[BE] Regel Terugdraaiende teller vernietigd door grondwettelijk hof

Dit topic is gesloten

je parkeert geen stroom op het net, die wordt meteen ergens gebruikt. idd je betaalt geen belasting, en meterhuur enz op je teruggeleverde stroom. je krijgt iets minder terug als wat je kaal betaalt voor een kWh zonder alle heffingen erop.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 14 januari 2021 18:49:23 schreef New Beetle:
[...]Heeft niets met citroenen uitpersen te maken maar een foute subsidiepolitiek in BE. Waarom zou de overheid zonnepanelen moeten subsidieren? Zonnepanelen installeren, en dat geldt niet enkel voor zonneenergie doe je enkel vanuit economische overwegingen, subsidieer je die dan verstoor je de markt, waarvan je nu de gevolgen ziet. Ofwel zijn die rendabel ofwel niet, simpeler kan het echt niet.

Subsidies hebben enkel zin als er een commercieel multiplier effect is zoals dat heet. Ken jij Belgische PV panelen, PV omvormers misschien? Grote winnaar hier is China. Enige die daar in BE garen bij spint zijn installateurs (ik ook dus) en die barsten van het werk en hebben echt geen PV installaties nodig om te overleven.

Je kan argumenteren dat dit nu eenmaal het gevolg is van de beslissingen van politici. Klopt, maar dan moeten we maar met z'n allen voor meer competente politici stemmen die wat minder aan hun populariteit denken en wat meer aan economische realiteit. In een democratie leven brengt nu eenmaal verantwoordelijkheden met zich mee.

En je creëert een markt voor cowboy instalateurs

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 14 januari 2021 21:53:21 schreef deKees:
Niks geen subsidie.

Het is mijn eigen stroom die ik een uurtje eerder even op het net geparkeerd heb en die ik met een extra boete ('energie belasting') weer terugkrijg.

Toch wel. Jij stopt stroom op het net en een uur later haal je het er weer af. Je gebruikt het lichtnet als gratis accu. Als je zelf een accu koopt, dan kost dat aan rente, onderhoud en afschrijving ruwweg €0,25/kWh.

Als je de stroom wil parkeren dan moet je dat in je eigen huis doen. Zodra je het naar het net stuurt wordt het door een ander opgeslokt.
Verder kan je hoog op laag springen, de saldering is wel degelijk een vorm van subsidie. Die is in het leven geroepen om de aanschaf van zonnepanelen te stimuleren. Als dat stimuleren niet meer nodig of nuttig is stopt het.

Ik lever stroom aan het net. De buurman verbruikt het en betaalt stroom kosten plus belasting over mijn stroom. Ik krijg alleen de geleverde stroom betaald. En even later moet ik diezelfde hoeveelheid stroom weer terugkopen, tegen vol-tarief.

Het kost de overheid niks. Die incasseert alleen maar.

evelo

Golden Member

Je levert niet aan het net maar je dumpt je overtollige energie op het net.
Op dat moment zijn je kWh’en niets waard want je denkt toch niet dat je op dat moment de enige bent die aan het dumpen is? Door het grote aanbod stuikt de prijs in elkaar.

Je verwacht toch ook niet dat je betaalt zal worden om wekelijks je vuilzakken buiten te zetten?

Op 14 januari 2021 22:18:16 schreef deKees:
Ik lever stroom aan het net. De buurman verbruikt het en betaalt stroom kosten plus belasting over mijn stroom. Ik krijg alleen de geleverde stroom betaald. En even later moet ik diezelfde hoeveelheid stroom weer terugkopen, tegen vol-tarief.

Het kost de overheid niks. Die incasseert alleen maar.

Eigenlijk zou je een draadje naar de buurman moeten leggen. Dan hoeft de buurman geen belasting op jouw geleverde stroom te betalen.
In de toekomst gaat de Nederlandse Staat inkomstenbelasting op je netto verdiensten van je geleverde stroom heffen.

Op 14 januari 2021 22:46:13 schreef evelo:
Je levert niet aan het net maar je dumpt je overtollige energie op het net.
Op dat moment zijn je kWh’en niets waard want je denkt toch niet dat je op dat moment de enige bent die aan het dumpen is?

Dat is maar de vraag. De energieboer hoeft minder kolen in zijn ketel te gooien.

Op het moment dat je elektriciteit aan het net teruglevert ben je een producent, en net als alle andere producenten krijg je maar 4 of 5 cent voor een kWh. Niks onredelijks aan.

KGE

Golden Member

Waarom de overheid subsidie of geld terug zou moeten geven voor jouw opgewekte energie? Omdat ze hier aan moeten voldoen:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/klimaatverandering/klimaatbeleid

Ze kunnen het geld ook zelf investeren in zonne-energievelden en windmolenparken maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Er is ruim voldoende oppervlak op de daken beschikbaar om als alternatief te dienen voor zonne-energievelden.

Windmolenparken zijn veel moeilijker kleinschalig toe te passen.

Energieopslag kan prima centraal (grootschalige accu oplossingen, waterkracht, mechanische opslag) maar ook de-centraal (=thuis: thuisaccu, in/uit je elektrische auto etc.)

Dus de vraag was of er een systeem bestaat om injectie tegenhoud
en hier is de oplossing denk ik
https://www.solaredge.com/products/metering-and-sensors/solaredge-modb…

Bedankt iedereen voor het meedenken

?? Die houdt niks tegen. Die registreert alleen maar. De data uit de P1 aansluiting van een 'slimme meter' doet ongeveer hetzelfde, maar dan gratis.

En tegenhouden alleen heeft geen nut. Je wilt alternatieve gebruikers inschakelen, anders heeft niemand er iets aan.

Waarom zou je dat willen tegenhouden, overdag wordt uw sluipverbruik toch ook door uw panelen gevoed.

Kalmeer toch eens een beetje en wacht af van wat de regering gaat beslissen en dan nog...

Het is zoals de afgeschafte woonbonus, niemand ging nog een huis kunnen kopen en er zijn er sindsdien nog nooit zoveel verkocht en dan nog een stuk duurder dan toen en niemand spreekt er nog over.

LDmicro user.

Die kan wel degelijk het terug leveren nagenoeg geheel blokkeren,deze regelt de inverter terug.
Alleen als er een grote verbruiker in huis ineens weg valt dan duurt het even om terug te regelen en dat moet ergens heen dus dat wordt in het net gedumpt.
Dus moet TS kijken of dat beetje wat terug geleverd word ook geldt als "terugleveren"

Gr.F_S

Ik begrijp absoluut niet waarom je teruglevering wil tegenhouden. Zelfs al zou je er niks voor krijgen, dan help je toch de samenleving. Hoe erg is dat?

evelo

Golden Member

Op 14 januari 2021 23:21:09 schreef ohm pi:
[...]Dat is maar de vraag. De energieboer hoeft minder kolen in zijn ketel te gooien.

Dan moet je het al geluk hebben dat je buren geen eigen pv-installatie hebben. Meestal als er 1 iemand in de straat panelen legt dan volgen er meestal snel wat anderen. Zien leggen doet leggen.

En bijkomend moet je er ook op hopen dat je nabije buren een atypisch verbruik hebben.
Qua verbruikspatroon voor elektriciteit lijken mensen echt wel heel erg op elkaar. Als jij op dat moment weinig stroom nodig en met een overschot zit, wees er dan maar zeker van dat je niet de enige bent.

Sine

Moderator

Op 14 januari 2021 23:21:09 schreef ohm pi:
[...]Dat is maar de vraag. De energieboer hoeft minder kolen in zijn ketel te gooien.

Het ligt FLINK ingewikkelder dan "we regelen wel eventjes af".

@ Klaasz:
Omdat ik de regering of welke instanties dan ook geen cadeaus wil doen omdat ze vanalles beloven en als puntje bij paaltje komt nemen ze alles af!
Je kan in de zomer voor een aalmoes elektriciteit op het net steken en in de winter het 10 voudige betalen om je eigen eletriek af te nemen. Maar geen probleem Nederland en Frankrijk (Kabel naar UK ligt ook al klaar)zijn nieuwe kerncentrales aan het bouwen dus als er een tekort dreigt kopen de Vlaamse idiote ministers wel een pak eletriek aan woekerprijzen die ze in de volgende zomer gratis teruggeven. Waarom niet hé? De grote massa( gewone werkmensen) zal het toch betalen.

Ik begrijp je frustratie en ben het gedeeltelijk met je eens.

Maar wanneer je zelf al je energie opslaat, zal ook niemand je extra belasting erover laten betalen. Maar dat kan gewoon niet uit (al willen waterstof proefprojectjes je doen geloven dat dit wel kan... maar daar hebben we elders al 10 pagina's over gediscussieerd).

Maar wanneer heel Nederland solar energie het net in aan het duween is, begrijp jij ook dat een kWh dan minder kost dan wanneer je het hartje winter 's avonds uit het net trekt.

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 15 januari 2021 17:04:33 (22%)

Maar dan kan je toch beter op zoek gaan naar manieren om het overschot nuttig in te zetten?

Bijv boiler voor douche water, vloerverwarming, Airco, electrisch voertuig, koelkast, wasmachine...

Even wat grafieken erbij om het probleem duidelijk te maken. Hier zie je mijn verbruik/opbrengst van de laatste 12 maanden. Op jaarbasis heb ik ongeveer evenveel opbrengst als verbruik. Op maandbasis heb ik in de winter een enorm tekort, in de zomer een groot overschot. Welke extra verbruiker kan ik nu in de zomer extra inschakelen ? En zeker even belangrijk, welke verbruikers kan ik in de winter afschakelen ? Dat is eigenlijk het grote probleem, je hebt weinig verbruikers die seizoensgebonden zijn ! Airco is een mogelijkheid, maar dan nog....

Op 15 januari 2021 15:59:47 schreef john ross:
Omdat ik de regering of welke instanties dan ook geen cadeaus wil doen omdat ze vanalles beloven en als puntje bij paaltje komt nemen ze alles af!

Ze doen jou juist een cadeau door te subsidiëren. En daar gaan ze mee stoppen. En volgens mij hebben ze nooit beloofd dat die subsidie tot in eeuwigheid zou duren.
Los daarvan is het gewoon stom om je overschot niet op het net terug te leveren. Teruglevering blokkeren kost je extra moeite en het levert je niks op.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Daar gaat het allemaal niet om.

Het gaat erom dat de (Vlaamse) overheid toezeggingen heeft gedaan; op grond van die toezeggingen hebben nogal wat mensen flinke investeringen gedaan, en nu trekt de overheid - gedwongen door de rechtbank - die toezeggingen terug. Waarmee de investeringen op slag verlieslatend worden.

De Vlaamse overheid bekent trouwens schuld, ze is opvallend snel in het aanbieden van een compensatieregeling. Waarvan de details weliswaar nog in te vullen blijven.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

deKees: het enige wat ik kan doen is op het moment dat er veel productie is zoveel mogelijk proberen op te vangen door bv vaatwas, wasmachine te laten draaien. Verwarming heb ik niet nodig in de zomer, warm water is via doorstromer wandketel op gas en kost praktisch niets. Tuurlijk als je stroom nodig hebt in de winter iscer weinig productie en zal je betalen in dit apenland met zijn 5 regeringen en ministers die aangesteld zijn zonder ooit op te komen bij de verkiezingen.
Systeem zoals in Duitsland in interessant daar betaal je ook voor stroom maar krijg je een eerlijke prijs voor de stroom die je op het net injecteert.
Maar om zoiets uit te werken is veel te ingewikkeld voor die kwakkels in Brussel

Big-fat-mama

De compensatie is al uitgewerkt: eenmalige compensatie van 5% op de kostprijs van je installatie voor diegenen met een digitale teller. De rest kan stikken. Das weeral een peulschil om de boel een beetje te sussen en de menigte kalm te houden

Dit topic is gesloten