectrum en sharp pocket computer. Ik heb geen aanleg voor C maar ik was/ben best goed in Basic.

Nu eerst een hoop lezen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 15 januari 2021 18:38:02 schreef fred101:

Die maximite vind ik toch wel grappig voor erbij als hobby, uit jeugdsentiment. Gewoon een moderne snellere achtige homecomputer met zelfs USB en ook nog eens spot goedkoop en compleet, wel een aardige levertijd.

In Everyday Pratical Electronics jaargang 2017 staat een 4delig initiatie artikel, die is te downloaden als je wat thuis bent op het internet.

Anders geef maar eens een seintje.

[Bericht gewijzigd door MGP op vrijdag 15 januari 2021 19:16:28 (34%)

LDmicro user.