Ik zoek een punt voor Weller WM15L handsoldeerbout

Hoi,

De longlifepunt (type MTL-1) van mijn Wm15L (15 watt) is beetje zwartig en neemt geen tin meer op (rolt als een bolletje er van af). Schoonmaken in koperkrullen en sponsje lukt niet.

Dus ik denk even een nieuwe punt te bestellen( platte punt 2 mm, doorsnede 3 mm). Maar die kan ik dus nergens vinden ( ook niet op tme en conrad). Het gekke is dat de bouten zelf nog wel verkrijgbaar lijken te zijn.

Weet iemand een alternatief voor deze punt? Misschien de Atten punten?
Of kan ie op de schroothoop?

Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain
Arco

Special Member

Ik vermoed dat 't ding obsolete is verklaard. Punten zie je er niet meer voor...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als aanvulling en om de levensduur van je toekomstige soldeertip te verlengen kan ik onderstaande tipactivator aanraden.

Ikzelf gebruik het ook en het helpt om de levensduur te verlengen. Als de punt niet te ver aangeslagen is kan je proberen er nieuw leven mee in te blazen. Verwacht er geen wonderen van, als de tip te zwart is zal ook dit niet helpen.

https://youtu.be/J3OlDsKvzss

fred101

Golden Member

Dat spul werkt erg goed, ik gebruik het al jaren en mijn punten gaan sindsdien vreselijk lang mee. Ik maak zelf wel eens punten van messing als ik een vreemde vorm nodig heb en die coat ik dan met dat Weller spul en dan werken ze prima en er vallen niet gelijk gaten in.

Houdt ook je punten schoon. Natte spons om de tin-oxide(of wat dat zwarte spul dan ook mag zijn) te laten schrikken, krullen om het er dan af te "schuren"

Je hoort eigenlijk je punten te vertinnen voor je hem wegzet maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan. Zolang ik nog steeds bij zoveel solderen meer dan 5 jaar met een punt van 6 euro doe ga ik niet moeilijk doen :+

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

@Hugo

Ik was inderdaad GBI Gerritse ook tegengekomen maar zag dat ze geen voorraad hadden.
Inderdaad verstandig om toch even te bellen met die firma, misschien kunnen ze wat regelen :)

Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain

Nee, helaas ook niet meer bij GBI Gerritse.

Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain
Henk H.

Golden Member

Misschien zijn de RND lab punten (bijvoorbeeld RND 560-00249 of RND 560-00253) nog een optie?

Ik heb ook zo'n boutje, als de diameter van de schacht van een nieuwe punt (ongeveer) overeenkomt met de oude punt (kun je opmeten) dan komt het verder niet zo precies. Vastzetten met een schroefje.

fripster

Golden Member

Dat boutje lijkt verdacht veel op de bout van de Weller WHS40... Is deze ook 3.5mm dik?

Punten voor WHS40 zijn nog te verkrijgen....

zie hier: https://www.soldering-shop.co.uk/index.php/weller-soldering-irons-acce…

[Bericht gewijzigd door fripster op donderdag 14 januari 2021 15:06:32 (39%)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Het passtuk van mijn originele tip is 3 mm. De diameter van het passtuk van de RND tips zijn niet gepubliceerd in de pdf' s.

De tips van reageerdr T-sec ook bekeken; die ga ik nog wel even nabellen. Bijzonder detail : een van die sites hetzelfde boutje voor 20 euro aanbiedt terwijl bij een andere site een los tipje met verzendkosten op 15 euro neerkomt. Misschien kan ik beter mijn kans afwachten en in de toekomst een couranter boutje kopen met genoeg tips :) .

Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain
Henk H.

Golden Member

Afhankelijk kan je budget kun je dan evt ook kijken naar een tweedehands (of nieuw) soldeerstation met meer vermogen. 50 of 80 watt. Je hoeft niet bang te zijn dat die te heet worden, goede stations zijn temperatuurgeregeld. Dat geeft ook minder kans op beschadiging van printplaten, als je gaat (de)solderen op te lage temperatuur moet de punt te lang op de pads en die laten dan los. Op de juiste temperatuur en met genoeg vermogen dan is een soldeerverbinding snel gemaakt waardoor de print aan minder warmte wordt blootgesteld. Dat is voor desolderen meer een punt dan voor gewoon solderen.

Overigens kun je simpele schakelingen prima met deze bout maken, ik heb er mijn eerste robot mee gebouwd, samen met mijn grootvader.

Hoi Henk,

Ik heb recentelijk het regelbare soldeerstation van Atten AT937 van 50 Watt aangeschaft voor weinig geld. Gewoon om mee te starten.

Die Weller 15Watt had ik nog liggen en vond het zonde om er geen bruikbare tip op te hebben zitten.

Met een multimeter temp.module (stekkertje op de COM en de rode bus) heb ik de temp gecontroleerd om te kalibreren. Dat was een beetje lastig, de temp op de multimeter begon heel snel te springen van bv van 380 weer naar 330 graden, dan weerlangzaam omhoog etc.
Weet niet of dat aan de Atten ligt of aan de Brymen multimeter of aan de temp.module. Uiteindelijk bleef gemeten temp waarde achter op schaalweergave van het apparaat dus heb ik het stelschroefje maar helemaal naar rechts gedraaid, nu blijft de meting in de buurt van de schaalaflezing. Maar ja, het is dan ook een instapmodel :)

gr.
Rik

Be careful about reading health books. You may die of a misprint. Mark Twain