Mobiel Batterijsysteem?

Dag iedereen,

Voor een kunstproject zou ik graag een beamer (500W) enkele uren (4uur) laten projecteren, zonder dat die aan het net moet gekoppeld worden.

Kunnen jullie helpen met het ontwikkelen van een mobiel systeem?

Ik dacht aan een vrachtwagenbatterij met een convertor? Maar ik ken er eigenlijk zo goed als niets van en zou graag niet ontploffen door mijn geklungel :)

Alle ideeën en hulp zijn welkom! :D

Thevel

Golden Member

Is een klein aggregaat geen optie?

Thevel

Golden Member

Als je een vrachtwagen accu gebruikt heb je minimaal 24V-100Ah nodig en dat is een flinke jongen om te tillen..

Was ik vergeten bij te vermelden. Het systeem moet geluidloos zijn, er worden films geprojecteerd. :)

Op 15 januari 2021 17:01:34 schreef Thevel:
Als je een vrachtwagen accu gebruikt heb je minimaal 24V-100Ah nodig en dat is een flinke jongen om te tillen..

Het systeem zal op een bakfiets gemonteerd worden. Gewicht is niet echt van belang.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het gemakkelijkste zou dan zijn, een geschikte omvormer te voeden uit een forse accubatterij.
Om de gedachte te bepalen: 500 W gedurende 4 uur is 2000 Wh (wattuur). Rekenen we even met een overall-rendement van 50 %, dan heb je aan accucapaciteit dus 4000 Wh nodig.
Werk je met 12 V, dan komt dat neer op 333 Ah.
Maar gezien het toch al flinke vermogen is het misschien beter van 24 V uit te gaan. Dan heb je 167 Ah nodig.

Ga je nu shoppen, dan moet je kijken naar een 'zuivere sinus' omvormer van 24 naar 230 V, en accu's van 24 V bij (bijvoorbeeld) 185 Ah. Of nog wat groter, als je budget het toelaat.
24 V kun je ook maken door twee 12V-accu's in serie te schakelen, maar die moeten dan (in dit voorbeeld) ook allebei 185 Ah zijn.
Natuurlijk, als je zeker weet dat het totale rendement hoger ligt, dan kun je met een kleinere capaciteit uit.

Een eerste 'hit' in Google levert deze site, waar je dit soort spullen kunt vinden. Maar let op, dat is alleen maar toevallig de eerste die ik tegenkom.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

ik ken er eigenlijk zo goed als niets van

Daar is niets verkeerd mee, en het siert u dat ge het kunt gezegd hebben - we zien hier soms anderen passeren :) Maar is dan onze rubriek vraag/aanbod niet meer geschikt?

Verder sluit ik me graag aan bij de eerdere suggesties: zeer stevige lood-zuurbatterij(en), en onderschat dat gewicht maar niet. Zelfs in een bakfiets kan dat nog vies tegenvallen, dunkt me. En kijk maar uit dat die fietsbak wel stevig genoeg is. Een loodzuurbatterij van 12V-80 Ah is nog ongeveer net te tillen door één persoon, en dan nog niet gelijk welke; en daarvan zouden er vier nodig zijn.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Tja.. budget?

Semi-tractie weegt een beste hoop, ook voor een bakfiets.

LiFePO4 is veel beter te doen, maar een klap duurder als je het kant en klaar koopt. DIY is wel betaalbaar. Maar goed, dan nog snel 500-600 euro.
Betaalbaar is toch relatief.

Maar hoe ver wil je gaan? Belangrijkste vraag dus is : Budget en tijd. Dat bepaald je routes.
Voor eenmalig kan het misschien handiger zijn om ergens wat te huren.

Misschien iemand met een camper/caravan die een nieuwere LFP accu even wil uitlenen? Met een 12V 200Ah of grotere accu moet het wel lukken. (200 is wel krap) Liefst iets groter, zeker als die 4 uur excl opbouwen en testen enz is.

Thevel

Golden Member

Op 15 januari 2021 17:14:53 schreef big_fat_mama:
en onderschat dat gewicht maar niet. Zelfs in een bakfiets kan dat nog vies tegenvallen, dunkt me. En kijk maar uit dat die fietsbak wel stevig genoeg is.

Je komt al gauw boven de 100kg denk ik.

High met Henk

Special Member

Is het eenmalig?

Je hebt 2500 Wh nodig dus

Omvormer van 750 W is genoeg.

Als je voor 24 v gaat heb je dus ca 100 Ah nodig

Dan is 2 x semi tractie (2x 12 V 200 Ah dus een optie)
Semi tractie mag je van ca 70 tot 50 % ontladen.
Start accu's maar van 90 tot 70%, dus veel meer nodig.

Als het echt maar voor 1x is en je geen budget hebt, zou ik bij een sloperij gaan bedelen en schijt hebben aan die ontlading: als ze erna kapot zijn jammer dan..

Als je nieuw wilt kopen: semi tractie heb je maar de helft nodig.. dus omslagpunt ligt op factor 2 de prijs.
Let ook even op hoe ver je mag ontladen..
Voor de meeste bakfietsen is 100 kg geen probleem. Tot 250 kg lukt ook prima..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Thevel

Golden Member

Op 15 januari 2021 16:54:00 schreef Mr.Wattson:
Voor een kunstproject zou ik graag een beamer (500W)

Hoe kom je aan 500W, staat dat op de beamer?
in de praktijk kan het een stuk lager zijn, misschien is het handig om het werkelijke verbruik te meten met een vermogensmeter.

Op 15 januari 2021 17:45:46 schreef Thevel:
[...]Hoe kom je aan 500W, staat dat op de beamer?
in de praktijk kan het een stuk lager zijn, misschien is het handig om het werkelijke verbruik te meten met een vermogensmeter.

In de beschrijving staat dit

Typisch stroomverbruik: 353 W
Stroomverbruik (in ECO-modus): 265 W
Stroomverbruik (in standby): 0,3 W
AC invoer voltage: 100 - 240 V
AC invoer frequentie: 50 - 60 Hz

Maar de verkoper ( waar ik informeerde, nog niet gekocht en ook mijn project uitlegde, sprak plots over 500W.. )

Op 15 januari 2021 17:35:57 schreef High met Henk:
Is het eenmalig?

Je hebt 2500 Wh nodig dus

Omvormer van 750 W is genoeg.

Als je voor 24 v gaat heb je dus ca 100 Ah nodig

Dan is 2 x semi tractie (2x 12 V 200 Ah dus een optie)
Semi tractie mag je van ca 70 tot 50 % ontladen.
Start accu's maar van 90 tot 70%, dus veel meer nodig.

Als het echt maar voor 1x is en je geen budget hebt, zou ik bij een sloperij gaan bedelen en schijt hebben aan die ontlading: als ze erna kapot zijn jammer dan..

Als je nieuw wilt kopen: semi tractie heb je maar de helft nodig.. dus omslagpunt ligt op factor 2 de prijs.
Let ook even op hoe ver je mag ontladen..
Voor de meeste bakfietsen is 100 kg geen probleem. Tot 250 kg lukt ook prima..

Het is de bedoeling om dit project maandelijks te herhalen, niet eenmalig dus.

het budget..

Ik keek naar volledige systemen ( zoals een Bluetti?) die kosten 2000euro, vond ik nogal prijzig. En dacht dat het goedkoper kon om het zelf ineen te steken, maar nogmaals ik ken er weinig van :)

Led beamer met accu nemen ? €899,99

4K UHD compatibele, full HD LED-projector. met ingebouwde oplaadbare Lithium Batterij. Met een ingebouwde accu heeft de LUMERI PROXIMA10 BEAMER een accugebruiksduur van 120 min.

Android WiFi SMART projector
LED-technologie (levensduur 30.000 uur!)
4K UHD (3840 x 2160) maximale resolutie
1080p (1920 x 1080) standaardresolutie
10.000:1 contrast
3500 Lumen

https://www.lumeri.nl/lumeri-proxima10-beamer-beamer.html

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Kan zeker goedkoper, maar wat is de definitie van goedkoop.

Alleen een lader, omvormer en accu is goedkoper, maar zo'n bluetti heeft ook een complete case, kant en klaar gebouwd, zonnepaneel lader, usb-c enz.

DIY tijd kost ook geld. Belangrijker is hoe het zit met garantie,betrouwbaarheid en aansprakelijkheid. Wil je wel zelf bouwen? Dat kan ook een verkeerde investering zijn...

Op 15 januari 2021 18:07:57 schreef Roland van Leusden:
Led beamer met accu nemen ? €899,99

[...]

https://www.lumeri.nl/lumeri-proxima10-beamer-beamer.html

Ik gok dat ie een puist licht nodig heeft. LED beamers geven veel te weinig licht in dat soort gevallen.
Die led beamers worden gespecificeerd in 'chinese lumen', geen ANSI lumen. Beetje hetzelfde als 120W PMPO voor een PC speakersetje van 2x2 echte watts

LED lumen is een stuk hoger dan de echte lichtopbrengst, die in ANSI lumen gespecificeerd wordt. 3500 LED lumen.. dan moet je rekenen op 1000-1200 echte lumen als je geluk hebt.

Viewsonic: 2400 LED lumen. 1000 ANSI lumen op papier, gemeten 760..
https://www.projectorcentral.com/ViewSonic-X10-4K-LED-Projector-Review…

500W als het een echte projector is.. da's een andere range. Ik heb zelf een paar Sanyo projectoren (PLC-XP100L). Die is 6500 ANSI lumen, maar ook 490 watt stroomverbruik.

Gezien het feit dat je de vragen hier al stelt is het imho geen verstandig idee om zelf te bouwen.

Denk dat je beter eens bij solarpowersupply.nl of allprepare ofzo kan informeren of je een ding kan huren. Een Goal Zero Yeti 3000x ofzo lijkt me prima voor jouw doeleinden. Je moet zelf afwegen of tig keer huren vs 1x kopen de beste optie is.
De Blueetti 2000 is wel erg op het randje als je 4 uur 500W wilt trekken.

[Bericht gewijzigd door DJSmiley op vrijdag 15 januari 2021 18:26:56 (14%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

En dacht dat het goedkoper kon om het zelf ineen te steken, maar nogmaals ik ken er weinig van

Dan toch op zijn minst een stevig deel budget uittrekken voor bloemen, koffie, wijn, pralines, bier, ... voor de brave ziel die u gaat bijstaan bij dat zelfbouwen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 15 januari 2021 17:01:34 schreef Thevel:
Als je een vrachtwagen accu gebruikt heb je minimaal 24V-100Ah nodig en dat is een flinke jongen om te tillen..

Twee van 12 volt 100Ah in serie doen hetzelfde, zijn veel gangbaarder en een stukje lichter.
In de tijd dat we nog met geluidswagens rondreden, hadden we ook 24 Volt nodig. De accu's daarvoor huurden we gewoon bij een locale accu producent. Doorgaans gaf die gewoon volgeladen nieuwe accu's mee. de enige restrictie was, onbeschadigd retour en goede poolklemmen gebruiken en geen accuknijpers. Die laatste beschadigen de polen van de accu en branden daar bij slecht contact ook gaten in.
Voordeel, we hadden nooit versleten accu's.

@DJSmiley, mee eens, maar we kennen verder de toepassing niet. Bij een expositie binnen zou het wel genoeg kunnen zijn.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 15 januari 2021 18:26:26 schreef Roland van Leusden:
@DJSmiley, mee eens, maar we kennen verder de toepassing niet. Bij een expositie binnen zou het wel genoeg kunnen zijn.

Mjah maar dan heb je wel elektra, of kun je een simpel aggregaatje buiten zetten met een lang verlengsnoer zonder dat je veel herrie hebt.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Twee van 12 volt 100A in serie doen hetzelfde, zijn veel gangbaarder en een stukje lichter.

Bedoelt wellicht 100Ah ipv 100A? Geen verwarring zaaien aub.

Enne, als er zoveel of zoveel Wh nodig is - en daar gaat het maar om - dan is het niet zo relevant of men de batterijen in parallel zet dan wel serieel. Alleen niet afkomen met ster-driehoek :)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op vrijdag 15 januari 2021 18:28:38 (18%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 15 januari 2021 18:27:58 schreef big_fat_mama:
[...]

Bedoelt wellicht 100Ah ipv 100A? Geen verwarring zaaien aub.

Enne, als er zoveel of zoveel Wh nodig is - en daar gaat het maar om - dan is het niet zo relevant of men de batterijen in parallel zet dan wel serieel. Alleen niet afkomen met ster-driehoek :)

Tikfoutje, is aangepast. Er was sprake van een groot gewicht. Het is gemakkelijker om twee 12 Volt accu's van 100Ah te hanteren als een van 24 Volt 100Ah. Bovendien zijn 12 volt accu's veel gangbaarder.

Op 15 januari 2021 18:26:26 schreef Roland van Leusden:
@DJSmiley, mee eens, maar we kennen verder de toepassing niet. Bij een expositie binnen zou het wel genoeg kunnen zijn.

Het is een rondreizende expositie, op een bakfiets die een parcours doorheen de stad zal afleggen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ah, okee. Een enkele batterij met die capaciteit is inderdaad compleet onhandelbaar; ze zou ook nog niet zo courant verkrijgbaar zijn. Eerdere reacties gingen uit van vier batterijen van elks misschien een kilo of 30.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Volgens @FET hierboven heeft @TS een accucapaciteit nodig van 4000Wh.
@FET zal er niet ver naast zijn, want je mag een loodaccu niet te diep ontladen.
Volgens wikipedia is de energiedichtheid van een loodaccu 30W/kg. Het accupakket van @TS weegt dus ca 133 kg. Dat kan je vrij verdelen over x accu's van 24V of 12V.